[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 23:36

Een vent is een prima oplossing voor veel dingen.....wij kerels zijn multi inzetbaar....LOL....

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 00:04

he balen ik heb al derfen gekocht bij vidoma toen ze 20% korting hadden en ik gebruik maar 1 fles per seizoen :(:) of kun je dat spul ook 2 jaar bewaren als je het niet open maakt?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 00:38

Bij de paardendrogist nu 20% korting op de rsih.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 06:38

Met knoflook bij voeren moet je wel oppassen hoor. 1 teentje werkt niet op zo'n groot lijf,als je meer voert dan kun je ze ziek of dood voeren zelfs.

Tea tree olie heb ik ook geprobeerd maar werkte bij mn jonge paard niet,bij de oudste wel,maar die doet t maar 1x in de zomer en dan is t klaar.

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:05

Hoi iedereen, ik ben heel benieuwd wat jullie paarden doen voor de eczeem. Een soort voor tekenen.
Ik heb namelijk het idee dat mijn paardje enorm onder stress geleden heeft (ze was toen van mijn zus) afgelopen jaar dat wij dachten dat ze eczeem had.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:05

papagroom schreef:
Een vent is een prima oplossing voor veel dingen.....wij kerels zijn multi inzetbaar....LOL....

*\o/*

:D

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:57

Nataschax schreef:
Hoi iedereen, ik ben heel benieuwd wat jullie paarden doen voor de eczeem. Een soort voor tekenen.
Ik heb namelijk het idee dat mijn paardje enorm onder stress geleden heeft (ze was toen van mijn zus) afgelopen jaar dat wij dachten dat ze eczeem had.

Mijn paard stopte niet meer met schuren. Wassen hielp even, maar daarna begon het weer. Gelukkig heeft ze nooit tot bloedens toe geschuurd.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:00

papagroom schreef:

Whahahahahahahahaha _O-
Daar zat ik op te wachten hahahaha opmerking van de dag :') hahahhaaa _O-

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:55

Haha ik vind t ook wel een goede!

Ik heb ook een RSIH, bij paardlief vallen de manen ook uit vlak bij zijn schoft, aan de onderkant. Dus op het zicht is geen kale plek te zien maar til je de bovenste manen op zie je wel een kale plek. Heb toch niet het idee dat zijn nek gedeelte daar te strak zit, en schuren doet hij volgens mij ook niet dus het zal wel zijn dat de deken te verstikkend is, gok ik?
Toch heeft hij wel jeuk aan zijn manen, maar zie hem zelf (nog) niet schuren gelukkig!

Vanmiddag paardlief eens lekker wassen, zal ook eens kijken voor derfen, lees hier zoveel positieve berichten.

Iedereen fijne dag nog toegewenst :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 12:35

ik heb net op paardendrogist een rambo sweetitch gekocht, ben heel benieuwd naar dit deken, ik had altijd qhp maar daar vind ik de nek te kort van, en hij komt niet goed over zijn buik heen :)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 12:40

Citaat:

Ik ben vandaag begonnen met wat research..

De eczeem zelf zijn vooral veel schilfers, deze zorgen voor extra jeuk.. Dus wat betreft de eczeem is het denk ik belangrijk om de huid vet en soepel te houden.. Ik wil ook weer niet dat de huid dichtslibt, dus ben vandaag begonnen met baby olie smeren.. Hij stond echt te genieten toen ik het in masseerde xD en de schilfers lieten ook los... Ik heb gekozen voor baby olie omdat dat in de huid trekt en nog wel hydrateert...

Dan is het nog niet opgelost want dan heb je nog de allergische reactie op de vliegjes...
Voor de vliegjes:
Heb ik nu azijn + paar druppels tea tree olie en water in een flesje gedaan goed geschud (vooral veel water zit erin want de geur is al sterk genoeg xD) en dat ga ik dan 1 keer per dag spuiten..
Ook krijgt hij van mij nu 1 keer in de 4 dagen ongeveer een teentje knoflook... Lekker uit zijn mondje stinken hahah

Dan heb je nog de allergische reactie zelf.. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik hiermee ga doen.. Ik dacht misschien kan ik allergie pilletjes (histamine) van mij geven.. Even lezen op de bijsluiter of er geen bijwerkingen bij zitten natuurlijk.. Maar in principe worden veel dingen eerst op dieren getest en daarna pas door mensen gebruikt... Dus als deze pilletjes bij een mens werken.. Zou dat dan ook niet bij een dier kunnen? Toch vind ik dit wel iets spannends... Dus ik ben er nog niet helemaal uit... Wat is jullie mening? Zou het leuk vinden als jullie met mij mee denken hierover xD

Ik hou jullie zowieso op de hoogte! Op dit moment ligt zijn buik open en schuurt hij verschrikkelijk met zijn staart en manen.. Ik ben vandaag begonnen met de babyolie en ga morgen nog dat azijn spuiten en knoflook geven...[/quote]

Ik denk dat je best goed bezig bent hoor!! *\o/*
Goed kijken wat werkt bij je paard :j enne.... misschien weet papagroom nog iets voor je, die kun je overal voor gebruiken las ik net :D :D (als hij een vent is :D )
Ik gebruik trouwens zelf momenteel de druppels van PUUR, en 't gaat wel goed, maar of dat door die druppels komt, zou 't niet weten :n , en Derfen vind ik ontzettend stinken en deed bij die van mij niet zoveel en is op lichtgekleurde paarden niet zo'n fraai gezicht, maar ja als 't helpt gewoon gebruiken.
en ik denk dat je soms niet aan het gebruik van een deken ontkomt, maar ik gebruik hem wel beperkt, maar ik heb ook veel tijd en dat zal voor jullie misschien anders zijn :?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 12:55

assebassie schreef:
Citaat:
Ik ben vandaag begonnen met wat research..

De eczeem zelf zijn vooral veel schilfers, deze zorgen voor extra jeuk.. Dus wat betreft de eczeem is het denk ik belangrijk om de huid vet en soepel te houden.. Ik wil ook weer niet dat de huid dichtslibt, dus ben vandaag begonnen met baby olie smeren.. Hij stond echt te genieten toen ik het in masseerde xD en de schilfers lieten ook los... Ik heb gekozen voor baby olie omdat dat in de huid trekt en nog wel hydrateert...

Dan is het nog niet opgelost want dan heb je nog de allergische reactie op de vliegjes...
Voor de vliegjes:
Heb ik nu azijn + paar druppels tea tree olie en water in een flesje gedaan goed geschud (vooral veel water zit erin want de geur is al sterk genoeg xD) en dat ga ik dan 1 keer per dag spuiten..
Ook krijgt hij van mij nu 1 keer in de 4 dagen ongeveer een teentje knoflook... Lekker uit zijn mondje stinken hahah

Dan heb je nog de allergische reactie zelf.. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik hiermee ga doen.. Ik dacht misschien kan ik allergie pilletjes (histamine) van mij geven.. Even lezen op de bijsluiter of er geen bijwerkingen bij zitten natuurlijk.. Maar in principe worden veel dingen eerst op dieren getest en daarna pas door mensen gebruikt... Dus als deze pilletjes bij een mens werken.. Zou dat dan ook niet bij een dier kunnen? Toch vind ik dit wel iets spannends... Dus ik ben er nog niet helemaal uit... Wat is jullie mening? Zou het leuk vinden als jullie met mij mee denken hierover xD

Ik hou jullie zowieso op de hoogte! Op dit moment ligt zijn buik open en schuurt hij verschrikkelijk met zijn staart en manen.. Ik ben vandaag begonnen met de babyolie en ga morgen nog dat azijn spuiten en knoflook geven...

Ik denk dat je best goed bezig bent hoor!! *\o/*
Goed kijken wat werkt bij je paard :j enne.... misschien weet papagroom nog iets voor je, die kun je overal voor gebruiken las ik net :D :D (als hij een vent is :D )
Ik gebruik trouwens zelf momenteel de druppels van PUUR, en 't gaat wel goed, maar of dat door die druppels komt, zou 't niet weten :n , en Derfen vind ik ontzettend stinken en deed bij die van mij niet zoveel en is op lichtgekleurde paarden niet zo'n fraai gezicht, maar ja als 't helpt gewoon gebruiken.
en ik denk dat je soms niet aan het gebruik van een deken ontkomt, maar ik gebruik hem wel beperkt, maar ik heb ook veel tijd en dat zal voor jullie misschien anders zijn :?[/quote]

Heb ook ooit baby olie gebruikt en er snel weer afgestapt! Haar viel uit -O- Hetzelfde effect als ik teveel derfen gebruik.
Eigenlijk smeer ik liever zo weinig mogelijk. De derfen lotion gebruik ik niet meer. Eigenlijk niet nodig nu ze haar deken draagt.
Smeer alleen met de derfen creme, bij dr billen en uiers. Dat werkt heel fijn. Maar of het nu door de creme komt of door de derfen formule? Dunno..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:43

Ik zie dat er veel over schilfers gepraat word en dat dat de jeuk veroorzaakt.
Bij mijn fjord zijn nooit schilfers :n ,wel directe jeuk als ze met steekbeesten in aanraking is gekomen maar zelfs na het krabben nooit geen schilfers gezien. :n

Hoe kan dat?Praten we dan over hetzelfde eczeem-euvel of is er iets anders aan de hand bij de schilfertjes onder ons? :?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:11

lijkt me raar dat schilfers jeuk veroorzaken, denk dat de schilfers juist komen nadat de jeuk al is geweest?
heb zat paarden gezien die van top tot teen onder de schilfers zaten,maar nooit jeuk er van gezien....
beter even kijken naar luissss!

appie staat nog gewoon zonder deken, gaat nog steeds prima zo :D

lissie-zigor:
niet teveel gaan rommelen met allerlei middelen.
het helpt namelijk niet, want als dat zo was dan was dat het middel tegen zomereczeem!.
geen pillen of poeders van mensen gaan geven, een paard is een paard.

appie heeft al dik 14 jaar zomereczeem en alles heb ik geprobeerd. *\o/*
enige wat helpt is deken consequent op, en dan ook een eczeemdeken en geen vliegendeken.
weinig tot geen gras, wel wat krachtvoer.....( ik voer de subli dieetmix) maar ook niet teveel, kunnen ze namelijk ook weer niet tegen haha
en zorg dat je paard zich lekker voelt !
ik smeer nergens mee, hoogstens eens een keer wat sweet itch op het hoofd, maar dat is zelden.
heb er geen omkijken naar zo. :D

al dat gesmeer met middelen op de huid verstoord namelijk de natuurlijke afweer van de huid,dus beter niet doen.
enige wat tot nog toe echt helpt is toch nog steeds de deken,dus begin daar.
en tenslotte is die achteraf vaak nog veel goedkoper ook dan alle smeersels die niks uit halen

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:26

Hier ook geen extra smeerseltjes, Derfen reageerde ze niet op (ja het werd een vieze vette bende en de deken slipte dicht). Heel af en toe was ik met theatree, maar dat is eigenlijk alleen in de zomer als ze wat korstjes heeft of het was vies is e.d. De knutjes komen trouwens af op vette delen van het paard, je paard slank houden is dus een belangrijk iets, of je dit zonder of met biks doet ligt natuurlijk aan het paard. Hier krijgt ze een handje haver en twee handjes spelt en staat ze 24/7 op uiterwaarde hooi. Verder zomers een uurtje oid. op gras.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:38

Helemaal mee eens ellepel!

Onze merrie geld precies hetzelfde voor. Vanalles geprobeerd, maar consequent ingepakt houden werkt gewoon het beste. Pony staat 24/7 onder deken en hoofdkap.
Als wij met haar werken mag ze even zonder en daarna even zonder rollen in de bak, vind ze heerlijk. Dan toch weer gelijk even het zand er af poetsen en deken weer op. Ze wil dan zelf ook wel, want weet heel goed dat die mugjes haar jeuk geven.

We wassen haar manen en staart af en toe (en daarna een schone deken op) omdat anders het huidvet en de schilfers gaan jeuken.
Soms als ze geschuurd heeft gaat er wat parfum vrije babyolie op om de huid soepel te houden. Speciale itch-middeltjes hebben niet bewezen beter te werken. Het gebruik van speciale gel werkte zelfs averechts omdat de resten hard werden.

Dit jaar hebben we ponylief voor het eerst uit de vacht geschoren in het voorjaar. Levert zowel voor- als nadelen op. Nadeel is het gewissel met dekens. Ze krijgt een gevoerde of ongevoerde deken over haar eczeemdeken heen of staat enkel met eczeemdeken.
Voordeel is dat ze niet hoeft te verharen onder de deken, dus is voor haar minder warm op warme dagen en ze is sneller droog op de hals als die nat is geworden. We gebruiken nl dekens zonder hals over de eczeemdeken.

@ ZusJacobs
Ook mee eens. Vorig jaar hadden we zelf een mini paddock paradise gemaakt en stonden de pony's max. 4 uur op gras per dag. De rest van de tijd hadden ze hooi en/of stro. Dat was ideaal.

Nu op pensionstal dus dat is wat lastiger, buiten staan betekent gelijk op gras. Gelukkig word de wei vrij kaal gehouden door alle paarden die er in komen. Waarschijnlijk gaan de onze als het echt warmer is 's nachts naar buiten, dat scheelt fructaan.

Verder voer ik nu nog wat ponybrok icm dieetmix, in de zomer word dat enkel dieetmix. Voor onze eczeempony goed, maar voor onze andere, snel hete pony ook.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 15:50

appie woont altijd buiten, hij heeft bronchitis dus kan niet tegen stof.
en ik moet zeggen dat hij sinds hij buiten woont het eigenlijk veel beter doet *\o/* *\o/* *\o/*

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 16:26

happytime schreef:
in denemarken geen knutten? wauw...vraag me ook wel eens af of er in andere landen knutten zijn?(frankrijk,duitsland,enz)

Blijkbaar niet, we hebben nu al een aantal dagen 18+ graden gehad, en ik zie veel vliegen, maar tot op heden staat ze bloot en heeft nog helemaal niet geschuurd! Ze volgt geen speciaal dieet (ze staat zelfs op veel gras) en ik smeer helemaal niets. *\o/*

Vorig jaar stond ze in de Belgische Ardennen, maar daar had ze wel last van kriebels.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:27

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:30

funnyhorses schreef:
Ik zie dat er veel over schilfers gepraat word en dat dat de jeuk veroorzaakt.
Bij mijn fjord zijn nooit schilfers :n ,wel directe jeuk als ze met steekbeesten in aanraking is gekomen maar zelfs na het krabben nooit geen schilfers gezien. :n

Hoe kan dat?Praten we dan over hetzelfde eczeem-euvel of is er iets anders aan de hand bij de schilfertjes onder ons? :?

Mijn paardje heeft dus echt schilfers in haar manen en staart als ze schuurt, als ze die niet heeft, schuurt ze ook niet, en luis heb ik nooit gezien bij haar, maar misschien heeft ze niet echt eczeem?? (hoop ik dus)
ZusJacobs schreef:
Hier ook geen extra smeerseltjes, Derfen reageerde ze niet op (ja het werd een vieze vette bende en de deken slipte dicht). Heel af en toe was ik met theatree, maar dat is eigenlijk alleen in de zomer als ze wat korstjes heeft of het was vies is e.d. De knutjes komen trouwens af op vette delen van het paard, je paard slank houden is dus een belangrijk iets, of je dit zonder of met biks doet ligt natuurlijk aan het paard. Hier krijgt ze een handje haver en twee handjes spelt en staat ze 24/7 op uiterwaarde hooi. Verder zomers een uurtje oid. op gras.

Goeie info voor ons ' eczeemleken' :o
Dus een graasmasker is zeker nuttig om haar slank te houden, dat krijgt ze nu ook steeds aan en heel weinig krachtvoer, handje per dag, (care for life) een klein stukje vit koek, ze ziet er puik uit nu.
't gaat nu nog heel goed maar 't is natuurlijk nog niet echt zomer, dus ik juich niet te vroeg ;)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:33

Mijn vriendin haar paard heeft er ook last van zij mengt water met veel zand en smeert het opde huid en fat werkt zechr ze.
Wel een beetje raar

Sery voor de spelfouten zit op mobiel

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:07

Veertje11 schreef:
Mijn vriendin haar paard heeft er ook last van zij mengt water met veel zand en smeert het opde huid en fat werkt zechr ze.
Wel een beetje raar

Sery voor de spelfouten zit op mobiel

''Gewoon'' een scrubje dus :) Zou ik niet te vaak doen gezien ze een laagje huidvet echt wel nodig hebben!

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:51

Jotoma schreef:
Barbara88 schreef:
Kamillethee heb ik ook een tijd gebruikt toen Ro last had van traanogen. Werkte goed!

He sta jij op papenvoort?? Dichtbij mij!
Trok jij thee en dan met watjes schoonmaken of gebruikte jij de theezakjes?

Ja klopt! Waar sta jij dan? Ik trok idd de kamillethee en maakte dan met een wat de ogen schoon. Ik kon duidelijk verschil zien.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 16:02

Ik merkte het ook al na 1 dag. De volgende dag de ogen helemaal schoon. 1 dag niet gedaan en nu weer traanoog. Besef me net nu ik thuis ben dat ik het vergeten ben :o
Ik sta op stal Oosterloo (ten brink) in anreep (tussen deurze en grenst aan assen). Irma, marije en marloes komen hier ook vandaan, ken ken je die? Irma heeft een lipi, marije heeft ferana (frederiksborger x kwpn) en marloes ook een lipi meen ik :)

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 16:36

Ja ik denk inderdaad dat ik niet ga rommelen met medicijnen.. Tot nu toe gaat het goed met de baby olie en azijn en teatree.. Maar nu de eczeem rustig is, heeft mijn lieverd weer ondzettend last van zijn pollen allergie :( even puur pollen druppels gegeven hopen dat de druppels net als voorgaande jaren goed aan slaat.. Door metazoa voer en op zand staan is die van mij nu wel super op gewicht.. Daar ligt het dus niet aan.. Ik denk dat het per paard verschilt wat de eczeem inhoud, aangezien bij het ene paard een middel super werkt en bij het andere weer niet.. Er werd wat gezegd over PUUR ik vind dit een goed merk voor zijn hooikoorts maar hebben hun ook iets voor eczeem dan?