Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 15:55

De scopie is uitgevoerd, de voorste luchtwegen zagen er netjes en schoon uit. Wel cornage gezien. slijmvorming in de diepe luchtwegen te zien eigenlijk de hele buis van de diepe luchtwegen tot aan de longen was ‘besneeuwd’ met witte stukjes slijm. Conclusie: astma.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 15:59

Dat geeft iig duidelijkheid.
Hoe was je paard er onder ??
En heb je nog een medicatietraject besproken ??

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 16:11

Ja super braaf, ingreep van niks eigenlijk. Hij had een roesje gehad voor een cavia denk ik want normaal bij de tandarts valt hij bijna om en nu was hij met 15 minuten alweer wakker.

Hij gaat een verslagje schrijven die ik dan weer naar mijn dierenarts kan sturen. Het wordt puzzelen, vernevelen met nacl wat ik al deed is goed en hij adviseerde ook om te proberen met balsamic air of immusan. Daarnaast de puffers (die ik al gaf) met flixotine en atrovent kunnen helpen en verder vooral weer management omtrent het zo stofvrij houden. Hij staat gelukkig veel buiten, kan zelf kiezen staat 24/7 buiten met inloopstal. Dus het is nog even puzzelen wat voor hem werkt, de arts gaf aan dat het met astma bij ieder paard anders is qua behandeling en wat aanslaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 16:36

Ik weet niet meer wat ik toen voor Missy had, maar dat werkte goed. Maar dat is al járen geleden :)

Zorrolily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 16:43

Zilfstar schreef:
Dank voor t meedenken iedereen! De cushCare bekeken maar helaas is het een brokje. En na mijn eerste ervaring met slokdarmverstopping door zijn slokdarmverlamming geef ik geen brok meer, alleen geweekt. Hij doet t verder goed op de combi speedibeet en wiesenflakes en muesli erdoor geweekt. Zoek vooral iets wat dus droog gegeven kan worden voor de ochtendvoerbeurten. Want stal kan helaas niet faciliteren in voer ter plekke weken en t mag allemaal niet zo lang geweekt staan. Ga zo n Welkoop toe, eens kijken n de hartog compact gras en de senior die hier genoemd werd. Hij staat er verder jolig enzo bij hoor, gister nog voerbakje v onze pony uit zijn mond moeten frutselen die hij heel parmantig heel hoog hield… blij ei

Met het risico te klinken als een cheerleader voor CushCare, je kan het ook nat maken. Zorro eet het droog, het zijn hele mini brokjes (meer grote kruimels) en hij vind droog voer echt lekkerder. Maar je kan het dus ook nat maken zonder dat het dan lang hoeft te weken. Bij mij op stal was lang weken ook geen optie, daarom echt lang doorgezocht naar iets wat niet of kort geweekt hoeft te worden.

Je zou Voervoorpaarden eens kunnen mailen, ik heb gelezen dat andere mensen goeie ervaring hadden met hun. Ik kreeg een wat kort antwoord waar ik niet perse iets aan had, maar ze leveren wat ik nodig heb dus dat is mooi :o

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 17:02

Zilfstar schreef:
Dank voor t meedenken iedereen! De cushCare bekeken maar helaas is het een brokje. En na mijn eerste ervaring met slokdarmverstopping door zijn slokdarmverlamming geef ik geen brok meer, alleen geweekt. Hij doet t verder goed op de combi speedibeet en wiesenflakes en muesli erdoor geweekt. Zoek vooral iets wat dus droog gegeven kan worden voor de ochtendvoerbeurten. Want stal kan helaas niet faciliteren in voer ter plekke weken en t mag allemaal niet zo lang geweekt staan. Ga zo n Welkoop toe, eens kijken n de hartog compact gras en de senior die hier genoemd werd. Hij staat er verder jolig enzo bij hoor, gister nog voerbakje v onze pony uit zijn mond moeten frutselen die hij heel parmantig heel hoog hield… blij ei

Ik denk dat je iets onmogelijks zoekt als het geen brok mag zijn maar ook niet geweekt mag worden.
Veel andere dingen zoals compact gras verwacht ik dat hij ook niet eet. Al die korte gehakselde dingen niet.

Cushcare is zo zacht dat het nauwelijks een brok te noemen is. Iets anders wat erop lijkt is havens crumbs.
Ik hoop dat jouw paard toch wel de grasachtige dingen eet, en anders zijn je opties beperkt denk ik.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 18:59

Temeraire schreef:
Zilfstar schreef:

Ik denk dat je iets onmogelijks zoekt als het geen brok mag zijn maar ook niet geweekt mag worden.
Veel andere dingen zoals compact gras verwacht ik dat hij ook niet eet. Al die korte gehakselde dingen niet.

Cushcare is zo zacht dat het nauwelijks een brok te noemen is. Iets anders wat erop lijkt is havens crumbs.
Ik hoop dat jouw paard toch wel de grasachtige dingen eet, en anders zijn je opties beperkt denk ik.

Maar zijn dat ruwvoer vervangers? Want de slobbers wat krachtvoer zijn doet hij t goed op. Het voordroog wat er nu lag was beter gegeten met minder proppen. Zeker het deel wat ik op de grond had gelegd ipv zijn hoge haybar. Nu dus weer flink deel op de grond, zijn lage haybar schoon geveegd en nu daar de hartog gelegd. Had het idee dat hij het al wat rustiger eet. Dat kan natuurlijk ook deel vt probleem zijn. Morgen verder kijken. Zijn bodyscore is nog hetzelfde dus afvallen doet ie niet gelukkig

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 07:24

Ik voer mijn oudste dame haar bix ook geweekt. Dat heb ik met de warmste dagen wel in de koelkast gezet. Maar de seniores heb ik geen last van gehad dat dat al vies werd met 8 uren weken en op zo koel mogelijke gewone plek neerzetten.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 08:48

Ik heb afgelopen zomer ook geen last gehad van het zuur ruiken van de SP, gelukkig. Ik probeer het wel op een donkere/koele plek te weken.

Voor wat betreft de astma heb ik zojuist toch maar een hooistomer van Haygain besteld, ik ben benieuwd...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 09:02

Flinke uitgave ;( maar de ervaringen zijn er wel goed mee.
Hier vonden ze gestoomd hooi sowieso erg lekker.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 10:26

Ja zeker een flinke uitgave, maar ze blijven hun prijs wel waard en hopelijk helpt het... Kan nu al niet wachten tot hij binnenkomt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 10:34

Welk model heb je ?? Ik meen dat er 3 groottes waren ??

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 10:47

Ik heb de kleinste genomen, dat vond ik voor nu wel duur genoeg en ik zal toch moeten testen of het werkt. Nu ben ik zo'n 3-4x per dag op stal om te voeren en zou dat in principe moeten lukken met de stomer, het kost me alleen 30 minuten extra over 2 beurten, de andere 2 voerbeurten was ik sowieso al een uur per beurt op stal.

Betekent wel dat hij mogelijk tijdelijk even alleen moet staan om te kijken of het ook werkt, of dat ik in de middag als ze bij elkaar staan wel hooi moet weken, is even uittesten wat werkt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 11:42

Het zou wel echt super zijn als het dan helpt :j

Ik had de paarden woensdag ontwormd en vanmorgen toch best nog wat mest geruimd met horzellarves er in. Vooral de ruin had er toch flink wat zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 11:48

Dan heb je het iig niet voor niets gedaan.
Is het bij horzellarven ook zo dat je na een precies aantal dagen opnieuw moet ontwormen of is dat bij een andere wormensoort ?

Hier heb ik na het ontwormen (dinsdag) niets gevonden, maar sinds ik de psyllium kuur doe is de mest van Boon wel een stuk verbeterd. (wat logisch is want die zaadjes onttrekken vocht uit de mest).

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 11:53

Somebitch schreef:
Ik heb de kleinste genomen, dat vond ik voor nu wel duur genoeg en ik zal toch moeten testen of het werkt. Nu ben ik zo'n 3-4x per dag op stal om te voeren en zou dat in principe moeten lukken met de stomer, het kost me alleen 30 minuten extra over 2 beurten, de andere 2 voerbeurten was ik sowieso al een uur per beurt op stal.

Betekent wel dat hij mogelijk tijdelijk even alleen moet staan om te kijken of het ook werkt, of dat ik in de middag als ze bij elkaar staan wel hooi moet weken, is even uittesten wat werkt.

Als het goed is, kan gestoomd hooi ca 24 uur liggen zonder problemen.
Dus zou je eventueel hem direct een 2de x aan kunnen zetten terwijl je aan het uitmesten bent ofzo.

Eventueel kun je een tijdschakelaar er tussen zetten mocht je hem op bepaalde tijdstippen willen laten werken.

Wij hebben gister ochtend de wormkuur gegeven. T zal mij benieuwen of ik straks met uitmesten wat ga vinden in de mest(ben me er zeker van dat ik wat vind).
Wat wel grappig is, ze hebben echt alle 3 verschillende mestballen.
Dus ik herken van welke pony het afkomt

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 11:56

Somebitch schreef:
Ik heb afgelopen zomer ook geen last gehad van het zuur ruiken van de SP, gelukkig. Ik probeer het wel op een donkere/koele plek te weken.

Voor wat betreft de astma heb ik zojuist toch maar een hooistomer van Haygain besteld, ik ben benieuwd...

Wat goed! Ik gebruik 'm al jaren intussen. Had eerst de kleine maar ben overgestapt naar de grote twee jaar geleden. Hoop dat het je paard gaat helpen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 11:57

Verschillende mestballen is idd wel handig.
Tussen Boon en Jasmijn hoef ik ook nooit te twijfelen :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 12:05

Kelly heeft echt olifantenpoep _O-
Dat is een hele dikke bult, komt echt vast omdat ze alleen maar geweekt voer krijgt.
De ruin heeft op zich wel gewone mestballen,behalve als hij wat teveel van de voordroog eet,dan word het heel slap.

Dubbelfun, nee horzellarves hoeft niet na zoveel tijd weer.
Al ik wel denk dat er misschien wel wat blijft zitten en die misschien met de keer daarna weer worden gedood?
Heb eigenlijk geen idee

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 12:07

Hhahaha Ellepel: ik heb me laatst afgevraagd waarom mijn 13 jarige soms van die dikke mestballen heeft. Bij hem wel afgewisseld met normale mestballen. Jij denk dat het aan geweekt voer ligt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 12:19

Ja gedeeltelijk wel denk ik?
Ik heb eigenlijk geen idee,misschien heeft ze ook een wat mindere darmwerking?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 12:52

Wat fijn dat de horzellarven eruit zijn gekomen na de ontworming Ellepel!

Fijn ook dat de mest van Boon goed blijft. :)

@hagelslag, ik had inderdaad gelezen dat je het 24 uur kan bewaren. Maar toen dacht ik ja dan komt er toch misschien nieuw stof op? Dus ik heb al besloten dat mijn kist van "stalkist" omgedoopt gaat worden naar een kist om de hooinetten in te doen die ik heb gestoomd, dan blijft het zeker stofvrij ;) Ik zal maar even moeten ervaren wat makkelijk werkt maar inderdaad twee keer achterelkaar stomen is ook een optie.

En een tijdschakelaar is inderdaad ook nog een optie!

@Sachertorte wat fijn dat jij ook een haygain hebt, heb je deze ook vanwege astma klachten aangeschaft? Zo ja merk je verschil?

Sinds ik SP voer heeft die van mij ook 'grotere' mesthopen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 12:55

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 13:20

@somebitch
Het gaat vooral om de schimmels die dan weer opnieuw de overhand kunnen nemen. En niet zo zeer de stalstof.

Hier heeft iris de grootste hopen oliebol :Y)
Layka heeft echt altijd mooie ballen.
Eigenlijk zo goed als nooit dat die verkeerde mest heeft.
Dahlia wisselt met kleinere hoopjes en dan ren x wat groter

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 13:34

Ahja, dus eigenlijk maakt het niet uit dat ik de hooinetten dan gewoon 'ergens' weg zet, eigenlijk logisch ook :=