[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:45

Dookie schreef:
Woensdag dat komt, dan is het 3 weken geleden dat het begonnen is.
Waarom deed hij dan dinsdag en woensdag niets

Was hij dinsdag en woensdag ook in de binnenbak geweest? En ben je dan vandaag in de binnenbak geweest?

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:51

Narco schreef:
Ik zou absoluut haar mening overdenken! Ze zegt dit niet om jouw te pesten. Heel veel paarden hebben last van hun rug! DA kijkt misschien op een andere manier naar de rug dan zij? Kon je ook reakties zien van je paardje toen zij de rug bekeek/er aan kwam?!

O, maar dat doe ik ook wel, en ik sluit ook niet uit dat ze een gevoelige rug heeft. Ik ga daar ook nog naar laten kijken.

Ze drukte met haar vingers vrij stevig in haar rug, waarop ze soms verstapte. Geen oren naar achteren, niet de rug laten zakken, geen trekken met de huid.

Eerlijk gezegd vond ik het een beetje twijfelachtig. als ik haar wil laten schikken, doe ik dat ook altijd met 1 vinger.
Maar zoals gezegd, het zadel wordt nagekeken en haar rug ook. Maar ik zet haar niet meteen stil, ze loopt zo lekker op het moment!

Farjen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 21:04

Narco schreef:
Dookie schreef:
Woensdag dat komt, dan is het 3 weken geleden dat het begonnen is.
Waarom deed hij dan dinsdag en woensdag niets

Was hij dinsdag en woensdag ook in de binnenbak geweest? En ben je dan vandaag in de binnenbak geweest?

Woensdag en donderdag binnenbak.
Vandaag buitenbak, hij begon dus terug naar binnenbak, terug naar buitenbak, terug naar binnebak. Merkte geen verschil

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 21:17

zonder te willen drammen: heb je al overwogen een shake-dagboek bij te gaan houden? Dat kan een hulp zijn om oorzaken/factoren te achterhalen en is reuze handig als je naar de DA gaat!

Vooral lekker experimenteren: in licht/donker, goed/slecht weer, aan de longe, zonder hoofdstel enz.

over langere termijn ga je mss verbanden zien die je nu (nog) mist!

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 10:06

Zo'n shakedagboek is wel een goed idee!
@ Dookie; toen hij weer begon had hij toen een hoofstel/ halster aan? En di. en woe. niet?

Farjen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 10:08

Ik heb er dinsdag en woensdag er gewoon mee gereden met hoofdstel dus.
Hoofdstel/halster maakt nix uit, als ik hem laat loslopen in de bak doet hij het, als ik zijn halster eraf haal doet hij het nog steeds

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 10:49

volgens mij lijkt jouw verhaal op mijn verhaal...

Tancreda4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 10:52

Mijn paardje heeft het als stress tik. Ze doet het al 2 jaar, sinds toen ze 1 was. Een stress tik als ze moe is, het zat is, het er niet mee eens is, opgefokt is... etc etc.

Hier waren we al even aan het rijden. Na een tijdje begint het, dan is ze het een soort van zat.
Met dank aan mn pa een foto op het hoogste moment:
Afbeelding

Nu zijn er meerdere mensen geweest die zeggen dat ik er misschien een martingaal aan moet hangen. Niet zo zeer om het af te leren of iets. Daar ga ik niet eens aan beginnen, omdat ze het doet sinds ik haar ken, het niet aan het rijden zal liggen, en ik er gewoon mee moet leven. Dat wist ik ook, ik wist dat het zou komen, het komt niet als verrassing.
Maar een martingaal meer voor mijn eigen veiligheid omdat ze best hoog kan gaan zwaaien en éen martingaal dat wat kan inperken zodat ik niet steeds de kans heb op een gebroken neus of blauw oog... Wat vinden jullie hiervan? Niet natuurlijk heel strak, niet dat ze er met gewoon lopen last van heeft, maar dat de hoogte van het zwaaien wat wordt beperkt... Of zou ze dan steeds te veel dreun op het bit krijgen?

Overigens ga ik over een tijdje, als ze wat meer is doorgereden (ze is net zadelmak) misschien eens met zo'n leren bitje proberen, zodat er geen hoofdstel aan hoeft. Of helemaal hoofdstelloos, neusriemloos en dat soort dingen. Omdat ik stiekem een beetje twijfeld of het niet aan halster/ hoofdstel ligt. (al doet ze het ook zo nu en dan los in de bak...)

ellepel

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 10:56

afgelopen dinsdag en woensdag schudde ap ook niet, toen riep ik hier nog dat ie schudvrij was.....

gisteren en vrijdag was t dus wel weer heel heftig aanwezig.
ik vind dat briesen van dookie haar paard toch wel heel typisch hooikoorts achtig..

was er nou nog iemand die het laatste filmpje van ap niet kon zien?

hij staat hier namelijk ook:

http://video.google.com/videoplay?docid ... 1149594008

( en als die t niet doet...dan weet ik t ook niet meer..)
Laatst bijgewerkt door ellepel op 04-06-06 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 10:59

Tancreda4;

ik zou nooit een martingaal of iets dergelijks eraan gaan hangen..
wat denk je wat er in de mond van je paard gebeurd als hij zo onwillekeurig met het hoofd omhoog schud en deze dan strak word tegengehouden door een martingaal??

nee, keur ik echt af, door de mega druk op het bit op dat moment kan er vanalles kapot gaan in de mond en dan ben je nog verder..

bij zo'n dier met een stress tic zou ik denk ik proberen om met speciale voeding iets te verbeteren zodat ze relaxeder word. bach remedie kan best goed helpen,maar er zijn ook voeders waardoor dieren rustiger worden.. ik zou dat eerder doen

Farjen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:07

En heb jij dan zo'n netje al geprobeerd ellepel?
In de wei zie ik het hem amper/tot niet doen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:40

nee, een netje is voor ap geen oplossing

ap kan er namelijk niet tegen als er wat op zijn neus zit!

heb het geprobeerd met een stukje pollengaas wat ik had en dat was een regelrecht drama, hij was net zolang aan het wrijven en schuren tot ie dat ding af had..

ap kan ook totaal niet tegen een neusriem, zowel van halster als van hoofdstel, dat irriteerd hem zo erg dat hij gaat schuren tegen wanden om dat eraf te krijgen.....

dus voor hem geen oplossing

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:58

ellepel schreef:
Tancreda4;

ik zou nooit een martingaal of iets dergelijks eraan gaan hangen..
wat denk je wat er in de mond van je paard gebeurd als hij zo onwillekeurig met het hoofd omhoog schud en deze dan strak word tegengehouden door een martingaal??

nee, keur ik echt af, door de mega druk op het bit op dat moment kan er vanalles kapot gaan in de mond en dan ben je nog verder..

bij zo'n dier met een stress tic zou ik denk ik proberen om met speciale voeding iets te verbeteren zodat ze relaxeder word. bach remedie kan best goed helpen,maar er zijn ook voeders waardoor dieren rustiger worden.. ik zou dat eerder doen

Ja precies, daar dacht ik ook al aan... Dat er dan steeds weer zo'n dreun op het bitje komt. En ik ben al zo voorzichtig mogelijk met het mondje, maar met zoiets verpest je het natuurlijk wel weer wat...

Dat bach remedie was ik eigenlijk niet eens opgekomen. MIsschien is dat idd het proberen waard! Bedankt

Tancreda4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 16:23

Een vraagje, waar kun je zo'n neusnetje kopen eventueel? Misschien dat ik die ook eens ga proberen. Ik durf wel redelijk met 'zekerheid' te zegegn dat het geen allergie is, maar om het zeker uit te sluiten... wellicht zit ik er harstikke naast en zijn het wel de polletjes. Al zijn de rest van de symptomen niet echt herkenbaar.

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 16:27

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 16:29

Ik ging met volle moed Armani van de weide halen, zat hij al de hele tijd te knikken toen ik hem meenam, heeft hij me bijna geraakt toen hij naar zijn neus trapte, ..
Dus in binnenbak losgelaten, geschud (ook tijdens het poetsen)
aan de longe gehangen buiten, weer schuddeeeen, weer op wei gezet, weer schudden
Toen ik toekwam was de lucht grijs, nu schijnt de zon

Coentjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 17:56

Bij piafferuitersport hebben ze ze ook.. 3 netjes voor 40 euro.. scheelt weer 10 euro (geloof ik) met de paardendrogist!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:38

ik heb ap vanmiddag even laten rennen in de bak, en t was aan 1 stuk door..schudden,schudden, proesten......

ik vind dat het dit jaar bij hem wel allemaal erg lang blijft hangen, volgens mij was hij er vorig jaar rond deze tijd toch echt wel vanaf....

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 19:58

ellepel schreef:
ik heb ap vanmiddag even laten rennen in de bak, en t was aan 1 stuk door..schudden,schudden, proesten......

ik vind dat het dit jaar bij hem wel allemaal erg lang blijft hangen, volgens mij was hij er vorig jaar rond deze tijd toch echt wel vanaf....

Ik kon trouwens dat filmpje niet zien maar ik heb het nu dus wel gezien! Nou........Ap en Niek hebben hetzelfde hoor! Ik dacht ik Niek zag lopen, precies dezelfde bewegingen!!!!!!!
Vandaag heb ik twee uur in het bos gereden maar nergens geen last van ook thuis niet! Ondanks de zon..de wind is wel weer gaan liggen, misschien lag het daar aan?!

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 21:35

olivia heeft vandaag ook niet geschudt, ondanks de zon, wind en een stoffige bak. Ik kan er geen touw aan vastknopen. Het rijden gaat trouwens ondanks de dagen waarop ze wel schudt, heel erg goed. Ik kan zelfs op de slechte dagen nog gewoon rijden, alleen dan doe ik geen hoofdstel om. Voor de rest kan ik echt werkelijk alles met haar doen.

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 21:47

Roos schudde vandaag ook niet, maar bij Roos zit er ook niet echt heel veel logica in. In prinpice schudt ze in de lente/zomer wel en in de herfst/winter niet, maar heb nu een tijd niet gereden ivm veulen (heb er vandaag voor de 3e keer weer opgezeten) en als ik er dan weer een keer op ga schudt ze niet, maar weet eigenlijk wel vrijwel zeker dat ze als ik weer regelmatig rijd weer begint te schudden.
En ze schudt dus ook niet los op stal / in de wei, wel tijdens longeren / los laten rennen in de bak.

Rijd nu met netje, maar dat is ook raar. Had eerst zo'n masker dat over het hele hoofd ging van de paardendrogist, dat hielp 2 weken, daarna begon ze weer. Aan het einde van de zomer vorig jaar zo'n neusnetje gekocht, hielp ook weer een paar weken, daarna begon ze weer een beetje, maar toen stopte ze uiteindelijk ook wel weer omdat het toen herfst werd / viel er wel een beetje doorheen te rijden.

Dus ik snap het allemaal niet echt, als het niet rijtechnisch is zou ze in de wei ook moeten schudden, doet ze niet. Als het wél rijtechnisch is snap ik niet waarom ze in de winter niet schudt en dus dat zo'n netje een paar weken helpt en ze dan weer begint
En als ze ergens pijn heeft snap ik dus ook niet waarom ze soms wel en soms niet schudt en sowieso waarom ze er zo vrolijk bij kijkt / niet echt pijn lijkt te hebben (maar dat laatste zegt natuurlijk niet zoveel).

menollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 21:59

Renza schreef:
Dus ik snap het allemaal niet echt, als het niet rijtechnisch is zou ze in de wei ook moeten schudden, doet ze niet. Als het wél rijtechnisch is snap ik niet waarom ze in de winter niet schudt en dus dat zo'n netje een paar weken helpt en ze dan weer begint
En als ze ergens pijn heeft snap ik dus ook niet waarom ze soms wel en soms niet schudt en sowieso waarom ze er zo vrolijk bij kijkt / niet echt pijn lijkt te hebben (maar dat laatste zegt natuurlijk niet zoveel).

Ik snap het ook niet echt. Maar volgens mij zou het wel kunnen. Ik zal het uit proberen te leggen met een voorbeeld. Ik heb een soort van eczeem op mijn rechterhand. Het is te controleren met een zalfje. Echter in de zomer verdwijnt het volkomen. Zolang het warm weer is heb ik er geen last van, zodra het kouder wordt, gaat regenen of iets in die richting dan krijg ik er weer last van. Nu heb ik wel te horen gekregen van de huisarts dat als ik stressvrij ben, het waarschijnlijk ook minder snel in de winter terug komt.

Waar leidt dat heen? Een paard heeft misschien een aanleg om ergens gevoelig voor te zijn. In de zomer zijn ze dan gevoeliger voor bepaalde prikkels zoals bijvoorbeeld het scheef zijn en uitten dit door te schudden. Haal je de oorzaak weg, de scheefheid, dan schudden ze ook in de zomer niet. Dan kunnen pollen een mede-oorzaak zijn die op zichzelf staand geen oorzaak zou zijn. Of vliegjes zijn een mede-oorzaak, de temperatuur enz. Het schudden kan een combinatie van factoren zijn, waarbij als je er 1 weghaalt, het schudden zal verminderen of verdwijnen. (dit hoop ik tenminste, maar nogmaals ik heb er geen verstand van, dit is mijn visie)

Waarom ze het niet deed de eerste weken met een netje? In 1 van de eerste pagina's staat een artikel, daarin stond dat een netje niet zou helpen omdat het alleen de aandacht van het paard verlegt. Ze krijgen andere prikkels door via hun neus en stoppen zo tijdelijk met schudden, totdat ze gewend raken aan het netje. (zoiets was het tenminste) Dit zou hier ook het geval kunnen zijn.

Als een netje niet werkt, dan vraag ik me af in hoeverre andere hooikoorts dingen wel zullen werken. Het netje zorgt ervoor dat er geen pollen de neus in gaan, toch schudden sommige paarden dan nog. Dus ik twijfel dan wel degelijk eraan of allergie een enige oorzaak is, of dat er meerdere oorzaken samenwerken om tot het schudden te komen.

Ik weet niet of ik nu heel onduidelijk ben, dan moet je het maar zeggen. Dit is zoals het uit mijn hoofd komt, en mijn hoofd is soms nogal warrig. Het houdt niet altijd rekening met logica,

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:08

Bedankt voor je reactie .
Moet waarschijnlijk sowieso op zoek naar nieuwe instructeur/trice, omdat de vorige verhuisd is, dus was al van plan om dan te kijken of er hier in de buurt een AdB-iemand is die lesgeeft (geloof het wel nl) en dan kijken of dat wat is.

Het is trouwens niet m'n eigen paard, ze schudde voor ik haar ging rijden al een paar jaar en is helemaal nagekeken (benen, oren, tanden, rug, enz, geloof de meeste dingen meerdere keren), zadel past ook (ook volgens de zadelmaker), wel of geen bit maakt ook niet uit (als ze schudt en ik haar na het rijden zonder zadel en hoofdstel los achter me aan laat rennen schudt ze ook), dus opzich heb ik wel redelijk wat uitgetest. Ze is ooit een buitenritje begonnen, dus het is ook niet dat ze de bak zat is.
Stress heb ik een paar weken terug toen ik ging rijden met het veulen in de stal ook uit kunnen sluiten, ze kon van de stress niet eens normaal stappen, maar heeft niet geschud (ze is sowieso normaal gesproken geen stresskip, maar heb dat nu redelijk definitief uit kunnen sluiten ).
Maar ben nu dus van plan te kijken of dat rechtrichten van AdB (hangt er dus een beetje vanaf of ik iemand hier in de buurt kan vinden die op die manier lesgeeft) nog effect heeft.

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:13

Ik bedoelde bij mezelf stress, niet bij het paard. En er zijn andere manieren van stress die bijvoorbeeld wel weer meewerken naar het schudden toe bij een paard, dan bijvoorbeeld de stress van een moeder die haar veulen mist.

Olivia heeft trouwens ook een goed passend zadel, zonder of met hoofdstel maakt iets uit in intensiteit, niet in hoeveelheid schudden. Zowel buiten als in de bak doet ze het. Enige moment dat ze het niet doet, is als we gaan springen. Dan stopt ze gewoon met schudden.

Ik hoop dat je succes hebt in je zoektocht naar een goede instructeur en dat deze je verder kan helpen. Niets is zo erg als de oorzaak niet kennen en je ziet gewoon dat het paard er last van heeft.

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:18

Ja idd, kijk opzich maakt het me niet uit als ik de hele zomer niet kan rijden / ze schudt, maar het idee dat het misschien op de een of andere manier wel op te lossen is, maar je niet weet hoe is gewoon best wel frustrerend.
Maar ben iig wel bij dat Roos er zelf weinig last van lijkt te hebben, zit (ook op momenten dat ze schudt) goed in dr vel en is gewoon vrolijk, lijkt me helemaal vervelend als het paard buiten het rijden om ook schudt, nu is het vooral voor mij vervelend dat ik niet normaal kan rijden, maar ach, dat geeft niet zo.

Springen mag ze niet ivm slechte voorbenen, dat is wel jammer, anders kon ik dat ook nog uittesten (balkjes draven wel, dan schudt ze boven de balkjes minder dan in de rest van de bak, dus kan altijd nog de hele bak vol met balkjes leggen )