[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 08:56

Okee, dus dat evenwicht kan inderdaad wel een dingetje zijn...? Want dat is het enige dat ik echt aan haar merk, dat ze ineens heel voorzichtig van het schuine stuk naar beneden loopt, zo voetje voor voetje op een manier die lijkt op hoe je zelf loopt als je oma's bril op had gezet weet je wel.

Ook als ze over het muurtje stapt of een verhoging op. Dierenarts zei dat het ook met achteruitgaand zicht te maken kan hebben maar het voelt voor mij meer aan als een soort van duizelig zijn ofzo :(:)

Ze stond vanochtend wel enorm krullerig en vochtig in de stal, en vond haar ook een beetje met haar ziel onder haar arm er bij staan....ze wordt echt oud ineens. Zo apart hoe dat nu ineens van de laatste paar weken is. Daarvoor niks aan de hand. Ik weet niet hoe snel die waardes zó hoog kunnen worden...?

Maar ik ben eigenlijk al jaren behoorlijk bewust aan het kijken of ze zachtjes aan niet eens cushing begon te ontwikkelen of melanomen zou krijgen ofzo, gezien wel wordt gezegd dat niet alleen schimmels maar ook palomino's daar een verhoogd risico op lopen. Maar in mijn beleving geen tekenen tot echt vorige maand.

Wel heeft ze al een ruim jaar steeds terugkerende rotstraal. Beestje heeft vrije in en uitloop dus staat niet in een vieze stal te verpieteren ofzo. En afgelopen weekend zag ik dat ze een bult heeft bij haar kling, met een aangevreten kapotte plekje. Volgens dierenarts toch een tumor.

Het voelt al met al een beetje aan als aflopende zaak eerlijk gezegd. Maar we gaan de pilletjes even een kans geven en dan kijken we over 6 weken wel weer verder. Tenzij ze ineens hoefbevangen staat of zelf de indruk geeft dat ze het wel genoeg vindt zo :(:)

Want laten we wel wezen....ze is 30. Loopt al jaren maar een beetje rond te struinen. Met alle eerlijkheid...wat voegen extra jaren / maanden / weken meer van hetzelfde nu eigenlijk nog toe voor haar... als ze zich niet fijn voelt gaan we het niet te lang aan laten slepen en nu denk ik van zodra ze bevangen staat is het misschien wel gewoon tijd om haar te laten gaan. Want als ze dan ook niet meer kan grazen tja dan is de lol er toch wel vanaf denk ik :(:)

Maar we gaan het zien. Ik ga de pilletjes halen. Ben benieuwd of ze dan weer een beetje opleeft tov hoe ze er vanochtend een beetje soort van uitgeblust bij stond....

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:43

Jeetje dat is een heftige waarde. Hopelijk knapt ze wat op van de pillen en kan ze nog een poosje goed mee :)

Hier in dubio over mijn 20 jarige merrie.
Vorig jaar september diagnose en gestart met pergoquin. Ze leek het goed te doen op een halve tablet maar kreeg een terugval dus in december opgehoogd naar 3/4e tablet.
Poos goed gegaan maar nu vindt ik dat ze sinds mn vakantie een terugval heeft.
Ben in juli 2.5 week naar buitenland geweest, om het zo makkelijk mogelijk voor de verzorgers thuis te maken heb ik mn wei kaal laten eten, grasmaaier eroverheen en ze toen 24/7 daarop gezet met 2x daags hooi (note: daarvoor strookbegrazing 8-12uur per dag en verder paddock met hooi).
Na mn vakantie zat ze strak in dr vel en harde manenkam.
Terug naar oude beleid en toen knapte ze gauw weer op.
Echter niet zoals voor mn vakantie. Ik vindt haar meer teruggetrokken, met vlagen depri, chagerijnig.
Lijkt ook wat stijver/meer struikelen (sidenote: peesblessures beide voorbenen).

Waar meeste PPID paarden moeite hebben met op gewicht blijven, heb ik juist moeite om haar slank te krijgen/houden.
Ze heeft 24/7 vrije beweging en gaat 2x per week mee wandelen/rijden.

Ik twijfel. Moet ik de medicatie ophogen, verlagen, tijdelijk stoppen?
Wel/niet testen?

Wat zouden jullie doen?
Foto van 29aug.

Afbeelding
Afbeelding

De iele hals vindt ik overigens in real life minder spreken dan zo op de foto's :oo

pmarena

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:50

Ah wat balen zeg dat je het idee hebt dat de vakantie de boosdoener is geweest :(:)
Hopelijk vind je snel een manier om haar weer beter te krijgen.

Dat een beetje in zichzelf gekeerde en die andere vlagen zie ik dus ook de laatste weken.
En hier dat ze al ingevallen was in de bovenlijn natuurlijk vanwege haar leeftijd, maar nu ook heel vlak bovenop de ribben is geworden ineens. En ze vloog de mini heel onredelijk aan vanochtend :oo

De dierenarts zei overigens dat de hoogte van de meting niet zoveel zegt over hoe erg last het dier er daadwerkelijk van heeft. De juiste dosering vinden lijkt me ook wel lastig. Het blijft toch altijd gedoe met medicatie :(:)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:03

@Karin_dB:
Ik zou niet zomaar de medicatie aanpassen. Ze zou ook pijn kunnen hebben natuurlijk, wat je wel zou kunnen doen is een aantal dagen pijnstilling geven en zien hoe ze er dan voor staat? Misschien trek je haar daarmee ook net uit haar dipje.
Misschien trok ze het warme weer ook wel niet helemaal fijn?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:05

Pmarena, las ik nou ergens dat je met 1/2 tabletje wil beginnen ? Misschien nog beter om te beginnen met 1/4 tablet ( er zijn mensen die beginnen met 1/8) om bijwerkingen van het medicijn te voorkomen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:12

Maris, de DA heeft gezegd om met een halve te beginnen. Ik weet ook nog niet precies wat ik mee ga krijgen. Heb zelf geen ervaring verder dus tips zijn zeker welkom :j Aan welke bijwerkingen zou je moeten denken...?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:30

Karin, ik zou zeker laten testen, niet 'zomaar' de medicatie verhogen.

Gemaaide weide (kort gras) geeft suikers, dus kans dat ze daar inderdaad niet fijn van is. Heb je niet het idee dat ze tegen bevangen aan zit?
Tijdje van het gras af, op de paddock met hooi en ondertussen laten testen qua PPID waardes zou mijn advies zijn.

Pmarena, ik ben ook met 0.5 begonnen gelijk, kwam de DA mee en dat heb ik gevolgd. Hier dus extreem drinken/plassen de eerste weken maar verder geen bijwerkingen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 11:02

Dierenarts komt hier volgende week dinsdag bloed afnemen. Ben benieuwd.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 11:05

Ik ben begonnen met 1 pil. Zonder bijwerkingen.

Tijdens de SR zoals nu heb ik vorig jaar ook zelf met een halfje verhoogd toen ze even minder fit was. Had duidelijk effect. Tegen december weer terug gegaan naar 2 pillen. Werkte prima. Als je je paard goed kent op de medicatie zou ik dat dus prima aandurven om zelf wat te schuiven, maar wel goed monitoren.

Ik heb nu vooral drama dat ik de pillen amper meer erin krijg. Elke avond weer worstelen met uitspugen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 11:32

Hier met een Fries ook met een halve pil begonnen. En dat is ook onze dosering gebleven.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:07

pmarena schreef:
Maris, de DA heeft gezegd om met een halve te beginnen. Ik weet ook nog niet precies wat ik mee ga krijgen. Heb zelf geen ervaring verder dus tips zijn zeker welkom :j Aan welke bijwerkingen zou je moeten denken...?

Bijwerking kan zijn dat ze niet meer willen eten b.v. Of super depri. In t engels noemen ze het de cushing/prascend/ pergolide veil geloof ik. Dat voorkom je dus door langzaam op te bouwen. Zie oa hier : https://www.ecirhorse.org/pergolide.php
Dierenartsen adviseerden "vroeger" altijd gelijk een hele pil. Dus het advies van die halve pil om mee te beginnen is al duidelijk beter.
Ga ook maar alvast bedenken hoe je die pil wil gaan geven. In droog voer is gemakkelijker dan in nat voer. Nat voer ( appel , slobber b.v. ) maakt de smaak sterker.
Er zijn paarden die de vieze smaak van de pil ( of misschien de bijwerkingen die ze ervan voelen ) gaan associeren met het voer. En dat dan dus maanden gaan weigeren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:23

Ojee, Mareentje is toch al een slechte eter.... of nouja ze eet wel goed maar geeft niet veel om eten dus laat het makkelijk staan als iets haar niet aanstaat. Ik heb gewoon Prascend 1 mg mee gekregen. Net even bakje slobber gemaakt en een stuk winterpeen uitgehold en daar een halfje in gedaan.... ik hoop dat ze die peen wegknaagt en dan meteen aan het slobbertje begint.

Heb ook 1 of ander fors grasbrokje meegenomen dat niet geweekt hoeft te worden.
Dat is iets dat ze nooit krijgt dus als ik nou zo'n grasbrokje meteen met die peen met half pilletje geef, en de slobber onder haar neus zet....dan hoop ik dat de rare smaak van het pilletje niet zo opvalt.

De ellende is natuurlijk dat je eigenlijk niet eerst iets probeert dat niet werkt, want dan staat het medicatie-alarm aan en gaan ze helemaal voorzichtig eten :=

Dus duimen maar dat dit vlotjes naar binnen gaat.... ik ben nog licht getraumatiseerd van katten waar medicatie in moet dus ben zo'n beetje aan het bidden dat dit geen drama wordt :=

[edit] Nou dat ging boven verwachting goed := Bakje slobber expres met veel te veel water gemaakt. Knollie geroepen, bakje ervoor gehouden, begon wat water te drinken zoals verwacht. Bakje in de hooibak gezet zodat de ieniemini er niet bij kan. Rena drinkt nog wat uit het bakje. Ik hou peen-met-pil ervoor en die eet ze op terwijl ik de andere helft van de peen vasthou om meteen daarna te eten. Dat doet ze ook en daarna bakje slobber +:)+

Alleen ben ik 90% zeker dat de pil er in zit.... maar dit is nog niet helemaal knollie-proof zo.
Terwijl ze die peen-met-pil weg knaagde liet ze het laatste stukje uit haar mond vallen. Niet expres ofzo.
Ik geloof niet dat het pilletje daar in zat. Zo wel dan kwam het in het bakje slobber terecht. Dat slobberde ze lekker leeg. Maar intussen wel een paar keer met slobbersnoet een gooi naar achteren om vlieg weg te jagen weet je wel...dus dan spettert er nogal eens een kloddertje af :=

Lost zo'n pilletje snel op of blijft je het roze wel een poosje zien...? Dat je kan zien dat hij uitgetuft werd zeg maar :=

En is er een reden waarom niet iedereen Prascend geeft maar soms iets anders...?
Laatst bijgewerkt door pmarena op 12-09-23 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:36

Ik geef die pillen in een spuit met water in de mond, zoals ontworming.
Gaat hier al 11 jaar goed :D Maar je moet er natuurlijk niet ééntje hebben die niks in of rond de mond wil hebben.

Voor de poezen gebruik ik van die zachte stokjes. Wring het pilletje erin en hap slik weg. :9 :')
Ruikt en proeft natuurlijk enorm zout, dus daar zijn ze verzot op maar krijgen ze enkel voor de pilletjes want gezond kan het niet zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:43

Marena is ook een slechte ontwormer. Ik gebruik al jaren Equest (Pramox) omdat dat van die gel is die een beetje oplost zeg maar. Knollie vasthouden, snel spuit achter de kiezen leegduwen en dan neus in de lucht houden 5 minuten lang zodat het spul opgelost is. Anders houdt ze het net zo lang in haar mond totdat ze de resten uit kan tuffen := Maar daarna is ze wel 2 weken lang beledigd en héél wantrouwend.... dus niet iets om dagelijks te doen zeg maar.

Ook pas 1 keer een kat gehad die te foppen was met een pilletje ergens in stoppen.
Als ze het al aanpakken dan valt tijdens het kauwen dat rotpilletje alsnog op de grond :x

Weidegenootje deed bij de Fjord altijd het pilletje in een partje appel en dat ging prima.
Maarja dat was een Fjord := Die slaat iets te vreten niet snel af :')

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:48

Die van mij krijgt het altijd in een stukje brood/appel/wortel oid, en dat gaat er hier prima in.
Haflinger maar wel een kieskeurige.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:56

Appel, wortel hebben we afgelopen jaren allemaal al gehad..... ze vreet de appel op en tuft de pil uit.
Nu handje muesli met niks, eet ze op, nog een handje muesli.... gaat er zo in.... handje muesli met medicatie.... hup.... uitspugen maar.... volgende handje muesli waar niks in zit, gewoon weer eten.
Heel vermoeiend.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:03

Ja appel durf ik ook niet aan, ik denk dat de pil daar meer in opvalt dan in een stevige wortel.

Zeker met direct na die wortel een slobbertje dat ze er meteen achteraan wil. Ik ga morgen maar voor een kleiner stukje wortel zodat er niet zo snel iets tijdens het kauwen uit haar mond valt. En dan ook gewoon weer met waterige slobber onder haar neus zodat ze direct na de wortel lekker dat water van de slobber af gaat drinken.

Eerst paar uurtjes zonder water op de wei 's ochtends en dan dat zo aanbieden, hopen dat we daar een fijne gewoonte van kunnen maken dat ze snel dat stuk peen opeet om meteen daarna lekker het water van haar slobbertje te kunnen drinken.

Als ze drinkt dan weet je tenminste ook zeker dat die pil weg is :) En wellicht krijgt een eventuele vieze smaak dan ook weinig kans om te ontstaan zeg maar, als er meteen wat slokken slobber-water en happen slobber achteraan gaan.

*duim-duim-duim*

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:09

Dat roze blijf je echt nog wel even zien. Mijn merrie tuft hem soms ook nog uit maar dan zie ik hem altijd liggen op de vloer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:12

Senks! Dat hoopte ik al. Is met de roze katten ontwormingspilletjes ook, die lijken hier verdacht veel op.
Kunnen echt wel 2 mislukte pogingen hebben voordat ze papperig beginnen te worden :=

Die pilletjes zijn inderdaad wel prijzig zeg, sodeju. Net even 110 euro afgetikt voor een doosje van 60 stuks.... dat zijn er ook wel veel.... maar extra duimen dat ze niet ineens omvalt :(:)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:17

Ik heb de Pergosafe, die hebben een laagje er omheen en zijn wit wit. Ik pak een handje muesli van mijn andere merrie (en dus lekkerder, want niet standaard eten). Dan een beetje muesli (ongeveer 1/4 van het handje) in mijn hand, pil erbij, vaak is hij het eerste hapje al weg. Dan geef ik nog 3x een beetje op mijn hand. Zodat als ze de pil toch niet opeet, dat hij dan alsnog wel naar binnen gaat.
Die van mij heeft ook problemen met slokdarm, dus appel/wortel durf ik niet.

Ik heb overigens net 90 0,5mg Pergosafe gekocht voor €91,50.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:25

Dat doosje van mij zijn 60 hele.

Heb je bewust voor die Pergosafe gekozen om 1 of andere reden...?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:30

Mijn dierenarts zei dat ik zo ook geen medicatie binnen krijg en dat voelt ergens ook wel als een fijn idee. En gelukkig eet ze deze ook goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:38

Hoe bedoel je dat "ik zo ook geen medicatie binnen krijg...?" want ik snap hem niet helemaal Y;(

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:39

Die van mij krijgt ook Pergosafe, die eet ze minder makkelijk dan de prascend die ze eerder kreeg. Die at ze zo door de brok op. Nu krijgt ze elke avond een beetje Fibrenuggets en daar gooi ik al haar pillen en suplementjes door en eet ze gelukkig allemaal zo op.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 14:06

pmarena schreef:
Hoe bedoel je dat "ik zo ook geen medicatie binnen krijg...?" want ik snap hem niet helemaal Y;(

Nou ja, met prascend moest ik het pilletje zelf door midden breken, dan krijg ik ook kruimels van dat medicijn op mijn hand en dus in mijn systeem. Erger nog als ze hem de eerste keer niet goed opeten en je zo’n sompig roze ding terug krijgt. Elke dag een beetje medicijn, wat ik niet nodig heb (hoop ik dan maar). Met de Pergosafe vanwege de huls die er omheen zit, heb je dat dus niet.