[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

roest

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:01

meliza schreef:
Zo wel een heel verantwoording,kan voor mezelf praten maar niet voor anderen
Zal me de zeker even in verdiepen en gaan googelen.
Maar of ik het daadwerkelijk ga gebruiken?
Schrik toch wel een beetje af op De werking, want zelfs een insect gun ik een eerlijke dood.
En over dat het brand aan de poten,wat doet dat met mijn paardenhuidje?
Maar in iedergeval bedankt voor je antwoord.
Zal morgen er mee aan de gang gaan,zal nu eerst proberen toch nog wat te slapen Slapen

Het brand aan de poten van koudbloeden, zoogdieren hebben er geen last van.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:07

Bedankt!
Ik was de onderkant van de staart regelmatig met groene zeep, dan blijft die redelijk wit ook nog eens.

Als die van jullie niet verharen, gaat er bij de mijne misschien toch wat mis? Verward
Misschien overdrijf ik wat? Bloos echt verharen is het niet, maar als ik mijn handen er door haal na de deken af te hebben gedaan dan komen er toch wat haren mee.
Of is dit niet normaal? Bloos

Ik heb nu wel de laatste tijd dat ze af en toe een hele dag de deken op heeft, ik haal niet meer 2 x daags de deken eraf om het in te smeren omdat ze geen jeuk meer heeft.
Zou de deken misschien te lang op zitten?

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:10

Otello staat altijd met vlechten in zijn manen onder zijn eczeemdeken. Hij verhaart ook..
Als ik ze los heb, moet ik rustig doorkammen en vooral aan de onderkant van zijn manen kan ik gewoon manen eruit trekken Bloos! . Maar ja, dit lijken geen schuurplekken. Haren laten gewoon los.
Beetje raar. Maar ben er niet ongerust over. Zal wel mede door het verharen zelf komen (winter-zomervacht) .

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:12

Ja maar mijne is al wel door haar wintervacht heen op haar huid zeg maar.
De paardenarts moet zowiezo volgende week even Indy komen enten, dus ik zal meteen even vragen of hij naar haar eczeem kan kijken, misschien dat ik toch een bloedonderzoekje ga doen.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:15

Ja, misschien is dat wel handig. Denk niet dat ik de eigenaren van Otello zo ver krijg.

Gelukkig gaat het met Otello prima! Wel kaal rond zijn oogjes en mondhoeken, maar door elke dag insmeren met Leovet olie is er nog niks stuk. Hopelijk blijft het zo.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:26

Wie kan mij vertellen naar welke waarden er wordt gekeken bij een bloedonderzoek?
En wie heeft er wel eens een bloedonderzoek gedaan en hoe uitgebreid, kosten etc? Lachen

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:27

Oke bedankt roest,heb door omstandigheden nog geen kans gehad om te googelen.
En mijn weinig slaap Knipoog breekt me nu een beetje op,zodat ik me nu niet best kan concentreren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 20:52

corinagirl schreef:
Ja, misschien is dat wel handig. Denk niet dat ik de eigenaren van Otello zo ver krijg.

Gelukkig gaat het met Otello prima! Wel kaal rond zijn oogjes en mondhoeken, maar door elke dag insmeren met Leovet olie is er nog niks stuk. Hopelijk blijft het zo.

kun jij een foto voor me maken daarvan?
ik ben momenteel namelijk wat in de war of ap nou last van eczeem heeft of dat hij toch schimmel op zijn hoofd heeft.
zijn plekken breiden zich namelijk wel erg uit.

hoe zit het met de rest?
hebben die van jullie ook plekjes op het hoofd?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:01

Nee helemaal geen plekjes op hoofd of ergens anders.
Als ik rond de uier niet spuit met antivlieg dan gaan die mugjes wel als een gek in dat gebied zitten dan lijken het net vlooien Misselijk

Ik heb net nog even weer de deken eraf gehad en de huid bij de manen voelde wel een beetje warm dus ben bang dat de huid toch wat geirriteerd is. Ze is verder niet meer gestoken, zie ook geen plekjes maar het voelde wel wat heet aan.
Heb er maar wat itch free op gesmeerd.

Ik krijg die manen ook niet fatsoenlijk plat onder die deken want elke keer gaat die hals scheef waardoor die haren helemaal dubbel onder de kap zitten.

Maar valt het te testen of het eczeem is?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:54

Die van mij heeft geen plekjes op het hoofd, maar had dat verleden jaar ook niet... Ook niet bij de buik of benen enz.. Alleen dus manen en staart.
Er is wel een bloedonderzoek waar uit te zien is of je paard ZE heeft, maar weet niet meer precies waar het bloed dan naar toe moet. België of Duitsland... Misschien kunnen ze het ondertussen ook al in nederland onderzoeken?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:19

Oké als iemand een idee heeft?
Vraag het morgen zowiezo even aan de paardenarts wat de mogelijkheden zijn. Hij komt volgende week enten dus eerst maar eens laten kijken wat hij ervan vindt.

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:03

Puck heeft ook plekjes op zijn hoofd,op de foto zie je een plekje op de zijkant.
Zulke plekjes(ook die grote zo`n ongeveer) heeft hij ook onder zijn ogen.

Afbeelding

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:05

Die van mij heeft ook plekjes op zijn hoofd en maantop (beetje vergelijkbaar)
Ik gebruik met grote regelmaat Shapley's MTG en het schuren van de manen is over, geen schilfertjes meer te vinden. De huid is mooi schoon.
Zijn staart is nog gevoelig maar alles groeit wel mooi terug. Er blijven nog schiflers vanaf komen dus dat moet ik nog even een poosje voortzetten.

Momenteel ben ik druk aan het smeren van zijn maantop en andere plekjes op zijn hoofd. Je merkt dat de schilfers los komen en er een zuivere huid tevoorschijn komt. Vooral in zijn maantop was de huid heel schilferig! (raar woord Verward )

Opmerking: hij had sowieso last van een mijtje (hoofd) maar daar werkt dat spul ook goed voor.

Enige nadeel, het spul is zo vet dat hij net Elvis is met zijn vetkuif! Haha!
Laatst bijgewerkt door Knakkertje op 13-06-08 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:22

mijn tweejarige had ineens ook enorme haaruitval aan de manen. hij had een enorme volle bos van 40-50 cm lang, en nu is het terug naar 10 cm met enkele plukken nog op de oude lengte, echt heel raar. ook bovenaan de staart zitten meer losse haren dan normaal. hij heeft wel wat jeuk gehad bij de manen maar dat wat echt met het verharen van de wintervacht, iig geen zomereczeem.

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:24

angelique gisteren voor het eerst ingesmeerd met dat nieuwe spul, endure. en heb gelijk daarbij haar hoofdkap eraf gehaald, ze heeft een gruwelijke hekel aan dat ding, en van haar maantop is nog maar de helft over. bovendien zitten er allemaal kale plekken naast. ik hield mijn hart vast voor wat ik vandaag zou aantreffen, maar ze is niet eens gaan rollen! normaal zit haar maantop onder de modder omdat ze op die manier haar jeuk stilt. dus ik heb hele goede verwachtingen van dat spul! heb het nu ook op haar uier gesproeid...

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:27

kannie schreef:
angelique gisteren voor het eerst ingesmeerd met dat nieuwe spul, endure. en heb gelijk daarbij haar hoofdkap eraf gehaald, ze heeft een gruwelijke hekel aan dat ding, en van haar maantop is nog maar de helft over. bovendien zitten er allemaal kale plekken naast. ik hield mijn hart vast voor wat ik vandaag zou aantreffen, maar ze is niet eens gaan rollen! normaal zit haar maantop onder de modder omdat ze op die manier haar jeuk stilt. dus ik heb hele goede verwachtingen van dat spul! heb het nu ook op haar uier gesproeid...

Ik heb net een ca. 4,5 liter besteld in Amerika. Echt super spul!

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 00:58

Knakkertje schreef:
kannie schreef:

Ik heb net een ca. 4,5 liter besteld in Amerika. Echt super spul!

hoor tot nu toe eigenlijk alleen maar positieve berichten over Endure,
is dat zoveel goedkoper daar?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 08:46

De dierenarts komt volgende week langs om mijn paarden te enten en gevraagd of hij dan direct wou kijken naar Indy of het zomereczeem was of dat het wat anders is en toen zei hij: "Oké dan nemen we daar de spullen ook wel voor mee".
Wat die nou bedoelt weet ik niet, maar kan die iig even kijken en dan vraag ik gelijk even wat de mogelijkheden zijn voor een bloedtest.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 09:20

Ik ben nu ruim een week met mijn B vitamine proef bezig en dit gaat best goed. Het is nog te vroeg om conclusies te trekken.
Ik heb nog een vraag over vitamine D. Hoorde gister van mijn moeder (is doktersassistente, haar arts was naar een congres geweest) over het nut van vitamine D. Bij mensen wordt dit aangemaakt door zonlicht. Als dit ook zo bij paarden is, krijgen onze paarden dan niet te weinig vitamine D, omdat ze altijd onder een dek staan?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 09:40

Ja paarden maken vit D3 aan onder invloed van zonlicht op de huid dus als je paard een deken opheeft die het zonlicht tegenhoudt moet je goed opletten dat je paard in de voeding voldoende vit D binnenkrijgt.

Maar dat zit zowiezo wel in elke voeding, want veel paarden staan op stal en in de winter is er ook weinig zon.

Ik zit nog steeds na te denken over het haaruitval, ik geef ook elke dag scheutje zonnebloemolie, omdat mijne voornamelijk in paddocks staan met zand, om zandkoliek te voorkomen omdat ze wel eens hooi naast de bak gooien en het dan van de grond opnemen.
Maar zonnebloemolie bevordert toch ook de verharing?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:31

het heeft wel invloed op de huid wanneer je het voert, en zou daarmee het verharen moeten vergemakkelijken. ik geef het zelf al járen, maar ik heb nu voor het eerst een dergelijke haaruitval meegemaakt, ik denk dan ook niet dat de zonnebloemolie bij mijn paardje de oorzaak is.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:34

ellepel schreef:
corinagirl schreef:

kun jij een foto voor me maken daarvan?
ik ben momenteel namelijk wat in de war of ap nou last van eczeem heeft of dat hij toch schimmel op zijn hoofd heeft.
zijn plekken breiden zich namelijk wel erg uit.

hoe zit het met de rest?
hebben die van jullie ook plekjes op het hoofd?

Ja hoor, doe ik Lachen .
Maar het zijn 'gewoon' kale plekjes, zonder schilfers oid. Ik hoop dat het zo blijft, want vorig jaar heeft hij zijn hoofdje opengeschuurd en zijn voorpluk eraf geschuurd Verdrietig .
Zal een foto maken. Neem sowieso mijn fotocamera mee vandaag, want heb les met Otello. Weer sinds 6 weken Haha! (wegens verhindering instructrice)

Ik merk trouwens wel dat, nu ik Otello meer aan het werk heb, dat zijn manenkam een stuk soepeler is. En niet meer zo keihard als vorig jaar. Daar ben ik erg blij om!

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:36

ankem schreef:
Ik ben nu ruim een week met mijn B vitamine proef bezig en dit gaat best goed. Het is nog te vroeg om conclusies te trekken.
Ik heb nog een vraag over vitamine D. Hoorde gister van mijn moeder (is doktersassistente, haar arts was naar een congres geweest) over het nut van vitamine D. Bij mensen wordt dit aangemaakt door zonlicht. Als dit ook zo bij paarden is, krijgen onze paarden dan niet te weinig vitamine D, omdat ze altijd onder een dek staan?

Wat is de vitamine B poroef?

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 11:59

hoor tot nu toe eigenlijk alleen maar positieve berichten over Endure,
is dat zoveel goedkoper daar?[/quote]

Het scheelt zeker de helft. Ik heb het via www.allivet.com besteld. Een gallon is ca 49 dollar. De verzendkosten zijn 31 dollar dus ik ben voor een gallon ca. 5 euro duurder uit dan een liter hier in Nederland.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 12:24

knakkertje, hou er wel rekening mee dat je een 15 tot 20 euro nog extra op moet gaan betalen als de tnt het aan de deur komt afleveren Lachen
importkosten oid,
als je geluk hebt glipt je pakje er doorheen, maar de kans op een extra bijbetaling is groot Ja
maar dan nog blijft het veel goedkoper