[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:39

@ ellepel bedankt, zal ik eens in huis halen die klitwortel... hoe ziet er dat eigenlijk uit? Is dat ook zo'n vettig spul? drinken doet ze eigenlijk veel, dat zal het niet zijn
Heb net haar staart gewassen om de pellen eruit te krijgen... genieten dat ze deed :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:47

nee klitwortel is een lotion,maar absoluut niet vet.
is een grote doorzichtige fles, en kost maar 2 euro
alleen uitkijken met open plekjes,want er zit alcohol in en dan prikt het.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 16:04

Owh gelukkig want al die vettige flessen heb ik al buiten gekegeld :D
Ze schuurt minder als een maand geleden, wonden heeft ze nog niet gehad...gelukkig.
Ik heb speciaal voor haar zo een koeienborstel op de weide gezet, en dat valt heel goed mee.
Anders moest het hek er aan geloven en de weidepalen en nu gaat ze daar lekker zichzelf borstelen :D

SuperRoos

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:28

Ik ga ook eens kijken naar klitwortel :-)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:37

ik gebruik het voor kelly haar rasp,het weekt het bovenste laagje van de huid weg.
voor dit soort dingetjes vind ik het heel fijn spul.
het werkt niet tegen de jeuk geloof ik,maar haalt wel mooi schilfertjes weg

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:43

Voor schilfers: Wassen met antiroos shampoo werkt ook, is alleen wat agressiever (Na wasbeurt meteen alles weg)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:49

van die 2x dat ik appie zijn staart gewassen heb heb ik dat dus met anti roosshampo gedaan :j
eerste keer had ik head & shoulders,maar had het idee dat zijn huid erg droog werd en de 2e keer had ik Resdan.
maar of nou die shampo het werk deed of gewoon door het wassen zelf dat weet ik nog niet,maar de schilfers waren toen idd wel weg

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:57

Nou, heb shadow vroeger vaak zat met van alles gewassen en kon daarna alsnog alle schilfers eruit plukken met een ieniminie kammetje.
Toen gaf mijn hoefsmid de tip anti roos shampoo en weg waren ze.
Daarna smeerde ik er wel wat op om de huid weer te voeden, want het is wel agressief spul nog (al lijkt het heel onschuldig)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:04

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:58

Eigenlijk helemaal niks meer van gehoord dit jaar van die Hippo-Ex-Cema. Waren vorig seizoen wat twijfelachtige reacties op. Het testproduct zou goed zijn maar het uiteindelijke product voor de verkoop niet. Maar goede vraag ben ook benieuwd of nog iemand dit gebruikt heeft dit jaar.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:07

Hoe denken jullie over het wassen van de manen in de winter
Sophie heeft zoveel korstjes in haar manen:( pff en omdat er nou allemaal uit te trekken is ook sneu, en borstel lukt niet..

gr marjo

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:08

Nee ken ik niet, was eigenlijk van plan om volgende lente met Cavalesse te starten.
vind het wel een interessante web-site, dank je :Y)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:09

In de winter durf ik hoogstens het onderste van de staart te wassen als die vies is.
Dan zou ik eerder een lotion ofzo erin masseren, heb ik vandaag gedaan

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:26

Cavalesse heeft mijn DA hele goede resultaten mee geboekt, vertelde hij me.

Wassen doe ik in de winter nooit, tenzij je warm water hebt, en een solarium hebt.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:32

Dat Cavalesse klinkt goed maar is eigenlijk ook alleen maar symptoombestrijding. Dus dat zou ik dan wel naast een rantsoen aanpassing willen gebruiken maar niet als enige oplossing. Merk toch dat als ik echt de oorzaak aanpak dat dat in de loop van de jaren echt voor verbetering zorgt.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:13

Ja ik wil het ook best aanpakken met het rantsoen, ondertussen staat ze al weken op een winterstuk (zonder gras)
alleen maar hooi en ze blijft nog een klein beetje schuren.
Dan vraag ik mij af, zijn het nu de mugjes die minderen of is het omdat ze hooi krijgt dat ze nu minder schuurt?
Het zijn 2 heel aparte zaken maar ze gaan steeds samen als je begrijpt wat ik bedoel...
Hoe geraak je hier dan achter wat de oorzaak is???

Volgende lente ga ik het eens aanpakken met een muilkorf en mijn Yvanhoehalsdeken en mss Cavalesse erbij.

Vroeger schuurde ze dus niet. Bij de vorige eigenaar kwam ze haast niet buiten, dus weinig gras maar ook weinig muggetjes dan...het blijft gissen en zoeken.

Ze krijgt Nova-mix van MIJTEN 2x 500 gr... ik heb ze al op minder gezet maar dan wordt ze echt lastig en zuur.
Voor mij blijft het een raadsel...

Ze staat wel te vet, dat weet ik...volgende lente begin ik met inrijden, mss brengt dat ook een oplossing voor haar jeuk

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:40

Het is zo moeilijk.
Wat ik persoonlijk denk is dat een heleboel paarden niet eens zozeer allergisch reageren op het mugje, maar dat die alleen maar de trigger is.
Voorafgaand zijn er dus mogelijk al problemen, maar deze worden over het hoofd gezien, of pas ontdekt als het leed al geschiet is.

Ik geloof hier heilig in. Anderen weer niet.

NikeTroela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 02:30

hallo ik kom weer ff wat vertellen..
Ik dacht dat mijn pony zomer exceem had. Maar nu blijft zo nog steeds heel erg schuren zodra ze los staat in de paddock en kan gaan rollen.

Iemand enig idee waardoor dit ken komen?? Vliegen zijn tog allang vetrokken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 10:13

MSophie schreef:
Sophie heeft zoveel korstjes in haar manen:( pff en omdat er nou allemaal uit te trekken is ook sneu, en borstel lukt niet..

gr marjo

winter??
het is nu in elk geval nog 16 graden,dus kun je best wassen hoor.
even dekentje er op voor het drogen en er gebeurd niks.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 10:14

system4life:
laat er anders een dierenarts naar kijken.

en zoals ik hierboven al zei, het is 16 graden en de vliegjes zijn pas vertrokken als het onder de 10 blijft.
dus is het gewoon nog riskant.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 10:57

Mijn paard is deze week ook weer een beetje beginnen met schuren en de hals is weer wat dikker en harder. Ik spoel de manen nu na het rijden goed af, zodat het zweet in elk geval niet aanspoort om nog meer te gaan schuren.

Oh! En baalde ik van de zomer dat hij niet zijn zomerdeken heel kon laten, nu baal ik eigenlijk nog meer omdat hij zijn waterdichte dekens net zo sloopt! En waaraan?! Of welk paard het misschien voor elkaar krijgt?! Geeeeeen idee!
ZIjn deken zit nu in elk geval vol met tape. :Y)

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 11:25

ellepel schreef:
MSophie schreef:

gr marjo

winter??
het is nu in elk geval nog 16 graden,dus kun je best wassen hoor.
even dekentje er op voor het drogen en er gebeurd niks.

nouwja winter, het is natuurlijk wel kouder
en mijne staan wel dag en nacht buiten en ze heeft een enorme winter vacht, dat zal niet snel droog worden daarom maak ik me wat zorgen.
heb wel deken voor haar rug maar geen halsdeken..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 11:35

CarolShadow schreef:
Het is zo moeilijk.
Wat ik persoonlijk denk is dat een heleboel paarden niet eens zozeer allergisch reageren op het mugje, maar dat die alleen maar de trigger is.
Voorafgaand zijn er dus mogelijk al problemen, maar deze worden over het hoofd gezien, of pas ontdekt als het leed al geschiet is.

Ik geloof hier heilig in. Anderen weer niet.

Ik geloof heilig met je mee hoor :-)

Diaz nog steeds super hier, zal weer eens foto's maken van manen en staart :-)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 13:28

oke ik spring er even in , om nou over de 400 pagina's terug te lezen :Y)

mijn pony rocco heeft heel licht last van staart maan eczeem maar ik kan dit makkelijk onder controle houden door hem regelmatig te wassen met teershampoo , maar ondervind momenteel een ander probleem, overmatig jeuk tijdens het rijden, wat dus opwekt dat meneer de stop er op zet en gaat bokken. dit is niet pas als hij gaat zweten , maar zodra we beginnen met rijden.

ook vertraagd hij zijn passen enorm zodat ik mijn kuiten weer aanleg , en gaat pas weer harder lopen als de jeuk weg is .

ik vind het moeilijk wat te doen. zo heel erg lang is hij al met al nog niet onder het zadel en wil niet dat hij het plezier in het rijden verliest door zijn probleem te negeren en hem er maar door heen te drukken.

ik heb aan scheren gedacht, maar omdat aan het eind van het jaar de bak hier onbegaanbaar word kan ik heel weinig rijden en op de weg wandel ik voornamelijk met hem. ?????

heb ik opties over het hoofd gezien?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 13:43

misschien domme vraag,maar hoe weet jij zo zeker dat dit soort praktijken van de jeuk komen?
klinkt me ook best wel als een jong paard wat alles nog niet goed snapt, of eventueel een verkeerd liggend zadel?

ik heb met appie wel gereden toen hij echt extreem jeuk had,maar daardoor ging hij niet bokken of zo op mijn been reageren.
zou toch eerst wat rijtechnische zaken gaan uitzoeken.

mag ik vragen wat je allemaal voert?