[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
octavodia
Berichten: 303
Geregistreerd: 12-04-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:16

Hoi,

je hebt tegenwoordig ook lichte kleur boett dekens, zie de website van de ijslandershop...De boett is ook idioot duur, bij de ijslandershop is hij het goedkoopst in Nederland geloof ik...Ik heb al een aantal dekens uitgetest, maar de boett is de beste, het nieuwe model is nog beter...maar ja, ook mijn paard heeft dit jaar nauwelijks last, ik heb vorig jaar de kuren van Leen Taal gedaan(jaja ik weett het ..omstreden)maar hij is er gigantisch van opgeknapt..Het is niet genezen hoor, maar het schuren..tjeeminee zo drastisch verminderd!!Ook staat hij op een onbemeste wei, en krijgt hij alleen oud hooi bijgevoerd...wonderlijk...Maar we zullen zien hoe hij de rest van de zomer door gaat komen...tot nu toe knijp ik mijn handjes dicht brrr...Tja en mijn paard sloopt gelukkig geen dekens...want dan zou het wel een kostbare zaak worden.. Maar dit jaar heeft hij geen Boett omgehad nog...

Kinke

Berichten: 20612
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:39

Die van mij heeft ook de nieuwe Boett, is heel lichtgrijs. Vind hem nog beter dan het model van 2005 Lachen Is inderdaad duur maar dat heb ik er graag voor over Knipoog

swiftyfreak
Berichten: 137
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:51

Heb eens een vraagje. Bij mijn pony is de eczeem pas begonnen. Als ik ze nou een eczeemdeken opdoe en ze insmeer met van die producten een hele lange tijd is er dan nog kans dat dit overgaat ? soms lees ik van wel en andere keren niet meer. Scheve mond

octavodia
Berichten: 303
Geregistreerd: 12-04-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:57

In principe genezen ze er niet van...je kan het redelijk onder controle houden..maar ook niet altijd..het ligt eraan. Het is zo verschillend per geval...Als je de topics hierover leest zul je zien hoe verschillend het allemaal is. En wat voor het ene paard wel werkt werkt voor het andere weer helemaal niet...Maar de boett/exceem deken werkt over het algemeen toch het beste(inpakken je paard dus)En sober voeren...onbemest stukje land...weinig gras...oud hooi bijvoeren...dat zijn de dingen die je in ieder geval zelf kunt proberen, en die geen extra geld kosten(behalve de deken dan..)

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:48

hoi

onze haflinger sandra doet nu echt extreem, ze staat 24u op de bak en een stukje kaal land, ze kan nergens schuren en heeft een deken op, maar nu rolt ze in de wei en schuurt dan zeg maar heel hard tegen de grond aan je ziet ook hele zwarte plekken op de deken (hals en staart), ze krijgt knoflook, appelazijn, ingesmeerd met itch free of vaseline, af en toe wassen met betadine en staat op kale wei/bak. klein beetje biks en hooi... iemand tips? we hebben haar pas een tijdje en vinden de jeuk zo vreselijk zielig!!

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:45

sochtends, snachts en savonds binnen in een redelijk donkere stal of stal met ventilator!! Dus als het kan alleen tussen 12.00 en 16.00 uur naar buiten!!
En pavo summerfit of eiwitarme biks voeren en oud hooi.
Ik ga dadelijk eens bellen naar de trainingsstal waar mijn Evita staat. Ze staat nu de hele dag binnen en ben benieuwd of de jeuk weg is! bij mij heeft ze een inloopstal en stond ze wel alleen tussen 07.00 - 20.00 buiten. Andere tijden kon niet ivm mn werk.
Wel is aan te raden een veger op te hangen (niet te hard) want dan kunnen ze toch jeuken zonder zich pijn te doen.

swiftyfreak
Berichten: 137
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:02

Het probleem is dat ik mijn pony niet op stal kan houden. Ze is al gewoon van veulen af om altijd buiten te staan dag en nacht, winter en zomer. Als ik ze op stal zet voelt ze zich opgesloten en wordt ze echt wild, gevaarlijk.
Zo'n eczeemdeken, is dat eigenlijk waterdicht? En weet iemand misschien of er veel eiwitten in mengeling zitten (zo heet het voedsel dus) ?

Kinke

Berichten: 20612
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:11

Een eczeemdeken is niet waterdicht, wel droogt de stof vrij snel weer op.
Geen idee wat mengeling is.

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:16

heb wel eens gehoord dat iemand een grote staande ventilator bij de wei zette en dat ze in de wind gaan staan (kunnen de mugjes niet tegen) misschien is dat een idee?
ik zou even navraag over het eiwitgehalte doen bij de fabikant

Anders_Amigo
Berichten: 2322
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Nvt

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:26

Kinke schreef:
Een eczeemdeken is niet waterdicht, wel droogt de stof vrij snel weer op.
Geen idee wat mengeling is.


Er staat wel aangegeven dat ze waterdicht zijn ..

Kinke

Berichten: 20612
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:50

Ik kan alleen voor de Boett spreken, en die is niet waterdicht. Ik kan het me ook niet voorstellen, wat de stof heeft (hele fijne) mazen.

nico1982
Berichten: 532
Geregistreerd: 05-11-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:09

polly_amigo schreef:
Kinke schreef:
Een eczeemdeken is niet waterdicht, wel droogt de stof vrij snel weer op.
Geen idee wat mengeling is.


Er staat wel aangegeven dat ze waterdicht zijn ..


je zou kunnen zeggen spat waterdicht, maar zodra er een echte bui is geweest dan.....is je paard lekker nat geregend!!!

Kinke

Berichten: 20612
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:23

En zolang het geen uren en dagen achter elkaar regent droogt je paard gewoon weer op en smelt niet Haha!

Ammy01

Berichten: 645
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:19

Ik snap er niks meer van... Verward
Het is vandaag al de hele dag kil, het waait hard en je zou denken dat ze er dan minder last van hebben...maar mijn paard heeft nu juist meer jeuk!
Dit is me al vaker opgevallen, alles is verder hetzelfde, voer en alles, maar als het van dat 'slechte' zomerweer is dan heeft hij meer last dan wanneer het zonnig is en warmer, en ook minder wind...
Schiet mij maar lek...

Kinke

Berichten: 20612
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:32

Kil? ik vind het niet echt kil, wel een beetje klam.
Logisch dat je paardje meer last heeft, vocht trekt die vliegjes aan...dus je kunt beter iets warmer en droger weer hebben.

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:43

Zarina waar ik enkele maanden geleden over sprak,schuurd nog steeds niet,kan dus aan eikenbomen,de stal,en zelfs de palen van de weide schuren als ze wil.
Maar dankzij insol moet ik niet smeren,geen deken of andere rommel.

Ik hoop dat het zo een zomer blijft,dan zou ik echt gelukkig zijn.
Ben blij dat ik dit topic heb gevolgd van in begin,want danzij iemand van hier,ben ik voor het eerst schuur vrij.

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:05

Evita heeft helaas wel nog jeuk ondanks dat ze binnen staat... Boos!

Freya_bokt
Berichten: 208
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:17

Huilen Heb vandaag de eczeemdeken definitief weggegooid...

Ik haalde haar gisteren uit de stal, liep ze wat moeilijk. De deken eraf, was haar hele linker achterbeen aan de buitenzijde dik, en achter op haar bil, aan de bilkoord, zat een enorme zwelling!!

De DA zei dat het een bloeduitstorting was, met in het hele been een verstoorde lymfecirculatie. Waarschijnlijk door de bevestiging van de deken rond het been bij het gaan liggen (het spant niet als ze het gewoon aanheeft!)

dus nu weer 24/7 op stal zonder deken, en 5 keer per dag stappen aan de hand om de zwelling te doen verdwijnen. Gelukkig is het gewricht niet beschadigd...

Het is jammer, het leek zo'n goed idee, die deken, maar ik voel me nu zo'n Koe arm paard....

Ammy01

Berichten: 645
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:03

Oh bah, dat is zwaar jeweetwel, heb je er nog een probleem bij... Huilen
Schuurt ze in de stal niet dan?
En kan ze echt niet naar buiten? Eventueel met een vliegendeken die nergens kan knellen of zo? Of zwaar ingesmeerd met iets dat enigzins helpt tegen de vliegbeesten?
Beweging de hele dag door lijkt me toch wel goed als je een zwelling moet wegwerken.
Heb je al geprobeerd met ijspakkingen te koelen? Of mag dat niet van de dierenarts?
Dat helpt vaak wel tegen zwellingen, maar als de lymfe circulatie is onderbroken weet ik ook niet zeker of dat dan handig is, ik wil ook geen foute adviezen gaan geven natuurlijk...
Sterkte in ieder geval, wat is het toch een ellendig gedoe he.. Ach gut

Ik zag net bij mijn paard datie ondekt heeft dat hij in de wei ook kan schuren...tot nu toe deed hij dat niet, maar hij stond net aan de drinkbak te rommelen met zijn hoofd...
Er zijn maar een paar plekken waar hij in de wei kan schuren, die kunnen nog wel afgezet worden met lint, maar de drinkbak wordt toch listig..
Ik baal vreselijk want tot nu toe ging dat goed..nog meer onrust, steeds kijken of hij nog wel staat te grazen. Getver.
Ik ben even naar hem toegegaan met een borstel en een sponsje met azijn, hij is er nu weer mee gestopt, hoop dat het goed gaat...

Ammy01

Berichten: 645
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:11

savath schreef:
Zarina waar ik enkele maanden geleden over sprak,schuurd nog steeds niet,kan dus aan eikenbomen,de stal,en zelfs de palen van de weide schuren als ze wil.
Maar dankzij insol moet ik niet smeren,geen deken of andere rommel.

Ik hoop dat het zo een zomer blijft,dan zou ik echt gelukkig zijn.
Ben blij dat ik dit topic heb gevolgd van in begin,want danzij iemand van hier,ben ik voor het eerst schuur vrij.


Bedoel je dat ze een Insol injectie heeft gehad en dat ze niet schuurt? Heb al eens vaker gehoord dat dit kan helpen..
Wanneer heeft ze die injectie gehad, en hoe vaak?
En hoe was het daarvoor? Een erg geval of maar een beetje?

Ik heb geprobeerd jouw bericht hierover terug te vinden, maar sinds bokt is vernieuwd kan je de berichten van een bepaalde gebruiker niet meer op een rijtje krijgen Boos!

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:23

Met Vanita haar schuren gaat het nu redelijk. Als ze s'nachts binnen staat schuurt ze wel even, maar volgens mij is het meer een gewoonte geworden als dat ze echt jeuk heeft.
Ik zit in ieder geval al op de helft van de 6 maanden dat ze met die deken om moet lopen!

Freya_bokt
Berichten: 208
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:01

@ frankavosje: beweging is inderdaad beter om het been weer dun te krijgen, en ik moet het ook afspuiten om te koelen. Het is alweer dunner dan gisteren Haha!
Wat buitenstaan betreft denk ik dat ze zelf begrepen heeft dat ze buiten meer jeuk heeft. Ze staat te zeuren aan het hek om binnen te mogen. En wat doe je dan... Ik vind het best zielig, een 4-jarige altijd maar op stal, maar ik merk dat als ze in haar stal met ventilator staat en ingesmeerd wordt volledig jeukvrij is. als ik haar zelfs maar een uurtje buitenzet heeft ze jeuk aan haar manen. Het is verre van ideaal natuurlijk.
De DA heeft gisteren ook bloed genomen voor allergietesten. Over 2 weken weten we waar al die ellende vandaan komt

Freya_bokt
Berichten: 208
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:37

Het is ook altijd wat he...

Het hematoom is naar beneden gezakt en drukt nu op een zenuw. Ze heeft zoveel pijn dat ze de planken uit de stalmuur geschopt heeft Huilen

De veearts is net weg, heeft haar een pijnstiller ingespoten. Er is gelukkig geen nieuwe schade aan haar been

Ga nu dus timmeren, en mijn meisje nog wat laten stappen. Zorgenpaardje....

On the bright side: niks geschuurd

Ik wil bij deze toch waarschuwen voor de negatieve kanten van eczeemdekens. Zijn er nog mensen met deze ervaring?

Kinke

Berichten: 20612
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:00

Vreemd hoor Freya, die van mij loopt al een aantal jaren met eczeemdekens, van april tot november ongeveer en dan bijna altijd 24/7. Ze ligt ook regelmatig en is een nogal spekkige fries, maar dat afknellen daar heb ik nog nooit van gehoord.

Ammy01

Berichten: 645
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:27

Het kan natuurlijk altijd, maar ik vind het ook raar. Verward
Alle eczeemdekens hebben toch rekbare bilriemen? Dus dan kan het toch bijna niet afknellen? Ik heb in ieder geval nog niks gemerkt van ongemakken vanwege de deken. Maar ik heb ook nog niet zoveel ervaring, hij heeft hem pas sinds begin april dit jaar....

Ik zou toch blijven nadenken/opletten of het niet iets anders geweest kan zijn..
En hopelijk gaat het snel weer beter met haar!