Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kekavo

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:48

Hoe voeren jullie de pergolide?
De eigenaar van major deed het altijd in een appel. probleem alleen is nu, dat meneer geen appels meer aanpakt van haar. Van mij wel, maar dat zal wel over zijn als ik hem ook appels met verrassingen ga voeren.
Ze wil het ook niet door zijn slobber doen. Dat heeft ze een keer gedaan, en toen at hij dat niet op, en de rest van de dag at hij ook niks meer. Dat zal wel puur toeval geweest zijn, want ik doe het altijd door zijn prakkie en dat eet hij dan altijd wel gewoon.
Maar goed, dat wil zij dus niet geloven.
Hebben jullie nog andere tips?

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:49

Lappie, wat fijn dat hij nu wat mobiler is Pling
Lastig is dat, als je ze iets wilt geven voor hun bestwil, en ze eten het niet. Hoe voer je de duivelsklauw? Door de slobber heen ofzo?

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 22:02

De eerste paar keer ging het wel met een appel of wortel ... maar die hoeft meneer niet meer. Momenteel krijgt ie het samen met een handje muslie. We zaten bijna op het punt om het maar fijn te prakken en met een spuit met appelmoes via de mond naar binnen te spuiten, maar hij at net 'op tijd' het netjes met muslie op.
edit: dit gaat over de toediening v/d pergolide Knipoog

De duivelsklauw is tot nu toe gewoon los bij de bix gegeven, de 1e keer werd het gewoon op gegeten. Vanochtend hoefde die het niet. Slobber wil die de hele week al niet meer en z'n zemelen-verhaal ook al 2 dagen niet meer ... die vallen eigenlijk af. Blijft muslie over, maar ik wil niet het laatste lekkere vies gaan maken door er een medicijn doorheen te gooien.

Echt ik heb soms echt wurgneigingen als die het zoveelste lekkere wat ik hem voorzet niet eens een blik waardig keurt Bloos

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:16

Ik geef de pergolide altijd in een stukje brood. Wij hebben van dat zelfbakbrood en in de kapjes is makkelijk een pilletje te verstoppen Lachen Met Evita tot nu toe totaal geen problemen.. Ik ben het brood wel eens vergeten en dan eet ze het zelfs in een handje muesli, blijkbaar vindt ze de pergolide niet zo vies, want Evita is met andere medicatie wel echt een drama geweest (bute en antibiotica gaan er niet zo maar in, antibiotica hebben we zelfs moeten injecteren).

Ze heeft nu wel een periode dat ze de muesli niet meer eet. Na een paar happen laat ze het staan, dan eet ze het alleen nog uit mijn hand. Maar ik heb eerder het idee dat ze een beetje verwend is door de senior slobber, die vindt ze veel lekkerder Vingers aflikken

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:08

Ik heb idd ook het idee dat de pergolide niet zo vies smaakt tov andere medicijnen. Dat gaat er toch makkelijk in, anders dan gaan ze wel eens zo raar met hun hoofd schudden en proberen het er weer uit te gooien ... of het wordt niet eens aangeraakt Clown

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:32

Vandaag heeft hij het nog steeds niet genomen. Dat was al dag 3 dat hij het echt weigerde Verdrietig

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:46

De pergolide?
Ook niet met een handje voer of muslie?

Anders kun je het altijd nog gaan verpulveren en proberen met een spuit en appelmoes oid het proberen te geven.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 07:55

Ik geef het de ene keer in stukje appel of in rode biet of een stukje brood en Rava krijgt er momenteel 2 per dag omdat het niet lekker ging.
En alle poeders krijgt ze gewoon over de granenmix deze maak ik een beetje nat.

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 08:15

[quote="Lappie_Lap"]@ Sylvia ... jou paard had van die onstekingen in z'n mond? Heb je daar ook nog iets speciaals tegen gedaan, of gewoon de werking v/d pergolide afgewacht?

Hoi Lappielap,

Sorry voor late reactie, druk weekend gehad Knipoog
Nee ik heb eerst VA laten komen, heeft mond nagekeken en pockets leeggehaald. Daarna toch aan de Antibiotica, omdat bij haar de ontsteking steeds door haar hele lichaam gaat.

Ik geef de pergolide steeds in een partje appel. Tot nu toe gaat dat nog goed. Maar ze wordt wel met de dag kieskeuriger wat ze wil eten. Ook haar biks laat ze nu regelmatig staan en de boterham met appelmoes en antibiotica kwam vandaag voor het eerst weer naar buiten terwijl ze die ruime een week zonder problemen heeft gegeten....

Cushing/pergolide vraagt veel creativiteit op voergebied, dat heb ik wel gemerkt Frusty

Ik vind je geit echt fanatstisch, heerlijk toch zo'n beest Haha!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:38

Wij geven de pergolide in een kwart krentebol (die doe je open en daar plaats je het halve pilletje). Je "plakt" hem weer dicht en geeft dit stukje als eerste, de rest van de krente bol heb je in de hand en die scheur je aan stukken en voer je hem direct daarna mee. Krentebol is zoet en geurt sterk, het pilletje zit goed verstopt en blijft goed zitten, de rest van het aanbod is zonder iets erin dus die pakt hij zowiezo goed aan. De eerste hap is weg voordat ze het weten en als je de rest daarna navoert weet je zeker dat het binnen is.
In een appel ruiken ze het op een gegeven moment. Door mueslie is link want dan laten ze het misschien liggen, bovendien wil je dat ze mueslie blijven eten en niet een foute associatie krijgen met mueslie doordat je daar iets doordoet.

Je hebt aanbiedingszakken krentebollen bij de AH in het weekend daar zitten er behoorlijk wat in. Wij kopen 2 van die zakken per week en dan heb je ruim voldoende om 's morgens en 'savonds een broodje te geven.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:07

ooh dat is vervelend kevako, dat hij de pergolide niet meer wil eten..

Hoe is het met Luna en Bjork eigenlijk?

Mijn nichtje heeft gisteren op Evita gereden Haha! Het was erg lang geleden dat Evita in de bak heeft moeten "werken", maar ze weegt niet veel en Evita genoot er duidelijk van! Een galopje was geen probleem Tong uitsteken

Afbeelding

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:58

Evita ziet er goed uit zeg! Fijn dat ze allebei hebben genoten!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:59

Willy had dit weekend een dik been, ze waren weer op de wei geweest na een klein weekje in de paddock. Hij staat aan de antibiotica nu en eet ook even niet lekker. Zo zie je dat welzijn en ook antibiotica een boel doen bij de eetlust. Zelfs de knackebrod met echinae druppels bekijkt hij heel kieskeurig en daar is hij normaal toch echt gek op. Gelukkig is zijn been al wel weer dunner geworden en op de goede weg!

Leuke foto van Evita! Ze ziet er inderdaad goed uit zeg!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:05

Peter heeft weer een wisseling in soort eten gehad Tong uitsteken Muslie hoeft ie niet meer, maar nu wil die z'n zemelen prakje wel weer Gestoord
Pergolide gaat er nu met een handje brokjes in. Hij eet nu ook weer iets meer hooi, kuil hoeft ie niet.

Hij deed gister trouwens iets wat ie al een hele tijd niet meer gedaan heeft ... sjago kijken terwijl je langs loopt tijdens etenstijd Clown

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:25

Ja je blijft alert met een cushing paard; waar hebben ze nu wel weer zin of trek in en waar niet!
Grappig dat Peter al weer een beetje meer zich zelf lijkt te worden en karaktertrekjes terugkrijgt.
Zo was Willy altijd een praatjesmaker als het eten te lang op zich laat wachten, dan hoorde je hem wat stampen en af en toe uithalen met zijn voorbeen tegen de deur. Toen hij dat weer ging doen wist je dat hij er weer zin in kreeg.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:26

UPDATE LUNA:

Luna gaat hier héél erg goed, ze staat op nog maar 2 capsules parlodel per dag ipv 6, dus het gaat super.
Echter is ze nog wel extreem "hengstig"...

Ze loopt super, ze heeft energie voor 10, en ziet er fantastisch en bespierd uit!
Soms zijn er wel eens dagen met "hoofdpijn" en dan laat ik haar maar gewoon met rust, maar de laatste tijd is Luna altijd wel in om lekker op M1 niveau te trainen!

Luna vandaag:
Afbeelding

Sorry dat ik zo weinig kom.. maar géén nieuws is goed nieuws in ons geval.. Haha!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:24

Luna ziet er goed uit!! Super! Haha!

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:00

Ja vind ik ook, je zou zo niet zeggen day het een cushingpaardje is!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:08

Ok, Peter is vandaag 2 weekjes aan de pergolide. Dus evaluatietijd, aangezien er het hier werd gezegt dat je toch wel 2/3 weekjes moet wachten totdat er verbetering zou te zien zijn .. en dat er eerst een grote dip zou komen.

Nou, die grote dip was er idd ... hij was de 1e week heel erg slecht in z'n gehele gedaante, uitdrukking, beweging en eten.

Nu gaat ie eigenlijk best goed. Hij staat niet meer zo raar stijf en geforceerd, ook het lopen gaat redelijk normaal en hij ligt veel minder. Zelfs z'n manenekam is 'zacht' geworden. Hij heeft weer behoorlijk z'n normale uitstraling gekregen en z'n streekjes/karaktertrekjes. Hij draafde laatst zelfs met m'n moeder mee toen die langs z'n box met happies liep.

Dan zou je verwachten dat de eetlust ook weer goed is. Dat is alleen niet het geval. Hij eet nu wel weer meer hooi, en verders bix. Maar voor de rest hoefd ie eigenlijk nog steeds niets. Hij kijkt wel heel blij en opgewekt, maar als je het dan voor hem houd dan draait ie demonstratief z'n hoofd weg.

Is dit zo'n beetje hetzelfde als jullie pergolide-ervaring?

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:24

Hoi lappielap,
Wij zijn nu 3 weken aan de pergolide. De eerste week was ze ook heel zielig. Wat wankel en ze wilde inderdaad niks eten.
Dana maakt nu echter een andere indruk dan eerst. Vrolijker, alerter en gewoon lekkerder. Hoeveelheid drinken en plassen is weer normaal. Ze rent afentoe weer door de wei en geeft dan zelfs een bokje weg... dat is heel lang geleden.
Het vervelende is dat ze maar aan de diarree blijft, zelfs nu met antibiotica.
En ja eten blijft heel lastig. Het is heel raar om ons veelvraatje zo te zien, vroeger at ze echt alles. Nu eet ze alleen muesli, wortels, appels en gras. Hooi lukt nog niet echt en biks en subliseniorenmix wil ze gewoon niet eten.
Verhalen lijken dus wel op elkaar! Ik hoop dat als haar diarree eens gaat stoppen we echt verschil gaan merken!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:06

Lappie: Ik denk dat je nu eerst gewoon heel blij moet zijn dat de hooi weer smaakt, dat is toch in eerste instantie een heel belangrijk onderdeel van het eten (ruwvoer). De rest moet je gewoon nog even geduld mee hebben, je zult merken dat de trek steeds weer beter wordt. 2 weken onderweg is toch relatief weinig en je ziet nu toch al allerlei aan het verbeteren en wijzigen zijn. Dus de pergolide slaat in ieder geval aan. Cushing is meestal al tijden bezig wanneer je het gaat merken, het duurt gewoon even voordat een paardelichaam weer een beetje op orde is. Het klinkt in ieder geval alsof Peter op de goede weg is! Go jij! Go jij! OK dan! Go jij! Go jij! OK dan! Gewoon blijven proberen met verschillende dingetjes, je zult zien dat hij steeds meer wel aanneemt en soms de ene dag wel en de andere niet. Het feit dat hij vrolijker is is een hele belangrijke indicatie: een van de dingen van cushing is dat een paard zich depressief voelt! Dus je bent echt goed aan de weg aan het timmeren

Sylvia:
Gelukkig ook duidelijk vooruitgang bij Dana! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Je zou eens kunnen kijken of je door bijvoorbeeld verbeteraars van de darmflora kunt geven want ook antibiotica is een aanslag op de flora in de darmen. Daar moet weer wat rust en orde komen. Er zijn mensen die hun paarden bijvoorbeeld aantal keren per dag yakult geven tegen diarree. Schijnt ook te helpen. En je hebt ook van De groene os en andere merken druppels maar ook poeders om de darmflora weer tot rust te brengen; zoek maar eens via de paardendrogist. Wel heel vervelend dat ze diarree heeft.
Ook voor haar geldt dat je langzamerhand wel zult merken dat ze toch weer meer gaat lusten, maar je je toch voorstellen dat je de hele dag strontmisselijk bent als je cushing hebt, dan heb je gewoon geen trek en smaakt er maar weinig.. Naarmate de hormonen beter op orde komen, krijgen ze weer meer trek.

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:12

We gaan inderdaad meteen als de kuur ab afgelopen is (nog een paar dagen) door met kuur probiotica om darmflora te ondersteunen. Het is te hopen dat het dan inderdaad beter wordt. Weer bedankt voor het meedenken!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:09

Sylvia80 schreef:
Ja vind ik ook, je zou zo niet zeggen day het een cushingpaardje is!

Inderdaad.. zou je het (soms!) niet zeggen,
vandaag echter wel.. ik merkte met opzadelen al dat ze weer slecht zag (stootte haar hoofd, was "kijkerig")
eenmaal aan het rijden in de bak, was ze heel onzeker, wilde ze niet voorwaarts op mijn been, waarschijnlijk doordat haar zicht verslechterd was..
Dus ik heb er maar 10min. opgezeten, op zulke dagen laat ik haar verder maar met rust..

maar ze ziet er goed uit hé... dit zijn foto's van maart dit jaar, wat een verschil! Verdrietig
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:47

Ik geef trouwens de capsule vanuit de hand, maar luna eet dan ook álles wat los en vast zit.. haha.. Haha!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:37

Hoe gaat het nu met onze slechte eters, al weer een beetje verbetering? En zien jullie al weer verbeteringen ten gevolge van de pergolide?
Willy had een tijdje terug dus weer een dik been, maar is daar gelukkig super snel van hersteld. Dat was wel een opluchting want dat been is echt zijn Weakest link..