[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kristie14

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:33

Ik lees hier ook graag even mee!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:15

Het topic ligt alweer aardig stil he.
Altijd in de winter :j

Maar de hazelaar staat in bloei, ik verwacht dus eigenlijk binnenkort de eerste berichten weer van de paarden die pollenallergie hebben.
Appie schud gelukkig nog niet.

Hoe staat het met de rest??

Magica

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 06:46

Zijn er hier paarden die toevallig ook blauwe ogen hebben, die lijken te reageren op fel licht? Met name in de winter als de zon laag staat?

Het is een gedachte van mij wat de laatste tijd door mijn hoofd speelt.

Mijn merrie heeft ook af en last van headshaking (niet vastgesteld door DA) alleen kan dit het hele jaar eens voorkomen.
Dus pollen zijn uitgesloten. Eveneens tuig, voer en ook meerdere professionals hebben geen blokkades in haar lijf gevonden.

Behalve de laatste; zij is in opleiding tot osteopaat en is bij ons langsgeweest.
Ze stelde vast dat er bij mijn merrie, op dat moment, in haar hoofd een aantal botjes trilden en met name de os frontale.
We weten dus dat dát de reden is van het shaken, enkel weten we niet wat de trigger dan is.

Maar zelf denk ik aan licht. Ook vooral áls ze er eens last van heeft, ze in de inloopstal er eigenlijk geen last van lijkt te hebben.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 07:56

Cemlys schreef:
Wie gebruikt er puur pollen? Wat zijn de ervaringen en wanneer begin je ermee? Hier beginnen de meeste problemen rond half februari als de berken gaan bloeien. Ik wil dit graag even uitproberen, een netje doet ook veel maar kijken of dit extra verlichting kan geven.

Heb alles gegeven wat er ongeveer voor kan helpen..alleen muts en neusnetje werkt hier..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 09:26

https://youtu.be/ut6roceFuTE

Filmpje van appie in december 2008..
Hij kan het ook doen in de winter als de zon fel schijnt,maar wel laag staat :j
Hij heeft geen blauwe ogen

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 09:30

ellepel schreef:
https://youtu.be/ut6roceFuTE

Filmpje van appie in december 2008..
Hij kan het ook doen in de winter als de zon fel schijnt,maar wel laag staat :j
Hij heeft geen blauwe ogen

Herkenbaar....en dan ook die, zo noem ik het, droopy oren.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:28

Hier ook een die schudt bij laaghangende zon, maar ook pollen. Heeft een keer geschud een paar weken geleden maar met dit weer amper gereden dus nog weinig van te zeggen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:35

Vandaag is het ook zulk weer denk ik, de zon schijnt en ik wil vanmiddag eens kijken of appie dan ook weer schud.
Ik heb het hem deze winter nog niet zien doen,maar nu hebben we ook niet veel zon gehad

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:28

Mijn paard schudt op dit moment helemaal niet. Ik geef hem de hele winter door al puur pollen. Maar of dat effect heeft? Geen flauw idee

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:45

Guus schudt eigenlijk niet meer, zolang ik met buitenrijden zijn muts met neusnetje op blijf doen. Laatst een keer bedacht dat het wel zonder kan, en dat was echt drama... :(:) Dus of het nou de pollen zijn of toch het zonlicht?

Ik weet dat hij last heeft van zonlicht, hij kan ook echt zo gaan knijpen bij felle laagstaande zon.

Ik was/ben van plan om puur pollen te gaan geven, alleen... wanneer moet je starten? Plan was half februari, dus voor de lente in maart begint, maar met dit weer weet ik het even niet meer.

Gelukkig werkt de muts wel heel goed, dus rijden we daar gewoon zomer en winter mee in de rondte :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:28

Beter nu mee beginnen :j
Bij appie wetke het niet, die werd er juist toen heel benauwd van, ben er toen mee gestopt.

Ben wel benieuwd hoe het dit jaar gaat :D
Ik heb appie straks 17 jaar, en al 16 jaar schudden.
Vorig jaar ging het ineens heel erg goed , geen idee waarom haha.
Hopelijk dit jaar weer het zo goed....maar we zullen zien!!!

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:47

Maar je geeft daarmee een soort boost toch? Om (latere) allergische reacties te voorkomen?
Kan het dan niet zo zijn, dat als ik het nu geef, het zeg maar al weer uitgewerkt is als de 'echte' lente begint? Of kan ik het dan weer herhalen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:54

Ik heb geen idee, is al te lang geleden, stast er geen info op google wat het beste is?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:59

Ga ff zoeken, dank je wel!

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:01

Hier ook nog weinig schudden. En ik wil ook met puur pollen beginnen, zal ook opzoeken wanneer.
Wat voor netje werkt voor jullie het best? Ik heb nu alleen een neusnetje, maar zie ook wat over oornetjes met sliertjes? Maar die komen niet over de neus, of gebruik je dan ook een neusnetje?

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 10:20

Ik ben eigenwijs geweest en ben in oktober begonnen met puur pollen.toen was ik klaar met zijn kuur met hooikoortskruiden. Ik ga er gewoon mee door

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 10:23

Oh ja, en in de zomer gebruik ik sliertjes en een neusnetje. Je kunt geen Fries meer ontwaren dan :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 15:44

Al weken ging het goed, maar vandaag had ze een heftige aanval buiten: gooien met haar hoofd, briezen, wiebelen met haar neus, hoofd knikken, Meteen over als ik haar binnen haalde. Gatver is het net zulk lekker weer. Triggert de felle zon haar toch? Donkere vliegkap opgezet. Helpt wel iets, maar ze blijft last van neus wiebelen en hoofd knikken houden. En je mag buitenniet aan haar neus komen. Binnen mag dat wel

@#+$×/÷%/^=& ik word gek van die puzzel.

Ze is verder fit, wakker, loopt super, eet en mest goed.

Gezocht: oplossing

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 15:55

Heb je hazelaar in de buurt? Die bloeit al en veel paarden reageren op die pollen.
en de zon inderdaad, appie heeft nu zomers een vliegenfrontriem aan een oud halster. Dat helpt bij hem ook wat om de zon te beperken.

Ik ga bij hem weer de hooikoortstabletten geven. Leek alsof dat vorig jaar wel hielp :j

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 00:17

er zijn al wel pollen...net als Ellepel zegt. Gewoonlijk krijg ik zelf rond deze tijd last van bomenpollen. Maar door de vorst is alles hier op de Veluwe even stilgelegd. Hazelaar heb ik geen last van dus die zouden er goed kunnen zijn!

GABY19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:45

Ik meld mij ook, inmiddels al 2 jaar bezig om te achterhalen waardoor mijn pony precies met zijn hoofd schud.

Kan voeding er ook mee te maken hebben? Op internet lees ik over voedselallergie alleen bulten en jeuk?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:31

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:50

Ik ben allergisch voor berk en reageer daardoor op kersen :D

GABY19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:54

Van de homeopaat mocht ik hem voorlopig geen brokken etc. geven. Hij krijgt op dit moment dus al een poos alleen kuilgras, zou hier iets in kunnen zitten waardoor hij kan reageren en dit uit in hoofdschudden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:30

Geen idee, maar het zou kunnen?
Al reageerd appie niet op kuil, die gaat daar niet van schudden, alleen van pollen en in het verleden had ik muesli waar hij bij het eten begon schudden.

Kun je een filmpje er van maken?