[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GABY19

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:39

Headshaking en vaccinaties/inentingen zijn er paarden die hier last van hebben? Ik ben me nog steeds aan het verdiepen in een mogelijke oorzaak!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:47

Appie word niet meer geënt, al 8 jaar niet meer.
Maar dat was meer vanwege de zomereczeem dat het een belasting zou zijn voor het lichaam.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 15:35

Guus is afgelopen zomer voor het eerst geënt bij ons, geen problemen mee gehad. Of het daar ooit door is ontstaan weet ik niet. De vorige eigenaars ontwijken de vraag altijd als ik hem stel, en zeggen wel dat hij een onrustige mond had. Maar voor een sulky zo hard mogelijk gaan, of ontspannen bosrit zijn natuurlijk 2 hele andere dingen. Als ik met Guus in ren-draf ga heeft hij het ook niet, dus wie weet hebben ze het nooit gemerkt.

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 17:15

Graffi86 schreef:
Nee. Ik heb een vliegenmasker van Kramer met afritsbaar neusnetje. De pollennetjes die los te koop zijn voor de neus moeten allemaal aan de lneusriem vast, en Guus verdraagt geen neusriem, dus dat werd lastig. Deze gaat met neusnetje om met rijden, en zonder netje op de wei.

Deze heb ik:
https://www.kramer.nl/vliegenmasker-2-i ... &ci=257183

In eerste instantie deze zonder neusnetje gekozen voor mijn andere paard, die een heel gevoelige huid heeft en van veel andere maskers schuurplekken kreeg. Toen we Guus kochten kwam Kramer net met dit afritsbare net, dus ideaal voor ons.

Ooo, die ben ik idd vaker tegen gekomen. Ziet er ideaal uit. Vandaag was het weer flink mis ;( . Tijdje terug met puur pollen begonnen, vandaag was het natuurlijk lekker zonnig en hij deed niet anders dan schudden... pfff... Vorig jaar had ik alleen een neusnetje, leek wel wat te helpen. Maar dit ziet er wel handig uit. Poging waard ;)

Scott

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:49

Ik meld mij ook weer even. Ook hier weer wat last veel proesten en kort knikken. Vandaag wel weer nostrilvet gebruikt en leek te helpen. Is weer leverbaar en zit nu een plastic pijpje bij die je op flesje kan draaien en zo meer in neus kan sprayen. Is wel kleinere verpakking maar ik ben blij dat het weer leverbaar is.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 00:20

Wat is dat Scott en wat bestel je dat?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 09:36

GABY19 schreef:
Headshaking en vaccinaties/inentingen zijn er paarden die hier last van hebben? Ik ben me nog steeds aan het verdiepen in een mogelijke oorzaak!

Mijn paard is zwaar overgevoelig voor entingen, dikke benen, lopen alsof ze atactisch is, lusteloos, nauwelijks eten en dat ruim een week lang. Daarna begint ze weer langzaamaan de oude te worden.
Ik denk niet dat het een oorzaak is voor headshaking, maar misschien gewoon een algemene overgevoeligheid voor alles?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:58

Ik begin het hier ook weer wat meer te merken.
Heb de mijne nooit laten onderzoeken maar ik denk dat het met de pollen te maken heeft.
Voornamelijk alleen als we op buitenrit gaan en in de zomer jeukt hij zijn neus ook regelmatig in de wei.
Dus binnenkort maar weer een neusnetje op tijdens het rijden. Hoewel zo'n heel masker ook voor de ogen me ook ideaal lijkt.

Ik merk wel omdat mijn paardje dan gevoelig is aan neus en ogen dat ze ook extreem op de vliegen om hun hoofd reageren.
Het is bij mij ook in de ene omgeving erger dan in de andere.
Vooral de pluisjes van populieren wordt hij helemaal gek van.

Ook ik zit nog te twijfelen of ik puur pollen zal proberen voor dit jaar.
Moet je dit gewoon de hele zomer door blijven geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:16

Het hele pollenseizoen :j De eerste zoveel keer (zou ik moeten opzoeken) om de 5 dagen, en daarna om de 3 weken. Denk dat ik vorig jaar ergens in oktober ofzo gestopt ben, toen ik merkte dat hij niet meer schudde en het frisser begon te worden ...

Hier gisteren ook weer gestart met Puur Pollen, maar hij heeft gelukkig nog geen last. Graspollen zijn er nog niet, en berken (waarvan ik ook het idee had dat hij daarop reageerde) staan op de nieuwe locatie niet in de buurt. Is nu 2e jaar dat ik aan Puur Pollen begin. Dus we zullen het zien.

Dat masker met die rits ziet er wel super uit! Hou ik in gedachte voor als de huidige uitrusting niet meer voldoet :Y)

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:49

Puur pollen is idd 3 weken lang om de 5 dagen, en daarna om de 3 weken tot het einde van het seizoen. Ben bij Guus 4 weken geleden begonnen, en hij schudt niet en houdt zijn hoofd ook stiller dan alleen met zijn masker.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:01

Nou.....kriebelneujs, veel briesen en een paar knikjes gezien vandaag.
Ben benieuwd hoe het allemaal gaat dit jaar :j

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:41

Hebben jullie paarden het ook 's avonds? Dus als het donker is? +/- 20 uur (geen regen/wind)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:56

Geen flauw idee, kom er nooit s'avonds in het donker.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:12

Janouk doet het niet in het donker en binnen.
ze staat nu een week bij de veearts thuis om te kijken of ze ook in een vreemde omgeving shaket, alles anders, stal, voer, etc. Kijken of iets bij ons thuis de trigger is.
Wel stil thuis nu Janouk uit logeren is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:04

Ben benieuwd.
Appie is van friesland naar drenthe verhuisd, en bij hem bleef het
Ook van verschillende stallingen onderling,maar het bleef.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:28

Geert reageerde zondag behoorlijk op een hagelbui. Voor de rest valt het reuze mee tot nu toe. Ik heb zelf ook geen last van de pollen

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 01:04

Wesco is het gaan doen na een verhuizing.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 18:00

Guus ook geen idee als het donker is. Wel merk ik dat hij het niet doet als het flink regent. Dan is er natuurlijk ook geen zon, maar door de nattigheid ook geen pollen. Je merkt wel aan hem dat hij gaat knijpen met zijn ogen als er veel zon is, dus het zal vast meespelen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:07

Janouk naar huis gehaald. Ze was daar heel nerveus en had daar ergere aanvallen. Ze is zo blij dat ze mee naar huis mocht. Ze rende de trailer in, ik kon haar niet tegenhouden. Gekke muts

Ik hoop zo dat ik de oplossing vindt dat ze lekker buiten kan staan. Maar op stal heeft ze geen last.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:33

Agossie, het is daar dus nog erger dan bij jou thuis? Is het een hele andere omgeving dan of zo?
Arme Janouk. :(:)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:56

Ja, hier wonen wij naast een groot hazelnotenbos en de bak is rondom met coniferen. Bij de veearts stonden deze bomen niet, in de polder, naast een groot water.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:58

Wat gek, dan zou je denken dat ze daar misschien minder last zou hebben? Of zou ze juist meer last hebben van graspollen dan boompollen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:05

Stress triggert ook he :j
Als appie opgewonden is gaat hij ook staan schudden
En als het open is kan wind misschien ook nog erg gevoelig op het hoofd zijn?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:15

Het was wel goed dat de veearts nu live een aanval kon zien. Het was felle zon en winderig, dus mega triggers voor Janouk

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:21

En hoe ga je nu verder dan?