[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:58

Kuil....heb je al eens naar het gebit laten kijken? Kuil geeft problemen met de tanden als er te veel ruimte tussen zit. Een beetje het idee van draadjesvlees tussen je kiezen...het kuil gaat rotten met als gevolg ontstoken tandvlees en pijn. Dit komt door de structuur en zuurgraad van kuil. Dit verschijnsel heet diastase. Mijn paard is daardoor waarschijnlijk gaan schudden.
Je kunt eens in de mond ruiken. Stinkt echt heel erg vies dan.

GABY19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:23

Tandarts is al aantal keer langs geweest, geen bijzonderheden. Zadelmaker is ook langs geweest. Osteopaat is ook langs geweest.
Er zijn foto's gemaakt van zijn schedel en een deel van zijn nek/hals.
Heeft een aantal dagen in Utrecht gestaan daar hebben ze alleen nog een endoscopie gemaakt en verder zeiden ze dat de pollen de boosdoener zijn! Vorig jaar winter vroor het hier -10 heeft zich suf geschud terwijl hij in de lente/zomer de ene keer wel vertoont en de andere keer helemaal niet!

Het is in ieder geval een aandoening om moedeloos van te worden!

Marloezz

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:41

Ja, heel herkenbaar! Elke keer denk je dat je er de vinger op kunt leggen, maar dan blijkt het toch weer net iets anders te zijn. Heel vervelend!!

GABY19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:31

Vandaag viel het mij voor de 2e keer op deze week; pony lekker geborsteld, niks aan de hand stond lekker te genieten! Zodra het bit in ging viel het mij direct op dat hij meteen begon te schudden! Dan toch een reactie op metaal? Zijn er hier meer bekend mee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:06

Ik herken het wel,maar dat was een paard wat een allergie had voor argentaan.
Maar die had ook blaren in de mond zitten.

Maar , wat is er precies op de foto gezet van het hoofd?
Ik weet uit een ander topic dat een pony een cyste in de kaak heeft wat voor schudden kan zorgen.

Appie heeft vroeger eens met een achterbeen in de teugel gezeten, heeft toen een hoektand kapot getrokken en hij had beschadigde lagen.
Daar kunnen okk schudproblemen uit voortkomen.

Maar dat hoeft allemaal niet.op het moment dat jij een hoofdstel om doet kan er ook druk achter de oren ontstaan.
Kijk dus ook wat er gebeurd, met hoofdstel maar dan zonder bit er in.

Maak ook eens een filmpje van wat hij doet?

GABY19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:40

Zijn gebit etc is inderdaad op de foto gezet en een deel van zijn nek en hals wervels. Dat zag er verder allemaal goed uit! Zal van de week weer eens nieuwe filmpjes maken!
Maar vond het wel een duidelijk heftige reactie sinds zijn hoofdstel omging! :(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:50

Nou ja kijk eens hoe het bij zijn oren zit bijvoorbeeld, zit het niet te strak?
Appie reageerd beter op een grotere maat kopstuk, hij is een pony,1m38,maar heb van kopstuk wel maat cob.
Dat zit net iets losser en prettiger.

Ook het bit, heb ik juist een gaatje lager gehangen, vind hij fijner.
Maat van het bit ook.
, soort bit, appie loopt fijner op een dubbelgebroken watertrensje met plat middenstukje.

Maar dan nog hoor, misschien is er niks met het bit aan de hand en associeerd hij zaken met elkaar en gaat daarom schudden?

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:22

Lastig!! Ik heb ook eindeloos geexperimenteerd. Je zou een appelbitje kunnen proberen. Die van mij beet hem kapot maar ja.., Bij Sprenger hebben ze testcentra waarbij je bitten eerst mag uitproberen.
Heb ook Micklem hoofdstel geprobeerd, die ontziet de aangezichtszenuw. En tot slot bontjes op kopstuk en neusriem. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een gewoon hoofdstel zonder sperriem.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:09

ellepel schreef:
Nou ja kijk eens hoe het bij zijn oren zit bijvoorbeeld, zit het niet te strak?
Appie reageerd beter op een grotere maat kopstuk, hij is een pony,1m38,maar heb van kopstuk wel maat cob.
Dat zit net iets losser en prettiger.

Ook het bit, heb ik juist een gaatje lager gehangen, vind hij fijner.
Maat van het bit ook.
, soort bit, appie loopt fijner op een dubbelgebroken watertrensje met plat middenstukje.

Maar dan nog hoor, misschien is er niks met het bit aan de hand en associeerd hij zaken met elkaar en gaat daarom schudden?

Klinkt net als Guus: Alles lekker los, bit hangt aan de lage kant, dubbelgebroken watertrens met plat middenstukje. En Guus kan niet tegen een neusriem, misschien is dat nog iets?
Of een anatomisch kopstuk of bijv een Micklem proberen? (Mijn andere paard schudde ook met rijden, maar dat is met de Micklem helemaal weg gegaan)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:52

Nou , bij appie is de neusriem er dus ook af.
Ik rijd met een westernhoofdstel :j

Maar ja, appie schud ook met halster, en ook met niks om zijn hoofd.
Dus verder maakt het niet veel uit

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:46

Merk sinds een paar dagen dat hij weer last krijgt. Veel wiebelen met zijn neus. Tijdens wandelen gister constant met zijn hoofd vlak achter mijn rug (regen/wind?)..

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:23

Ja, ook Geert begon weer te tikken met zijn hoofd in het bos afgelopen zondag. Het wordt weer neusnetjes tijd ben ik bang

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:34

Balen, hier ook al veel knikken en neuswiebelen.........pppppffff zo frustrerend en sneu.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:12

Ik ga deze week starten met de Puur Pollen. Ben benieuwd. Vind het zo lastig wanneer ik nou moet beginnen, maar desnoods doen we 2 'kuurtjes' achter elkaar.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:38

Je moet eigenlijk beginnen met de Puur Pollen op het moment dat de pollen daar zijn en je paard er last van heeft.

Nou mijn merrie heeft juist met dit weer met regen en harde wind juist geen last van shaken >;)

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:15

Magica schreef:
Je moet eigenlijk beginnen met de Puur Pollen op het moment dat de pollen daar zijn en je paard er last van heeft.

Nou mijn merrie heeft juist met dit weer met regen en harde wind juist geen last van shaken >;)

Was ik ook van plan: eind van de winter, net voor de lente zou beginnen. Dus eind februari zeg maar.
Alleen... lopen de bomen nu al uit en schudt Guus dus ook al weer (iets) meer...
Wachten tot eind februari heeft m.i. nu weinig zin, aangezien het bos dan al weer flink in het blad zit.

Is het te vroeg, dan doen we er gewoon nog een kuurtje achteraan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:29

Appie heeft nog nergens last van gelukkig.
Vorig jaar ging uitzonderlijk goed, ben benieuwd of dit zo blijft :j

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:35

Mijn paard gaat voor foto's naar de kliniek.
Ik zit al een tijdje te zoeken en we dachten dat het met rechtrichten beter ging, maar ze blijft toch regelmatig schudden. Ik ga voor foto's van rug en hals en misschien een echo.

Vind het wel heel spannend allemaal, paard is niet zoveel gewend dus zal wel heel nerveus zijn. En ik ben nooit eerder op een kliniek geweest dus geen idee wat ik kan verwachten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:00

Ze krijgen voor foto's toch een roesje zodat ze lekker suf zijn,dus je paard heeft er geen last van.

Ik ben met appie eens op een kliniek geweest omdat hij een scheur in een griffelbeen had.
Dat moest ook op de foto, en hij vond het daar ook spannend hoor!
Vreemde geurtjes en hij is stiekum bang voor de veearts :D

Hij kreeg een roesje, zo lief om te zien haha, hij stond met zijn neus op de grond bijna te slapen
Ze maakten foto's en dat werd meteen bekeken.
Ik heb toen ook gevraagd of ik de foto's mee mocht, en die hebben ze toen meteen op een dvdtje voor me gebrand.

Enige nadeel wat ik wel vond was de terugreis, appie was eigenkijk nog best suf, en hij had flink moeite om zijn evenwicht op de trailer te bewaren.
Dus mocht ik ooit weer zoiets met hem hebben dan let ik er goed op dat hij goed wakker terug reist :j

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:30

Met Guus een kleine 3 weken terug gestart met de Puur Pollen. Rijd nog steeds met masker en neusnetje, maar hij lijkt helemaal niet meer te schudden. Dus of toch nog te vroeg in het seizoen, of het helpt!

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:11

Waar haal je die puur pollen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:38

Bij de paardendrogist,of medpets.
Even intypen op google,dan krijg je al wat sites :j

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:48

Want die van mij had het minder maar gisteren bij het longeren was het toch weer erger.. Dus wil dat dan uitproberen

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:56

Graffi86 schreef:
Met Guus een kleine 3 weken terug gestart met de Puur Pollen. Rijd nog steeds met masker en neusnetje, maar hij lijkt helemaal niet meer te schudden. Dus of toch nog te vroeg in het seizoen, of het helpt!

Wat voor masker? Zo een met sliertjes?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:12

xsiroccox schreef:
Graffi86 schreef:

Wat voor masker? Zo een met sliertjes?

Nee. Ik heb een vliegenmasker van Kramer met afritsbaar neusnetje. De pollennetjes die los te koop zijn voor de neus moeten allemaal aan de neusriem vast, en Guus verdraagt geen neusriem, dus dat werd lastig. Deze gaat met neusnetje om met rijden, en zonder netje op de wei.

Deze heb ik:
https://www.kramer.nl/vliegenmasker-2-i ... &ci=257183

In eerste instantie deze zonder neusnetje gekozen voor mijn andere paard, die een heel gevoelige huid heeft en van veel andere maskers schuurplekken kreeg. Toen we Guus kochten kwam Kramer net met dit afritsbare net, dus ideaal voor ons.