[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 13:22

Ik heb zitten lezen over die listerine op wat buitenlandse fora. Er zijn mensen die het mixen met water, maar ik lees ook vaak baby-olie.
Er zijn ook mensen die het zelf hebben gebruikt voor eczeem of roos, het schijnt niet echt te prikken.
Ben nu wel erg benieuwd!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:42

ik gebruik de listerine nu een weekje, 3x gebruikt nu en echt veel minder schilfers, maar het was de afgelopen week ook niet zo warm, dus nu ben ik benieuwd wat het de komende dagen doet, dan wordt het warm en dus weer meer beestjes en dat triggert dus de jeuk.
Open plekjes heeft ze niet, maar ik zou het daar (nog) niet op durven doen, lijkt me niet zo lekker :+

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:07

Mijne heeft nu met die vliegen toch plekjes op hoofd weer. Dus weer smeren en sprayen hier. Stomme vliegen. T is ook echt vies benauwd...

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 17:37

minikatje schreef:
Lindeeee schreef:
Dat weet ik ;) vandaar dat ik ook probeer om een deken te regelen. Maar dit zal niet in 1 dag lukken dus daarom wil ik de pony zo veel mogelijk ondersteunen met iets jeukverlichtends tot ik een deken heb... want dit is geen doen voor het diertje. Een deken staat dus op de planning maar dit moet ik eerst zien te regelen, vandaar de vraag over Derfen.

Je gaat naar marktplaats, zoek op mensen in de buurt en je kunt soms al voor 15 euro een oude eczeemdeken kopen. Zijn niet de mooiste maar ze werken perfect.

Deken is echt noodzakelijk om een dier nu te helpen, paard wassen met jeukkalmerende lotion, plekjes inwrijven met uierzalf, laten intrekken, deken op en daarna goed insprayen met anti-vlieg in geur naar keuze. Anders heb je half werk en ben je de komende tijd daar nog hard mee bezig, vooral met kapot geschuurde dekens vervangen :(

Ik houd marktplaats al even in de gaten, maar tot nu toe niks te vinden in haar maat...

Ik ben me er echt van bewust dat het noodzakelijk is en ik doe ook echt mijn best om die er te krijgen, maar ik kan ze niet dwingen helaas..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 18:15

Ik wil hier even iets voorleggen, wellicht dat iemand met de verlossende tip komt.

Wij hebben hier een oud paard staan (niet van ons) van 27 jaar. Paard heeft nooit iets gemankeerd. Net na de winter is hij vrij plotseling een hoop afgevallen. Inmiddels is hij terug op gewicht. Heeft voornamelijk extra slobber gehad.
Echter, sinds een maand of 4 heeft hij jeuk en niet zo'n beetje ook. Veearts geweest, onderzocht en die houdt het op zomereczeem. Hij heeft ook een injectie gehad.
Hij heeft nooit ZE gehad en ik twijfel er dan ook aan of het dat wel is. Manenkam is niet dik. Heb zelf een IJslander met eczeem, dus ben er goed bekend mee. Hij staat nu volledig ingepakt met een eczeemdeken al weer een maand of 2.
Hij schuurt zich echter nog steeds een ongeluk. Ook schudt hij inmiddels veel met zijn hoofd. Op de wei loopt hij steeds rondjes, staat even stil, schraapt, schudt met zijn hoofd en loopt weer door. Er zijn al veel smeerseltjes en kruidenmixen geprobeerd op aanraden van Jan en alleman, helpen doet het echter niets.

Is er iemand die dit herkent bij een ouder paard, vooral ook het hoofdschudden en rondjes lopen?
Heeft iemand de gouden tip, het begint langzaamaan nu toch wel erg zielig te worden.
Alvast bedankt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 19:09

Schudden kan komen door de vliegen,dan helpt een vliegenmasker al enorm,maar kan ook komen door iets in de oren.
Is daar ook naar gekeken?
Wat vaak wel goed is voor oudere paarden is een goed hooggedoseerd vitamine/mineralen supplement bij geven.
Suikers uit voeding kan bij oudere paarden ook jeuk geven,en mals jong gras kan dat ook doen.
Is soms wat moeilijk voeren bij oudere paarden, je wil ze dikker,dus meer voer,maar dat kan dan ook wer jeuk geven, erg vervelend

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 19:14

Vergeten, vliegenmasker heeft hij ook al.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 19:18

LDRD schreef:
Ik wil hier even iets voorleggen, wellicht dat iemand met de verlossende tip komt.

Wij hebben hier een oud paard staan (niet van ons) van 27 jaar. Paard heeft nooit iets gemankeerd. Net na de winter is hij vrij plotseling een hoop afgevallen. Inmiddels is hij terug op gewicht. Heeft voornamelijk extra slobber gehad.
Echter, sinds een maand of 4 heeft hij jeuk en niet zo'n beetje ook. Veearts geweest, onderzocht en die houdt het op zomereczeem. Hij heeft ook een injectie gehad.
Hij heeft nooit ZE gehad en ik twijfel er dan ook aan of het dat wel is. Manenkam is niet dik. Heb zelf een IJslander met eczeem, dus ben er goed bekend mee. Hij staat nu volledig ingepakt met een eczeemdeken al weer een maand of 2.
Hij schuurt zich echter nog steeds een ongeluk. Ook schudt hij inmiddels veel met zijn hoofd. Op de wei loopt hij steeds rondjes, staat even stil, schraapt, schudt met zijn hoofd en loopt weer door. Er zijn al veel smeerseltjes en kruidenmixen geprobeerd op aanraden van Jan en alleman, helpen doet het echter niets.

Is er iemand die dit herkent bij een ouder paard, vooral ook het hoofdschudden en rondjes lopen?
Heeft iemand de gouden tip, het begint langzaamaan nu toch wel erg zielig te worden.
Alvast bedankt!

Lijkt erg op een tekort aan vitamine D...dat komt bij oudere paarden vaker voor...normaal gesproken maken ze dat zelf aan..door dat bij een ouder paard het metabolisme vaak op een wat lager pitje staat, en hij wat minder koper en zink opneemt, maakt hij dus ook minder vitamine D aan
Je kunt dit oplossen door vitamineD bij te geven, maar beter nog door een supplement zoals bv Algae-Vitalis te geven zo dat hij het zelf weer aan kan maken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 19:59

Dank je, ga het aan de eigenaar doorgeven, kijken of dat helpt.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 21:21

Sorry dat ik hier zomaar kom binnen vallen maar ik ben erg bang dat mijn twenter zomereczeem heeft.. Mijn vorige fjord had het ook en ik zou het zó erg vinden maar het lijkt er enorm op..

Zijn moeder heeft een lichte vorm (was ik niet van op de hoogte bij aankoop!)

Afbeelding

Dit is de linkerkant van zijn hoofd. Eerst was dit een open wond maar na elke dag smeren met vetramil en vliegenmasker is het dicht. De kale huid wordt steeds meer en meer, ook begint het aan de andere kant. Zijn staart schuurt hij ook veel.. Ik vind het zó zonde.. hij heeft prachtig dik behang..

Kan iemand hier iets van zeggen/vermoedens uitspreken? Ik ga in ieder geval morgen de dierenarts bellen ivm zn hoofd en ik overweeg een eczeemdeken te kopen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:38

dat lijkt er inderdaad wel op

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 23:00

Oei het lijkt er inderdaad verdacht veel op xApple.. zie je ook andere signalen wat betreft schuren? Staat dit paard ook op de wei?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:47

LDRD schreef:

Alvast bedankt!

Ik weet van een oud paard van net 30 jr. bij kennissen met idem klachten. Pas na lange tijd kwamen ze er achter dat hij luis had. Was heel moeilijk te vinden. Oudere paarden zijn daar vaak wat gevoeliger voor.

En de slobber die het paard na de winter gehad heeft, was dat voor het eerst dat hij dat gehad heeft ?
Zat er misschien erg veel suikers in of GMO sojaprodukten?

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:06

hoi hoi nog even terug komen op de listerine sprayen jullie heel je paard in of alleen de jeuk gedeeltes, zoals staart en manen?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:30

Ann_Pam schreef:
Oei het lijkt er inderdaad verdacht veel op xApple.. zie je ook andere signalen wat betreft schuren? Staat dit paard ook op de wei?

Ja hij schuurt zn staart dus ook. Die is nog niet kaal ofzo maar die bos haar is dan ook enorm. Hij staat inderdaad op de wei, 6 uurtjes per dag en verder in de paddock. Geen gras maakt niet uit dat heb ik al getest..

Nouja ik ga gewoon een deken aanschaffen en echt een goeie hoofdkap want ik wil niet dat hij steeds jeuk hoeft te hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:15

Gezien het een twenter is zou ik ook even goed gaan ontwormen :j
Die kunnen ook voor jeuk zorgen namelijk

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:18

henny_w schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Zocht oerbalans op !
Maar ingrediënten komen heel erg overeen met NAF D-Tox
In NAF D-Tox zit nog sinaasappel schil meen ik uit t hoofd .

Ik kocht de NAF voor half geld ivm bijna vertstreken THT
En 0.0 jeuk

Zojuist even de bijsluiter van de Oerbalans vergeleken met de NAF D-tox maar ik kan eerlijk gezegd niet zo heel veel overeenkomsten vinden ?
Zelfs de dosering is heel verschillend.
NAF D-tox 27 gr. bij hoge dosering en onderhoudsdosering 9 gr. per dag.
Oerbalans voor een paard van 600 kg. tussen de 80 en maximaal 160 gr. per dag.

Waarbij ik niet wil zeggen dat de één beter is dan de andere, begrijp me niet verkeerd maar ik snap je vergelijking niet zo goed :)

Ik heb gauw naar ingrediënten lijst gekeken .
Niet naar hoeveelheden .
Bedoelde meer te zeggen dat er zoveel op de markt is wat toch vergelijkbaar is .
Wat voor een paard werkt is t voor t andere niet

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:37

ellepel schreef:
Gezien het een twenter is zou ik ook even goed gaan ontwormen :j
Die kunnen ook voor jeuk zorgen namelijk

Bedankt voor je tip maar ik heb een strak ontwormschema en alle paarden hier zijn vorige maand nog ontwormd. Ik had deze vermoedens jammer genoeg vorig jaar ook al ;( Het is dit jaar gewoon nog erger geworden..

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:16

Zinzi_jewel schreef:
Ik heb gauw naar ingrediënten lijst gekeken .
Niet naar hoeveelheden .
Bedoelde meer te zeggen dat er zoveel op de markt is wat toch vergelijkbaar is .
Wat voor een paard werkt is t voor t andere niet

De NAF D-tox is een opschoon kuur wat je erbij kunt gebruiken, enkele weken of wat langer.
De Oerbalans is een compleet vitamine en mineralenpoeder waar je verder niets qua krachtvoer bij hoeft te geven. Het advies is om Oerbalans minstens 6 maanden te geven ;)

Inderdaad, er zijn vele kruidenmengsels op de markt en die ook min of meer op elkaar lijken maar deze twee zijn toch echt heel verschillend :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:18

zuma1 schreef:
hoi hoi nog even terug komen op de listerine sprayen jullie heel je paard in of alleen de jeuk gedeeltes, zoals staart en manen?

Ik spray het alleen op de manenkam en staartwortel en het plekje onder de voorpluk. Daarna masseer ik het even erin zodat het ook goed op de huid komt.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:41

Tip voor de exczeemdekens: ej heeft nu actie 3halen 2betalen ;)

Zuma1: ik spray de listerine in manenkam, staartwortel en plekjes op het hoofd (die niet open zijn). En masseer het dan ook in zoals Henny hierboven

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:51

xApple schreef:
Ann_Pam schreef:

Ja hij schuurt zn staart dus ook. Die is nog niet kaal ofzo maar die bos haar is dan ook enorm. Hij staat inderdaad op de wei, 6 uurtjes per dag en verder in de paddock. Geen gras maakt niet uit dat heb ik al getest..

Nouja ik ga gewoon een deken aanschaffen en echt een goeie hoofdkap want ik wil niet dat hij steeds jeuk hoeft te hebben.

Oeh Pff dat is wel poedersuiker zeg, hopelijk krijg je het gauw onder controle!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:06

Ik ben inmiddels van listerine-tactiek gewijzigd. Omdat er geen jeuk is op manen en staart doe ik sinds gister alleen voorpluk, alle benen en de buik. Vanmorgen stond hij er al hartstikke rustig bij, terwijl we gister nog last hadden van dazen. Maar misschien waren die er vanmorgen ook wel minder.
Ook de zwarte vliegen lieten ons vooralsnog met rust.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:27

Ik kom ook even binnen vallen...
Heb totaal geen ervaring met zomereczeem maar ik haalde paardlief zo uit de weide gisteren:

Afbeelding

Hij kan in de wei nergens zijn staart schuren maar oo stal doet hij dit wel. Echter doet hij dit in de winter ook en ik denk dat ie het mss gewoon fijn vindt.

Hij schuurt zijn hoofden voorpluk aan de waterbak, ik heb er gisteren honingzalf van vetramil op gedaan en vandaag was het nog maar een klein plekje. Hij heeft lange manen en staart maar wel plekken met weinig haar over zijn borst, hals en onder zijn manenkam. Schuurplekken enkel op het gezicht...

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:38

Mn paard schuurt steeds zijn vliegenmaskers kapot :n
Net weer een nieuwe aangeschaft en na een week al kapot.
Heb ook de Rambo maar hij raakt daar van in paniek..
Deze Vliegenmasker die hij nu heeft vind hij goed maar bij anderen raakt die in paniek als hij niet goed kan zien..
Maar ja ze gaan zo snel kapot denk als ik zo door ga er wel een doosje van kan aanschaffen _O-
Heeft iemand tips voor een goed Vliegenmasker of eczeem masker die niet te dicht gaas heeft??
Hij heeft op dit moment hele erge eczeem bij zn gezicht dus een Vliegenmasker is echt wel belangerijk