[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 14:11

Hier Pergoquin, die moet je ook breken en het advies is dit met handschoenen aan te doen om inderdaad te voorkomen dat je zelf elke dag wat via je huid opneemt.

Mijn vriendin geeft het dagelijks en die zei: nou jammer joh, als ik rare vlekken/sympthomen krijg meld ik me wel. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen zo laks daar in is.

Hier 110 euro voor 90 tabletten. Voer een halve per dag.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 14:25

Hier gaat het pilletje door het hapje heen en wordt gelukkig nu weer goed gegeten. Hij at ook een tijdje wat slechter en dan bleef er soms een half gesmolten tabletje achter.

Er zijn inderdaad eeen aantal varianten pergolide in omloop met verschillende prijsklasses:
Van goedkoop naar duurder:
Pergoquin: rond tabletje die in 4 gebroken kan worden, zonder omhulsel dus geeft wel een vieze smaak bij vochtig worden.
Pergosafe: rond tabletje verkrijgbaar in 2 varianten (0,5 en 1mg) met extra laagje waardoor je zelf idd geen medicatie op je handen krijgt en minder smaak wordt afgegeven bij inname. Niet deelbaar.
Prascend: wel deelbaar, ook een vieze smaak en geen beschermend laagje en de duurste van de drie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:03

Aha, goed om te weten +:)+

Jammer wel weer dat je dan geen keuze krijgt welke tabletje je wilt.
Want waarom zou je dan de Prascend willen als je bovenstaande leest...?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:35

Ik breek het al 7 jaar... dat kan echt prima.... anders ga ik die pilletjes wel op haar neus smeren als ze het zo ook kan opnemen :))

0,5 mg en 1,0mg tabletten moet je wel even omrekenen om prijs te vergelijken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:55

Doen jullie nog iets speciaals qua voer verder...?

Mareentje krijgt al ik denk 15 jaar VoerGezond / Hayster brokjes.
Sinds vorig jaar ook Hartog Senior erbij en regelmatig een bak Subli ouwelüllen slobber.

Sinds een maand of 3 ook regelmatig een handje maïs voor een extra knappertje door het voer.
En een handje Magnesium poeder uit zo'n grote blauwe zak.

Vorige week een zakje muesli gekocht om daar een handje van door de senioren Hartog te doen voor een beetje extra knaag. Regelmatig een zak winterpeen.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:37

Heel interessant om iedereen z’n ervaringen te lezen, dankjewel!

Mijn merrie krijgt nu bijna 2 weken 1/4 en ik had het idee dat ze qua gedrag een stuk stabieler is. Hiervoor erg reactief, niet explosief maar net iets te wakker voor het leuke. Zo ken ik haar eigenlijk niet — ze is al 20 jaar bij mij en tot haar 19e ongeveer was ze altijd de koelste kikker van stal. Nu is ze 23 en moet de waterslang niet anders liggen dan normaal, want dan heeft ze de hele dag stress. Dat is nu een stuk minder voor mijn idee.

Maar ik dacht misschien kan dat helemaal niet zo snel. Maar wel dus… op 1/4 is ze nu gelukkig nog weg vrolijk en ze eet goed. Over een paar dagen verhogen naar 1/2, kijken wat dat doet. Ik heb tot nu toe geen handschoenen gebruikt maar ga ik misschien wel doen…

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:43

Ik gebruik ook geen handschoenen. Zet 1x per 8 dagen uit in een pillendoos en was daarna mn handen.
Ze pakt het van mn hand met een handje muesli, nooit nagedacht over evt absorptie via de huid eigenlijk.

Mijn merrie krijgt Slueslimix met Oerbalans (en hypobalance en glucobalance).

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:45

Mijne krijgt het in een klein stukje ontbijtkoek. Daar doet ze een moord voor en zo blijft de pil relatief droog. Ik dacht, als ik een paracetamolletje moet nemen en hij wordt nattig ga ik ook over m’n nek.. dus dan maar zo

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 18:08

Ontbijtkoek kan ook wel lekker plakkerig zijn natuurlijk, dat de pil er goed in vast blijft zitten.
Is misschien ook nog een optie voor Rena +:)+

Zij doet een moord voor een pepernoot, en wellicht is een ontbijtkoek in de zelfde smaakcategorie.
Vooralsnog eerst maar eens het peen-drinkslobber proberen vol te houden, hopelijk kunnen we daar een blijvend succesnummer van maken :=

Ik vond d'r vanmiddag trouwens weer veel meer alert enzo. Misschien ook wel gewoon last gehad van de warmte. Ik vind het wel een beetje lastig want wat is warmte, ouderdom of de PPID....

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 18:09

Ja je kunt het proberen! Denk dat die smaak wel op elkaar lijkt. Zoet, kruidig.

Lastig hè, met die oudjes. Die merrie die ik ken met die balansproblemen en wegrakingen die doet het een stuk beter op haar pilletje in ieder geval. Dus het kan heel goed door de PPID komen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 18:26

Wegraken is wel heel erg sneu trouwens....lijkt me ook potentieel erg beangstigend voor het dier zelf ook :(:)

Ik ben benieuwd of ik dan ga merken dat ze wat minder onzeker gaat lopen op die stukken dankzij het halve pilletje. Ik moet trouwens ook zeggen dat ik wel het idee heb dat ze minder graag gaat liggen de laatste weken. Normaal na afspuiten plofte ze graag neer om lekker even te paneren. Maar dat doet ze nu niet. Heb haar sowieso niet echt meer zien rollen de laatste tijd.

Kan toeval zijn, dat ik het toevallig niet zie. Maar misschien dat ze het opstaan lastig vind door die duizeligheid ofzo...?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 21:40

pmarena schreef:
Wegraken is wel heel erg sneu trouwens....lijkt me ook potentieel erg beangstigend voor het dier zelf ook :(:)

Ik ben benieuwd of ik dan ga merken dat ze wat minder onzeker gaat lopen op die stukken dankzij het halve pilletje. Ik moet trouwens ook zeggen dat ik wel het idee heb dat ze minder graag gaat liggen de laatste weken. Normaal na afspuiten plofte ze graag neer om lekker even te paneren. Maar dat doet ze nu niet. Heb haar sowieso niet echt meer zien rollen de laatste tijd.

Kan toeval zijn, dat ik het toevallig niet zie. Maar misschien dat ze het opstaan lastig vind door die duizeligheid ofzo...?

De schimmel hier met PPID ging ook minder liggen en slapen. Rollen incidenteel wel. Had ook de rust niet leek het en kreeg ook echt slaapaanvallen tijdens poetsen/zadelen. Dan vond hij blijkbaar genoeg rust. Sinds hij op de medicatie staat gaat het goed, maar toen we van paddock naar wei aan het opbouwen waren heb ik ook nog een keer zo’n aanval gezien. Denk toen toch de acth weer verhoogd geweest.
Hij is overigens pas 14.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 21:47

Dat is wel zuur zeg als je op de leeftijd al aan de beurt bent :(:)

Ik ga het eens in de gaten houden bij Reentje. Op zich houdt ze eigenlijk altijd haar schoonheidsslaapjes in de ochtend en vanwege de warmte de laatste tijd zet ik haar juist in de ochtend in de wei, en daar gaat ze sowieso nooit liggen eigenlijk. Zal haar morgenochtend eens in de gaten houden en pas in de middag op de wei zetten.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 22:44

Wat een goed idee van de ontbijtkoek!
Mijn grote vriend was 16 toen de PPID ontdekt werd, inmiddels is hij 29.
Sinds een jaar of 4 eet hij zijn pil gewoon uit de hand, daarvoor heb ik alle trucjes wel uitgeprobeerd. Uiteindelijk bleek in zijn wang stoppen, hoofd omhoog en wachten tot hij slikte nog de makkelijkste manier:D Daarna worteltje of suikervrij snoepje en klaar. Moest wel zorgen dat hij op steen stond zodat ik kon kijken of hij de pil toch niet alsnog stiekem uit spuugde.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 15:19

Maarruh... ontbijtkoek is toch een grote suikerbom???

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 16:18

Ja, maar ze krijgt een ini mini hoekje. Niks vergeleken met wat er bijvoorbeeld in hooi zit.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 18:55

Hier ook een tijdje ontbijtkoek gebruikt.
Hoekje van en plakje, dus 10 of 20 gram denk ik, wat niet 100% suiker is.
1 kilo hooi van 10% suiker (best gemiddeld hooi dus) bevat al 100 gram suiker. Die paar gram suiker die je met je ontbijtkoek voer valt in het niet bij je hooi.

Net als dat ik ook wel muesli gebruikt heb die plakte van de melasse (een schep in een zakje mee gekregen van een klant, deed ik maanden mee). Daar ga ik ze echt geen schep van geven , maar een klein handje.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 20:24

Daarom. We voeren al jaren suikervrij/suikerarm, ik ben al lang blij dat het pilletje erin gaat!

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 22:26

Dan lees ik over handschoenen dragen om medicijn absorptie via de huid te voorkomen. Prima idee .
Maar ik vraag me dan wel af wat jarenlange vervuiling van de (weide) grond met uitgescheiden medicijn resten doet ?
Daar hoor ik nooit wat over.
Wel las ik dat het steeds lastiger word om drinkwater te zuiveren van medicijn resten.

Veel paarden staan jarenlang op een zelfde stukje grond .Is het wel verstandig om (jonge) paarden op een stuk grond te zetten wat mogelijk zwaar medicatie vervuild is ?
Dan lees ik over zuiver voeren en hooi testen terwijl paarden op vervuilde grond staan en mogelijk vervuild water drinken.
Parkinson heeft een verband met milieu vervuiling dat wisten we vroeger ook niet.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 07:01

Ja zeker, helemaal met je eens hoor. Ik heb ook weleens bedacht dat de vervuilde grond veel effect zal hebben op de paarden. Ik heb mijn merrie in Duitsland, Engeland en Nederland gehouden — en nergens is haar gezondheid zo achteruit gegaan als in Nederland. Nu is ze natuurlijk ook ouder en wonen we in de randstad, maar toch. De grond is hier inderdaad niet gezond. Maar wat doe je eraan…

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:00

Dames wat vinden we van deze partij hooi?
Afbeelding

Ik voer bij:
2x 400 gram per dag Vitalbix
https://www.dochorse.nl/vitalbix-balanc ... r8QAvD_BwE

Verder wat supplementen ed als probiotica/mariadistelzaad/brandnetel ed
En nu nog eiwitten in poedervorm.

Pony staat 1.5 uur per dag op de wei, zeker tot oktober. Verder 4 voerbeurten hooi per dag (7 kg). Als ze de wei af gaat wordt dit opgehoogd naar 5 voerbeurten hooi per dag (zo'n 8-10 kg)

Ze weegt krap 400 kg, dat is misschien ook nog handig om te vermelden. Werd voor de PPID altijd 'dik van de lucht', heeft EMS en dus sinds een jaar ook PPID. In het verleden hoefbevangen geweest, nu mooi op gewicht maar afgelopen winter was ze erg ingevallen. Toen bleek het hooi van slechte kwaliteit en na het omschakelen op ander hooi en de weidegang 1.5 uur per dag is ze nu mooi, dat zou ik graag zo houden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:16

office schreef:
Dan lees ik over handschoenen dragen om medicijn absorptie via de huid te voorkomen. Prima idee .
Maar ik vraag me dan wel af wat jarenlange vervuiling van de (weide) grond met uitgescheiden medicijn resten doet ?
Wel las ik dat het steeds lastiger word om drinkwater te zuiveren van medicijn resten.

Veel paarden staan jarenlang op een zelfde stukje grond .Is het wel verstandig om (jonge) paarden op een stuk grond te zetten wat mogelijk zwaar medicatie vervuild is ?
Dan lees ik over zuiver voeren en hooi testen terwijl paarden op vervuilde grond staan en mogelijk vervuild water drinken.
Parkinson heeft een verband met milieu vervuiling dat wisten we vroeger ook niet.

Zulke vragen heb ik mij al vaker gesteld inderdaad. Ik zit op een oude zandwinning. Wie weet wat hier allemaal nog in de grond steekt... :x
Een paar km verderop is net een ' stort ' in een moeras gesaneerd.
En niet onbelangrijk... de luchthaven is vlakbij.

Is het toeval dat de merries hier PPID kregen ? Dat al mijn paarden altijd te dik worden als ze, ook al is het beperkt, op gras staan ?

Nu is er instant niks aan te veranderen, dus we zullen het er de komende jaren toch nog mee moeten doen in elk geval.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 15-09-23 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:18

Marlies die partij hooi wil ik meteen kopen, waar kan ze afgehaald worden ? :D
Voor mijn dikzakken mogen alle pijltjes zelfs volledig naar links, maar jouwe wordt in de winter wat schraler lees ik. Dus dikke prima dit hooi !

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:21

office schreef:

Ik begrijp wat je zegt, maar ik zou niet weten wat een logische oplossing zou zijn.
We halen de mest al dagelijks weg, maar goed, dat komt bij de buurman op het land dus dat is het probleem verplaatsen. Behalve dan elk paard wat medicatie moet maar gelijk in laten slapen, zie ik geen oplossing, jij wel?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:23

Er zijn nog wat balen over Pandora, is alleen wat ver voor jou ;)
Ik heb dus een groot deel van deze partij gereserveerd, al voor analyse.

Mijn idee was ook: top batch voor ons, maar fijn om die bevestiging nog eens te lezen.