Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bries

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:58

deedee19 schreef:
Ik ben alweer tijden aan het steken (ik mag niet spuiten op de wei aangezien het in een bos ligt) Het is haast niet te doen, maar ieder plantje wat eruit is is er weer een minder zullen we maar zeggen. Heb weer bijna een van de weitjes leeg. En als je dan over je weitje uitkijkt en je ziet niet van die irritante JKK planten staan dan ben ik stiekem toch een beetje trots. Ik hoop dat ik alles er weer uit krijg voor de bloeiperiode.

Dag Deedee,
Ik ben ook gewend te steken. Toch hoor je daar heel verschillende geluiden over. Wat is jouw ervaring? Als je voor de bloei de plant wegsteekt (hopend dat je alle wortels hebt), is het dan écht weg op die plek of komen er op de oude plek tientalle plantjes terug uit wortelresten? Ik ben namelijk erg nieuwsgierig daarna. Zelf heb ik de ervaring van niet maar die geluiden hoor ik wél van anderen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 20:00

deedee19 schreef:
Ik ben alweer tijden aan het steken (ik mag niet spuiten op de wei aangezien het in een bos ligt) Het is haast niet te doen, maar ieder plantje wat eruit is is er weer een minder zullen we maar zeggen. Heb weer bijna een van de weitjes leeg. En als je dan over je weitje uitkijkt en je ziet niet van die irritante JKK planten staan dan ben ik stiekem toch een beetje trots. Ik hoop dat ik alles er weer uit krijg voor de bloeiperiode.

Lastig he als je niet mag spuiten, onze wei is ook in een natuurgebied. Wat helpt is dat als je het weg hebt gehaald de open plekken te bedekken met mest of oud hooi, of plaggen gras. ( de plaggen werken hier het beste) Het grote probleem met uitsteken is dat je de bodem overnieuw verstoord en uit de wortelresten kunnen nieuwe plantjes groeien, als je het er wel helemaal uit krijgt heb je een kale plek waar de zaden uit de ondergrondse zaadbank de kans kan krijgen, de zaden hebben licht nodig om te kunnen kiemen, probeer het licht weg te nemen door de kale plekken te bedekken zodat het gras de kans krijgt en zo het JKK de kans ontmeent om te gaan kiemen.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 20:12

Bries schreef:
deedee19 schreef:

Dag Deedee,
Ik ben ook gewend te steken. Toch hoor je daar heel verschillende geluiden over. Wat is jouw ervaring? Als je voor de bloei de plant wegsteekt (hopend dat je alle wortels hebt), is het dan écht weg op die plek of komen er op de oude plek tientalle plantjes terug uit wortelresten? Ik ben namelijk erg nieuwsgierig daarna. Zelf heb ik de ervaring van niet maar die geluiden hoor ik wél van anderen.

Ik heb zelf wel het idee dat het werkt, maar dan inderdaad bij de kleine plantjes. Bij de grote blijven er haast altijd wel wortels achter helaas. Die tip met de mest ga ik onthouden. Kan ik er bijvoorbeeld ook wat kunstmestkorrels opstrooien?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 20:22

deedee19 schreef:
Ik heb zelf wel het idee dat het werkt, maar dan inderdaad bij de kleine plantjes. Bij de grote blijven er haast altijd wel wortels achter helaas. Die tip met de mest ga ik onthouden. Kan ik er bijvoorbeeld ook wat kunstmestkorrels opstrooien?

Er zijn geluiden die zeggen dat kunstmest werkt, je maakt de bodem vruchtbaarder en gras zal beter groeien. Zelf heb ik met die methode geen ervaring omdat het bij ons op het natuurgebied niet mag. Of kunstmest ook echt licht wegneemt en zo kieming voorkomt heb ik wel vraagtekens bij, maar ik kan me ook voorstellen dat door kunstmest de bodem minder aantrekkelijk kan worden voor kruiskruid en er sneller concurrenten komen. Het bedekken met mest is tweeledig, je maakt de grond wat minder schraal, en je neemt het licht weg. Het is absoluut waar dat jonge plantjes makkelijker te bestrijden zijn dan volwassen planten, volwassen planten hebben ook een erg fors wortelselsel dus ook meer risico om de wortels af te breken en resten blijven zitten.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:19

deedee19 schreef:

Dag Dee Dee,
Ja, dat van die mest is zeker een goede tip. Zelf zou ik liever kunstmest vermijden. Je zou ook gewoon de paardenmest bijeen kunnen scheppen op de plekken waar je de JKK hebt weggehaald. Natuurlijk het overtollige weghalen maar het lijkt me dat het 'bemest' én 'licht afdekt'.
Groetjes
Ellen

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:26

Oké dan ga ik dat proberen. Ik ga woensdag weer steken met mijn vriend. Kan hij mooi de drollen erop gooien Haha!

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:29

deedee19 schreef:
Oké dan ga ik dat proberen. Ik ga woensdag weer steken met mijn vriend. Kan hij mooi de drollen erop gooien Haha!

Hahaha
Goeie rolverdeling Tong uitsteken

Laat je nog weten wat het resultaat is??? Dat is handig voor ons en anderen om te weten.

Succes
Ellen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:35

deedee19 schreef:

Gelukkig heb ik er geen ervaring mee. Maar ik kan me voorstellen dat deze truuk dubbel werkt; door de mest wordt de grond te rijk voor JKK en paarden willen toch niet grazen waar mest ligt, dus blijven ze meteen uit de buurt Vork

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:39

beantsje schreef:
Gelukkig heb ik er geen ervaring mee. Maar ik kan me voorstellen dat deze truuk dubbel werkt; door de mest wordt de grond te rijk voor JKK en paarden willen toch niet grazen waar mest ligt, dus blijven ze meteen uit de buurt Vork

En nog een resultaat, omdat er mest ligt en er niet op die plaatsen wordt gegraasd, worden de concurrerende planten ook niet weggegraasd Knipoog Die concurrentie en de dichte grasmat zorgt er weer voor dat nieuwe planten veel minder kans krijgen.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:59

beantsje schreef:
deedee19 schreef:

Psies!! Zo dacht ik ook!

Ik vind overigens je sign bijzonder mooi!!!

Groetjes
Ellen

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:56

Ik vind het wel erg dat er nog steeds niet tegen gespoten enzo wordt.
En dat mensen hun paarden/koeien nog steeds in een weiland vol jacobskruid zetten

Het is zo gevaarlijk

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:06

nicky_f schreef:
Ik vind het wel erg dat er nog steeds niet tegen gespoten enzo wordt.
En dat mensen hun paarden/koeien nog steeds in een weiland vol jacobskruid zetten

Het is zo gevaarlijk

Ik kan me je zorg verschrikkelijk goed voorstellen, Nicky..... Ik zie soms ook paarden tussen hoog opgeschoten Jakobskruiskruid en dan krijg ik ook de kriebels. Soms bel ik aan of hang een briefje op... Sommige mensen zijn blij erop geättendeerd te worden; sommigen zijn onverschillig. Van die laatste zijn er maar weinig hoor maar we hebben het meegemaakt.

Spuiten is soms nodig en soms gewoon niet. Wat wél steeds nodig blijft is goed weidebeheer. Hier kun je lezen waar je op moet letten http://www.jakobskruiskruid.com/Biologie/Paardenweides%20en%20Jakobskruiskruid.html

De bestrijding van Jakobskruiskruid blijft voortdurend aandacht vragen, ook al heb je alles platgespoten..... en voorkomen is altijd beter dan bestrijden.
Ja, voor paarden en koeien is het rotspul....
Groetjes,
Ellen

BoktponyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:25

ik steek het er ook uit, en het bevalt toch wel goed moet ik zeggen... vorig jaar was het echt super erg en nu staat er beduidend minder Haha! wat ik ook doe is nadat ik het weg heb gestoken een handje kunstmest erop gooien! werkt naar mijn idee ook goed! dat kun je ook gewoon bij het gewone plantje strooien en dan gaan ze ook dood, maar dan heb je het nadeel weer dat je alsnog de dode plant weer op moet ruimen Ach gut

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:27

ik heb net ook weer ff gestoken. mijn knolletjes eten er gelukkig niet van, dus ik laat het eerst wat opkomen voor ik het eruit steek. dan is het beter te zien en makkelijker eruit te halen.
het werkt idd wel. vorig jaar had ik veel meer, ik heb toen alles eruit gestoken en er daarna verse paardenmest in gegooid.... het blijft nu wel weg.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:34

Rianneke schreef:
ik steek het er ook uit, en het bevalt toch wel goed moet ik zeggen... vorig jaar was het echt super erg en nu staat er beduidend minder Haha! wat ik ook doe is nadat ik het weg heb gestoken een handje kunstmest erop gooien! werkt naar mijn idee ook goed! dat kun je ook gewoon bij het gewone plantje strooien en dan gaan ze ook dood, maar dan heb je het nadeel weer dat je alsnog de dode plant weer op moet ruimen Ach gut

Dat kunstmest strooien op zo'n open plek is een goed advies, zo krijgen de concurenten ( gras) van Jakobskruiskruid de kans om snel een dichtere zode te vormen en voorkomt dus kieming van nieuwe plantjes. Het nadeel is een nieuwe bodemverstoring, maar idd als je zorgt dat dat snel dichtgroeit met gras voorkom je ze goed mogelijk nieuwe vestiging. Bij die uitgestoken plant kun je ook nog goed opletten of er uit eventueel achtergbleven wortelrestjes nieuwe plantjes komen. Hoe jonger de plant is, hoe meer resultaat je zult hebben met bestrijding.
Maaien is niet een goede manier, dan verlengen de planten hun levensduur en ze groeien heel snel terug. Je voorlomt wel zaadverspreiding maar verlengt dus de levensduur van de plant. Gelukkig speelt de wind bij zaadverspreiding niet zo'n grote rol als er vaak wordt gedacht. Zaden kunnen wel ver komen hoor, maar dan is het natuurlijk ook afhankelijk of ze een geschikt plekje vinden om te kiemen uit te groeien tot een volwassen plant weer zaad te zetten etc.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:45

Maar kunstmest strooien als de paarden er ook lopen, lijkt mij niet zo'n goede zet!

BoktponyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:30

CarolineP schreef:
Maar kunstmest strooien als de paarden er ook lopen, lijkt mij niet zo'n goede zet!

nee idd! maar dat doe ik ook niet maar heb er ook niet aan gedacht om het er bij te zetten Bloos

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:28

Nou het steken kon ik niet meer bijbenen en aangezien het nu bijna gaat bloeien heb ik nu alle planten eruit getrokken. Ik kan nu zeggen dat alles eruit is. Ik ga straks als het gras iets meer afgegeten is nog alle achtergebleven kroosjes uitsteken. Nu heb ik wel dubbel werk, maar anders kreeg ik alles in bloei en dat moet ik ook niet hebben dus dan maar dubbel werk

_miracle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:03

superactie!
k doe mee

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:41

Waar ik nog steeds niet helemaal achter ben: HOE giftig is JKK nu ?

In ons weiland van ca. 1 hectare heb ik ca. 20 planten uitgetrokken. In het naastgelegen hooiland van de buren zie ik een enkele plant staan en ook in hooivelden in de omgeving (waar onder andere ik ook mijn hooi van krijg) zie ik af en toe een JKK plant staan. Kan dit al problemen geven, of moet een paard echt kilo's binnen krijgen voordat het echt gevaarlijk wordt. Ik las ergens dat 2-3 % JKK per kilo lichaamsgewicht problemen gaat geven. Dat is voor een paard van zo'n 400 kg, toch al een kilootje of 10 JKK ! Dan moeten ze toch heel wat plantjes opeten. Ik begrijp dat het gif zich stapelt, maar een paar plantjes op 100 pakken hooi is dus nog niet zo'n probleem... wie weet hoe het zit ?

Ik ga overigens mijn hooiboer zeker vragen of hij JKK bestrijdt en of ik het land waar mijn hooi vanaf zal komen van te voren mag inspecteren, maarja, moet ik me zorgen maken als ik een paar plantjes over het hoofd zie...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:45

Ik strooide er altijd 'strooizout' op. De plant rot dan na een regenbui helemaal weg, ook de wortels!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:04

Siggy schreef:
Waar ik nog steeds niet helemaal achter ben: HOE giftig is JKK nu ?

Ik begrijp dat het gif zich stapelt, maar een paar plantjes op 100 pakken hooi is dus nog niet zo'n probleem... wie weet hoe het zit ?

Als een paard veel kruiskruid in korte tijd eet zal het snel ziek worden, maar als het om kleine beetjes gaat, het zogenaamde cumulatieve effect moet er frequent Kruiskruid gegeten worden wil de schade blijvend zijn. Je kunt het vergelijken met een biertje op zijn tijd, als je dat af en toe doet heeft dat geen schadelijk effect op de lever, ( het staat uitgelegd op de pagina's een hapje kan geen kwaad? )
http://www.jakobskruiskruid.com/Feiten% ... kwaad.html
Het technische gedeelte staat uitgelegd op de pagina de werking van de
Pyrrolizidine Alkaloiden
http://www.jakobskruiskruid.com/Feiten% ... 0PA's.html
Als je je iedere dag klem zuipt heeft dat wel gevolgen voor de lever want dan kan de lever zich niet meer herstellen, je kunt het een klein beetje vergelijken met elkaar. Ik begrijp trouwens wel dat je denkt dat ieder hapje meetelt, zo staat het ook op veel websites. Alleen het beeld wat er op veel websites geschetst wordt is niet correct.
Natuurlijk wil ik ook niet dat paarden kruiskruid eten, je kunt het beter voorkomen en het uit de wei halen, vers zullen ze het normaal niet eten, in het hooi is er wel een risico omdat ze het dan niet herkennen en zo heb je meer risico dat er frequent kruiskruid wordt gegeten.
De letale dosis is ook afhankelijk van de leeftijd etc. Jongere dieren zijn gevoeliger dan oudere dieren.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 22:31

Super bedankt EstherHegt, hier heb ik wat aan. Dit neemt zeker een groot deel van mijn ongerustheid weg. Het lijkt hier nog binnen de perken te zijn wat betreft de verspreiding van JKK. Ik zal op mijn hoede blijven, maar weet nu in elk geval wel dat ik over dat enkele plantje niet direkt in 'paniek' hoef te raken. En uit mijn weide blijf ik het zowiezo wel verwijderen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 23:08

Siggy schreef:
In het naastgelegen hooiland van de buren zie ik een enkele plant staan en ook in hooivelden in de omgeving (waar onder andere ik ook mijn hooi van krijg) zie ik af en toe een JKK plant staan.

Zie je alleen bloeiende planten nu boven het lange gras uitkomen waardoor je ze herkend?
Het is dan nl. ook heel goed mogelijk dat er nog talrijke kleinere planten/rozetten tussen staan die je niet direct ziet. Ik ken hier ook van die hooilanden. Daar lijkt het nu om een enkele plant te gaan, maar ga je op onderzoek uit, dan schrik je van de rest.

Ik wil je niet ongerust maken, maar ga toch maar eens navragen of beter zelf even kijken hoeveel er nu wel of niet staat. Zeker in het hooi zou ik geen risico nemen.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 08:41

Ja precies. Kijk ik heb nu ook alle hoge planten eruit. Ik heb zelf zoveel gras dit jaar dat ik niet weet wat ik ermee moet, maar geen haar op mijn hoofd die erover denkt het te laten hooien, want ik weet zeker dat er nog heel wat rozetten tussen dat gras zitten, die ik er uiteraard nog wel uit ga halen, maar ik begin met de planten die kunnen gaan bloeien. Ik had alles eruit, maar zo heel af en toe kom ik nog een verdwaalde tegen die een poging doet.