Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:01

Nammie schreef:
IMJ schreef:
Nammie, ik heb het al is genoemd maar doe het maar weer, bokker liljebo had hetzelfde bij haar shet billy..
Die herkende ze af en toe ook niet meer terug.
Misschien kun je haar is pb'en?

Weet ik , dank nogmaals , ben niet zo van pb,en , niet iedereen zit daar op te wachten.

Denk zolangzamerhand dattie gewoon een tumor in zijn kop heeft zitten.
Ik overleg morgen maar weer eens met de dierenarts , eens kijken wat we nog kunnen doen , want vervoeren zit er niet in.
Zou wel dexamethason willen proberen...met alle risico's van dien , maar dat wil ik hem eens voorleggen.
Geen idee of acth ook door een tumor verhoogd kan zijn die losstaat van de hypofyse.

Als ik probeer alles terug te halen is hij sinds zijn een nalaatste aanval die ik gezien heb aan het veranderen in gedrag , dat was rond 30 april of zo.

Krijgt hij al magnesium? DAT helpt enorm bij de stress die hij in zijn lijf heeft zitten.
Het lijkt inderdaad wel op het verhaal van Billy. Het lijkt ook haast wel of het verloop bij jonkies net wat anders verloopt, maar het kan gewoon ook zijn dat ie echt van slag is nog en daarom uit een soort van narrigheid en onzekerheid zich afreageert en dat zou dan wel minder moeten worden als de boel op orde komt. En dan is inderdaad dufheid haast te prefereren.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:03

geerke schreef:
cushing is niet echt een tumor....door een tumor op de hypofyse worden de signalen naar de bijnieren voor de cortisol aanmaak verstoord.De bijnieren maken daardoor te veel aan omdat ze het singaal ook niet krijgen om te stoppen met de aanmaak.
De klachten van cushing worden wel veroorzaakt door het gezwel/tumor.

Inderdaad de overproductie van de cortisol - het stresshormoon maken dat het paard helemaal van slag is qua hormonen maar dat werkt in zoveel dingen door, hoe zelfverzekerd ze zijn, of ze depressief zijn, of ze misselijk en niet zichzelf zijn.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:04

Setteli schreef:
dookia schreef:
hoeveel hoef je maar te geven setteli?

Ik moest een halve geven, maar hoorde hier al dat het beter was om te beginnen met een kwart.
Dat ga ik dan ook doen. Ik begin pas na het weekend, want ik ga het weekend weg. Ik wil haar dan toch even wat beter in de gaten houden en er geen ander mee opzadelen.

Heb vandaag ook een kopie van de uitslag gekregen
Ze had een waarde van 734 pg/ml :oo
Echt heel hoog dus.

Hoeveel weken raden jullie aan opnieuw bloedonderzoek te doen?

Na 8 weken zodat het de tijd heeft om in te werken, niet te vroeg willen zijn!

Nammie

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:51

Dierenarts had dit nog niet eerder meegemaakt , maar hij vind mij ook een geitenwollensok hihi , veel te lief voor de paarden. Probeerde nog uit te leggen dat dat alleen maar schijn was , maar daar trapt hij niet in.
Hij denkt dus dat het door mij komt , en niet door een tumor.[bitloos paardrijden is alleen voor watjes , en dat kan niet met een dressuurknol ]
Hij wil zolang het de spuigaten niet uitloopt eerst de werking van de prascend afwachten , en tot die tijd de paarden maar uit elkaar houden.

Toen ik vanmorgen Fik zijn 0,5 tablet gaf , zag ik dat zijn hoofd behoorlijk opgezwollen was , zijn voorhoofd staat bol als het ware. Ik weet niet of het zichtbaar is op een foto , zal het eens proberen straks.
Er is vannacht ook weer ''iets'' gebeurd , hij heeft een wondje op zijn sprong.
Ik ben vannacht ook wakker geschrokken van herrie in de inloopstal.
Heb het er wel wat moeilijk mee , had het liever gewoon nu een poosje rustig gehad zonder zorgenkind.
Ik denk dat ik daarom wat emotioneel /heftig reageer , sorry daarvoor.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:55

Je hoeft je excuses niet aan te bieden hoor!
Ik denk dat wij als geen ander begrijpen dat het hebben van een zorgenkind behoorlijk wat emoties los kan maken :)
Wees maar trots op wat je doet voor ze!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:59

Magnesium krijgt hij nog niet.
Ik wil het wel proberen , maar hij is zo achterdochtig...
Zat gisteren wel even te zoeken naar wat supplementen en kwam nog iets tegen van NAF.

http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 0612/45498

Het bevat oa magnesiumoxide , maar ik weet niet hoeveel , en das lastig.
Iemand bekent met dit product? Beetje duur ook weer....

Fargo , hoeveel magnesium , en welke vorm zou jij geven?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:01

IMJ schreef:
Je hoeft je excuses niet aan te bieden hoor!
Ik denk dat wij als geen ander begrijpen dat het hebben van een zorgenkind behoorlijk wat emoties los kan maken :)
Wees maar trots op wat je doet voor ze!

Ach , als ik mezelf teruglees , dan denk ik , had ook iets genuanceerder gekund.... :o

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:01

Nammie schreef:
Dierenarts had dit nog niet eerder meegemaakt , maar hij vind mij ook een geitenwollensok hihi , veel te lief voor de paarden. Probeerde nog uit te leggen dat dat alleen maar schijn was , maar daar trapt hij niet in.
Hij denkt dus dat het door mij komt , en niet door een tumor.[bitloos paardrijden is alleen voor watjes , en dat kan niet met een dressuurknol ]
Hij wil zolang het de spuigaten niet uitloopt eerst de werking van de prascend afwachten , en tot die tijd de paarden maar uit elkaar houden.

Toen ik vanmorgen Fik zijn 0,5 tablet gaf , zag ik dat zijn hoofd behoorlijk opgezwollen was , zijn voorhoofd staat bol als het ware. Ik weet niet of het zichtbaar is op een foto , zal het eens proberen straks.
Er is vannacht ook weer ''iets'' gebeurd , hij heeft een wondje op zijn sprong.
Ik ben vannacht ook wakker geschrokken van herrie in de inloopstal.
Heb het er wel wat moeilijk mee , had het liever gewoon nu een poosje rustig gehad zonder zorgenkind.
Ik denk dat ik daarom wat emotioneel /heftig reageer , sorry daarvoor.

Dat bollere hoofd kan wel een bijwerking zijn van de cushings en prascend. Dat is wat ze bij mensen een vollemaans gezicht noemen. Ik weet dat liljebo dat ook bij billy zag. En volgens mij waren er wel mee die dat al dan niet tijdelijk lieten zien.

Ik geef altijd Biomag- via de paardendrogist, is smakelijk - al mijn paarden lusten het en je hoeft maar 1 klein schepje per dag te geven, in het begin misschien een tijdje 2. Biomag is niet duur.
Cushinaze ken ik van naam, heb er verder geen ervaring mee, misschien iemand anders in topic want het is wel eens ter sprake gekomen..
Laatst bijgewerkt door fargo op 24-05-13 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:02

Ik heb destijds een andere gekocht, voor koeien maar bevatte ook gewoon de juiste magnesium.
Was een zal van ik geloof 20kg voor 12 euro oid.
Magnesium van griet of griend..
Besteld bij de welkoop.
Edit: dit ben ik gaan geven na en speurtocht op Bokt hoor, uiteindelijk vond ik mensen die het hun paard gaven (mn sportpaarden ivm spier herstel)
Het is een behoorlijk pure vorm.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:24

Ik lees nog regelmatig mee in dit topic en ik geef mijn paard sinds kort provarium breeding (Groene Os). Ik ben eens gaan googlen of de werkzame stof (monnikspeper=Vitex agnus castus) ergens goedkoper te koop is.

Op deze site http://www.gekruid.nl/monnikspeper.html is het stukken goedkoper en het lijkt me hetzelfde. Misschien is deze tip al eerder voorbijgekomen, dan heb ik er overheen gelezen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:37

Dat scheelt nogal wat! Groene Os: 1000 gr 41,34 / deze per 500 gr: 7,99 ( 16 euro per kg)
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 24-05-13 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:40

Goed zeg..!
Zet er een paard op en je betaaldgerust 4x zoveel :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:43

Ik heb nog een lege bus PB staan - die ga ik nu maar met die van de kruidenwinkel vullen. Ha!!

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:02

Ziet er er het zelfde uit als de provarium breeding? Lusten paarden dat eigenlijk makkelijke of durven ze er hun neus voor trekken?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:06

Heb nog steeds een halfvolle bus PB staan.

Iemand omgeving Alkmaar of omgeving Uddel die ik er blij mee kan maken?
Opsturen zijn de kosten van een nieuwe, volle bus bij de paardendrogist niet waard...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:27

IMJ schreef:
Ik heb destijds een andere gekocht, voor koeien maar bevatte ook gewoon de juiste magnesium.
Besteld bij de welkoop.
Edit: dit ben ik gaan geven na en speurtocht op Bokt hoor, uiteindelijk vond ik mensen die het hun paard gaven (mn sportpaarden ivm spier herstel)

Ik kan het niet vinden , krijg alleen gazonbemesting te zien.

Heb pn gemaild met de vraag of je in dit geval ook beter de chelaatform kan geven of dat fosfaat/oxide ook kan.
Fargo; is inderdaad niet duur , moet even wachten tot de baas thuis is ,dan kan ik bestellen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:29

IMJ schreef:
Goed zeg..!
Zet er een paard op en je betaaldgerust 4x zoveel :)

of een hondenkop :+

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:32

Nammie schreef:
IMJ schreef:
Besteld bij de welkoop.

Ik kan het niet vinden , krijg alleen gazonbemesting te zien.

Heb pn gemaild met de vraag of je in dit geval ook beter de chelaatform kan geven of dat fosfaat/oxide ook kan.
Fargo; is inderdaad niet duur , moet even wachten tot de baas thuis is ,dan kan ik bestellen.

Ik heb ook die zak van de welkoop. Heb nog heel veel, kom er nooit doorheen. Mag je wel een kilo hebben tegen verzendkosten. Pb maar bij interesse. Kan pas na weekend reageren, omdat ik weg ben

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:39

Ik voer ook magnesium oxide van de welkoop.
gewoon daar even vragen voor magnesium om te voeren.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:48

Die tip voor de monnikspeper ziet er goed uit. Ook de capsule machine en vegatarische capsules erbij. Nado vindt het best vies en wil het alleen eten met een beste hoeveelheid slobber erbij. Misschien is het interessant om voor hem capsules te gaan maken. Iemand ervaring met het geven van capsules aan paarden ?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:51

Ik heb een tijdje prednison in capsules gegeven, dat at ze zo op (terwijl ze echt moeilijk is en meestal alles doorheeft/niet meer wilt eten).

PB moonfish13 eens.

Zij bestelt ook voor heel weinig Monnikspeper via het internet en maakt zelf capsules... Zij weet vast wel meer :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:52

Als je het PN vraagt zeggen hun dat je die van hun site moet voeren .
De oxide van welkoop is ook heel goed naar wat ik hoor .
Misschien dat die van PN er mooier uitziet want die van bv phytonics ziet er ook eetbaarder uit .

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:52

Setteli schreef:
Ik heb ook die zak van de welkoop. Heb nog heel veel, kom er nooit doorheen. Mag je wel een kilo hebben tegen verzendkosten. Pb maar bij interesse. Kan pas na weekend reageren, omdat ik weg ben

Das lief van je! Bedankt voor het aanbod.
Maar ik wou sowieso nog even naar de welkoop toe , want zag dat de seniores priores in de aanbieding was.
Ik geef nu zupa , maar zou eigenlijk zemelen moeten bijvoeren ivm de bietenpulp.
Seniores priores is dan toch wat completer , en lijkt me zeer geschikt , en dan vraag ik direct even naar de magnesium voor koeien.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:56

Zinzi_jewel schreef:
Als je het PN vraagt zeggen hun dat je die van hun site moet voeren .
De oxide van welkoop is ook heel goed naar wat ik hoor .
Misschien dat die van PN er mooier uitziet want die van bv phytonics ziet er ook eetbaarder uit .

Ik ken het spul van pn , het is werkelijk niet te pruimen zo goor! Ben ook bang dat Fik dat echt nooit zal gaan eten...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:57

@nammie ik heb hier Cushinaze staan ( overgekocht van de buuf, had verkeerde bestelling gedaan :D ) Ruikt mijns inziens lekker, zitten ook veel gezonde dingen in naar 't schijnt...maar mijn dame in kwestie trekt er heeeeel errug haar neus voor op :( Heb de 2 andere er eens van laten proeven om zeker te zijn dat het echt zo '' vies '' is....de pre vreet het met veel smaak, de andere merrie blieft het ook niet...tja.... Ik geef nu regelmatig een half schepje tussen luzernehaksel...soms ligt het 2 dagen in de eetbak, soms maar een nacht....Tot zover dus mijn ervaring met Cushinaze, kan er op dit moment niet meer over vertellen...