[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FenixJL

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 15:29

Smeer nu elke dag met vetramil en Vliegenmasker
Het verzacht wel maar hij word wel steeds kaler de wondjes zijn wel ver dicht nu. :(:)

Afbeelding
Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 17:20

Ik zeg zo langzamerhand tegen iedereen in dit topic die twijfelt of paard zomereczeem heeft: probeer dan eens het Listerine mengsel, kost geen drol. (nadat je uiteraard hebt gecontroleerd op luis/wormen)

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 19:15

FenixJL schreef:
Mn paard schuurt steeds zijn vliegenmaskers kapot :n
Net weer een nieuwe aangeschaft en na een week al kapot.
Heb ook de Rambo maar hij raakt daar van in paniek..
Deze Vliegenmasker die hij nu heeft vind hij goed maar bij anderen raakt die in paniek als hij niet goed kan zien..
Maar ja ze gaan zo snel kapot denk als ik zo door ga er wel een doosje van kan aanschaffen _O-
Heeft iemand tips voor een goed Vliegenmasker of eczeem masker die niet te dicht gaas heeft??
Hij heeft op dit moment hele erge eczeem bij zn gezicht dus een Vliegenmasker is echt wel belangerijk

Ik heb nu het eczeemmasker van Pagony en ik ben er super tevreden over!
Die heeft geen gaas maar ooggaten met vliegengordijn ervoor. Blijft heel goed zitten en paard heeft z'n hoofd lang niet zo kapot als andere jaren.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 21:47

Jotoma schreef:
Ik ben inmiddels van listerine-tactiek gewijzigd. Omdat er geen jeuk is op manen en staart doe ik sinds gister alleen voorpluk, alle benen en de buik. Vanmorgen stond hij er al hartstikke rustig bij, terwijl we gister nog last hadden van dazen. Maar misschien waren die er vanmorgen ook wel minder.
Ook de zwarte vliegen lieten ons vooralsnog met rust.

Oke, ook nog een idee om te proberen :)

Het was hier gisteren en vandaag één grote ellende met de dazen en zwarte vliegen. Pfff...

De staart en manenkam smeer ik inmiddels om de 2 dagen in met Listerine. Dat is al voldoende.
Normaliter als je maar iets aan de manenkam kwam dan bogen ze al helemaal in met de hals naar je toe omdat het zo jeukte. Nu staan ze er net zo rustig bij. Zo'n raar idee. Dat ben ik totaal niet meer gewend na zoveel jaar jeukellende.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 21:58

henny_w schreef:
zuma1 schreef:
hoi hoi nog even terug komen op de listerine sprayen jullie heel je paard in of alleen de jeuk gedeeltes, zoals staart en manen?

Ik spray het alleen op de manenkam en staartwortel en het plekje onder de voorpluk. Daarna masseer ik het even erin zodat het ook goed op de huid komt.

Zo doe ik het ook, gisteren ook gebruikt als vliegenspray op de benen, sta nog steeds versteld, ik snap er geen biet van :+ /3 ook niet :D

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:33

Listerine op je paard smeren/sprayen ik heb duidelijk wat gemist
Doen jullie dit ook op open wondjes want dat lijkt me niet echt fijn?
Ik heb al even niet meer mee gelezen omdat het eigenlijk redelijk rustig was maar nu met het warm weer begint het weer :(
Is het een soort van vliegenspray? Of wat is het idee er achter en wie is er zo opgekomen _O-

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 08:10

Ja... ben nu ook wel benieuwd naar die Listerine!
Hebben ze die ook bij de Action?

En dan verdunnen 1 op 1 ?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 09:13

moet je de berichten van Henny even terug lezen, kun je er alles over vinden :j

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 10:01

Ik heb het gisteren ook bij onze dierenkliniek aangekaart en daar stonden ze er eigenlijk niet eens gek van te kijken.
Ze zei direct, " Listerine staat bekend om de antiseptische werking, ik ben eigenlijk niet eens verbaasd dat het werkt "

@FenixJL ik kwam het Listerineverhaal op div. buitenlandse paardenfora tegen waar sommige paardeneigenaren het zelfs al sinds de jaren '80 gebruiken bij hun paarden. Ook paardenmensen die álles al geprobeerd hadden bij hun eczemers maar niets hielp totdat ze de Listerine gingen gebruiken en het een groot succes bleek.

@ Nivada ja ze hebben het ook bij de Action. Anders heeft Kruidvat het wel. Je hebt de originele Listerine nodig. Donkergeel van kleur of de blauw/groene, de Cool mint.
Je mengt het half om half met water of ongeparfumeerde baby olie.
Een kwestie van proberen wat het beste mengsel is bij jouw paard.

Listerine is begin 19e eeuw veelal gebruikt bij chirurgische ingrepen en ook bij open wonden.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 10:18

Misschien toch ook maar eens gaan testen dan...ben zo bang dat t teveel uitdroogde ivm het alcohol percentage, en wat het op langere termijn evt doet met de huid.
Zit ook menthol in zag ik. En het munt plantje is ook effectief tegen muggen e.d.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:33

Ik heb net ook listerine gehaald, wel de mint variant want origineel hadden ze niet. Ben erg benieuwd.

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:48

Ik heb het vandaag ook geprobeerd 1:1 met water gedaan in een spray flesje op zn benen,staart en manen gesprayd

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 20:19

ik ga het morgen halen. Ben benieuwd

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 20:23

Ik ben vandaag gestart met de omniderma pillen van de paardendrogist. Ben benieuwd of het iets doet. Geef er eerst 4 per dag om het een boost te geven aangezien Lars zn hoofd echt kaal wordt.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 21:40

Ik gebruik mijn listerine mix nu 6 dagen en begin merkbaar verschil te zien. Geen schilfers meer en geen jeuk!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 21:41

wauw.. hoeveel mensen gebruiken dit nu allemaal? en wie gebruikt dit het langste? kunnen we er nog een poll van maken? ik ben weleens nieuwsgierig als er hier ZOveel mensen ZO enthousiast zijn!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 21:44

Werkt het ook tegen vliegen?
Ik gebruik nu dettol mengsel tegen vliegen. Is dit ook afwerend of alleen jeuk remmend?

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 21:47

Ik heb niet het idee dat het ook tegen vliegen werkt.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 21:56

Ik gebruik de listerine nu 4 dagen. Eerst alleen bij haar staart, ik zag meteen de dag erna dat er veel minder schilfers in de staart zat.
Alleen ik merk nu na 4 dagen nog helemaal geen verschil in jeuk helaas :(
Ze schuurt nog steeds evenveel aan zowel staart als manen. Haar staart juist meer dan haar manen (alleen haar staart word ingesprayed met het listerine mengsel).
Hier dus helaas nog geen effect na 4 dagen :(

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 00:13

Ik gebruik de listerine sinds afgelopen zondag en heb paardlief zelfs zonder deken staan! Dat kon eerst echt niet! En spray en masseer haar hoofd, oren, manen, staart en binnenkant vd achterbenen 1 - 2 keer per dag en dan ook even een spray over het lijf aan beide zijdes. Mijn andere paard heeft geen eczeem maar ga ik nu ook op het hoofd en onder dr buik sprayen omdat ze wel geïrriteerd raakt door de vliegen. En het eczeempaard wat erbij loopt van een vriendin gaan we een dezer dagen ook mee beginnen. Mijn eczeempaard kon eerst absoluut niet zonder deken en ook zonder haar eczeemkap niet, dan was ze zo kaal en oren en hoofd vol plekken. Het is hier echt Fingers crossed dat het zo blijft; paardlief is op proef en als ik de eczeem op een fijne manier kan controleren mag ze blijven.

Kleine kanttekening is wel dat de paarden de afgelopen twee maanden nabij Wolvega (Friesland) hebben gestaan, erg veel beestjes daar. Ze staan nu sinds een week weer thuis, Winschoten (oost Groningen), hemelsbreed ca 8km van de kust, dat merken we best wel, ook qua verschil in dazen. Ander verschil is dat de paarden van 24/7 hooi in Friesland naar 24/7 weidegang hier zijn gegaan. (Land is 20jaar onbemest). Ze krijgen dagelijks vitalbix en metazoa snaxx en verder niks. Ja, kraanwater.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 06:46

Hoi allemaal, heeft iemand van jullie soms een Rambo Sweet Itch Hoody 5.9 (175) te koop? :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 10:14

Zidore schreef:
wauw.. hoeveel mensen gebruiken dit nu allemaal? en wie gebruikt dit het langste? kunnen we er nog een poll van maken? ik ben weleens nieuwsgierig als er hier ZOveel mensen ZO enthousiast zijn!

Ik ben er als eerste mee begonnen. Dat was op 16 juni jl.
Maar het idee is niet van mezelf hoor :) Ik kwam het tegen op vooral Amerikaanse paardenfora waar het al jaren succesvol gebruikt wordt bij zomereczeem.

Ik ben begonnen om 1x daags de huid van staartwortel en manenkam ermee in te smeren.
Na een dag of 4 á 5 kon het al om de dag en sinds deze week zitten er zelfs 2 dagen tussen.
Zelfs dan geven ze bij het aanbrengen geen enkele blijk van jeuk te hebben.

De paarden hebben geen schilfers meer, geen droge schubbige huid, staan niet meer te schuren en niet meer té fanatiek bij elkaar in staart en manen te kroelen. Wat een genot :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 10:16

Kayleigh327 schreef:
Ik gebruik de listerine nu 4 dagen. Eerst alleen bij haar staart, ik zag meteen de dag erna dat er veel minder schilfers in de staart zat.
Ze schuurt nog steeds evenveel aan zowel staart als manen. Haar staart juist meer dan haar manen (alleen haar staart word ingesprayed met het listerine mengsel).

Gebruik je de Listerine half om half met water of baby olie? Komt het Listerine mengsel wel goed op de huid terecht of meer boven op de staartharen?

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:21

henny_w schreef:
Kayleigh327 schreef:

Gebruik je de Listerine half om half met water of baby olie? Komt het Listerine mengsel wel goed op de huid terecht of meer boven op de staartharen?

Ik heb 200ml listerine met 200 ml water.
En ik spray het echt direct op de huid, ik kan op haar staart makkelijk bij de huid komen, daar is al veel haar weg. En dan masseer ik het een beetje in...

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:52

Komende week is de listerine 2+1 gratis bij de AH!

Ik ga zo ook maar even een fles halen, ben nu toch wel heel benieuwd..

Trouwens, de shet had haar deken goed gesloopt en aangezien ze bij de EJ geen 105 verkopen heb ik even bij Hypostore gekeken. Die had toevallig de Masters deken in de aanbieding, en ik moet zeggen dat ik de pasvorm van die deken eigenlijk fijner vind dan de gewone pyjama's.
Hopelijk houd ze hem een beetje heel, dan bestel ik hem voor de fjord ook.
Afbeelding