Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:56

Setteli schreef:
Ik moet een hele doos Prascent in 1 keer afnemen, behoorlijk aanslag op m'n portemonnee. Iemand in de buurt van Goor (Twente) die met mij wil delen?

Raar, maar hoeveel pillen zitten erin? Dat is misschien wel handige info ;-)

Zinzi_jewel

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:49

60 pillen of doos van 160 zijn dat .

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:18

-:(- -:(- -:(-
Nu is het genoeg , ik heb Fik en Tekla uit elkaar gezet.
En vervolgens beet Fik me zowat in mijn gezicht...wat is er in godsnaam met dit paard aan de hand???
Puur uit irritatie. Ze staan naast elkaar met een draadje ertussen , ik stond nog wat naar Tekla te kijken , en zoals hij op haar afstormde , deed hij dat nu bij mij.
Hij heeft nu 2 dagen 0,5 gehad , ik ga hem vanavond al 0,75 geven , en ik hoop gewoon dat hij duf wordt!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:29

Mijn DA heeft weinig klanten voor Prascend, vandaar dat ik een hele doos moet afnemen. Maar hij had het over 100. Ik heb ze net opgehaald en het is een doos van 60, dus dat scheelt weer. Kan ik denk 4 maanden mee doen.

Vervelend Nammie, was hij voor de medicatie ook zo en nu dan erger? Onze Vlek is de rust zelve en niet chagereinig. Alleen heel afwezig en soms helemaal in trance

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:35

hoeveel hoef je maar te geven setteli?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:28

Een halve dan lijkt me ;-)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:37

Nammie, ik heb het al is genoemd maar doe het maar weer, bokker liljebo had hetzelfde bij haar shet billy..
Die herkende ze af en toe ook niet meer terug.
Misschien kun je haar is pb'en?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:11

ja juist t'is een A pony, zal wel zo zijn
Laatst bijgewerkt door dookia op 23-05-13 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:30

IMJ schreef:
Nammie, ik heb het al is genoemd maar doe het maar weer, bokker liljebo had hetzelfde bij haar shet billy..
Die herkende ze af en toe ook niet meer terug.
Misschien kun je haar is pb'en?

Weet ik , dank nogmaals , ben niet zo van pb,en , niet iedereen zit daar op te wachten.

Denk zolangzamerhand dattie gewoon een tumor in zijn kop heeft zitten.
Ik overleg morgen maar weer eens met de dierenarts , eens kijken wat we nog kunnen doen , want vervoeren zit er niet in.
Zou wel dexamethason willen proberen...met alle risico's van dien , maar dat wil ik hem eens voorleggen.
Geen idee of acth ook door een tumor verhoogd kan zijn die losstaat van de hypofyse.

Als ik probeer alles terug te halen is hij sinds zijn een nalaatste aanval die ik gezien heb aan het veranderen in gedrag , dat was rond 30 april of zo.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:25

Cushing is een tumor . Kan me heel goed voorstellen dat je paard lijp wordt van een tumor in het hoofd .
Die van mij staat te koken momenteel .
Blijft in de regen staan slapen. En zodra de regen stopt staat ze er nog en de damp slaat eraf .
Tandarts vandaag geweest en ook aan het gebit is beginnend cushing te zien . Ze had er een mooi woord voor desa dinges .
Er komt meer ruimte tussen tanden kiezen .Was zichtbaar achterin bij de kiezen ...
Gatverdamme en ze is nog zo jong .
Ben zo bang haar te verliezen ...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:28

cushing is niet echt een tumor....door een tumor op de hypofyse worden de signalen naar de bijnieren voor de cortisol aanmaak verstoord.De bijnieren maken daardoor te veel aan omdat ze het singaal ook niet krijgen om te stoppen met de aanmaak.
De klachten van cushing worden wel veroorzaakt door het gezwel/tumor.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:43

Had wel gelezen dat er bepaalde longtumoren zich kunnen gaan gedragen als cushing.
En dat de cushing tumor op de hypofyse niet groter wordt dan 5 cm , en men daar in de regel nooit problemen van ziet door druk oid.
Ik weet het niet hoor , kom net bij hem en hij lijkt wel haast zijn excuses te maken , hoofd tegen mijn buik aanleggen , en nu mag ik wel aan zijn oren komen...

Zijn blds was goed , dus misschien is een test met dexamethason nog helemaal niet zoon gek idee.
Als de dosis maar hoog genoeg is moet je al snel wat gaan merken.
Maar misschien heeft de dierenarts nog een ander ideetje....

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:58

dookia schreef:
hoeveel hoef je maar te geven setteli?

Ik moest een halve geven, maar hoorde hier al dat het beter was om te beginnen met een kwart.
Dat ga ik dan ook doen. Ik begin pas na het weekend, want ik ga het weekend weg. Ik wil haar dan toch even wat beter in de gaten houden en er geen ander mee opzadelen.

Heb vandaag ook een kopie van de uitslag gekregen
Ze had een waarde van 734 pg/ml :oo
Echt heel hoog dus.

Hoeveel weken raden jullie aan opnieuw bloedonderzoek te doen?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:13

Zinzi, probeer jezelf niet zo gek te maken hoor. Gebit blijft zich nu eenmaal ontwikkelen. Hoewel een Cushing gebit voor mij wel nieuw is, wat is dan het verschil met een niet-Cushing gebit?
Ook mijn paard begint wat ruimte tussen de kiezen te ontwikkelen, kauwt al járen met 1 kant helemaal niet en toch heb ik t/m 2008 nog Z2 gereden met het bit in een heel fijn mondje. Gewoon op een trensie, et voilà...

Laat je niet zo bang maken door al die dingen. Kijk zelf naar je paard. Je kent je eigen paard het beste. Twijfel niet aan je kennis en kunde over je eigen paard. Vertrouw op je eigen gevoel en oerinstincten en geloof me, die heb je.
Komt goed. Geef je paard het voordeel van de twijfel, die knokt zich er wel doorheen hoor!
Weet heel goed hoe je je voelt maar...komt goed, echt hoor! Er komt echt een betere tijd. :j :j

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:17

Oei Nammie, sterkte. Kijk maar uit (voor jezelf)!
Nog een aantal weken doorbijten meid, dan draait hij wel bij. Hoewel ik wel denk dat je ongewenst gedrag, ziek of niet, het beste kunt corrigeren maar dat moet je zelf even inschatten natuurlijk!

Zettum up hoor, hou vol!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:17

Zinzi_jewel schreef:
Cushing is een tumor . Kan me heel goed voorstellen dat je paard lijp wordt van een tumor in het hoofd .
Blijft in de regen staan slapen. En zodra de regen stopt staat ze er nog en de damp slaat eraf .
Tandarts vandaag geweest en ook aan het gebit is beginnend cushing te zien . Ze had er een mooi woord voor desa dinges .
Er komt meer ruimte tussen tanden kiezen .Was zichtbaar achterin bij de kiezen ...

Diastase... Komt vaker voor en is voor zover ik weet niet Cushing gerelateerd... Mijn paard heeft het toevallig ook gehad.... Zolang je een goede tandarts hebt die het netjes oplost hoef je je geen zorgen te maken... :)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:25

Imago01 schreef:
Oei Nammie, sterkte. Kijk maar uit (voor jezelf)!
Nog een aantal weken doorbijten meid, dan draait hij wel bij. Hoewel ik wel denk dat je ongewenst gedrag, ziek of niet, het beste kunt corrigeren maar dat moet je zelf even inschatten natuurlijk!

Zettum up hoor, hou vol!

Hij is te groot om ook maar iets door de vingers te zien , ben nog nooit zo consequent bezig geweest als met hem.
Helaas moet ik bekennen dat ik toch een pasje naar achter deed , maar nu ben ik voorbereid , weet nu dat hij in staat is om dit te doen.
De volgende keer hoop ik op tijd te kunnen reageren , en ik verwacht dat hij dan wel schrikt van mij ~~}>

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:57

Focussed schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Diastase... Komt vaker voor en is voor zover ik weet niet Cushing gerelateerd... Mijn paard heeft het toevallig ook gehad.... Zolang je een goede tandarts hebt die het netjes oplost hoef je je geen zorgen te maken... :)

Dat is het Diastase . Ze zei me dat cushing paarde daar sneller last van krijgen omdat ze ook vatbaarder zijn voor ontstekingen ed .

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:10

Een diastase zelf is geen ontsteking, enkel een ruimte tussen twee kiezen.... Waar dan wel weer voer in kan blijven zitten, wat een ontsteking kan veroorzaken. Dus wellicht dat Cushing patienten gevoeliger zijn voor de ontstekingen, maar niet zozeer voor een diastase.... Zou mijn gok zijn :D

Naomi zit nu trouwens voor de helft aardig in haar vacht.... :+ Ze glimt super op haar hals en haar schouder, vanaf de buik is het nog lang en mammoet achtig. Maar goed, met dit koude weer vind ik dat nog niet eens zo heel erg vervelend. :D
Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:16

Wat een ontzettend mooi vosje is Naomi toch :-)

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:02

Wat een leuke foto!!! Ik houd van vosjes!!!!!!! :D Leuk paard :j

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 00:10

@focussed, Shamrock zijn vacht is nog niet zomerskort maar het is aan het beteren. maar idd dat kou weer doet er geen deugd aan

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 07:58

Wat een mooie foto.
Bij mijn paard is wat verkeerd gegaan met het bloed. Helaas geen uitslag dus.
maandag opnieuw prikken. Of de DA het dus niet gekoeld heeft zoals jullie aangaven??
Maar die zal nu vast instructies gekregen hebben.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 08:22

Ik denk dat wij niet moeten onderschatten wat hormonen allemaal met je kan doen. Ik ben moeder van 2 kindjes en heb heel wat hormonen voorbij zien komen. Was af en toe ook echt niet te genieten. Ik kende mijzelf soms gewoon niet weer. Dus hoe moet een paard zich dan wel niet voelen. Enne hier ook nog een tussenvacht.

Hier zijn we 30 tabletten verder en ik merk verandering. Hij is weer wat actiever, maar ook nog wel wat ril. Hoorde dat meneer van de week uit zijn dak was gegaan in de wei. Dat zijn heerlijke berichten. Heb dus en volgende doosje weer binnen. Heb nog geluk dat het weer Pergolide is.

ZINZI Ik hoop heel erg dat jouw merrie baat gaat hebben bij de tabletten. Het duurt echter echt wel een tijdje. Ik zie dus nu pas langzaam aan verbetering.

LK Kun jij het bloed niet zelf wegbrengen? Ik heb dat toen wel gedaan. De DA had andere afspraken en raadde mij het aan om het even zelf naar de praktijk te brengen.

NAMMIE Ik zou me gewoon op mijn paard concentreren en niet teveel lezen op het inet. Het is fijn voor info, maar verhalen kunnen je ook onzeker maken.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 08:24

Wat fijn dat jou paard het er zo goed op lijkt te doen.

Dat ligt aan het tijdstip dat hij komt. Vorige keer stond ook ik op het punt naar het werk te gaan.