[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:45

line18 schreef:
overigens is haar rambo op de naden van de singel los gegaan.
enige iedee of dat onder garandsie valt?

Bij mijn Rambo's ging ook nog weleens een singel los op een naad, weggebracht naar de winkel waar ik ze ook koop, Vrielink Apeldoorn, daar werden ze voor een paar euro weer vastgenaaid.
Laatst ook een grote scheur laten repareren, voor 2 dekens met flinke schade was ik 20 euro kwijt.

Ik denk niet dat je op dekens garantie kan verwachten, paarden gaan vaak niet zachtzinnig met die dingen om helaas. Wel goede service dat de dekens weer netjes gemaakt worden voor een acceptabel bedrag.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:46

bij mij is die in oktober al af hoor, maar de meesten wachten wel tot november of dat de eerste nachtvorst begint. zware excemers moeten soms nog langer onder de deken. onder de 15 graden beginnen de vliegjes aardig af te nemen. daar houden ze absoluut niet van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:32

Poon krijgt weer van die bultjes op z'n hals ;(
Zou dit weer zo'n infectie zijn? Of zou er toch een andere oorzaak zijn?

Ook schuurt hij momenteel goed, hij staat op een nieuwe weide, eerst moest een boompje eraan geloven (heeft baasje dan meteen even onbereikbaar gemaakt :P ) en vandaag begon ie maar aan de stal -O- En echt op een bepaald moment gewoon vol met z'n kont ertegen, stal kraakte er gewoon van .. En niet weggaan totdat ik letterlijk hemel & aarde heb bewogen .. Man, wat een eigenwijs beest heb ik O:)

Ik zit me nu af te vragen of hij dit doet omdat hij echt zoveel jeuk heeft, of gewoon omdat het kan?
Op z'n vorige stal kon het namelijk niet, daar was een stroomdraad gespannen rond elke boom & paal & in en rond de stal enzo, dus daar deed ie het niet .. Heeft hij dan toch altijd ergere jeuk gehad dan ik dacht (en dan ze mij vertelden), of is dit nu gewoon omdat het wel kan? Ik weet echt niet wat ik ervan moet denken -O- Misschien toch maar eens bloed laten trekken ...

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:37

wat voor bulten zijn het, van die dikke (dazen/eiwit)bulten of kleine bultjes?

Ik zou alles afzetten waaraan hij kan schuren en een borstel ophangen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:37

e_horse schreef:
Had iemand ergens een filmpje hoe je dat precies moet doen? Want volgens mij smeer ik veel te veel :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:42

Ik weet het niet :o Dezelfde als toen volgens mij *zoekt foto*
Afbeelding

Toen is de DA erbij geweest, heeft hij een cortisone-injectie gehad en moest ik hem 2x wassen met isobetadine + imaverol. Toen was het weg, maar nu is het blijkbaar aan het terugkomen. Dit soort dingen heeft hij dus nog nooit gehad (toch niet zolang ik hem ken, is nu dus 5 jaar) dus ik hoop dat het gewoon een heel slechte zomer is geweest voor hem, anders gaan we nog lol krijgen de komende jaren |(

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:55

[***], dat is geen zomerexceem. Lijkt mij eerder netelroos ofzo. Heeft hij misschien allergie voor bepaalde planten/bomen? eiwitbultjes lijkt het ook wel.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:58

Neen, dat heeft inderdaad niks met de eczeem te maken, maar hij krijgt het wel weer opnieuw en ik weet niet waarom :( Daarom dat ik denk toch maar eens bloed te laten trekken, ik kan wel blijven aanmodderen en denken 'misschien is het wel dit of dat', maar als het dat niet is ben ik daar ook voor niks mee bezig :=

Ik ga het nog even aankijken, hij is pas een paar dagen verhuist, misschien heeft hij nog net iets meegeraapt van de vorige stal, en dan zal het wel weer verdwijnen denk ik? Misschien eens wassen met isobetadine? En als het niet verdwijnt of erger wordt laat ik de DA nog maar eens komen...

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 23:58

het is echt heel heel heeel heftig met maxi.
ik kan haar geen eens 3 min op stal hebben staan.
en dan is het eigenlijk deken af gedaan, halster af, alles weg gehangen.
spullen gepakt en omgedraait
en dan vind je je paard zo terug:

1.
zo haal ik me paard onde de deken vandaag:
Afbeelding
2. kleine deel wat nog beetje boven op goed is maar de rest:
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.zo staat ze in stal:
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.zo na dat ik er toch met de schaar in ben gegaan wegens het makkelijker behandelen( en haar hooft zie je nu ook redelijk goed hoe die stuk is al was dit al wel iets maar was al mooi ingedroogt en nu weer wat vocht afschijdent):
Afbeelding
7.
Afbeelding

en 2 kleine stukejs gefilmt
1:
http://youtu.be/2rodsCeB8rE
2:
http://youtu.be/g6DDW_Tv9AE

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 05:44

zo gaat het bij appie momenteel ook.
ik had hem onder een imperial riding vliegendeken lopen en ik had het idee dat dat kon.
dus niet want appie heeft toch weer erge jeuk en eczeemplekken bij zijn staart.

hij gaat ook zo onder de voerbak hangen om te schuren :j

[***]:
haal je pony eens uit dat gras, het is ook wel erg veel he,
denk dat hij daar op reageerd.als je de kans hebt om hem er echt uit te halen met een pluk hooi denk ik dat zijn jeuk ook wel weer wegtrekt.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 07:12

Joke13 schreef:
opisop_shop schreef:
ik heb daar nog nooit van gehoord jaan, wat zijn dat voor vaccins? *info, info O:) *
Prik je gewoon in de hals/borst of moet je in de ader prikken?

neen hoor, zeker niet in een bloedvat!
Principe is eerst testen voor wat je paard net allergisch is.
Dan steken ze die stoffen in een oplopende concentratie in flesjes en zo maak je je paard langzaam "ongevoelig"

Over deze methode heeft mijn DA het ook wel gehad. Is jammer genoeg met poohn hier echt geen optie met haar naalden-trauma :n

Hier is Dunla toch ook weer jeukerig. Kan haar nog wel zonder deken lopen maar ze heeft wel kale plekjes tussen d'r voorbenen (daar waar ik eerst nooit hoefde te smeren met Derfen) en het is weer die tijdsperiode voor haar oren en d'r hals onder d'r manenkam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 07:30

Hij staat maar op een stukje, niet de volledige weide. Naar mijn gevoel krijgt hij zo echt niet teveel, in tegendeel.. Maar misschien is mijn gevoel niet goed, wie weet. Hoop dat straks na het werk alles nog heel is...

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:00

@ellepel
gelukkig is maxi wel zo slim (vooral voor mij) om de gekochte borstel te gebruiken.
maar die had ze gisteren in 5 min helemaal plat gedrukt.
ze heeft het hele jaar al onder een rambo gestaan.
maar door dat deze stuk is had ze haar oude op (op zich geen probleem)
maar ja als ze dan zaterdag ook nog is zonder deken komt te staan (net op een supper warme dag, drukkent weer in de avond en beetje vochtig gehalte lekker voor de vliegejes en als je paard dan ook nog is zweet is het helemaal feest)
en dan krijg je helaas dit

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 09:03

Tjee Line, wat jammer van je pony. Sneu ook dat ze nu weer zo'n jeuk heeft.
Stom dat mensen niet goed nadenken. Deken zielig met warm weer. Alsof het niet zielig is als de pony vergaat van de jeuk.
Hetzelfde als met graaskorven. Ook zo zielig. Totdat pony HBV is of nog erger....

En wat opvallend dat paarden met ZE vaak het onderste gedeelte van de manenkam schuren.

Snel deken weer op Line en wat aan de jeuk doen. Hoop dat het snel weer beter wordt.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 09:10

deken gelijk weer op gedaan gisteren
en ga er nu heen de DA komt er een spuit in stoppen

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:49

ze heeft vanmorgen een spuit gehad tegen de jeuk.
die moet binnen 2 dagen werken.
moet nu alleen erg alert zijn op hoevbevangen hied.
wand hier is de kans nu groter op

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:27

Idd dus oppassen met teveel gras, niet te rijk voeren en veel bewegen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:28

Nadita:

Het lichaam bestaat uit allerlei vaatjes, waardoor van alles stroomt.
Delen die minder in beweging zijn, zwaartekracht hebben of verder van het hart verwijderd zijn hebben meer moeite alles goed rond gestroomd te krijgen.

Het eerste stuk van de hals vanaf de schoft zit amper beweging in, en de staartwortel is enorm ver verwijderd van het hart.
Vandaar dat die ook eerder getroffen worden.

Bij beenproblemen die je ook dat de zwaartekracht het wint vaak.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:07

@wuswa
maxi krijgt deze week alleen maar een handje brokjes.
(ze kreeg 200 gram per voer beurt)
en geen gras alleen hooi
en dan na deze week mocht ik langzaam op gaan bouwen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:12

_CS_ schreef:
Nadita:

Het lichaam bestaat uit allerlei vaatjes, waardoor van alles stroomt.
Delen die minder in beweging zijn, zwaartekracht hebben of verder van het hart verwijderd zijn hebben meer moeite alles goed rond gestroomd te krijgen.

Het eerste stuk van de hals vanaf de schoft zit amper beweging in, en de staartwortel is enorm ver verwijderd van het hart.
Vandaar dat die ook eerder getroffen worden.

Bij beenproblemen die je ook dat de zwaartekracht het wint vaak.

Zo had ik het nooit bekeken. En ik wist het ook niet...
Lijkt me wel een plausibele verklaring.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:15

@ line18: ik zou sowieso oppassen met voeren en het grasrantsoen.
Ik zie deze foto in je profiel:

Afbeelding

Weet niet of ze er nog zo uitziet, maar ik vind haar op de foto wel errug dik.
Hoeveel staat ze op het land normaal? Is een graaskorf geen idee om overgewicht tegen te gaan en HBV te voorkomen?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:31

Op het filmpje zie je ook een "vet" ribbel/cellulitis op de rug/flanken. Als je paard zou afvallen, zou dat ook een hele verbetering geven tegen de jeuk.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:45

Hallo, val even binnen met een vraag van iets andere aard:

Voor onze trekpaard ruin Noes een eczeemdeken bij Ooteman besteld om te proberen zijn eczeem binnen de perken te houden. Nu heeft hij nooit eerder een deken op gehad, laat staan een deken die over zijn hoofd aangetrokken móet worden. Mijn vraag is hoe hebben jullie dit voor het eerst gedaan bij je paard en hoe ging dit??

Ben erg benieuwd...

Grtjs Jorien

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:17

als maxi afvalt ben ik blij.
maar ik wil gewoon niet dat het ten koste gaat van haar condietie.
ze stont op 100 gram voer per voerbeurt (2 keer daags)
maar daar werd ze te sloom van wat ik ook probeerde.
en ik wil gewoon wel graag kunnne blijven lessen en niet na 10 min al moetten stoppen omdat mijn paard niet meer door kan.

en als ze zo veel last had van haar wat dikker zijn (vorig jaar was ze helemaal dik:$) dan zou ze niet pas sinds de deken niet meer op licht ineens veel jeuk moetten hebben.
zou ze het daarvoor ook moetten hebben en dat was niet zo.

en die hoefbevangenheid kans is nu even flink verergert als normaal door de injectie die ze heeft gehad

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:26

zeker met jouw paard moet je daar goed voor oppassen! Zou toch echt eerst bezig met haar conditie/bouw en daarna je richten op fanatieker rijden, hangt natuurlijk ook weer samen he (als ik slanker zou zijn zou ik ook wat atletischer bewegen en het langer kunnen volhouden ;) ). Dus meer bewegen en van het gras afhouden, drainagekuur erin over een tijdje (nu nog niet ivm de injectie!) en alleen vitamines/mineralen bijvoeren.

Cindyrella, gewoon een kwestie van doen, evt. eerst even oefenen met een handdoek (is makkelijk weer opzij te trekken/los te laten) om eraan te laten wennen dat er iets over de ogen gaat?

Deze filmpjes heb ik destijds gemaakt voor de nieuwe eigenaren van mijn pony, misschien heb je er wat aan;

deken omdoen:

deken afdoen:
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 05-09-11 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt