[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eapy

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:46

Ik zou ook erg blij zijn met zo’n analyse!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 08:13

Ik heb even een paar vragen... ik heb al even zitten spitten hier, maar kan niet alles vinden....

Mijn 21 jarige is niet meer waterdicht ontdekte ik tijdens de recente regenbuien... Nu is het nog redelijk warm, dus niet direct problematisch. Maar ze moet ook flink eten om lekker op gewicht te blijven sinds de vechtwissel, dus ik zal moeten stoeien met regendekens straks als het wat frisser is....
Maar wel bijzonder en opvallend, alle andere dieren hebben keurig die 'dakjes' in hun vacht waar het water vanaf druipt. En eronder is het dan droog op de huid. Bij haar is het echt helemaal door en door nat.
Ook haar hoefkwaliteit lijkt een beetje anders dan voorheen. Nog steeds goed en mooi, maar niet meer zo ijzersterk als voorheen en daardoor ook sneller een minder fraaie vorm. Vraagt dus een nog regelmatiger apk.

Tot slot wordt ze wat humeuriger. Ze kan erg agressief uitvallen, en vaak, naar mijn ruin.... vaak rond het eten, maar sowieso doet ze vaak kribbig.
Kan toenemende agressie/ boosheid een symptoom zijn? Het akelige is dat ik ze daardoor maar beperkt samen kan zetten, anders komen er ongelukken van (maakt mij wel een beetje treurig uiteraard).

(paard is in de afgelopen jaren een aantal keren getest, alle keren te hoog, 1ste keer marginaal en aangekeken, 2e keer hoger, en 3e keer torenhoog.... bleek eorth te hebben. Alles getrokken en in overleg nog geen medicatie gestart. ik ga nu weer testen.)

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 08:16

Van wat je vertelt kan het wel PPID zijn. Ik ben mijn merrie net kwijtgeraakt aan acute hoefbevangenheid door de HB, ik heb haar pas veel te laat medicatie gegeven. Als de waardes hoog zijn zou ik zeggen probeer de pilletjes even en kijk hoe het gaat. Heel laag beginnen, met 1/4, en dan heel rustig opbouwen (2 weken per kwart). Als ze er niks aan heeft of de bijwerkingen te erg zijn kun je altijd nog stoppen met het pilletje.

Maar als ik je advies mag geven… begin gewoon met medicatie.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 08:22

Eapy schreef:
Van wat je vertelt kan het wel PPID zijn. Ik ben mijn merrie net kwijtgeraakt aan acute hoefbevangenheid door de HB, ik heb haar pas veel te laat medicatie gegeven. Als de waardes hoog zijn zou ik zeggen probeer de pilletjes even en kijk hoe het gaat. Heel laag beginnen, met 1/4, en dan heel rustig opbouwen (2 weken per kwart). Als ze er niks aan heeft of de bijwerkingen te erg zijn kun je altijd nog stoppen met het pilletje.

Maar als ik je advies mag geven… begin gewoon met medicatie.

Begrijp je argument..... en wanneer de waarden nu echt weer veel te hoog zijn ga ik zeker starten.
Ze is verder wel fit, zelfs fitter dan in de afgelopen jaren.
Maar goed, wanneer ze het toch echt heeft en het progressief is kan ik maar beter ingrijpen.

Morgen komen ze bloed trekken.

Akelig van je merrie.... heel veel sterkte gewenst!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 14:26

Vandaag is er bij mijn 15 jarige connemara bloed afgenomen om te testen op ppid. Ik krijg donderdag telefonisch de uitslag.

Ik ben heel benieuwd. De dierenarts begreep wel waarom ik wilde testen.

Ik heb denk ik al 100 pagina’s uit dit topic gelezen om er meer bekend mee te worden en had via pb ook al goede tips en adviezen van iemand gekregen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:39

Saaams schreef:
Vandaag is er bij mijn 15 jarige connemara bloed afgenomen om te testen op ppid. Ik krijg donderdag telefonisch de uitslag.

Ik ben heel benieuwd. De dierenarts begreep wel waarom ik wilde testen.

Ik heb denk ik al 100 pagina’s uit dit topic gelezen om er meer bekend mee te worden en had via pb ook al goede tips en adviezen van iemand gekregen.

Bij mij is gister ook bloed afgenomen bij mijn 28 jarig shet en krijg ook morgen de uitslag. Heb ook meteen algeheel bloedbeeld met uitgebreide test op de nieren laten doen.

Spannend dus voor ons allebei. Die van mij heeft al een aantal jaar symptomen maar de afgelopen tijd heel veel. 2021 getest, toen was ie negatief.

Succes

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:16

Nou, spannend voor ons alledrie….

Want op dezelfde dag heb ik ook bloed laten afnemen bij mijn merrie.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 21:13

Nou morgen dus alledrie in spanning

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 07:48

Ja normaal zou je zeggen "ik hoop dat de test goed uitpakt" maar wat in dit geval goed is dat is maar de vraag natuurlijk.... :(:) er zullen klachten zijn en dan is een oorzaak wel fijn om te weten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 10:00

Ik ben net gebeld….. waarde is 213 (ref 90).
Dus ja…. Er is geen ontkomen meer aan.
Straks tabletjes halen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 10:34

Ninx schreef:
Straks tabletjes halen.

Ref waarde nu 90 ?? Ik dacht altijd iets van 47 in de sr !

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 10:52

Ik heb 4 keer laten prikken.....

1ste keer veel klachten, verhoogde waarde maar niet spectaculair. Dus niet begonnen. Wel hypobalance gaan geven.
2e keer ongeveer hetzelfde. 3e keer torenhoog.... maar ze bleek eorth te hebben, tanden getrokken en toen weer veel lagere waarden (nog steeds te hoog).
Nu zijn we een jaar verder, en weer getest.... nu dus 213...... dus ik denk dat ik misschien toch maar pillen moet gaan geven.
Staat me wel tegen.... maar ik vergeef het mezelf ook niet als ze bevangen staat.....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 11:48

Ja deze tijd van het jaar 90. Zei DA hier dus ook een week of 2 geleden. Hier gaat het goed met de pillen geven. Op dit moment zeg ik in principe dat als ze bevangen zou staan, dat einde verhaal is :(:)

Ik doe er tegen wat ik kan met dat pilletje, maar ze gaat wel gewoon vrijwel elke dag een dagdeel op de wei. Dat is haar enige pleziertje zeg maar :(:)

Iris_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 17:42

Ik wil mij hier graag ook melden. Gisteren te horen gekregen dat onze 28-jarige ook PPID heeft, waarde begin 200. Ergens verwacht dat hij dit zou hebben; maar verder geen ervaring hiermee. DA adviseert 2 pillen per dag, wat ik erg veel vind. Ik heb al het een en ander terug gelezen, maar zie dat de meeste 1/4 tot 1/2 pilletje per dag geven en dan rustig opbouwen en kijken wat het effect is.
Ik lees graag mee om jullie ervaringen te lezen en mochten jullie advies hebben dan hoor ik het ook graag.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 17:47

Ik ben net gebeld door de dierenarts en we hebben een uitslag van 46,9.
Dat betekent voor ons dat ze negatief is voor ppid.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:12

Ik ben ook net gebeld en de mijne had 499 |( niet echt een randgeval.
Morgen medicatie ophalen. Pfff zo klote

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:12

Ninx schreef:
Straks tabletjes halen.

Jij ook sterkte ermee, hopelijk kun je zo de klachten wegnemen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:13

Saaams schreef:

Gelukkig. Maar dan vraag je je af wat het wel is natuurlijk

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:16

Iris_123 schreef:
Ik wil mij hier graag ook melden. Gisteren te horen gekregen dat onze 28-jarige ook PPID heeft, waarde begin 200. Ergens verwacht dat hij dit zou hebben; maar verder geen ervaring hiermee. DA adviseert 2 pillen per dag, wat ik erg veel vind. Ik heb al het een en ander terug gelezen, maar zie dat de meeste 1/4 tot 1/2 pilletje per dag geven en dan rustig opbouwen en kijken wat het effect is.
Ik lees graag mee om jullie ervaringen te lezen en mochten jullie advies hebben dan hoor ik het ook graag.

2 per dag? Dat klinkt als heel veel. Welke medicatie hebben we het over qua mg per tablet. En heb je een trekpaard van 800kg?

Anders echt rustig opbouwen en niet gelijk er 2 in drukken.

Hier merrie van 400kg, krijgt 0.5mg per dag eerder Pergosafe en nu Pergoquin. Doet ze het sinds 1.5 jaar prima op.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:36

Referentie 90 heb ik nog nooit gehoord. Zie ook openingspost.
Vriendin had er net een op 77 en die is ook gewoon positief en gestart met medicatie.

2 pillen zegt niet zo veel meer nu er verschillende merken zijn met verschillende hoeveelheid werkzame stof (0,5 en 1). Starten met 1mg is vrij standaard advies. Veel mensen vinden het te veel, bij ons was het helemaal prima.
Laatst bijgewerkt door manzano op 21-09-23 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:38

Bij mij zeiden ze er dus bij 90 voor deze tijd van het jaar. Ofwel in andere tijd van het jaar zullen ze uitgaan van andere ondergrens.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:40

pmarena schreef:
Bij mij zeiden ze er dus bij 90 voor deze tijd van het jaar. Ofwel in andere tijd van het jaar zullen ze uitgaan van andere ondergrens.

Ja dat klopt ook. Staat in openingspost uitgelegd. Maar 90 is dubbele van de grens die normaal in de seasonal rise wordt aangehouden, dus ben benieuwd waar dat vandaan komt.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 22:02

jesito schreef:
Saaams schreef:

Gelukkig. Maar dan vraag je je af wat het wel is natuurlijk

Ja dat sowieso.
Het kan natuurlijk IR zijn.
Dierenarts gaf aan dat je testen kan. Maar we daar beide het nut niet van inzien. Omdat het sowieso geen kwaad kan om management al aan te passen qua voerbeleid alsof het een IR paard is

Ze is nu 15 en krijgt flixotide als astma medicatie (extra risico pseudocushing).
Gezien ze als 10 jarige op 12,6 zat en nu op 46. Kan ik sowieso volgend jaar nog wel eens meten buiten het seizoen om.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 07:06

Iris_123 schreef:

Lijkt me ook heel veel. Onze schimmel had vorig jaar waarde 380 (in oktober) en we zijn gestart met 1/2 pilletje en hij krijgt nu 1 pil per dag en was in december alweer netjes qua waarde.

Iris_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 08:51

MarliesV schreef:
Iris_123 schreef:

2 per dag? Dat klinkt als heel veel. Welke medicatie hebben we het over qua mg per tablet. En heb je een trekpaard van 800kg?

Anders echt rustig opbouwen en niet gelijk er 2 in drukken.

Hier merrie van 400kg, krijgt 0.5mg per dag eerder Pergosafe en nu Pergoquin. Doet ze het sinds 1.5 jaar prima op.

Nee geen trekpaard, een KWPN’er. Ik denk dat hij de 500 kilo niet haalt. Het gewicht- en spierverlies is ook één van de reden waarom wij getest hebben. DA schrijft volgens mij prascend voor, ze zou alles nog op de mail zetten dus dat wacht ik nog even af.