[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:38

Sanet schreef:
Ik heb de losse hals van een Rambo Protector (uit mijn hoofd). Maar die is niet heel erg lang. Van de RSIH zakken ze echt niet af.

Nee, dat weet ik, het zelf 2 RSIH's. Ik gebruik de losse halzen als Meint al onder staldek staat, dan hoef ik er geen hele eczeemdeken meer onder te hebben.
Een losse RSIH hals zou idd het mooiste zijn. :j

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:44

Ik zag deze op Snuggyhoods.com, een outdoor hood. Leek me wel wat voor de winter als ik geen staldeken met hele hals gebruik.
Afbeelding

Wel erg duur overigens, 95 Engelse ponden incl. verzenden naar NL.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:45

We hebben nu net een Haf op stal ook met zo'n halve Burka. Ik weet het toch niet helemaal hoor. Ik vind het toch eng met die ogen. Ik heb destijds zo'n hoofdkap voor Syb gehad met die ogen, en die was toen helemaal dwars gaan zitten en daardoor was 1 oog helemaal bedekt en de andere nog maar voor de helft "bruikbaar". Dus ik weet niet :o

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:49

Sanet schreef:
We hebben nu net een Haf op stal ook met zo'n halve Burka. Ik weet het toch niet helemaal hoor. Ik vind het toch eng met die ogen. Ik heb destijds zo'n hoofdkap voor Syb gehad met die ogen, en die was toen helemaal dwars gaan zitten en daardoor was 1 oog helemaal bedekt en de andere nog maar voor de helft "bruikbaar". Dus ik weet niet :o

Oeps, ja dat moet natuurlijk niet. Waar had jij die hoofdkap overigens vandaan? Zag bij UHG store ook zoiets. Maar die hals lijkt me zo kort.
Je moet er natuurlijk ook eentje hebben die goed past. Daar zit ik nog over te twijfelen.
Zo'n hals met rits is wel gemakkelijker aan en uit te trekken dan een hele eczeemdeken. Heb zelf in die losse hals een rits gemaakt, ideaal.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:51

Deze had ik gezien:
Afbeelding
Wil Meint ook in de winter niet meer zonder halsdeel hebben, omdat hij afgelopen januari een heel stuk geschuurd heeft.
Hoorde nu dat ze met vorst ook kunnen gaan schuren.
Het is nu net weer een beetje op 1 lengte (van 10 cm maar weliswaar) en dat wil ik graag zou houden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:46

In de winter gebruik ik de halzen die bij mijn Rambo Quarter dekens zitten, dat bevalt prima.
Al ziet die onderste er wel lekker warm uit :)

Die hoofdkap was de standaard kap van de RSH geloof ik. Die maakte je met 3 klips vast aan de hals. Maar als die hals schuift, dan de ogen van de kap dus ook ...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:56

is die roze gevoerd? Vind hem er een beetje vaag uitzien :P
Ik heb gewoon een halve hals van een oude eczeemdeken, incl. bijpassend masker en dan blijft ie keurig zitten, die van mij loopt er 24/7 mee buiten. Schijnt wel laatst op de wei de buikriem losser te hebben gezeten en daardoor zag meneer niets meer :P maar op een of andere manier heb ik nog nooit gehad dat een paard daarvan flipte ofzo, dus ik vind het geen probleem om dat 'risico' te nemen.

Ik heb nu dus die halve hals, met regendeken erover. Vorig jaar had ik de regendeken over de eczeemdeken, zelfde principe dus. De regendeken was vandaag niet nat, hooguit iets vochtig, en dat terwijl het hier non-stop met bakken uit de lucht komt. Bij winterdag wellicht niet fijn ivm echte kou/vorstmaar ja hoeveel mensen hebben dan de halsdeken er nog onder immers?

Afbeelding

Immelicious

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:12

Ik heb weer even een vraag :duh:
Sinds maandag staat Wally op een nieuwe stal, hij is van 24/7 wei (in de zomer) naar 5.5 uur paddock en 's nachts stal gegaan. Op de andere stal was hij onwijs kriebelig en zodra hij kans had (dus uit de wei was) stond hij meteen te schuren.
Nu vreesde ik het ergste nu hij langer op stal moest....maar na 2 dagen schuurde hij niet meer :shock:
Op de andere stal hield ik hem op kort/kaal gras omdat hij anders elke dag vers gras van 15 cm bijkreeg en ik het vermoeden had dat het daarvan erger werd (gras werd groen en wally begon te schuren na de warme lente) Ik gaf hem oud hooi bij omdat er verder weinig beschikbaar was.
Nu krijgt hij 2x per dag voordroog hooi uit plastic van goede kwaliteit, 1 schep muesli verdeeld in 2x en een halve schep basisbrok.....maar dus geen vers gras meer.
Zou de omschakeling naar paddock de oorzaak zijn of schuren jullie excemers ook opeens minder?
Het viel me vrij snel op dat zijn manen opeens niet meer in de klit zaten als ik kwam :=

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:54

Jaan81 schreef:
Jorien, zou eerst idd een handdoek oid proberen. Heb je niet nog een deken liggen waarmee je al wat kan oefenen? Heeft ie al eens een vliegenmasker opgehad? Ze kunnen nog wel wat zien door de deken he, dat zag misschien wel wat schelen voor Noesje!
Anders kan je misschien ook eerst met de buikflap (die kan je er er aanklikken, dus is los) rond zn hoofd bezig zijn. Dit straktrekken enzo?
Ow, en met een touwtje om zn achterbenen?

Bij Tych ging het heel makkelijk, maar die heeft nooit echt raar gedaan bij dekens, alleen als ik ze er heel abrupt opgooide, maar nu ook niets emer.... Succes!

Thanks voor de info...
Noes heeft nooit eerder een deken of vliegendeken opgehad, dus vermoed dat het een hele strijd zal worden...
Al deed ie met 1ex zadel, en hoofdstel ook echt braaf!

Bestelling bij Ooteman al een week geleden geplaatst, maar nog niets ontvangen?!

Fijn dat Tycho het goed doet onder z'n Burka.. +:)+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:41

foto van vanmiddag:
Afbeelding

appie loopt dus met regendeken plus oude hals van eczeemdeken er aan en dat gaat prima.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:03

@ opisop: ja die paarse hoofdkap is gevoerd. Mijn Fries heeft soms wat last van zijn nekgewrichten, en dit leek me wel lekker warm in de winter.
Maar zo'n kap moet wel goed passen.

Meint is ook niet zo snel van slag. Hij heeft ook wel eens een hele middag met zijn hoofdkap scheef over 1 oor in het land gestaan.
Maar daar kon hij nog wel wat door zien.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 23:25

Peachy schreef:
Yvonnedv het lijkt me zo onlogisch. En las hij met alleen de regendeken staat dan heeft hij nog wel schuurneigingen?

Wat lijkt je er onlogisch aan dan? Als ik de eczeemdeken onder de regendeken doe wordt zijn hele schouder nat en koud en zo blijft hij veel droger.

Als hij alleen met regendeken staat en het weer slaat om wordt hij alsnog gestoken en dat wil ik voor zijn.

Een losse RSIH hals is zo gemaakt hoor, je kunt de hals van de deken lostornen en aan de hals 3 klittenbandjes zetten, aan de eczeemdeken en aan de regendeken zet je dan 3 oogjes waar je de klittenbandjes aan vast maakt en dan is je dier zowel met mooi als met regenachtig weer goed beschermd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 09:21

Ik gebruik hier geen regendeken, gewoon de RSIH. Is dat noodzakelijk dan?

Ik heb mijn RSIH nog niet zolang en nu zijn de naden van het borststukklittenband al los, :(

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 09:28

Mindim schreef:

Ik heb mijn RSIH nog niet zolang en nu zijn de naden van het borststukklittenband al los, :(

Dat is wel snel. Heb mijn beide RSIH's nu voor het tweede jaar, maar er is nog niets kapot of los.
Zou het even onder de naaimachine door doen, om goed vast te zetten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:08

Mindim schreef:

Hoe lang staat je paard overdag buiten en heeft hij daar schuilmogelijkheden.
Een deken blijft langer nat dan een paardenvelletje. Dus als ze dan in veel wind staan, met een natte deken en het is koud, dan is dat wel vragen om problemen. Een paard zonder deken kan namelijk zijn haren omhoog doen, maar doordat die natte deken daarop ligt, kan dat niet. Daardoor kunnen ze zichzelf minder goed warm houden.

Wel gek dat die sluitingen nu al stuk gaan, dat hoort absoluut niet. Ik zou dus even met de deken terug gaan naar de winkel waar je hem gekocht hebt.

chantycom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:09

Wanneer gaan bij jullie de dekens weer af? Op internet staat dat de mugjes er tot oktober zijn... klopt dit?

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 18:09

even nog wat vraagjes

waneer zijn de manen het sterkste??
als ze lang of kort zijn??

moet je knoflook hele jaar door geven?

marietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 19:32

Zijn er nog paarden die nog veel jeuk hebben nu met al die regen? Mijn paard staat namelijk vanaf 9-8 dekenloos, jeukvrij. Voor mij is dit heel bijzonder, dus wilde even vergelijken of dat andere ook dekenloos staan of geen jeuk hebben met dit weer.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:11

Al heel het seizoen dekenloos maar wel drainage ( nu al 3 weken niet) en nog wel Derfen.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:12

wuswa schreef:
Al heel het seizoen dekenloos maar wel drainage ( nu al 3 weken niet) en nog wel Derfen.

Wat voor drainage?

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 23:30

Ik kom hier binnenrollen met een vraag.

Mijn shetje heeft bij zijn schoft zich helemaal kaal geschuurd. Hij heeft dit in enkele dagen gedaan.

Mijn stalbaas zegt dat het geen schurft is, daar was ik gelijk bang voor, maar wat is het dan wel?

Het is een grijze schuurplek en het is ook wat dikker daar.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 23:31

maak eens een foto?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 08:01

Rhine_ schreef:
wuswa schreef:

Wat voor drainage?

Drainage Compositum van de Groene Os. Geef ik heel het seizoen (met een stopmoment na ieder flesje).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 08:28

chantycom schreef:
Wanneer gaan bij jullie de dekens weer af? Op internet staat dat de mugjes er tot oktober zijn... klopt dit?

nooit.
appie staat altijd onder deken,ook in de winter.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 08:54

ellepel schreef:
chantycom schreef:

nooit.
appie staat altijd onder deken,ook in de winter.

De mijne ook :j
En die schuurt maar heel weinig. Maar ik wil graag zijn manen wat ie heeft, erop houden.
Het staat zo lelijk op concours, een paard met een halve manenkam met haar....
En hij heeft zo geen jeuk.