gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:41

Motje schreef:
Hallo,
HIer een kleine update van de pony. Uit de leverbiopt is gekomen dat de lever chronisch is ontstoken en dat hij onherroepelijk is beschadigd. De leverbeschadiging blijft maar ze wilde wel prednison gaan geven voor de ontsteking. Dit was niet mogelijk omdat de pony ook nog eens insuline resistent blijkt te zijn. Deze waardes worden eind van de maand nog een x geprikt en als het dan nog steeds niet goed blijkt te zijn gaat hij geen prednison krijgen en is het waarschijnlijk einde verhaal omdat ze nu eigenlijk kapot gaat van binnen. Door de blijvende leverbeschadiging mag ze zoiezo nooit meer aan het werk, en als grasmaaier dienen is ook niet echt een optie ivm insuline resistentie. De pony oogt niet alsof ze pijn heeft en rent en bokt vrolijk door de wei. Lastige situatie dus...

Jeetje dat moeilijk voor jou zeg !!

Ik ben hier ook zo bang voor bij mijn pony maar toen hij het juist voer kreeg en hooi etc is zijn lever enorm opgeknapt , toen heb ik hem verhuist en vekeerde dingen gegeven en toen was het weer slecht dus hoop ik nu op zijn nieuwe stal waar ik alles zelf klaar zet dat hij gaat opknappen.

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:59

Motje, wat een ontzettende rot uitslag zeg!
Ik heb begrepen dat de lever i.t.t. andere organen wel in bepaalde mate een zelfherstellend vermogen heeft.
Als je pony nog vrolijk bokkend door de wei rent zou ik er echt niet zomaar een einde aan laten maken.
Heleboel sterkte ermee.

Djana

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:20

Wij zijn ook al enige tijd aan het tobben met onze merrie. Ze is sterk vermagert, futloos maar eet goed. Verder kreupelt ze niet en is extra goed ontwormd. Mestonderzoek was ook goed.
Ze krijgt nu prednisolon en ter ondersteuning van de lever sedochol. Als de kuur is afgelopen wordt er weer bloed geprikt (voor de 3e keer) daarna zou er een leverbiopt komen, maar hier ben ik ietwat huiverig voor. Hier de uitslag van het laatste onderzoek, de overige waarden zijn goed.
Hieronder de afwijkende waarden;

Alfa globuline = 9 moet zijn 17-22
Beta globuline = 28 moet zijn 0-22
gGT = 99 moet zijn 8-23

Duiden deze waarden nu op leverbot of JKK of toch wormen? we weten het echt niet meer...

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:27

Leverbot zou best kunnen. Als je niet verder komt wat betreft oorzaak zou ik niet te moeilijk doen over het geven van fasinex tegen evt leverbot. Leverbot komt volgens mij de laatste tijd toch veel vaker voor bij paarden. Je kan de fasinex kopen bij de welkoop. Even de hoeveelheid die je moet geven door wat slobber doen en na zo'n 6 weken nog eens herhalen.

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:35

Dat is goed om te weten. Ik had het nl al gevraagd aan mijn DA en die vond het niet nodig want het kon volgens hem niet omdat hier geen water/sloten zijn. Is de welkoop zoiets als de boerenbond?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 00:50

Welkoop is inderdaad hetzelfde als Boerenbond. Nooit geweten trouwens dat je daar Fasinex kan krijgen, altijd handig om te weten, ik dacht dat het alleen op DA-recept te krijgen was. http://www.boerenbond-welkoop.nl/ is de website trouwens.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 09:25

water en sloot is ook niet nodig want hazen kunnen ze geloof ik ook al overbrengen.
ik hoor wel erg veel leverproblemen de laatste tijd zeg!

mijn veearts heeft laten kijken naar haptoglobine,als dat verhoogd zou zijn dan zou er sprake kunnen zijn van leverbot.
overleg dt anders een met je veearts?

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:21

De waarde van de haptoglobine bij Djana is 0,62 en mag zijn tussen de 0 en 1,50. Dan zou dat goed moeten zijn.
Ik zal dit eens met mijn veearts overleggen.
Je leest en hoort inderdaad veel de laatste tijd over leverproblemen maar het blijft zoeken naar een speld in een hooiberg en dat is het lastige van alles.
Je ziet je paardje wegkwijnen en dat breekt gewoon mijn hart. Je voelt je gewoon zo machteloos...

Ellepel: Weet je toevallig ook welke waardes verhoogd zijn als ze een vergiftiging hebben van bijv. JKK en/of de ziekte van Lyme?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 12:26

nee,dat weet ik zo niet.
maar misschien kun je via de zoekfunctie hier op bokt wat meer vinden of iemand een berichtje sturen die een paard heeft gehad met jkk of leverbot?

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:59

Ik had hier op bokt al eens gezocht maar de bloedwaarden verschillen per paard blijkbaar.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:26

mijn paard had in augustus een fikse leverontsteking, we hebben nooit met zekerheid kunnen vaststellen of het jakobskruiskruid de oorzaak was of leverbot - ze is voor allebei behandeld (ze was zo ziek dat je niet echt dacht laten we eerst het een proberen en als dat niet helpt dan het ander). Ik heb de uitslagen van de bloedonderzoeken niet op papier gekregen van de dierenarts, daar kan ik je dus niet mee helpen. Wel moet ik zeggen dat bij mij ook wel gesproken werd over het nemen van een leverbiopt - maar dat is alleen als optie genoemd voor als ze niet zou gaan reageren op de prednisolon en de fasinex. Ik zou dus eerst de fasinex laten geven, en als dat geen verbetering laat zien pas aan volgende stappen zoals een biopt gaan denken.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 00:52

Djana schreef:
De waarde van de haptoglobine bij Djana is 0,62 en mag zijn tussen de 0 en 1,50. Dan zou dat goed moeten zijn.
Ik zal dit eens met mijn veearts overleggen.
Je leest en hoort inderdaad veel de laatste tijd over leverproblemen maar het blijft zoeken naar een speld in een hooiberg en dat is het lastige van alles.
Je ziet je paardje wegkwijnen en dat breekt gewoon mijn hart. Je voelt je gewoon zo machteloos...

Ellepel: Weet je toevallig ook welke waardes verhoogd zijn als ze een vergiftiging hebben van bijv. JKK en/of de ziekte van Lyme?

Voor lyme moet apart getest worden, ik heb wel uitslagen, maar mijn paard mankeerde veel meer dan alleen lyme..

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:34

Maar ik meen bij lyme zijn ook ziekteverschijnselen als koorts en kreupel lopen toch?
Heb met de praktijk van Eric Laarakker gesproken en hun vertelde me dat de laatste 2 jaar heel veel paarden geinfecteerd zijn met leverbot. Zij adviseerde ons ook om een mestonderzoek te laten doen specifiek voor leverbot.

De fasinex krijg je bij ons bij de boerenbond alleen op recept.
We maken de kuur af van de prednisolon en gaan mest opsturen. Daarna hebben we weer overleg met Laarakker.

Nicolanca: is jouw paard dan volledig hersteld?

Esmir: ik stuur je een pb

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:17

Hoi Djana, mijn paard is volledig hersteld - ze werd begin augustus vreselijk ziek, en is meer dan 50 kilo afgevallen - maar in oktober waren haar leverwaarden weer in orde en waren ook de eiwitten die wijzen op weefselsterfte verdwenen (ik heb haar nu wel met pensioen gestuurd omdat ze met haar twintig jaar last begon te krijgen van artrose). Let wel op hoor: paarden kunnen geinfecteerd zijn met leverbot zonder dat je de eieren daarvan in de mest vindt (daarin verschillen paarden van schapen) - de leverbot eet zich een weg door de lever naar de galgangen om daar eieren te leggen maar kan dus heel veel schade aanrichten voordat hij daar is aanbeland.

Dems75 heeft ook een topic over haar paardje dat ze nu een behandeling heeft gegeven voor leverbot, en aan het topic van BillyBo over leverbot heb ik ook veel gehad

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 13:44

is denk ik wel handig om dan daar verder te kletsen over leverbot.
zo blijft dit topic een beetje overzichtelijk namelijk :j

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:18

Hoihoi,

ik heb ook een bloeduitslag van mijn paard. Reden van de bloedonderzoek staat in dit topic: [MD] Paard 2 maanden diarree

ALB: 29 g/L 19-32
ALKP: 156 U/L 10-326
AST: 360 U/L 100-600
UREA: 4.8 mmol/L 3.6 8.9
Ca: 3.02 mmol/L 2.60 - 3.22
CK: 586 U/L 0-87 deze is dus te hoog, maar is eiwitten en volgens de dierenarts hoefde ik me daar niet over zorgen te maken.
CREA: 113 umol/L 71-194
GGT: 71 U/L 0-87
GLOB: 36 g/L 24-47
GLU: 5.64 U/L 250-2070
TBIL: 17 umol/L 0-60
TP: 65 g/L 56 - 79

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:23

waarom is er niet gecontroleerd op eosinofielen?
Om een eventuele worminfectie uit te sluiten?

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:30

Ik heb een ook mestonderzoek laten doen.. Maar ik kan dat nog vragen of ze dat willen doen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:31

Michellkuh schreef:
Ik heb een ook mestonderzoek laten doen.. Maar ik kan dat nog vragen of ze dat willen doen?

ik denk dat je dan opnieuw bloed moet laten afnemen....vreemd dat je dierenarts daar niet op heeft getest,helemaal omdat worminfecties vaak diarree veroorzaken.
Mestonderzoek is niet voldoende namelijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 07:10

maar zoals de albumine is hier 29 en die moet tussen de 19-32 zijn.
op zich dus wel aan de hogere kant.
bij parasieten zou de albumine eerder verlaagd zijn,en dat is weer niet zo,misschien dat de arts daar naar heeft gekeken?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:02

Afwijkende waarden bloeduitslag Kyana:
Gamma GT +125 (normaal 10-32)
Bilirunine: +2,06 (normaal 1,10)
+ 35,2 (normaal 18,8)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:05

timokyana schreef:
Afwijkende waarden bloeduitslag Kyana:
Gamma GT +125 (normaal 10-32)
Bilirunine: +2,06 (normaal 1,10)
+ 35,2 (normaal 18,8)

heeft ze geen leverontsteking?
Of dacht de dierenarts daarom aan leverbot....die Gamma waarden zijn flink te hoog.
Heeft ze koorts?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:07

Geen koorts,ze is qua gedrag net als de afgelopen maanden.

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:15

25-11 heb ik hier een bloeduitslag van mijn paard gepost met grote afwijkende lever- en spierwaardes.
Afgelopen weken hebben we nog een keer bloed laten testen en alle waardes zijn weer in orde!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:17

BRN schreef:
25-11 heb ik hier een bloeduitslag van mijn paard gepost met grote afwijkende lever- en spierwaardes.
Afgelopen weken hebben we nog een keer bloed laten testen en alle waardes zijn weer in orde!!

*\o/* fijn!
Een zorg minder! :D