[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:25

xxxmh schreef:
Wat is de sr periode? Ik lees juist op internet dat het september en oktober de beste maanden zijn om te testen.

Geeft er trouwens iemand hier ook van phytonics de hypobalans?

Van augustus tot en met oktober is de seasonal rise periode. Dan hebben alle paarden, dus ook de gezonde paarden, verhoogde waarden. Er wordt gezegd dat het beter is in september en oktober, want dan kan de fabrikant er meer aan verdienen, want grotere kans op positieve uitslag, ook al wordt er wel iets rekening mee gehouden.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:27

Mijn pony is inmiddels 29 (officieel dan, in het echt waarschijnlijk 33 ofzo. In de tijd dat de paspoorten opkwamen werd er gegokt hoe oud hij was). Hij leeft al zeker 10 jaar met ppid en doet het erg goed op de medicijnen. Hij was eigenlijk met pensioen, maar heeft sinds een paar maanden weer een ruitertje die 1x per week met hem rijdt en dat vindt hij geweldig. Ik moet altijd wel goed zijn gewicht in de gaten houden, hij is snel te mager.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:24

tine10 schreef:
xxxmh schreef:
Wat is de sr periode? Ik lees juist op internet dat het september en oktober de beste maanden zijn om te testen.

Geeft er trouwens iemand hier ook van phytonics de hypobalans?

Van augustus tot en met oktober is de seasonal rise periode. Dan hebben alle paarden, dus ook de gezonde paarden, verhoogde waarden. Er wordt gezegd dat het beter is in september en oktober, want dan kan de fabrikant er meer aan verdienen, want grotere kans op positieve uitslag, ook al wordt er wel iets rekening mee gehouden.

Haha wauw mooi verdienmodel

manzano

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:32

Dat is bullshit, want de waarden waarop je dan positief bent op PPID ligt ook hoger. Het is niet dat ze de norm gelijk houden om paarden eerder positief te testen. Dat is echt zo'n hardnekkig fabeltje.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:19

Precies Manzano, mensen lees ook de OP:

ACTH-test.
Men neemt bloed af en bepaalt daarin de hoeveelheid ACTH. De behandeling van de bloedmonsters is zeer belangrijk: het bloed moet in speciale buisjes afgenomen worden en door de DA gekoeld vervoerd worden. Daarna moet het zo snel mogelijk afgedraaid worden en naar een laboratorium vervoerd worden. De meeste artsen hebben hiervoor goede afspraken met de GD Deventer of de onderzoekslaboratoria in Utrecht. Opslag en behandeling van het bloedmonster is dus zeer belangrijk: als dit niet goed gedaan wordt kan het zowel positieve of negatieve afwijkingen geven.

ACTH-test.
Men neemt bloed af en bepaald daarin de hoeveelheid ACTH.
Om het om te rekenen: \
pg/ml = pmol/L ÷ 0.220
pmol/L = pg/mL x 0.220

Een van de belangrijkste onderzoekers van PPID is Prof.Dr. Andy Durham, verbonden aan het Liphook Equine Hospital in Groot-Brittanië. Hij heeft o.a. vastgesteld dat er bij de bepaling van de ACTH waarde rekening gehouden moet worden met de veranderingen van de seizoenen op het noordelijk halfrond, oftwel de zgn Seasonal Rise ( = SR). In bepaalde perioden van het jaar is het ACTH gehalte altijd wat hoger of lager en heeft daarvoor een grafiek ontwikkeld die je hieronder kunt zien.

Referentiewaarden Andy Durham*
Positief boven ·
November - juli >29 pg/ml* (>6,7 pmol/L) ·
Augustus - oktober >47 pg/ml* (>10,5 pmol/L)

Dit is het referentiekader, met 10 aan weerszijden van de ATCH waarden:
20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:20

Hier wordt ook niet meer getest. In het begin na het opstarten wel 1x extra nog gedaan om te kijken of het effect had. Mijn ruin heb ik na 2 jaar van de medicatie gehaald, die trekt dat echt niet. Hij wordt er zwaar depressief van. Hij krijgt het alleen nog in een lage dosering als hij HB raakt, om hem er even doorheen te helpen. Dat is in de afgelopen 4 jaar gelukkig nog maar 1x gebeurd.
Mijn merrie krijgt nog wel, die is ook een tijdje van de medicatie afgehaald maar ze kreeg nieuwe symptomen (oa. evenwichtsstoornissen) waardoor we het bij haar weer opgestart hebben. En ze doet het er goed op, dus we houden het zoals het is. Mocht ze slechter worden krijgt ze extra, ik doe dat ook niet standaard in de SR.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:45

xxxmh schreef:
Nee heb indd geen acute aanwijzingen, behalve dat ze een lange vacht nu begint te maken maar dat heeft ze al jaren rond eind augustus. Is nu alleen een paar weken eerder begonnen waardoor ik dacht he dit kan best wel ppid zijn. Ook zweet ze veel maar dit doet ze ook al jaren, haflinger die niet goed tegen warmte kan. Ze is sinds dit jaar van mij, daarvoor 7.5 jaar mijn bijrijdpaard geweest.

Mijn Haflinger is ook al druk bezig met wintervacht en zweet daardoor ook erg snel. Maar dat is puur omdat de vacht dikker is geworden worden en het wel weer heel warm is nu.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 11:11

manzano schreef:
Dat is bullshit, want de waarden waarop je dan positief bent op PPID ligt ook hoger. Het is niet dat ze de norm gelijk houden om paarden eerder positief te testen. Dat is echt zo'n hardnekkig fabeltje.

Geen bullshit !
Het klopt dat de waardes hoger mogen zijn in de sr ( 47). Maar wie heeft die waarde van 48 als maximum goed bepaald ? Misschien is een waarde van 100 in de sr ook wel gewoon nog goed.
Ik heb in ieder geval ooit een onderzoek gezien naar een kudde met paarden. Ik dacht 39 paarden. Die zaten 1 jaar allemaal in de sr flink verhoogd met hun waarde ( en dan ook wel echt tot 180 ). 3 maanden later , buiten de sr, zaten ze allemaal weer binnen de normale waarde van 29.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 11:26

Maris schreef:
manzano schreef:

Geen bullshit !
Het klopt dat de waardes hoger mogen zijn in de sr ( 47). Maar wie heeft die waarde van 48 als maximum goed bepaald ? Misschien is een waarde van 100 in de sr ook wel gewoon nog goed.
Ik heb in ieder geval ooit een onderzoek gezien naar een kudde met paarden. Ik dacht 39 paarden. Die zaten 1 jaar allemaal in de sr flink verhoogd met hun waarde ( en dan ook wel echt tot 180 ). 3 maanden later , buiten de sr, zaten ze allemaal weer binnen de normale waarde van 29.

Dat geldt voor alles he... als jij naar de huisarts gaat voor bloedwaarden is er ook iemand die heeft bepaald wat de normwaarden zijn. Zo kan je alles wel in twijfel trekken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 11:39

Van PPID weten ze nog zoveel niet. Dus misschien ook de normaalwaardes niet.
In ieder geval viel het me toen heel erg op dat al die 39 paarden in de sr buiten de normaalwaarde ACTH zaten en allemaal er weer binnen 3 maanden later ( alleen, zo stom, ik kan dat artikel nergens meer vinden. edit : hier wordt er wel wat over gezegd : https://equusmagazine.com/diagnosis/sea ... ests-8409/).
Voor mijn paard was dat trouwens destijds hetzelfde .....

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 12:34

Maris schreef:
Van PPID weten ze nog zoveel niet. Dus misschien ook de normaalwaardes niet.
In ieder geval viel het me toen heel erg op dat al die 39 paarden in de sr buiten de normaalwaarde ACTH zaten en allemaal er weer binnen 3 maanden later ( alleen, zo stom, ik kan dat artikel nergens meer vinden. edit : hier wordt er wel wat over gezegd : https://equusmagazine.com/diagnosis/sea ... ests-8409/).
Voor mijn paard was dat trouwens destijds hetzelfde .....

Dat is wat anders....
Als je start met medicatie moet je sowieso paar keer hertesten om te kijken waar je dan staat, dus dan kom je ook wel weer uit buiten de SR en zou je het verschil dus goed moeten zien.
Maar dat geblaat over dat het commercieel belang is vind ik zo vermoeiend.

Ik test (als ik nog test) nu buiten de SR omdat ik dan zie of het mét medicatie in de norm valt. Tijdens de SR verhoog ik op het oog de medicatie en bouw ik daarna weer af. Inmiddels na zoveel jaar durf ik dat wel zonder meting. Vind klinisch beeld vaak meer zeggen namelijk.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 13:56

manzano schreef:
Dat is wat anders....
Als je start met medicatie moet je sowieso paar keer hertesten om te kijken waar je dan staat, dus dan kom je ook wel weer uit buiten de SR en zou je het verschil dus goed moeten zien.
Maar dat geblaat over dat het commercieel belang is vind ik zo vermoeiend.

Ik test (als ik nog test) nu buiten de SR omdat ik dan zie of het mét medicatie in de norm valt. Tijdens de SR verhoog ik op het oog de medicatie en bouw ik daarna weer af. Inmiddels na zoveel jaar durf ik dat wel zonder meting. Vind klinisch beeld vaak meer zeggen namelijk.

Ik snap je niet helemaal geloof ik.
In dat artikel wat ik hierboven noem adviseren ze dus ook om niet te testen op PPID in de sr omdat dan de kans op een positieve uitslag terwijl paard gezond is veel groter is. Dus niet mbt hertesten, maar ook voor testen PPID of niet.
Dat de firma die prascend maakt net in de sr het testen gratis maakt is daarom wel met vraagtekens ( vind ik ).

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:15

Maris schreef:
Ik snap je niet helemaal geloof ik.
In dat artikel wat ik hierboven noem adviseren ze dus ook om niet te testen op PPID in de sr omdat dan de kans op een positieve uitslag terwijl paard gezond is veel groter is. Dus niet mbt hertesten, maar ook voor testen PPID of niet.
Dat de firma die prascend maakt net in de sr het testen gratis maakt is daarom wel met vraagtekens ( vind ik ).

Precies dat dus!!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 19:57

Ik kom even binnen vallen.

Ik heb een 15 jarige pony ivm astma gebruikt ze flixotide waarvan ik begreep geeft dit een verhoogd risico op ppid.

Sinds enkele weken maar nu opvallend meer heeft mijn pony vocht/zwelling boven de ogen. Het is heel zacht en soepel.

Verder herken ik niks hooguit dat wondjes gauw lijden tot einschuss.
Maar dit is al langere tijd.
Ze is in okt 2018 getest op advies van de dierenarts toen, vanwege herhaaldelijk kreupel (bleek SI artrose) die testuitslag was toen 12.6

Zouden jullie dit een symptoom vinden om te testen?

Afbeelding

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 21:32

Mijn pony had ook heel snel einschuss, maar verder herkende ik niet heel veel andere symptomen. Destijds toch positief getest en aan de medicatie gegaan. Sinds die tijd heeft hij eigenlijk nooit meer mok en ook nooit meer een einschuss gehad. Dus ik zou zeggen gewoon testen. Telkens antibiotica voor einschuss is ook niet goed voor het lijf en uiteindelijk duurder..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 11:49

Gevulde holtes boven de ogen kan ook op IR duiden, dacht ik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:54

Nou het lijkt er op dat Mareentje ook aan de beurt is voor een pilletje... sinds een 2-3 weken is ze ineens steeds zweterig op de schouders en hals en krijgt daar ook krulletjes van het zweten / aanmaak dichtere vacht. Het is nu natuurlijk ook wel een beetje benauwd weer maar voorgaande jaren had ze dit niet...

Ze is ook al 30 dus het wordt ook wel tijd dat de ouderdom met gebreken komt zeg maar :(:)

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 13:06

Ik mag me helaas ook weer melden, mijn merrie is bevangen geraakt en staat nu op 1/4 pergoquin. We bouwen langzaam op. Het is een merrie van 1.68cm en vrij lang. Hoe lang heeft het ongeveer geduurd voordat jullie effect zagen van de pergoquin/prascend? Wat was het eerste effect wat jullie concreet waarnamen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 07:45

Ik ben daar eigenlijk ook wel benieuwd naar. Werd gisteren gebeld met de uitslag van het bloedonderzoek. DA gaf aan dat de waarde onder de 90 moest zitten. En dat het van Mareentje onmeetbaar hoog was, boven de 1200 geloof ik.... dus straks pilletjes halen en dan beginnen met een half pilletje per dag en over 6 weken weer bloedonderzoek.

Het stomme is dat ik dus eigenlijk niks aan haar gemerkt heb. Ja de laatste paar weken lijkt het alsof ze wat voorzichtiger loopt. Wat stijver of een beetje duizelig ofzo...? Maarja het beestje is 30... en dan dus ineens die zweterige schouders en hals. Wat stom genoeg vrijdag-zaterdag een paar dagen ineens niet was, en toen was het juist ook hartstikke warm.

Ook is de laatste weken haar gehoor minder geworden.

Maar ze doet verder gewoon alles. Het eet, drinkt, poept en plast, wandelt rond in alle gangen en ook heuvel op en af, doet haar schoonheidsslaapje... gewoon lekker vreten op de wei en alles.

Ben benieuwd wat ik dan zou moeten gaan merken.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 08:16

Poeh dat is wel een heftige waarde. Denk wel dat het paardafhankelijk is wat ze wel of niet laten zien. Mijne had een waarde van 120 en was duidelijk hoog in dr spanning, buikpijn, slechte vacht en nu uiteindelijk helaas bevangen…

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 08:27

Het is inderdaad heel erg paardafhankelijk. Mijn ruin werd bijna instant depressief van de pil. Zijn vacht verbeterde niet. Hij staat nu alleen op de medicatie zodra we ook maar iets van bevangenheid merken. Zodra dat over is gaat hij er weer vanaf.

Mijn merrie merkte je eerder niks aan dus weer gestopt. Maar toen kreeg ze een jaar of 2 later problemen met haar evenwicht en begon haar vacht nog weer slechter te worden, dus weer op de medicatie. Aan de vacht is geen verschil te zien, maar haar evenwicht is wel snel weer hersteld. Dat ging echt wel binnen een paar dagen.
Laatst bijgewerkt door JudithO op 12-09-23 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 08:28

Ik ken inderdaad ook een dier waar je verder weinig aan merkte maar die wel evenwichtsproblemen kreeg en zelfs wegviel, die had ook een flinke waarde.

Judith, bij hoeveel pil werd jouw ruin depri? 1/4, 1/2, 1?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 08:30

Bij een kwart pil al. We hebben zelfs 1/8 geprobeerd maar hetzelfde effect. Dus helaas voor hem gewoon echt geen optie. Het gaat dan ook wel om een mini van rond de 150-200 kg.

Hij doet het wel heel goed zonder hoor, voor hem is het echt alleen ingrijpen dus bij hb en verder is het voor hem gewoon niet nodig.
Dat kan in de toekomst natuurlijk nog veranderen, hij is pas 16.
Laatst bijgewerkt door JudithO op 12-09-23 08:32, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 08:31

Die van mij deed het gelijk goed op de pillen, was vrolijker, makkelijker in beweging.

Heeft wel de eerste weken heel veel gedronken en geplast, echt op vallend veel, maar dat ging vanzelf weer over.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 08:45

Bij de mijne merkte ik vooral dat de scherpe randjes er wat af gingen met rijden. Dat was na een week of 4 weer een stuk beter.