Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SharonIndezz

Re: Vasculitis.. Ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 20:31

Wassen ga ik sowieso niet meer doen, mijn inziens heeft dat de boel idd juist verslechtert… ben benieuwd hoe het er morgen uitziet en wat ze gaan zeggen/doen… het is zo’n lastig iets, schijnbaar reageert elk paard verschillend op behandeling, en er is dus ook niet een behandeling de oplossing voor elk paard, er zijn er veel die juist super gaan op het wasprotocol, en de mijne helaas niet, dus puzzelen we weer door

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 09:14

Wat een leed in dit topic, maar wat fijn dat er medestanders zijn om mee te sparren.

Ik zal nu zeker op bewolkte dagen de sokken dragen. Hoe doen jullie dat wanneer het regent tussendoor?

Sharon, is het een idee dat je ook bij gaat smeren met de zalf die ik gebruik. Misschien is de praktijk in de gelegenheid om een soortgelijke zalf te maken. Wanneer ik merk dat de wondjes maar iets beginnen te gloeien en op te lopen, helpt dit heel erg de ontsteking te onderdrukken. Aan de korsten zat ik zelf niet tot het moment er was dat ik met de creme de korsten er af kon rullen.

Zelf heb ik nooit het wasprotocol gebruikt en was ik alleen de benen (voor wedstrijd oid) met betadineshampoo. Ik las ergens dat groene zeep ook een mogelijkheid was, want 'dan was je de goede cellen niet weg' oid, maar groene zeep was ook een trigger.

RianneH: ik gebruik nu zeker handschoenen. Ik heb het een periode niet gedaan, wel direct mijn handen gewassen, maar mijn man had toch maar even een doosje handschoenen neergezet :+

Het is mij vandaag opgevallen dat de bies van de sokken thv. de voet verschillende kleuren hebben, namelijk een set rood en een set met groen draad. Ik was in de veronderstelling dat ik dezelfde maten had besteld. Wat hebben jullie voor biesstikselkleur?

Vandaag heeft mijn paard een rustdag, ik heb haar vanochtend met nieuwe sokken de wei in gedaan. Kan ik de sokken tot morgen eind van de dag omlaten? Of moet ik ze vanavond toch afdoen?

Hoelang houden jullie eigenlijk de sokken om?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:19

Ik had de sokken 24/7 om en kwam zelf 1x per dag. Dan haalde ik ze af en wisselde ik voor een ander paar. Wel dagelijkse controle dus en vaak nog een x een stalgenoot die een sok wilde hijsen. Mijn merrie heeft vanaf eind jaar tot de zomer met een sok gelopen, dus ook met regen. Dat was niet ideaal, en dan probeerde ik 2x per dag te komen om te wisselen. Ik had ook outdoor beschermers (van lumineux volgens mij) die ik met echt nat weer overdag om deed (die liet ik niet langer om). Maar ze werd al snel te warm onder die beschermers. De sokken gingen beter. En die drogen ook wel weer.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:18

Het wasprotocol gaat voornamelijk over de hoge temperatuur, is dat bij iedereen wel bekend?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:20

Dat is bij mij wel bekend NinaCharlie, we hebben het ook precies uitgevoerd hoe het “hoort” maar voor mijn paard helaas niets gedaan integendeel.

Daarnet is de DA geweest, ze zijn erg tevreden met hoe het eruit ziet, de benen waren nu mooi dun, en ze hebben er echt vertrouwen in dat het goed komt…

We hebben vanaf nu weer de whinny sokken om, en merrie gaat ‘s nachts naar buiten, echt om zoveel mogelijk zonlicht te vermijden.

We mogen het rijden ook gewoon oppakken, (met sokken en bescherming) omdat ik zelf zag dat het met beweging snel vooruit ging..

Hopelijk gaat het vanaf nu alleen nog maar vooruit, en krijgen we haar erop

LA welke eerst het slechts was
Afbeelding

Kootholte LA
Afbeelding

RA, welke verslechterd is, maar niet slechter dan woensdag

Afbeelding

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:22

Ik heb paar weken geleden het wasprotocol gedaan in Wapenveld, en sindsdien gaat het erg goed! Ik zal binnenkort het resultaat posten.
Ik kan het zeker aanraden als je al van alles geprobeerd heb en er niet mee verder komt. Utrecht doet het wasprotocol (nog) niet. Het gaat inderdaad om wassen met hoge temperaturen met bepaalde tijden. Iets wat je zelf niet gaat lukken. Ze gaven ook aan dat een verschil van een paar graad/minuten inwerktijd al verminder effect op het resultaat kan hebben.

Zelf wassen/smeren/eraan zitten maakt het naar mijn idee alleen maar erger. Voor nu moet hij nog wel beschermd worden tegen de zon, maar na zo’n 8 weken zou het alleen op zonnige dagen moeten. Ook niet nat maken of borstelen, helemaal afblijven.

Mocht trouwens iemand geïnteresseerd zijn, ik heb een whinny sokken liggen die mijn paard net niet goed passen. Hiervan zijn er 2 enkele keren gebruikt en daarna gewassen. 2 zijn nog nooit gebruikt.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:31

SharonIndezz schreef:
Dat is bij mij wel bekend NinaCharlie, we hebben het ook precies uitgevoerd hoe het “hoort” maar voor mijn paard helaas niets gedaan integendeel.

Daarnet is de DA geweest, ze zijn erg tevreden met hoe het eruit ziet, de benen waren nu mooi dun, en ze hebben er echt vertrouwen in dat het goed komt…

We hebben vanaf nu weer de whinny sokken om, en merrie gaat ‘s nachts naar buiten, echt om zoveel mogelijk zonlicht te vermijden.

We mogen het rijden ook gewoon oppakken, (met sokken en bescherming) omdat ik zelf zag dat het met beweging snel vooruit ging..

Hopelijk gaat het vanaf nu alleen nog maar vooruit, en krijgen we haar erop

LA welke eerst het slechts was
[ Afbeelding ]

Kootholte LA
[ Afbeelding ]

RA, welke verslechterd is, maar niet slechter dan woensdag

[ Afbeelding ]

Goed plan. Als ze s nachts op de wei gaat, zou ik de sokken aanlaten zodat er geen irritatie door plantjes in het gras kan komen.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 14:01

@floorg18 heb je een pb gestuurd.

@hensem, sokken laat ik Idd aan, ook voor een stukje compressie

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:49

Iemand trouwens ervaring met dit soort kousen?

Afbeelding

Ik ben aan het oriënteren voor wanneer ik op vakantie ga dat mijn stalhouder makkelijk iets om kan doen, dit is misschien wat minder gedoe voor de stalhouder dan de whinny sokken uit/aan

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 18:31

SharonIndezz schreef:
Iemand trouwens ervaring met dit soort kousen?

[ Afbeelding ]

Ik ben aan het oriënteren voor wanneer ik op vakantie ga dat mijn stalhouder makkelijk iets om kan doen, dit is misschien wat minder gedoe voor de stalhouder dan de whinny sokken uit/aan

Geen ervaring maar zwart lijkt me echt de verkeerde keur, ik denk dat je met zonwering /wereld betere werking gaat hebben

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 19:12

Ik gebruik in nood ook wel eens deze: Afbeelding

Nu heeft de merrie vooral Lemieux Flyboots aan maar ik zie dat die nergens meer te koop zijn.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 19:31

Zwart lijkt mij idd niet ideaal, maar dacht misschien is dat wat als ze toch de nachten buiten staat, of met rijden dat dat wat is?

Die van kramer heb ik idd ook gezien, is dat wat?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 19:37

Ik had naast de whinny socks, kort deze in gebruik. Voornamelijk bij slechter weer. Bleven goed zitten. Ze stond ivm blessure 24/7 op de wei.
Leuk voor je astma & blessure.. niet voor je vasculitis :=

https://www.premierequine.co.uk/product ... nout-boots

Ik heb denk ik maat S..
Mijn pony is vorig jaar ingeslapen, dus voor een liefhebber evt beschikbaar.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 20:36

Afbeelding

Deze bevallen hier het best

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 20:46

Saaams schreef:
Ik had naast de whinny socks, kort deze in gebruik. Voornamelijk bij slechter weer. Bleven goed zitten. Ze stond ivm blessure 24/7 op de wei.
Leuk voor je astma & blessure.. niet voor je vasculitis :=

https://www.premierequine.co.uk/product ... nout-boots

Ik heb denk ik maat S..
Mijn pony is vorig jaar ingeslapen, dus voor een liefhebber evt beschikbaar.

Deze heb ik voor over de whinney socks als het regent.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 20:48

SharonIndezz schreef:
Zwart lijkt mij idd niet ideaal, maar dacht misschien is dat wat als ze toch de nachten buiten staat, of met rijden dat dat wat is?

Die van kramer heb ik idd ook gezien, is dat wat?

Vallen wel wat groot en met rits zodat je ze makkelijk kan aan doen.

gabiiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 21:34

Ik had eerst de arma fly boots en nu die van Rambo om alle benen en ze staat met een vliegendeken. Moet zeggen met de prednison en ab zijn de benen eindelijk dunner en lijkt ook minder pijnlijk. Zijn de winnys ook echt nodig? Ik krijg binnenkort ook de Incrediwear sokken en bandages. Ben benieuwd of dat iets helpt.
Ze heeft een uitloop stal met paddock trouwens en staat ‘s middags op de wei. Wel met de boots en vliegendeken en kap natuurlijk.

henshem schreef:
gabiiy schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
Hoi allemaal!

Een van mijn paarden is na een jaar tobben nu sinds een paar maandjes ook gediagnosticeerd met equine summer pasture vasculitis. Het leek even goed te gaan met UV bescherming en drooghouden. Ik behandel ook met rood licht pad van cellkick. Nu helaas toch ook aan een ander been begonnen en echt dik en pijnlijk zo zielig! Ik zag het van de week ook aan haar been bijten! Doen die van jullie dat ook en zijn daar tips voor?
Ik heb nu toch maar prednison en ab gekregen van de dierenarts, maar hij kon mij niet vertellen wat ik met het been zelf moet doen. Zit nu erg te twijfelen. Helaas heeft ze veel pijn waardoor een sok of iets om doen ook nog niet lukt. Iemand tips? Ik durf het niet te wassen, want daar wordt het vaak weer onrustig en dik van.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Toch proberen te bedekken. Als er maar iets overheen zit. Fly boots, een bandage of een sok.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 23:08

Je merkt vanzelf of dit voldoende gaat werken, vooral als je klaar bent met de ab en de prednison.

gabiiy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:14

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi! Ik heb een tubigrip kousje meegenomen van mijn werk om te proberen. Zijn de Whinnys ook zo strak? Het was lastig om om te krijgen maar het is gelukt. Ze staat nu helemaal ingepakt op de wei. Zo zielig er blijft vocht (serum) uit het been komen en de korsten met haar vallen eraf. Dat vond ik ook wel nat met het omdoen van de kous.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:55

Tubigrip zijn er natuurlijk ook in meerdere maten, en de whinnys ook. Kan even zoeken zijn naar de juiste maat. Ik vond de whinnys ook vrij strak zitten (kreeg ze amper over de hoef, maar zakten wel nog steeds af). Tubigrip rekt wel makkelijker denk ik

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:20

Citaat:
Hoi! Ik heb een tubigrip kousje meegenomen van mijn werk om te proberen. Zijn de Whinnys ook zo strak? Het was lastig om om te krijgen maar het is gelukt. Ze staat nu helemaal ingepakt op de wei. Zo zielig er blijft vocht (serum) uit het been komen en de korsten met haar vallen eraf. Dat vond ik ook wel nat met het omdoen van de kous.

Als je een plastic zak om de hoef doet schuif je zo de sokken om het been. Het is even een handigheid erin krijgen :')

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:31

Ik doe de sokken op met zon synthetisch tasje, van de zeeman, dat is zo glad als een paling, dat werkt best goed, ff handigheid in krijgen

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:32

SharonIndezz schreef:
Ik doe de sokken op met zon synthetisch tasje, van de zeeman, dat is zo glad als een paling, dat werkt best goed, ff handigheid in krijgen

Wat een slim idee!

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:26

Hopelijk werkt de tubi grip goed bij je paard gabiiy,

Vanmorgen leken de benen van mijn merrie weer een stuk rustiger, hopelijk blijft het rustig/beter gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Vooral de kootholte is naar mijn idee al weer rustiger dan gisteren
Afbeelding

gabiiy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:08

Dat lijkt er wel beter uit te zien Sharon!