[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:02

Ik heb een 15 jarige die redelijk fanatiek luchtzuigt, al vanaf z'n 5e. Heb bij de koop een band gekregen, een leren (al erg versleten) en als hij die om heeft doet hij het niet. Momenteel doe ik hem niet om, hij staat 24/7 in het land en daar heeft hij ook geen gelegenheid. Met poetsen en zadelen enz. negeer ik het maar gewoon. Het gedoe met ding af, ding op.. als het toch voor de rest weinig kwaad kan.
Hij zuigt het liefst ergens aan (voerbak/stalrand) als ik hem even op box zet, staat hij altijd bij de bak te zuigen. (Toen ik hem net had zo fanatiek dat je hem echt beetje gedrogeerd zag kijken) Echter als hij wat spannends vind, of ik hem terecht wijs dan hoor ik hem ook een hapje lucht nemen.
Zou in deze situatie maagcompositium nog helpen? Met andere woorden verwachten jullie dat hij nog last van z'n maag heeft en daarom luchtzuigt of dat het al een gewoonte is geworden en hij zich er zelf mee geruststelt?
Op welke termijn is maagcompositium werkzaam? Hij staat trouwens nu op een schrale wei en krijgt beetje biks na training, hoeveelheid zijn we aan het afbouwen.

Ilonawillems

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:48

hallo,
Ik heb zelf nooit een paard gehad dat luchtzuigt, maar heb wel mensen op stal gehad met zo'n paard.
De relatie tussen maagproblemen en luchtzuigen ken ik niet. Voor zover ik weet ontstaan maagproblemen door een verkeerd voermanagement en stress. Paarden produceren alleen speeksel tijdens het eten. Dit is dus anders als bij mensen, wij produceren de hele dag door. Door te weinig ruwvoer te voeren kauwt het paard te weining waardoor hij ook veel te weinig speeksel aanmaakt. Speeksel is nodig om het maagzuur van het paard te neutraliseren en als dit dus niet gebeurd blijft het maagzuur erg zuur waardoor het de gevoelige maagwand van je paard kan aantasten. Er zijn middelen die preventief gevoerd kunnen worden tegen deze maagaandoeningen, maar dit kun je alleen gaan gebruiken als je 100% zeker bent van het feit dat je paard genoeg ruwvoer krijgt! (6 tot 9 kg per dag voor een paard van 600kg, www.pavo.nl)
Waarom een paard met maagproblemen zou gaan luchtzuigen weet ik niet. Voor zover ik weet gaat een paard luchtzuigen op het moment dat het zich verveelt, dus als zijn leefomstandigheden niet optimaal zijn. Als een paard zich ongelukkig voelt doordat hij iets mist in leven (weidegang, te weinig ruwvoer, soortgenoten) of als hij depressief is door bijvoorbeeld een verkeerde opvoeding (strenge, ongeduldige ruiten, geen beloningen) dan zal hij dingen gaan proberen om het leven voor hemzelf wat aangenamer te maken. Dit kan zich naast weven ed. dus ook uitten in luchtzuigen. Op het moment dat het paard luchtzuigt maakt hij endorfinen aan. Dit gebeurt in een bepaald deel in de hersenen en dit zijn hormonen die je gelukkig maken, zelfs soms een beetje high. Bij mensen is het te vergelijken met hardlopers die de 'man met de hamer' hebben verslagen en als automatisch doorlopen. Het paard wordt dus gelukkig van het luchtzuigen.
Het is absoluut niet waar dat paarden deze stalondeugd van elkaar overnemen. Het slechtste wat je kunt doen is dit paard afzonderen van andere paarden, omdat de luchtzuiger dan nóg ongelukkiger zal worden! Het is dus belangrijk om hem bij zijn soortgenoten te houden en hem veel afleiding te geven. Het omdoen van een band tegen het luchtzuigen is dus eigenlijk ook uit den boze, omdat je hem er dan van weerhoudt om de endorfinen aan te maken. Het feit dat je paard af en toe koliek zal krijgen door een verstopping door de lucht of een andere aandoening ten gevolge van teveel lucht in zijn darmen zal je dan zo goed en zo kwaad voor lief moeten nemen. Je kunt het uiteraard zo veel mogelijk voorkomen door het voeren van genoeg ruwvoer! Gas-koliek is ook een gevolg van een verkeerde balans tussen bacterien in de darmflora, deze ontstaat onder andere door te weinig ruwvoer.

Hoop dat jullie hier wat mee kunnen!

Groet, ilona

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 17:53

Ilona.. dat is de oude visie die jij hier aangeeft.
Luchtzuigen levert dus inderdaad speeksel, speeksel is basisch en maakt de maag minder zuur.

Verder is luchtzuigen duidelijk voedsel gerelateerd.
Ook als het paard voldoende contact, aandacht, weidegang en ruwvoer heeft, blijven ze luchtzuigen rond etenstijd en neemt het luchtzuigen duidelijk af als je ondersteunt met zuurremmers.

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 18:58

misschien ook wel goed erbij te vermelden dat ze de lucht niet doorslikken en dus daarvan geen koliek krijgen, als dit (koliek) gebeurd.
Misschien eerst eens het topic doorlezen ilona??? Slapen Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 19:14

cano schreef:
misschien ook wel goed erbij te vermelden dat ze de lucht niet doorslikken en dus daarvan geen koliek krijgen, als dit (koliek) gebeurd.
Misschien eerst eens het topic doorlezen ilona??? Slapen Knipoog

Precies.. want ook dat koliekverhaal is allang achterhaald door onderzoek. Luchtzuigers krijgen niet vaker (gas)koliek dan niet-luchtzuigers.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 09:56

Tja ilona, ik had dus wel grootste deel van het topic al gelezen en het verband tussen maagproblemen en luchtzuigen al gehoord. En dat ze er geen koliek van krijgen had ik ook gelezen. Die band gaat dus ook niet om (en voorlopig komt hij ook niet op stal)
Dat het alleen van verveling komt geloof ik ook niet. Hij staat momenteel met 4 anderen in een weiland, half schepje biks na de training. Dus iig niet nu vervelening, het is alleen al enorme gewoonte (vanaf z'n 5e jaar). Ik vraag me dus af of hij naast deze gewoonte ook nog last van z'n maag zou hebben en dat ik dus toch beter zuurremmers moet geven om z'n leven comfortabeler te maken.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:13

Ik merk aan mijn pony dat nu ik overgestapt ben van biks naar muesli en de maagcompositum voer al enige verbetering.Wel lijkt hij de ene dag meer behoefte tot zuigen te hebben als de andere dag.Hij doet het al minder nu ik ook ander hooi geef, en vaak eerst hooi voer en dan pas muesli..maar luchtzuigen zal hij blijven doen, de gas ontwikkeling in de darmen is volgens mij wel verminderd en is hij minder gevoelig op zijn buik tijdens het poetsen..Begin binnenkort aan mijn tweede pot maagcompositum en heb met die eerste echt lang gedaan, dus de kosten vallen ook echt mee.

cellavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 17:19

mijn paard heeft hoogstwaarschijnlijk een maagzweer (het is geen luchtzuiger trouwens) ik ben vandaag begonnen met het medicijn Zitac Hippogran, heeft iemand ervaring met dit geneesmiddel?

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:59

Als ik de reacties zo bekijk dan is de heersende visie dat luchtzuigen en maagzuur een relatie met elkaar hebben?
Heb nog een ongeopende pot pronutrin staan voor iemand die het wil proberen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:19

Venetia schreef:
Als ik de reacties zo bekijk dan is de heersende visie dat luchtzuigen en maagzuur een relatie met elkaar hebben?

Ja , helemaal goed.

Greet1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 21:01

Ik heb nog geen ervaring gelukkig met luchtzuigers.

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 08:45

ach, zo erg is het niet hoor!

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:24

je gaat je jezelf aan irriteren als je er te veel op let, heel veel mensen willen geen zuiger maar als je er niet op let is het geen probleem, ik heb er ook een en het enige probleem is dat hij niet naast een jong paard mag staan (die kunnen het over nemen) ik doe hem gewoon een band om en dan kan die de lucht niet binnenkrijgen hij maakt wel de beweging

Toverheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:15

Met een band heb je er idd zelf geen last meer van, maar heb wel eens gehoord dat een paard (iets in) de keel kapot had door de band....is geloof ik niet zo goed afgelopen

Toverheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:16

Woeps, geen topic doorgelezen, kan al wel eerder genoemd zijn Knipoog

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:37

he loesaarbei, wij wonen heel dicht bij elkaar in de buurt haha! Dat jonge paarden het overnemen ben ik niet met je eens maar hierover verschiilen de meningen nogal. Mijn ervaring is in ieder geval anders, mijn inmiddels jaarling is er naast opgegroeid en zuigt geen lucht! Cano heeft ook vaker bij jonge paarden en veulens gestaan en deze hebben het ook nooit over genomen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:38

loesaardbei schreef:
je gaat je jezelf aan irriteren als je er te veel op let, heel veel mensen willen geen zuiger maar als je er niet op let is het geen probleem, ik heb er ook een en het enige probleem is dat hij niet naast een jong paard mag staan (die kunnen het over nemen) ik doe hem gewoon een band om en dan kan die de lucht niet binnenkrijgen hij maakt wel de beweging

Ik zou zeggen, lees het topic eens helemaal door.
het is allang bewezen dat paarden het niet van elkaar over nemen. dus dat jouw paard niet naast jonge paarden mag staan is gewoon onzin. verder helpt een band niet. uit onderzoeken is gebleken dat de meeste luchtzuigers last hebben van hun maag. je lost met een band dus het probleem niet op. ja, voor jezelf. maar de oorzaak van het zuigen blijft hij houden. en dat is erg frustrerend voor een paard. is een beetje hetzelfde idee als dat je bij een verslaafde roker de handen op de rug bind en een een pakje sigaretten voor z'n neus legt. die banden mogen ze van mij dus ook verbieden.
en de banden kunnen inderdaad ook voor inwendig letsel zorgen. er zijn al meerdere paarden die er wonden en inwendige letsel aan hebben overgehouden. ik zou als ik jou was dus eens precies gaan uitzoeken waarom je paard zuigt. er is een reden voor. en doe lekker die band af en probeer het te negeren. je paard zal zich er een stuk prettiger bij voelen zonder band en van het zuigen krijgt hij niets.

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:12

dat van de band had ik nog niet eens gelezen! Nou ja, idd topic doorlezen!!!!!

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:03

Nu is het toppic al erg lang om helemaal door te lezen, maar is er iemand die ervaring heeft met luchtzuigen in combinatie met wortels? Zit er misschien een stof in wortels die maagzuur opwekt?

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:05

Hallo iedereen. Ik heb mijn 19-jarige luchtzuiger inmiddels bijna een heel emmertje Groene Os maagcompositum opgevoerd, maar ik merk weinig verschil. Nu is bij de aankoop van dit spul ook gezegd dat je zeker een emmer moet opvoeren eer je verschil merkt. Ik zit dus nu te twijfelen, nog een emmertje Groene Os kopen, of iets anders proberen. Ik zit dan te kijken naar Pronutin of de wat goedkopere optie; Thrive, van NAF. Heeft iemand advies voor me?

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:32

Hee mijn Pony zuigt ook lucht!
Alleen als ze eten krijgt (snoepjes en biks)
Maar kan het helpen om gewoon geen
biks meer te geven? (doe ik nu al weinig)
Want de snoepjes heb ik nodig bij het VD
Tenzij er een andere mogelijkheid is..

tips?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 19:43

cellavie schreef:
mijn paard heeft hoogstwaarschijnlijk een maagzweer (het is geen luchtzuiger trouwens) ik ben vandaag begonnen met het medicijn Zitac Hippogran, heeft iemand ervaring met dit geneesmiddel?

Waar wordt ZITAC® Hippogran® voor gebruikt?
ZITAC® Hippogran® is werkzaam voor de behandeling en preventie van maagwandlaesies bij paarden.

Hoe werkt ZITAC® Hippogran®?
Het werkzame bestanddeel van ZITAC® Hippogran® is Cimetidine. Elk sachet bevat 4 g Cimetidine per 10 gram granulaat.
Cimetidine grijpt aan op de H2-receptoren van de pariëtale cel in de maagwand. Op deze manier wordt de maagzuursecretie duidelijk verminderd. Doordat Cimetidine selectief aangrijpt op de H2-receptoren van de pariëtale cel, worden de fysiologische processen in andere weefsels en organen niet verstoord. Door de rust die ontstaat voor de maagwand (veel minder zuur), krijgen de maagwandlaesies kans om te herstellen. Daarom is het zeer belangrijk om ZITAC® Hippogran® gedurende 28 dagen te gebruiken.

Hoe wordt ZITAC® Hippogran® toegediend?
Elk sachet ZITAC® Hippogran® bevat 10 g granulaat. Wij adviseren een dosering van 40 mg per kg lichaamsgewicht per dag, verdeeld over 2 of 3 giften. Het granulaat kan eenvoudig met een appelmoesspuit oraal worden toegediend. De behandelingsduur is 28 dagen.

Een standaardverpakking bevat 100 sachets. De bewezen houdbaarheid is 5 jaar na datum van fabricage.

Even ter verduidelijking Knipoog

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:45

Luchtzuigen leidt op zich niet tot verdere klachten en zal ook niet worden overgenomen door stalgenoten, daar zijn de meesten hier het wel mee eens. Ik ook.
Mijn vraag is: Hoe zit het met het gebit na jaren aan een boxdeur of voerbak gehangen te hebben?
Tommy mag van mij rustig luchtzuigen. Hij doet het idd vrijwel alleen tijdens en na het eten. Hij hangt daarbij aan de deur of de voerbak en volgens de tandarts is de band dan toch wel raadzaam omdat slijtage van het gebit wordt voorkomen....
iemand?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 19:50

Gebit slijt wel. Ik heb dat opgelost door een luchtzuigplek te maken en die met rubber te bekleden. Lan heeft ook een rubber emmer als voerbak.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 18:00

JB55: Ik heb sinds een paar maanden een wat ouder paard, die al luchtzoog voordat ik 'm kocht. Geen idee hoe lang hij het al doet, maar het heeft wel duidelijk zijn gebit beïnvloed. Zijn voorste boventanden zijn een stuk afgesleten en zijn voorste ondertanden zijn in verhouding weer iets te lang. Hij kan op zich nog prima eten enzo, en gezien zijn leeftijd raadde de paardentandarts aan om het zo te laten, maar een echt gezond gebit is het natuurlijk niet. Die van mij zuigt trouwens ook op het land, dat moet ik er wel even bij vermelden.