[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Siers83

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:32

Mijn da gaf vorig jaar aan dat de hertest, na 10 weken gedaan en nog in de gratis periode, dus niet gratis was omdat je maar 1 keer gratis mocht. Ik twijfel nu dus om weer te testen. Is een jaar geleden ongeveer dat het gedaan is en zou nu weer gratis zijn. Maar mijn da weet het niet 100% zeker en heb niet veel zin in een hoge rekening eigenlijk.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:00

Dan vraag je of hij een andere naam van paard invult, of andere eigenaar. Zou nl. wel kunnen dat je net je paard verkocht hebt en nieuwe eigenaar hem wil laten testen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:00

Siersma schreef:
Mijn da gaf vorig jaar aan dat de hertest, na 10 weken gedaan en nog in de gratis periode, dus niet gratis was omdat je maar 1 keer gratis mocht. Ik twijfel nu dus om weer te testen. Is een jaar geleden ongeveer dat het gedaan is en zou nu weer gratis zijn. Maar mijn da weet het niet 100% zeker en heb niet veel zin in een hoge rekening eigenlijk.

Hetzelfde probleem alleen ik heb dan nog geen contact gehad met DA.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 11:57

Isapaardje schreef:
Siersma schreef:
Vraagje. Je kunt nu natuurlijk gratis testen, maar geld dat ook voor paarden die al ppid hebben en op prascend staan?

Ik hoop van wel want wilde deze gebruiken voor de herhalingtest van Isabella.
Wil Yoob dan ook nog een keer laten onderzoeken.
Vorig jaar is bij hem op een andere manier op cushing onderzocht (niet ACTH waarden, maar iets anders).
Weet niet of je 2 paarden mag laten testen op 1 adres/1 eigenaar.

Mag het ook zwartwit worden uitgeprint dat iemand weet?

Afgelopen week heb ik laten testen en vorig jaar in oktober, beide testen waren gratis.
Ik had het op voorhand nog nagevraagd aan mijn dierenarts

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:10

Ik ook al gevraagd, assistente wist er helemaal niks van en ging het de da vragen. Die gaf aan dat ie het niet zeker wist. Maar denk dat ik evengoed ga laten testen. Wacht nog even tot de rekening binnen is van de pillen die ik besteld had. Betaal k die eerst, lijkt het daarna niet zoveel.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:46

Hier was hertesten niet gratis, alleen eerste keer volgens VA.

De uitslag was.... verbazingwekkend. En ik ben heel erg blij. :D

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 08:09

Het beste wacht je met testen tot de 'seasonal rise' in september / oktober. Dan is de kans op een duidelijke uitslag veel groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 08:38

Niet mee eens Caroline. Het is niet voor niets dat dan juist de gratis test worden weggegeven, want dan is de acth op zijn hoogst bij gezonde en zieke paarden...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 08:46

Toen BI nog niet sponsorde raadden dierenartsen juist aan om in het voorjaar te testen. Dan kreeg je juist de eerlijkste uitslag.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 15:48

CarolineCF schreef:
Het beste wacht je met testen tot de 'seasonal rise' in september / oktober. Dan is de kans op een duidelijke uitslag veel groter.

In ons geval was de uitslag zeer duidelijk.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:18

randalinpony schreef:
Hier was hertesten niet gratis, alleen eerste keer volgens VA.

De uitslag was.... verbazingwekkend. En ik ben heel erg blij. :D

Erg vreemd dan want ik hoefde niets te betalen en heb deze maand voor de 2e keer laten testen.
Ben ik ff blij met mijn kliniek :)

Ik was ook erg blij met de uitslag, pilletje doet goed zijn werk. Wel fijn om te weten dat het ook echt goed help

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:35

Op facebook staat een bericht van paardentandarts Ron A Slob met foto's over dat hij vaker Cushing paarden tegen komt met flinke wonden in de mond en tong waarschijnlijk door Prascend. Het lukt mij niet om het bericht te kopieren.
Iemand hier wat over gehoord of ervaring mee? Ik had er nog niet van gehoord.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:42

Sodeju!! Rent gelijk naar MiniMe toe om ook te gaan kijken...

Nou, verschoning van mijn broek later (lekker hoor met een shetlandpony en modderboel buiten) en op gevaar van eigen leven voor mijn vingers, heb ik tong te pakken kunnen krijgen en goed kunnen kijken, maar ik vond helemaal niets van wondjes, ook niet onder de tong en die van mij is toch en jong en staat al weer 2 jaar op de prascend.

Ik vraag mij af waar die beste man het op baseert , dat dit van de prascend komt?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-07-15 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:44

Geen idee Cynthia...nog helemaal niks over gehoord. Kan de link ook niet kijken, heb geen fb ^)
Tandarts hier zag in elk geval in april nog niks abnormaal in de mondjes...ik geef het spul wel verdund, scheelt misschien ook al wat.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:58

Nou da's ook toevallig.... heb vanmorgen juist een postje geplaatst (E/D) over deze tandarts odat ik voor mijn paarden een arts zoekt die nauwkeuirg handelt! Van mondproblemen door Prascend is mij niks bekend..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 12:15

Is mij ook niet bekend

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 12:20

Hier ook nog nooit gehoord over mondproblemen bij Prascend gebruikers. Image werd ieder jaar gecontroleerd door erkend tandarts / veearts en haar mond zag er prima uit voor een 25 jarige.

maar als een tandarts het in zijn praktjjk vaker ziet, is het zeker de moeite waard om verder te onderzoeken,

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:09

Hier ook geen problemen bij mijn beide cushies.

Bij Dennis gaat de pil er nog steeds in tussen een boterham. Bij Judith duw ik hem achter in haar keel en schuif er wat lekkers achter aan (brood, roggebrood, appel smaak paarden snoepjes, ontbijtkoek, krentenbol zijn NIET lekker, hele zoet ruikende cavalor fruit snoepjes doen voor nu de truc wel).

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:57

Furi haar tandarts heeft ook nooit iets opgemerkt van wondjes of iets dergelijks. Ze gaat 2x per jaar.
En daar let ze enorm goed op.

Paard van vriendin had nu ineens kleine wondjes in het tandvlees, TA vroeg of ze een ander bit heeft. Blijkt dat het bit hoger versteld zat in het hoofdstel op advies van de instructrice (uiteraard meteen terug gezet).

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:32

Ja ik vraag me toch ook wel af of het door de Prascend komt. Illo heeft er ook nooit last van gehad. En hij wordt ook 2x per jaar de de tandarts gecontroleerd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:51

Komt het dan van de prascend of van de PPID? Want ontstekingen en gebitsproblemen kunnen natuurlijk ook "gewoon" van de PPID komen, lijkt me .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:40

Ik denk dat het een gevolg is van PPID !

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:50

Dat sterkt mijn overtuiging om op de halve dosering te gaan zitten en wellicht in de zomermaanden een stop in te bouwen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:54

Gaat in bijsluiter voor mensen op bijwerkingen spieken....