[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spretje

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:11

Ik rijd alleen recreatief, voorheen ook al trouwens, en dat gaat goed. Ik merk meestal niets aan haar, af en toe is ze wat nukkiger, en dan hou ik mijn rondje kort. Ik weet het ook allemaal niet hoor, maar kan me zomaar voorstellen dat je best eens hoofdpijn of zo kan hebben. Er zit ten sloten een zwelling in de hypofyse...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:15

Er is toen geen bloed getrokken nee, de eerste dierenarts (vrijdags) zei spierbevangen, mocht gewoon weer bij de kudde op het gras e.d., maar omdat zijn adviezen mij niet fijn zaten heb ik Sed toch apart gehouden en 3 dagen (maandags) later de 2e DA laten komen die vertelde dat het niet spierbevangen maar hoefbevangen aan alle 4 de hoeven was, en met spoed de hoefsmid laten komen om hem stijl te bekappen wat de dierenarts ter plekke al stijl had gemaakt, de hoefsmid moest het alleen nog even netjes afwerken..
Op zijn hakken liep Sed echt heel raar, en tot op heden ben ik er ook nog niet van overtuigd dat hij wel hoefbevangen is. Op dit moment loopt Sed eigenlijk best goed nu zn hakken er weer af zijn, misschien nog wat stijfjes, maar ik neem hem wel weer mee op wandelingen (natuurlijk niet in de hitte)..

Wat betreft beweging, Sedje is een recreatie-shet. Af en toe moet hij met mn dochtertje (3) rondlopen, en als hij weer goed loopt gaat hij voor de wagen. Maar hij is dan ook nog maar 13, moet makkelijk kunnen ;)

Als ik al die hoge waardes hier lees moet ik denk ik echt blij zijn met de 12 die Sedje scoorde bij de PPID diagnose.. Toch durf ik zn medicatie nog niet weer op 1/4e te zetten tot hij echt weer 100% goed loopt. Is dit dom van mij of kunnen jullie je hier wel in vinden?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:37

Lastig Shanna dat de ene DA spierbevangen zegt en de andere DA hoefbevangen. De hoefsmid ziet geen tekenen van hoefbevangenheid schreef je?

Eén van onze paarden heeft ook spierbevangheid gehad (waarschijnlijk afkomstig van EMS/IR). Hoefsmid ziet ook geen HB en cushing is hij 2x op getest, blijkt 2x geen cushing te zijn. Ook geheel bloedonderzoek gedaan.
Oplossing, dieet, afvallen, bewegen, chevivit en magnesium toegevoegd. Nu (even afkloppen) al een hele tijd goed stabiel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 20:19

De hoefsmid ziet inderdaad geen tekenen van hoefbevangenheid, ook niet dat hij het geweest is.
Ik heb hem inderdaad al op dieet staan (kale onkruid wei (lusten ze niet) + rijbak), maar helaas zit beweging geven er nog niet echt in omdat hij daar nog niet zuiver genoeg voor loopt.

Ik zal me eens gaan verdiepen in de supplementen, en denk dat ik ook maar wat meer informatie over spierbevangenheid ga opzoeken.
Helpt de verhoogde dosis prascend ook tegen spierbevangenheid, weten jullie dat toevallig?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:14

Sterkte Elise en Esther. Ik kan me wel voorstellen dat je opluchting voelt na al die zorgen.

Mijn 28-jarige merrie rij ik nog wel, ze staat niet meer vol in het werk, maar dat is deels ook door mijn tijd- en energiegebrek. M'n 8-jarige vraagt ook wel wat aandacht en energie ;)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:41

Weet iemand of er ook medicijnen zijn voor cushing die goedkoper zijn dan Prascend.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:20

Pergolide maar mag niet meer verkocht worden.

Zijn er trouwens mensen die ervaring hebben met het voeren van Cavalor Fiber Force. Mijn bestelde voer (D&H Equine Sensitive) was nog niet binnen gekomen. Dus uiteindelijk dit gekocht als noodsprong en ondanks ik geen fan ben van Cavalor wegens bepaalde E-nummers.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:47

heb het 1x geprobeerd, maar die van mij wilde het niet eten. Die is niet dol op luzerne-achtig voer. Had een zak Safe & Sound gekocht, maar die blieft ze ook niet. Ja een klein handje, en goed nat en gemengd door de Fetura en muesli.

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:50

Mijn paarden voer ik fiber force, E Nrs of niet, ze vinden het heerlijk. Waarschijnlijk krijgen ze te weinig om echt te zeggen of het goed werkt voor Cushing. Ze krijgen alleen s avonds een handje ( ze zien er nogal goed uit).

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:43

Ik voer ook fiber force en ben er ook tevreden over

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:35

Die van mij vind het dus ook heerlijk, maar wel alleen als ik het bij mij heb. Op het moment wil hij ook alleen maar zijn bolletje deeg met pil. En daarna mag de baas weer weg wezen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:54

Maar is fiber force hetzelfde als de prascend pillen?En werkt het ook hetzelfde?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:35

Ik voer dus als een van de weinige wel 18+. Maar de mijne krijgt het ook maar 2 keer in de week en heeft het verder niet nodig, is goed op gewicht. En het mooiste, ze is (nog) nooit hb geweest. Dus ik kan makkelijker voeren. Gelukkig want veel is bij ons niet te krijgen geloof ik, eiland he.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:45

Britta31 schreef:
Maar is fiber force hetzelfde als de prascend pillen?En werkt het ook hetzelfde?

Nee werkt niet hetzelfde als de pillen kan wel ter ondersteuning van.

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:01

Ik denk niet dat je iets kunt vinden wat je in plaats van prascend kunt geven, dat is toch medicatie en fiber force, of ander voer of supplementen kunnen alleen wat ondersteuning bieden in een gezonde levensstijl.
Mijn Cushie krijgt de Chinese kruiden Cushing Total van de huisdierenapotheker.
Die geven in ieder geval voor mijn paard een goede ondersteuning. Helemaal zonder medicatie kan ze niet, maar met een kwart pilletje erbij hou ik de klachten buiten de deur. Niet dat ik veel goedkoper uitben hoor, de kruiden kosten ook €55 en dan kan ik er een maand mee doen ongeveer. Maar ik vind het wel een prettig idee dat ze nog niet op een hele pil of meer staat. Ze is pas negen en moet nog zolang medicatie dat ik de dosis zo lang mogelijk zo laag mogelijk wil houden, ook voor haar gezondheid, uiteindelijk is de medicatie toch altijd een aanslag op nieren en lever...

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:15

Hey eventjes een vraagje ik lees hier in dit topic dat de tests op cushing in juni,juli en augustus gratis zijn. Geld dit ook voor België?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 08:40

llora schreef:
Hey eventjes een vraagje ik lees hier in dit topic dat de tests op cushing in juni,juli en augustus gratis zijn. Geld dit ook voor België?

Ik veronderstel van niet .... vorig jaar hadden wij ook niks gratis hier...geen budget meer bij Boehringer Ingelheim volgens de DA :D
Anders even bellen met je DA, dan weet je het zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 13:04

Belachelijk eigenlijk dat ze in Belgie dat niet doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 13:22

Mien heeft ook weer wat nieuws hoor; Weten jullie dat ene oog wat zo dik was, toendertijd met scheren?

Even de tocht erop lijkt het wel en hij word weer dik en irriteert haar blijkbaar dusdanig, dat ze er flink van over de zeik gaat.
Vorige week had ik 1x de tussen deur (die staat direct tegenover haar boxdeur idd en veroorzaakt veel tocht bij openstaan) open gelaten, maar een paar uurtjes, want huurbazin was al zo wijs geweest om hem dicht te doen voor mij en ja hoor, volgende ochtend gelijk weer dikker, was na 2 dagen smeren ook wel weer weg.

En had nu met die vele regen, de vliegendekens en maskers afgedaan, maar na een ochtend, werd ze dusdanig geagiteerd, dat ik ging kijken en ja hoor, oog weer dik aan het worden, dus heb bij haar na het zalven, het masker ook maar weer omgedaan, nu is ze ook gelijk weer relatief rustig. Hoewel het nu met bakken uit de hemel komt dus dan doen ze nooit zo gek natuurlijk, maar vind het wel apart...

Het is alleen het linker oog steeds en alleen het bovenste ooglid wat opzwelt, zal oog zodra dat weer wat makkelijker zelf kan (dus na slinken) eens goed uitspoelen, maar kan mij niet voorstellen dat er wat inzit als het alleen eens in de zoveel tijd opzwelt, wat denken jullie?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 13:22

amoj schreef:

Geen ( potentiele ) klanten genoeg hier om er een gratis rondje van te maken..oftewel, brengt niet genoeg op in belgie :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 13:39

Pandora2 schreef:
amoj schreef:

Geen ( potentiele ) klanten genoeg hier om er een gratis rondje van te maken..oftewel, brengt niet genoeg op in belgie :+

Maar, hoezo niet? Zijn er in Belgie minder cushing paarden dan ofzo?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 15:24

Ze hebben dat hier 1 jaar gedaan en volgens de vertegenwoordiger van BI loont het niet de moeite hier...de verkoopscijfers van hun pillen stijgt amper, en laat dat nu net de bedoeling zijn :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 15:42

Oh oke, apart eigenlijk dat er dan verschil in zit.
Ach ja, als ze maar geld kunnen verdienen over andersmans rug, bah...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:05

woon je niet toevallig dicht bij de grens zodat je de test hier kunt laten uitvoeren?

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 18:56

Goedenmidag allemaal ,
Ik heb gister mijn paard laten testen op cushing .(al langere tijd verdenking van)
Weten jullie hoelang het duurt voor de uitslag er is ?
Da zei dat ik de uitslag ook thuis zou krijgen?