[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

llora

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:10

Ik woon jammer genoeg niet zo heel,dicht bij de grens. Nu moet ik zeggen vorig bloedonderzoek inclusief de cushing kwam op 75 euro plus 20 euro visite. Dus valt nog redelijk mee. Was een,uitgebreid onderzoek.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 09:16

Ik wil heel graag per PB informatie ontvangen over PPID/dracht en mogelijke invloed van het een op het ander. En over het overgangsgebied tussen IR en PPID en interactie met merriehormonen dracht/lactatie.

Mensen die daar wat over tegenkomen in artikelen of bekend zijn met mensen die hier onderzoek naar laten doen, willen die mij dat dan laten weten?

Tevens ben ik op zoek naar de ontwikkeling van een aantal hormonen tijdens de dracht bij de gezonde merrie, en dan natuurlijk met name de ACTH. Ik zoek natuurlijk ook zelf, maar wie wat tegenkomt, je maakt mij erg blij met een PB. :)

Redenen geef ik wel per PB.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:49

Ik heb net de uitslag binnen van het bloedonderzoek wat deze maand gratis was. Paard Haidie heeft 45 pmol/L en de referentiewaarde is 0-10, opmerking is 'verhoogd'.

In 2013 is een test gedaan door UU en kwam er dit uit

Oktober 2012 – 19,6 en 68,7
Januari 2013 – 14,5 en 21,5

Conclusie van Utrecht was toen: “Haidie valt met haar rustwaarden in oktober en januari net buiten de referentiewaarden maar met de waarden na stimulatie valt ze ruim binnen de waarden. ACTH in rust kan behalve door PPID ook verhoogd worden door stress en andere oorzaken. De ACTH waarde na TRH stimulatie is hier veel minder gevoelig voor en daarom hechten wij meer waarden aan de uitslag van januari. Haidie heeft daarom geen aanwijzing voor PPID op dit moment.”

De test nu was, als je dit leest, dus minder betrouwbaar omdat je eigenlijk de TRH stimulatie moet doen. Dit in het licht gezien dat de fabrikant van prascend het bloedonderzoek betaalt, maar zonder de TRH stimulatie >;) .

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:28

Die van mij viel ook eerst in de grenswaarde, maar met de lijst problemen erbij en met daarbij dat die van mij afgelopen winter spierbevangen stond en da de vacht zag. Conclusie zeer duidelijk PPID.

Wel in oktober gestart met medicatie.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:37

Wat waren dan de klachten dan, Arabesk?
Ik denk dat je daar juist ook goed moet naar kijken.
Je bent al 3 jaar aan het testen, dat doe je ook niet zomaar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:23

cynthiar schreef:
Wat waren dan de klachten dan, Arabesk?
Ik denk dat je daar juist ook goed moet naar kijken.
Je bent al 3 jaar aan het testen, dat doe je ook niet zomaar.

Die andere test was omdat een vriendin van de eigenaar in utrecht studeerde en zijn alle paarden onderzocht. Jonge en oude paarden. Daardoor hebben we dus toevallig ook gegevens uit de tijd dat ze nog geen klachten had.

Nu is het wel duidelijk, langharig angora konijn en schraal. We gaan nu starten met een halve dosering en kijken of dat effect heeft. Zal foto's maken met telkens een week ertussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:36

van harte gefeliciteerd Cynthiar!

En wellicht verstandig om met een kwart tabletje te starten Arabesk?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:38

Ok, ja dan heeft ze wel duidelijk Cushing. Ze heeft het dan waarschijnlijk wel al een aantal jaren.
De mijne was 12 en toen viel me op dat het zomers bij zijn koker behaard bleef ipv helemaal kaal. Verder toen geen aandacht aan geschonken. Met 21 jaar getest omdat elke zomer zijn zomervacht langer werd. En toen is Cushing eruit gekomen. Verder ook geen symptomen. Dacht ik. Na beginnen met Pergolide ging ik verschil merken. Weer vrolijker en alerter, minder zweten. Minder natte stal. Het zijn kleine dingen die erin sluipen, en je pas gaat opvallen met de medicijnen. En je gaat terug denken.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:39

Dank je Ohjajoh :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 16:24

Cynthiar gefeliciteerd.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 16:52

Arabesk schreef:
Ik heb net de uitslag binnen van het bloedonderzoek wat deze maand gratis was. Paard Haidie heeft 45 pmol/L en de referentiewaarde is 0-10, opmerking is 'verhoogd'.

In 2013 is een test gedaan door UU en kwam er dit uit

Oktober 2012 – 19,6 en 68,7
Januari 2013 – 14,5 en 21,5

Conclusie van Utrecht was toen: “Haidie valt met haar rustwaarden in oktober en januari net buiten de referentiewaarden maar met de waarden na stimulatie valt ze ruim binnen de waarden. ACTH in rust kan behalve door PPID ook verhoogd worden door stress en andere oorzaken. De ACTH waarde na TRH stimulatie is hier veel minder gevoelig voor en daarom hechten wij meer waarden aan de uitslag van januari. Haidie heeft daarom geen aanwijzing voor PPID op dit moment.”

De test nu was, als je dit leest, dus minder betrouwbaar omdat je eigenlijk de TRH stimulatie moet doen. Dit in het licht gezien dat de fabrikant van prascend het bloedonderzoek betaalt, maar zonder de TRH stimulatie >;) .

Met 45 pmol/L (205 pg/ml) lijkt me hier toch echt wel sprake van PPID. Zeker gezien haar symptomen. TRH stimulatietest wordt volgens mij meer gebruikt bij twijfelgevallen (ACTH niet verhoogd, wel symptomen).

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:44

Komt goed uit dat testen gratis is deze maand want ga maandag VA vragen om te testen. :D

Ben benieuwd wat je voor verschil merkt Arabesk, ik denk wel dat om echt te kunnen bepalen of de prascend werkt, je gewoon de dosis moet nemen voor haar gewicht. Anders denk ik dat het wel erg lang kan duren voor het verschil merkbaar wordt, bij ons heeft dat zich in maanden opgebouwd na begin medicatie.
Duurde best even voor het lichaam in balans kwam, en als de pergolide de hormoonbalans onvoldoende regelt door te lage dosering, vraag ik me af, of je dat punt kan halen.

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:47

Maar veel paarden krijgen hele nare bijwerkingen van de volledige dosis, daarom wordt aangeraden om heel laag te beginnen. Die van mij kreeg diarre, slechte eetlust en werd apathisch, niet echt een goede combi voor een gezond en gelukkig paard zonder klachten....

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:48

Pas toen ik de dosis terug zetten naar een kwart ipv een hele tablet begon ze op te knappen, ze staat nu nog steeds op een kwart, samen met wat natuurlijke ondersteuning en dat gaat tot nu toe eigenlijk heel erg goed.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:51

Ja maar dat is anders, dan bouw je het in een paar weken toch op naar de dosering die bij het gewicht past. Als je wilt weten of het werkt, zou ik zelf dan opbouwen naar de dosering die bij het gewicht wordt aanbevolen. Zeker in deze tijd van het jaar.

Wij hebben afgelopen voorjaar de dosering trouwens ook teruggebracht omdat pony apathisch en dof leek, idd na terugbrengen weer hele blije pony.

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 22:10

Grappig , ik heb vanmorgen de uitslag ook al gekregen .
Ook de referentiewaarden tussen 0-10 goed en daar boven cushing.
Mijne had negen en werd in combie met symtonen en omdat het bloed niet gekoeld is verzonden wel als cushing gezien.
Dinsdag wel beginnen met tabletten , vrees dat ook hier word gezegt 1 hele tablet ..hij word met 6 weken opnieuw getest.
Wat houd die stimulatie test in ?Appart dat er nog veel twijfels bestaan links en
rechts wanneer wel en niet .

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 08:50

Gewoon beginnen met een kwart pilletje. Dat is mij ook goed bevallen. Ik ben wel vrij snel doorgegaan naar een halve en daar zitten we nog altijd op en dat gaat erg goed.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 19:59

gisteravond om 12 uur weer met Vlek richting de dierenarts. Ze had weer een slokdarmverstopping. Waarschijnlijk liep ze er al even mee toen ik op stal kwam. Het ging niet over met rustig stappen en masseren, dus DA maar gebeld en er heen gereden. Verstopping was redelijk snel weg, maar ze bleef heel erg benauwd. Dus maar een nachtje op de kliniek gelaten.
Vanmorgen om 7 uur heb ik haar eten gebracht (haar eigen voer) en toen hinnikte ze heel erg naar me en was weer helemaal vlot. Ik moest met m'n veulen en de 4 jarige naar de keuring, dus ik heb haar vanmiddag pas weer opgehaald. Ik heb nog wel wat tegen het hoesten gekregen (waarschijnlijk toch wat meegekregen in de longen). DA vond het er gisteren behoorlijk heftig uitzien en dacht dat ze er niet zo goed uit zou komen. Gelukkig doet m'n oudje het nog steeds *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 00:08

Oei dat is schrikken! Gelukkig is ze er goed uitgekomen, nu maar hopen dat ze snel weer helemaal zichzelf is!

Hoe ging de keuring?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 00:47

keuring ging goed. Zowel Dotan als Phoebe een 1e premie en een uitnodiging voor de Nationale Keuring!

Vlek gaat gelukkig weer helemaal goed. Ik heb haar nog niet horen hoesten, dus dat gaat vast ook goed komen. Pak van m'n hart

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:40

Mijne is ook weer getest en gelukkig slaat het pilletje goed aan, DA was uiterst tevreden en hij vond mijn paard echt super bijlopen.
Je kan niet aan hem zien dat hij cushing heeft.
Ik krijg de test nog per mail toegestuurd.

Fijn dat Vlek zich weer beter voelt!

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:22

Megan van het weekend. Ze gaat goehoehoed!!

Ze krijgt nu een halve pil, drie uur per dag weidegang met masker en daarnaast onbeperkt graszaadhooi en meestal een halve tot hele plak gewoon hooi.

Dan nog twee keer per dag homeopathie en vier keer per week bewegen, van een beetje grondwerk in de bak tot 5-6 km rijden/mennen. Dat gaat heel goed en ze loopt heel soepel. Zelfs de dressuurknopjes zitten er allemaal nog op!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:36

Wat een leuk filmpje! Ze loopt idd lekker

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:00

Vlekje gaat weer goed en Megan ook ! Super !!
Loopt die gewoon los op kant van de baan ? :wow: :+

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:00

Hallo allemaal, helaas mag ik me ook melden bij dit topic. Hoewel ons paard niet echt cushingverschijnselen heeft, maar toch ook weer wel een beetje, heb ik op aanraden van een paardenvriendinnetje de Cushingtest laten doen. Zijn grote probleem is voornamelijk dat hij nogal hysterisch van aard is. Het is altijd een rillerig paard geweest, maar de laatste jaren....echt niet normaal! Volgens het vriendinnetje ook een kenmerk van cushing.
Omdat ik eigenlijk van overtuigd was dat het iets anders zou zijn (lever/nier-probleem of spierbevangenheid) hebben we ook een uitgebreide bloedtesten gedaan. De dierenarts was ook overtuigd dat het geen cushing zou zijn, maar in het kader van het gratis onderzoek het toch wel gedaan. En gelukkig maar, want nu kunnen we hem hopelijk helpen met medicijnen. We hopen dat hij weer rust in zijn hoofd krijgt, wat voor ons ook prettig is, want er was geen land mee te bezeilen, met als gevolg dat wij weinig nog met hem deden. Een poetsbeurt en een knuffel op de wei, terwijl we toch graag meer met hem wilden doen.
Maar goed, ik heb even een vraag: hoe lang duurt het tot je resultaat kunt hebben van het medicijn. We geven hem de eerste dagen een halve pil. Zijn niet met een kwartje begonnen, omdat het een groot paard is (1.79) en het lijkt nu (na twee pillen) dat hij al meer rust heeft. Dit zal wel aan ons liggen denk ik?! Hij is wel zaterdag ook behandeld door een osteopaat en hij genoot duidelijk van de behandeling. Daar knapte hij al een stuk van op. Maar vandaag ging mijn dochter hem poetsen op de wei, de rest van de paarden liep weg van hem, normaal reden om grote onrust te krijgen, maar nu bleef hij heerlijk staan genieten van zijn poetsbeurt. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Groeten Ellen