[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:40

Wisse's staart zag er ook rustig uit toen ik hem gisteren weer ophaalde van vakantie op de wei, hij heeft daar geen staartflap gehad, wel iedere dag even ingesprayd met antivlieg en antidaas. Was wel nog steeds gevoelig met aanraken, dus nog niet over. Kan ook zijn dat hij gewoon niet heeft kunnen schuren want er stond daar niets in de wei (thuis staan er schuilcontainers) want toen ik hem gisteren had opgehaald begon hij op de poetsplaats meteen zijn manenkam even te schuren. Zat ook een dot losse manen in de voorpluk, daar had hij ook jeuk. Ik hoop dat het door het gras komt en het nu dus snel weer overgaat. Hij staat nu onder halsdeken en heb zijn regendeken weer opgegooid, dus de staart is weer beschermd.
Maar kan maar zo zijn dat het einde in zicht is, althans het is wel lekker voor ze met zoveel regen. Maar ja, de temperaturen zijn wel nog hoog he!

ikenindi

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:49

Ja, tijd dat het gaat vriezen snachts...

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:52

Oww je bedoelde een andere deken? Sorry :o

Ik bedoel idd de Sweet itch Hoody.
Bevalt erg goed.
En ja, helaas de manen net boven de schoft worden wel afgeschuurd door de deken.
Ik gebruik nu ook Derfen en ze heeft de deken bijna niet opgehad ;)

De manen hebben nu ook kans om te herstellen.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:05

Harlie vind de Derfen niet leuk, hij laat het wel toe, maar draait eerst rondjes om er onder uit te komen. Hij vindt het vast ook stinken ;-)
Eergister stonden ze niet op de wei, maar op het plein en had hij wat kortere plukjes in zijn manen..

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:11

ikenindi schreef:
chipieke schreef:
'Hij schuurt toch alleen de onderste helft van z'n manenkam eraf, elke zomereczemer schuurt enkel de onderste helft van de manenkam eraf en dat vind ik best om mee te leven'.

Klop dat vetgedrukte stukje eigelijk?

Nope, hier 1 die hele manenkam schuurde, en daarna vooral achter de oren, en nu gelukkig manen onder controle...

De mijne wel alleen het onderste stuke, maar ik vind het bagger dat ie dat doet. En nu met de deken heeft hij nagenoeg geen jeuk. Geen jeuk is toch altijd beter als zoveel jeuk dat ze wel de manen afschuren.
Smeren doe ik bijna niet, alleen na het wassen. Wassen doe ik 2x per maand.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:33

Ik vraag me nu toch iets af.
Ik hoor vaker dat mensen een halsdeken op doen en daaroverheen een regendeken, maar dan loopt het water toch via de halsdeken de regendeken in? :?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:56

Weet iemand wanneer de paarden terug safe op de wei kunnen?
En hoe herken je een 'veilige' wei?

Heel raar: zita kan pavo natures best eten én hooi eerste snit zonder jeuk.
Maar welk gras kan dan de boosdoener zijn?

Zita springt zo onderhand bijna uit haar vel door als enige op een zandpaddock te staan...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:59

Peachy schreef:
Ik hoor vaker dat mensen een halsdeken op doen en daaroverheen een regendeken, maar dan loopt het water toch via de halsdeken de regendeken in? :?

Tja ik deed het dan ook andersom. eerst de regendeken en dan de eczeemdeken, als je goed kijkt zie je bij zijn voorbeen nog een stukje regendeken

Afbeelding
nu heb ik een losse hals die ik aan de regendeken vast maak
Afbeelding

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:14

@Peachy

dat vind ik wel heel erg mee vallen.
mijn pony is vaak allene haar hals nat.
en de rest neit als ze met eczeem deken en regendeken opstaat

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:16

Yvonnedv het lijkt me zo onlogisch. En las hij met alleen de regendeken staat dan heeft hij nog wel schuurneigingen?

Line18 vaag dat het dan niet nat wordt van binnen, tenminste ik begrijp dat jij hem wel onder de regendeken doet?

Ik heb de mijne nu zonder iets staan met die erge buien en ik moet zeggen hij heeft nog niet geschuurd *gauw afkloppen*. Nu ben ik begonnen met Derfen misschien dat dat het is (en hij is weer aan de arbeid ~~}> )

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:18

Chipieke meestal is een doorgeschoten wei "veilig" en kort gras gevaarlijk of gras wat net weer aan het groeien is.

Ook koeiengras waar weinig "kruiden" dus iets anders dan alleen vet gras ook gevaarlijk.

Kan je haar anders niet een paar uurtjes op de wei zetten en dan weer terug of een ander paardjes bij haar zetten? Als je dit al niet gedaan hebt natuurlijk.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:20

Andere paarden vermoord ze, dus dat is geen optie...

Ik heb haar altijd van 8u tot 16h30 op de wei gezet, met strookbegrazing.

Dus vol, hoog gras, elke week een strookje dat ze dan lekker kort at.
Week erna weer hetzelfde.

Maar dan heeft ze op 1 week tijd mét deken een halve manenkam afgeschuurd en ik probeer te achterhalen waar dat aan lag...

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:04

Misschien dat de overgang te groot is op dat moment, van een "kale" wei naar een strook jong gras?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:07

Peachy schreef:

Ik heb een regendeken met een hele vaste hals. Dan loopt het water er niet bij in. Alleen de voorkant van de hals en een stukje van de staartflap wordt nat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:14

Peachy schreef:

ik heb een regendeken met ringen er aan en daar dan een losse hals van een oude eczeemdeken aan.
ach en van een beetje nat gaan ze niet dood hoor

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:22

Nadita ja dan wordt hij niet nat nee :Y)

Ellepel nee dat is waar maar als het echt stortregent en het loopt allemaal naar binnen lijkt me dat ook geen pretje.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:03

Ik heb een losse hals, maar dat wil nog weleens wat inregenen. Daarom doe ik het nu meestal zo:
Afbeelding
Doordat de hals van de RSIH alleen aan de bovenkant vastzit aan het de rest van het deken, kan je de flappen aan de onderkant van de hals over de regendeken heen doen, waardoor het niet inregent.

sabrina076

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:25

hallo ik heb een fries en die had van horen zeggen zomer eczeem vorig jaar hadden we elke dag klitwortel van de kruidvat op gedaan en hij schuurde niet dus dit jaar maar niet op gedaan met het idee dat hij het niet meer heeft.. nu schurt hij zijn hele staart en manen eraf tot bloedends toe.. hebben al klitwortel op gedaan een zalfje van de arts geen muslie meer geven en met schampoos wassen maar niks helpt mijn vraag is dus wat helpt er en wat kan ik proberen zelf dachten we aan vsm is homeopatisch maar kan dat geen kwaad?... alvast bedankt voor de reacties!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:32

Hallo Sabrina,

Homeopatische middelen maken het eerst vaak nog veel erger dan dat het al is. Om je paard snel resultaat te geven, zou ik toch aanraden om een eczeemdeken op te doen. Het lijkt er toch op dat jullie Fries gewoon eczeem heeft. Dit is niet iets wat over kan gaan, wel wat veel minder kan worden. Maar ze hebben het nooit tijdelijk.

Succes!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:39

Ik ben overigens best tevreden met de onderdeken onder de RSIH, dat is ook niet zo vreselijk warm voor als ze wel op stal staan ten opzichte van een regendeken eroverheen. Ik heb ook een losse hals gekocht, maar die is eigenlijk te kort. Die is in ieder geval lang zo lang niet als de hals van de RSIH. Dus wellicht nog eens een afgetrapte RSIH op te kop tikken, zodat ik die aan een regendeken kan maken.
Want voor dagen als deze, waar het eigenlijk non-stop regent, dan is een regendeken toch wel fijner dan de eczeemdeken.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:40

Nou bailey heeft de deken stuk gemaakt. Ik ga niet nu nog een nieuwe deken kopen :n We zitten vrij krap en einde van het seizoen is in zicht. Door de kou zijn hier al heel veel knutjes dood gedaan. Ze heeft de deken nog wel op. Alleen de hals is bovenaan stuk.

Haar buik is ook rustiger en langzaam groeit er weer wat haar aan. De foto op de vorige pagina lijkt ook precies op het kapsel van bailey nu :+ Alleen met dan vooraan ook een hap weg. Misschien maar weer allemaal kort knippen straks en gelijkmatig laten aangroeien :j Het kapot en dood geschuurde haar is er dan af en het kan na verloop van tijd weer rustig aangroeien.

Dan kan ze volgend jaar met een nieuwe gezonde bos het voorjaar in :)

sabrina076

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:05

hoi sanet
dankje voor je reactie maar is het niet te laat voor een deken nu dan ?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:15

sabrina076 schreef:
hoi sanet
dankje voor je reactie maar is het niet te laat voor een deken nu dan ?

Absoluut niet, die mugjes zijn niet zomaar weg. Je hebt wel kans dat je deken wat te lijden heeft, maar goed... liever een deken stuk, dan je paard stuk.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:33

Sanet schreef:
Ik ben overigens best tevreden met de onderdeken onder de RSIH, dat is ook niet zo vreselijk warm voor als ze wel op stal staan ten opzichte van een regendeken eroverheen. Ik heb ook een losse hals gekocht, maar die is eigenlijk te kort. Die is in ieder geval lang zo lang niet als de hals van de RSIH. Dus wellicht nog eens een afgetrapte RSIH op te kop tikken, zodat ik die aan een regendeken kan maken.
Want voor dagen als deze, waar het eigenlijk non-stop regent, dan is een regendeken toch wel fijner dan de eczeemdeken.

Wat voor losse hals heb jij dan Sanet? Ik heb ook een losse hals, gemaakt van een oude eczeemdeken. Alleen het voorste gedeelte dus. Vind het alleen zo vervelend dat die halzen elastisch zijn, die zakken bij rollen helemaal naar beneden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:37

Ik heb de losse hals van een Rambo Protector (uit mijn hoofd). Maar die is niet heel erg lang. Van de RSIH zakken ze echt niet af.