Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:58

Hahah paard inquestie heet geen jon-ur hoor ;) dat is een oud verzorgpaardje van me. Rijd nu een ander paard en die staat vlak bij (niet in de zelfde wei en niet in het bos) als het paard dat nu ziek is.

Ahum heb haar ook in niet bedekt termen vertelt dat ik het heel dom vind en dat je paard echt een gruwelijk dood sterft.

quintusgl

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:01

Oeps, verkeerd begrepen.........ik dacht dat het paardje wat ziek was je verzorgpaardje was......

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:11

Hier zijn de 2-jarigen die nog 24/7 buiten stonden vandaag weer voor nachten onder dak. :j Voor mij geruststellend, want heb toch onrustig geslapen door al deze berichten.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:26

jonur schreef:
Hmm de Vennen ken ik en daar kwam ik vandaag iemand van tegen en die wimpelde het gelijk af, toen ik d'r heel vriendelijk waarschuwde voor het gevaar. Ja omdat haar paarden een paar uur per nacht op stal stonden liepen die geen risco, volgens haar. Zal de boswachten als ik hem donderdag zie, meestal wel, eens vragen welke landen dat dan zijn.

Hmm fjorden en Friezen, dan is dat denk ik het land in de polder vlak bij de tunnel naar het 4kantje. Daar stonden namelijk een Fjord en een Fries.

Marinke, het land dat Wildgirl bedoelt ligt veel meer richting Groningen dan het land waar de IJslanders op staan. Bovendien ligt er aan de andere kant van Eelde ook nog land van Natuurmonumenten.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:51

Klopt dat? 10 !!!!! gevallen in Vries? Shocking!

Wat betreft grondwater, weliswaar ziiten veel op de Hondsrug, maar dit is ook het gebied waar het grondwaterpeil kunstmatig hoog, danwel laag wordt gehouden.
Dus dat het 20 m boven NAP ligt zegt niets over werkelijke grondwaterpeil.

Is de communicatie tussen de DA's in regio Paterswolde, Vries en tussenliggende en aangrenzende plaatsen wel zo goed? (Durf ik best betwijfelen := )

Jonur, bedoel je met 'ijslandermensen' de mensn van De Punt?
Niet dat ik ze ken, maar ben gewoon benieuwd. ;)

Vitamine E wordt altijd in combi met selenium gegeven. De meeste grond in Noord-Drenthe heeft een gebrek aan selenium. Wel is het altijd wijs om te kijken hoeveel er in je krachtvoer al zit.

Ik vind het toch echt wel eng.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:12

onze pony's krijgen dus geen krachtvoer, vandaar dat wij nu ook vit. e en selenium geven en ook niet elke dag omdat ik idd ook bang ben dat ze teveel krijgen.
overigens doen wij dit alleen bij de dieren jonger dan 3.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:53

Veulen84 schreef:
2006:
- 4 in Hollandsche Rading (Noord Holland)
- 7 in Delftzijl (Groningen) waarvan er 3 leven
- 2 in Egmond (Noord Holland) waarvan er 1 leeft
- 1 in Oploo (Brabant)
- 3 op Terschelling (Friesland) waarvan er 2 leven
- 1 in aarle rixtel (Brabant)
- 1 in Milsbeek (Brabant)
- 1 in Vogelezang (Noord Holland)

2007:
- 1 in ... (Zeeland/Noord-west Brabant)
- 2 in ... (Twente)

2008:
?

2009:
2 in Tiel (Gelderland)
2 in Kolham (Groningen)
1 in Eelde (Drenthe)Niet 100% zeker overleden aan AM
1 in Lippenhuizen(Friesland)
1 in Uithuizen (Groningen)
7 in gem. Gaasterland (Friesland)
3 in gem. Wieringermeer (Noord-Holland)
1 in Noordwolde (Friesland)
1 in Anderen (Drenthe)getest en positief voor AM
3 in Paterswolde(Drenthe)getest en positief voor AM

1 in Noordlaren(Drenthe)
[/quote]

Ik heb die van Vries weggehaald. zoals Wildgirl aangeeft kan/mag de DA er nog geen uitspraken over doen. We horen wel via diverse kanten dat er 10 getroffen zijn, maar officieel is het dus niet. Zolang er geen zekerheden zijn of het over AM gaat, lijkt het me niet verstandig ze erbij te laten staan.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:55

De Ommelanden heb ik net gebeld, die bellen als het goed is zo terug, de assistente kon me niet wijzer maken :).

Hier ook besloten de paarden op een kaal stuk te gooien met hooi, na een aantal (of misschien maar 1, laten we dat hopen) gevallen in Paterswolde durven we het niet meer aan: ze gaan op kort. Helaas, want we hebben nog mooi land liggen... Maar in dit geval kan het niet anders.

De 2 fjorden van NM staan er nog, de 2 kleine ponys aan de Vennebroek-kant van de hoofdweg heb ik gisteren, in de mist, niet gezien. De friezen van NM ook niet, maar ik zal de eigenaar er morgen even op wijzen, ook al weet ie het al ;), misschien maak ik indruk (ken hem wel ;)).

Nu is er eerst nieuw hooi besteld (hebben alleen nog wat oud liggen), en dan zo snel mogelijk ook stro, dan kunnen we ze ook op stal zetten :).

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:01

Waar heb jij ze staan sting?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:05

Ok:
In eelde geen gevallen bekend volgens Van Til. Ik citeer: ''Allemaal ophef om niks, niks om je druk over te maken. Hooi bijvoeren is wel verstandig, maar dat moet nu sowieso''.
Wordt het dus ook niet duidelijker op :?.

@ Wildgirl: Hoe betrouwbaar is de info uit Vries? Want de DA hier geloofd niet dat er gevallen bekend zijn waar ook sectie is uitgevoerd. Wordt dus sowiesos slecht gecommuniceerd...

@ Quintusgl: Brinkhovenlaan, vlak naast NM/Vennebroek. *1 van m, 4 anderen ;) *

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:13

????? ik begrijp er geen bal meer van....(en de DA-en ook niet meer geloof ik ;-)). De ene DA zegt van wel, de andere zegt weer van niet.....geen communicatie dus.
Toch vreemd dat ze die niet hebben, zou voor de behandeling en onderzoeken wel fijn zijn als Da-en elkaar informeren.

Ik denk wel dat er niet op alle gemelde paarden sectie is verricht. Men gaat uit van AM na de getoonde symptomen.

Als je de DAP in vries bedoelt, lijkt me die net zo betrouwbaar als de Ommelanden. De paarden in Vries is een ander verhaal, zie mijn reactie 4-posts hierboven.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:17

Ik bedoel inderdaad de info van de DA :). Is er toen een conclusie getrokken uit de symptomen of echt sectie gedaan?

Blijft inderdaad een raar verhaal dat ze het niet communiceren :?.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:47

Ik heb nog iets opgemerkt waarvan ik twijfel of dit invloed uitoefend in de getroffen gebieden, ik heb in archieven opgezocht hoe de stand van de maan is. tijdens de grotere uitbraken in 2006 en nu stond de maan in exact de zelfde positie namelijk twee dagen voor volle maan. En aangezien de maan op meerdere natuurverschijnselen invloed uitoefend vraag ik mij af of dat in dit geval ook is, vandaar ook mijn vraag mbt de hoogte van de ligging van het land ten aanzien van het zeeniveau.

@veulen84 heb jij misschien de exacte datums van de eerste gevallen in 2007 en 2008 er waren er een paar als ik het mij goed herinner ik wil kijken in welke positie de maan toen stond.

Ik voer preventief een compleet vitamine preparaat (niet enkel vit. E en Seleen) aan mijn paardjes.
Laatst bijgewerkt door girly_1 op 10-11-09 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:54

Artsen communiceren over het algemeen slecht met elkaar zeker in dit soort situaties ( onderzoeksresultaten worden zelden of nooit aan elkaar vrijgegeven of het moet een veilloos sluitend onderzoek wezen met een duidelijke conclusie )

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:56

girly_1 schreef:
Artsen communiceren over het algemeen slecht met elkaar zeker in dit soort situaties ( onderzoeksresultaten worden zelden of nooit aan elkaar vrijgegeven of het moet een veilloos sluitend onderzoek wezen met een duidelijke conclusie )

dat vind ik echt een erg kwalijke zaak!
zitten ze overal op eigen houtje het wiel uit te vinden.
te trots of eigenwijs om ervaringen te delen voor een hoger doel?

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:08

Tja ik vind dit ook zeer kwalijk maar het is niet anders, mensen zijn mensen en we denken het allemaal het beste te weten. We zouden stukken verder zijn wanneer we met elkaar samen zouden werken !!

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:34

Dierenarts is een commercieël beroep, zij zijn in een regio dus concurrenten van elkaar.
Een DA werkt niet volgens dezelfde ideologie als een HA.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:38

Sting schreef:
Ok:
In eelde geen gevallen bekend volgens Van Til. Ik citeer: ''Allemaal ophef om niks, niks om je druk over te maken. Hooi bijvoeren is wel verstandig, maar dat moet nu sowieso''.
Wordt het dus ook niet duidelijker op :?.

@ Wildgirl: Hoe betrouwbaar is de info uit Vries? Want de DA hier geloofd niet dat er gevallen bekend zijn waar ook sectie is uitgevoerd. Wordt dus sowiesos slecht gecommuniceerd...

@ Quintusgl: Brinkhovenlaan, vlak naast NM/Vennebroek. *1 van m, 4 anderen ;) *

**
Hofland uit vries van de DAP daarintegen is een bekwaam paardenarts en gooit niet zomaar met feiten en fabels.
Niet voor niks dat hij mij nog geen uitsluitsel wilde geven mbt de paarden in vries.
Dat slechte communiceren is trouwens ook niet voor het eerst; ik weet mij nog drama's te herinneren van een droesepidemie een paar jaar terug.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 12-11-09 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: ** Ongefundeerde kritiek verwijderd.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:39

Ik vind het echt jammer dat er zo negatief over dierenartsen wordt gedaan; ik hoor alleen maar dat onze dierenartsen bellen met Wolvega en met Utrecht om elkaar te informeren en te zoeken naar een behandeling. Ik vind mijn dierenartsen zonder uitzondering zeer betrokken bij patienten en eigenaren. Die betrokkenheid zie ik niet altijd bij onze huisartsen.....
Sectie heeft misschien niet zoveel zin omdat ondertussen wel bekend is wat er in het lichaam gebeurt? In de al eerder genoemde link http://www.myopathieatypique.be/ kun je informatie vinden. Wat dat betreft is het onderzoek naar de oorzaak/omstandigheden waaronder de ziekte zich manifesteert belangrijker.

Dat over de berichten:
- de 3 paarden in Eelde/Paterswolde werden behandeld door de DAP in Vries, vandaar de verwarring. Van die 10 is in ieder geval bij DAP Vries niets bekend.
- van de kliniek Aa en Hunze (Rolde/Schoonlo) hoorde ik dat ze een geval hadden gehad in Eext en verder nog niets in hun praktijk.

Ik verbaas me enigszins over de dierenarts die aangeeft dat volgende week extra risicovol wordt met hoge temperaturen, terwijl de berichten juist zijn dat het grootste risico ontstaat bij guur weer tussen de 2 en 8 graden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:41

Het is wel naar dichtbij :\ Vanochtend contact gehad met stalgenoten, paarden krijgen hooi bijgevoerd. Binnen zetten is niet mogelijk, daar is de stalcapaciteit niet naar. Paarden worden twee keer per dag gecontroleerd. Gelukkig is het een weilandengebied wat niet omzoomd is door bomen, ook krijgen ze leidingwater te drinken. Mijn merrie kreeg sowieso al vit. E bijgevoerd ivm spierbevangenheid, zal er nog eens overdenken of ik dat bij de 2.5 jarige ook ga doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:49

Ik vraag me écht af waar al die negatieviteit vandaan komt mbt dierenartsen. Een dierenarts is dat geworden omdat hij graag dieren beter maakt! Dat is het doel! Dierenartsen (het overgrote deel dan!) zullen zeker met dingen als AM elkaar juist van info voorzien, het is nl. in íeders belang dat er snel een oorzaak gevonden wordt. Geen enkele dierenarts ziet graag dieren dood gaan.
De communicatie rond AM is zéker goed! Utrecht en Gent doen wat ze kunnen en reken maar dat als er een aanwijzing gevonden wordt er zeer serieus mee wordt omgegaan! Vele onderzoeken worden bovendien uitgevoerd door wetenschappers van verschillende instellingen, dus is er sowieso geen sprake van concurrentie oid! Universiteiten zijn nog altijd onafhankelijk en hebben wat hun onderzoeken betreft geen commerciele belangen (in de zin van medicijnen!). Bovendien zou dat eeuwig zonde zijn, dan zouden ze allemaal dubbel werk doen! Zodra er dus duidelijke aanwijzingen zijn, wordt dit echt wel bekend gemaakt!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:14

girly_1 schreef:
Ik heb nog iets opgemerkt waarvan ik twijfel of dit invloed uitoefend in de getroffen gebieden, ik heb in archieven opgezocht hoe de stand van de maan is. tijdens de grotere uitbraken in 2006 en nu stond de maan in exact de zelfde positie namelijk twee dagen voor volle maan. En aangezien de maan op meerdere natuurverschijnselen invloed uitoefend vraag ik mij af of dat in dit geval ook is, vandaar ook mijn vraag mbt de hoogte van de ligging van het land ten aanzien van het zeeniveau.

@veulen84 heb jij misschien de exacte datums van de eerste gevallen in 2007 en 2008 er waren er een paar als ik het mij goed herinner ik wil kijken in welke positie de maan toen stond.

Ik voer preventief een compleet vitamine preparaat (niet enkel vit. E en Seleen) aan mijn paardjes.

2007 datums en 2008 datums heb ik niet. Wel de datums uit 2006.
01-11-06, 03-11-06, 06-11-06, 07-11-06, 09-11-06, 11-11-06, 12-11-06, 14-11-06, 20-11-06, 23-11-06

Ook hier wil ik nogmaals waarschuwen voor speculaties. Het heeft geen zin om gevallen in de lijst op te nemen die niet door een officiële instantie of een eigenaar zijn bevestigd.
Dit maakt mensen banger dan nodig is.

Op dit moment is 3/4 van die lijst niet bevestigd en gebaseerd op geruchten.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:26

Ik ben absoluut niet negatief over veeartsen in het algemeen.!!Ik ben erg blij met die van mij en ook de anderen in de omgeving zijn prima. Wat ik vreemd vind is dat ze onderling niet communiceren als het om iets gaat waar ze samen misschien meer uit kunnen halen.
Ik begrijp ook niet hoe jullie erop komen dat er negatief over DA-en wordt gesproken. Het gaat hier over de communicatie onderling, niet over het functioneren of wat dan ook.

Ik zal zeker geen gevallen meer noemen in het topic. (vandaar dat ik vries ook verwijderd heb, want zoals ik in het begin al zei: deze is vanuit diverse bronnen gekomen, maar wilde ik eerst zeker weten of het klopt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:33

Maar hoe kom je erbij dat ze niet communceren over AM? Daar gaat t hier over... Reken maar dat het merendeel echt wel communiceert over de AM gevallen in hun praktijk. Dat is in ieders belang!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:34

Er gebeurd ook meer achter de schermen dan wij weten en verder is het voor iedereen even frustrerend dat er nog geen doorbraak is, ook voor de dierenartsen zelf.

Er zijn een paar universiteiten bezig met het te onderzoeken en bv Luik houdt zo nauwgezet mogelijk bij welke gevallen er zijn. Beste dat een DA kan doen is zijn informatie doorspelen naar de universiteiten en wie zegt dat dat niet gebeurd?

Een DA in z'n eentje kan geen onderzoek beginnen naar AM en eigenhandig sectie verichten heeft ook niet zoveel zin, zoveel spectaculaire dingen zal hij niet vinden.