[INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:23

Mariek_ schreef:
Hier de beslissing genomen dat het klaar is... Hij heeft zoveel last met dat warme, 'drukkende' weer, dat ik het niet meer eerlijk vind om te blijven aanklooien.
Morgen staat de afspraak met de dierenarts gepland voor een spuitje :(

Ah, heel veel sterkte!

Mariek_

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:53

Bedankt allemaal!!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 22:59

Hier een update.
Afspraak gemaakt om de klier te verwijderen, wel over 2 weken ivm de ingespoten corticosteroïden en zekerheid hebben dat de bult niet weg is.
En natuurlijk... sinds het maken van de afspraak is de bult hard aan het verdwijnen :')
Hij is al bijna niet meer te zien.

Wat wel jammer is, de headshaking klachten zijn niet weg. Wel zijn ze erg veranderd.
Van slechte dagen of meerdere dagen zijn het meer een soort aanvallen geworden. Wel echt shaken en twitchen, maar maximaal een paar uur. Vaak op de hele "lastige" dagen die warm, droog en vol pollen zijn. Vooral wanneer hij zich druk maakt oid.
Maar na een half uur zie je het weg zakken en wordt hij vrij normaal. Echt buiten lopen triggert op die dagen wel, maar op stal is hij rustiger. Terwijl hij normaal op die dagen ook op stal heel onrustig was of apatisch in de hoek stond.

Dus... het was niet de oorzaak, maar had wel een invloed op de heftigheid. Nu even afwachten of het bultje echt weg is en blijft.
En dan verder kijken of we hem helemaal klachtenvrij kunnen krijgen.

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 17:55

Ik hoop dat je nog meer beterschap krijgt Alsemgeest. Jammer idd dat het niet de oorzaak was.

Bij mijn merrie gaat het momenteel heel goed binnen op stal.
Op de wei briest ze wel nog steeds en schaked ze af en toe. Het neus wiebelen en in water doppen is sterk verminderd tot bijna niet meer.
Ze is ook veel minder apatisch zoals jij zegt, kan ze terug los in de stal poetsen zonder dat ze mij met doodsangsten aankijkt of haar kont naar mij draait.
Is leuk om mn merrie terug te zien :)
Echter hoofd poetsen heeft ze echt niet graag dus laten we zo, ze zal het vast zelf aangeven wanneer het kan.
Heb haar afgelopen weekend gelongeerd, ze was super kalm en schrok zelfs niet op van een camionette met rammelende remorque.
Wel even afwachten want vorige jaren waren er ook momenten van beterschap af en toe zonder enige behandeling.. we hopen alleszins op het beste!

Ik vermoed ook dat ze hengstig staat, zou dit een verband kunnen hebben met headshaken?

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:11

Een tijd geleden had ik wat geplaatst over mijn pony. Ondertussen zijn we 2x bij de kliniek geweest en is het 1 en ander onderzocht.
De eerste keer bij de kliniek schudde sun niks, maar de 2e was het echt heel erg. De dierenarts gaf ook aan te schrikken van hoe erg het is.

Uit alle onderzoeken zijn meerdere problemen voortgekomen en hierop hebben we behandeld. Nu is hey hopen dat het aanslaat. Ik treed liever niet te veel in details in een openbaar forum omdat iedereen een andere mening heeft hoe en wat. Op dit moment vertrouw ik op de dierenarts.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:48

hiphorse schreef:
Een tijd geleden had ik wat geplaatst over mijn pony. Ondertussen zijn we 2x bij de kliniek geweest en is het 1 en ander onderzocht.
De eerste keer bij de kliniek schudde sun niks, maar de 2e was het echt heel erg. De dierenarts gaf ook aan te schrikken van hoe erg het is.

Uit alle onderzoeken zijn meerdere problemen voortgekomen en hierop hebben we behandeld. Nu is hey hopen dat het aanslaat. Ik treed liever niet te veel in details in een openbaar forum omdat iedereen een andere mening heeft hoe en wat. Op dit moment vertrouw ik op de dierenarts.

Jammer dat je niet teveel in details treed, ben wel erg benieuwd wat er gevonden is en wat voor behandeling.
Wellicht zijn er mensen die hetzelfd pad als jou willen volgen.

Hier gaat het momenteel super, ik zie helemaal niks meer van het headshaken en alle oliebol die we hebben gehad. Zo gezond als een vis, doe't het super en weer echt haarzelf.. We zitten nu bijna op 15 weken na de laatste pens.

Wel een beetje een baal ding wat we krijgen geen dispensatie voor ons hoofdstel. Ze rijdt nog niet zo graag met een trens hoofdstel dus hebben we de Horsegear Styx gekocht en dat bevalt zeer goed. Met dierenarts verklaring geprobeerd dispensatie te krijgen, maar is niet mogelijk.. Belachelijk.. Wellicht dat ik er toch gewoon mee ga starten verklaring in achterzak en we zien wel waar het schip strand...
Afbeelding

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 18:19

Super fijn Kasty!!

Qua hoofdstel zou ik het er best op durven gokken om gewoon mee te starten, als je het risico op uitsluiting ervoor durft te nemen. Ik ken iemand die ontzettend langs op een niet toegestaan bit heeft gestart en zelfs op het NK zag de jury het niet. (Terwijl het van buiten zichtbaar is dat het om een niet toegestaan bit gaat. Geen heel spannend iets, maar in de basis sport niet toegestaan).

Hier zitten we vandaag op 20 weken sinds de laatste PENS. De afgelopen 2 weken wel wisselend geweest waarop ik twee keer Utrecht heb gebeld voor afspraak, en weer twee keer heb kunnen annuleren omdat het schudden uit zichzelf weer verdween. Dus we houden nog even vol.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 20:32

hiphorse ik snap wel wat je bedoeld :j .
wel fijn dat er in elkgeval wel iets naar voren kwam wat een reden kan zijn voor het schudden.
bij veel paarden word dat vaak niet eens gevonden.

kasty, wat is er zo anders aan dat hoofdstel dan?
ik rij inmiddels niet meer, maar ik reed zonder neusriem omdat dat teveel irriteerde en later bitloos.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 21:37

ellepel schreef:
kasty, wat is er zo anders aan dat hoofdstel dan?
ik rij inmiddels niet meer, maar ik reed zonder neusriem omdat dat teveel irriteerde en later bitloos.

Het hoofdstel heeft wel een neusriem, maar er zit geen riempje onder om vast te maken. Er zit maar één riempje aan dit hoofdstel op de kaak.
Het is de Horsegear Styx. En helaas zo'n neusriem zonder riempje mag niet.
Mijn lesgever is ook jurylid en die zei ook al, gewoon mee starten en net doen of je neus bloed. Waarschijnlijk zeggen de meesten er niks van, behalve op kampioenschappen.. Nou ja die haal ik toch niet op dit niveau haha..

Afbeelding

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 21:37

Kasty schreef:
hiphorse schreef:

Jammer dat je niet teveel in details treed, ben wel erg benieuwd wat er gevonden is en wat voor behandeling.
Wellicht zijn er mensen die hetzelfd pad als jou willen volgen.

Hier gaat het momenteel super, ik zie helemaal niks meer van het headshaken en alle oliebol die we hebben gehad. Zo gezond als een vis, doe't het super en weer echt haarzelf.. We zitten nu bijna op 15 weken na de laatste pens.

Wel een beetje een baal ding wat we krijgen geen dispensatie voor ons hoofdstel. Ze rijdt nog niet zo graag met een trens hoofdstel dus hebben we de Horsegear Styx gekocht en dat bevalt zeer goed. Met dierenarts verklaring geprobeerd dispensatie te krijgen, maar is niet mogelijk.. Belachelijk.. Wellicht dat ik er toch gewoon mee ga starten verklaring in achterzak en we zien wel waar het schip strand...
[ [url=m/WjyIWg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mocht echt iemand intresse hebben dan kan dat uiterraad via pb.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:07

Focussed schreef:
Super fijn Kasty!!

Qua hoofdstel zou ik het er best op durven gokken om gewoon mee te starten, als je het risico op uitsluiting ervoor durft te nemen. Ik ken iemand die ontzettend langs op een niet toegestaan bit heeft gestart en zelfs op het NK zag de jury het niet. (Terwijl het van buiten zichtbaar is dat het om een niet toegestaan bit gaat. Geen heel spannend iets, maar in de basis sport niet toegestaan).

Hier zitten we vandaag op 20 weken sinds de laatste PENS. De afgelopen 2 weken wel wisselend geweest waarop ik twee keer Utrecht heb gebeld voor afspraak, en weer twee keer heb kunnen annuleren omdat het schudden uit zichzelf weer verdween. Dus we houden nog even vol.

En heb jij het idee dat de werking van de PENS steeds korter wordt?
Dat hoorde ik van een aantal mensen die het al een tijd "gebruiken" als middel tegen de headshaking. Maar anderen die ik sprak hebben die ervaring juist weer niet.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:12

Ik ben heel benieuwd benieuwd hiphorse.

Met dat hoofdstel zou ik ook wel durven starten.
Ik denk dat de meeste het niet eens in de gaten hebben.
Zo wel, doen of je neus bloed en je het niet wist in het doolhof van wat tegenwoordig is toegestaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 08:15

dat ze zo streng zijn met hoofstellen?
nou ja, misschien geeoon proberen inderdaad en kijken wat er gebeurd :j

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:30

Ik zou het ook gewoon aandurven.

Meestal krijg je alleen vragen over dingen die juist wel toegestaan zijn, zoals starten met een onderlegtrensje oid. Of een aantal jaar geleden met een druk verdelend onderleggertje :')

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:36

Het idee van neuromoduleren is juist dat het steeds langer werkt, dit is ook wat er gezien wordt in de paarden die voor onderzoek gevolgd worden. Waar er zelfs een aantal mazzelpikken zijn die op er vier jaar effect zitten ...

Hier ziet het er over een jaar zo uit
1e: 4 dagen
2e: 11 dagen
3e: 14 weken
4e: 17 weken
5e: uitstapje naar elektro accupunctuur apparaat in samenwerking met Utrecht. Helaas mislukt en terugval naar 10 dagen matig effect
6e: 4 weken (opbouw effect deels kwijt door mislukte behandeling)
7e: 20 weken en still ongoing

Dus gelukkig nog altijd een opbouw effect!

Op Facebook wel een keer een ervaring gelezen van iemand bij wie het het eerste jaar aansloeg en het tweede jaar niet. Dit heb ik bij Utrecht nagevraagd en hun ervaring is dat dat alleen gebeurt bij paarden die de eerste behandelingen al “dubieus” aanslaan. Als je na drie behandelingen op een goed effect zit, is het hun ervaring dat ze “good responders” blijven. (Uiteraard ook mijn angst dat het minder zou werken....)

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:17

Hier slaat de pens ook steeds langer aan.

1ste pens 24 uur
2de pens 7 dagen nog geen terugval wel behandeld
3de pens 11 dagen toen werd het minder
4e pens zitten nu op 15 weken.

Ik heb ook geen idee of de headshaking weer terug komt.. Ik zie nu al weken helemaal niks en heb het idee dat het ook heel veel stress was van onze hele medische geschiedenis.. We zullen het afwachten..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:34

ok fijn om te horen, dat is inderdaad meer hoe ik het me voor stel bij neuromodulatie.
Krijgen jullie paarden naast de neuromodulatie ook nog medicatie (anti histamine of carbamazepine)
Want mij lijkt het vooral vervangend te zijn ipv er bij.
Maar ik hoorde van 1 geval die een dubbele behandeling kreeg, zowel medicamenteus als neuromodulatie.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:16

Hier er helemaal niks bij, lijkt me ook niet echt nodig als de pens goed werkt?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:21

Kasty schreef:
Hier er helemaal niks bij, lijkt me ook niet echt nodig als de pens goed werkt?

Nee het leek mij ook erg onlogisch, maar daarom ook fijn dat er in dit topic meer mensen zijn die het gedaan hebben. Want via via hoor je altijd dingen die niet kloppen.
Dat paard zou naast de PENS cypro hebben gekregen, maar mij leek dat erg dubbel.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:32

c_alsemgeest schreef:
Nee het leek mij ook erg onlogisch, maar daarom ook fijn dat er in dit topic meer mensen zijn die het gedaan hebben. Want via via hoor je altijd dingen die niet kloppen.
Dat paard zou naast de PENS cypro hebben gekregen, maar mij leek dat erg dubbel.

Wat ik bijzonder vind, maar dat kan ik fout hebben.. Antihistamine en die
Cyproheptadine, zijn toch voor seizoensgebonden schudder en pens voor trigeminale schudders?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:39

cyproheptadine is een antihistamine.
Maar wordt ook gegeven aan trigeminale schudders omdat het ook effect kan hebben op de gevoeligheid op UV, maar ook omdat de allergische reactie de zenuw kan prikkelen.
Dus het is niet zo zwart wit.
Carbamazepine wordt denk ik wel alleen bij trigeminale schudders toegepast, want dat is een anti epileptica, wat dus een bepaald effect heeft op een prikkel verwerking en overprikkeling.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:56

Cyproheptadine is een beetje een vreemde eend in de bijt, omdat het niet alleen antihistaminisch (anti-allergie) werkt, maar ook anticholinergisch en antiserotonerg. Die laatste twee zijn neurotransmitters (acetylcholine en serotonine). Het wordt bij mensen ook breder gebruikt, bijv. tegen migraine.

Je kunt hem daardoor voor beide ziektebeelden inzetten.

Wij hadden trouwens op die zesde behandeling ook een wat 'vreemd' effect waarbij het zeker beter was, maar niet helemaal weg (70% ongv.). Ik kan me wel voorstellen dat je dan nog iets ernaast gaat geven.
Nu op de laatste is het effect 100% muv wat uren rondom de hengstigheid waarin het dan kort weer de kop op steekt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:59

Ja ik ken het in gebruik bij mensen bij mensen ook voor aangezichtspijn en clusterhoofdpijn.
En bij aangezichtspijn is het met regelmaat natuurlijk ook de betreffende zenuw die op speelt.

Maar ik neem even alles mee, heb van de week weer overleg met mijn VA, aangezien het verwijderen van de "bult" niet volledig het gewenste effect had.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:01

Jammer! Had fijn geweest als de oplossing zo eenvoudig zou zijn geweest. Goed om alle opties en kennis achter de hand te hebben, beter mee verlegen dan om verlegen :D !

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:03

Ja precies, het zou heel erg mooi zijn geweest als dat de oorzaak was, maar helaas.
Aan de andere kant, zijn de klachten nu wel anders en verminderd.
Dus zou het waarschijnlijk ook wel invloed hebben gehad op de werking en werkingsduur van een PENS behandeling. Dus hij had toch wel weg gemoeten... ook wanneer hij geen headshaking had gehad trouwens :')
Want het zat bij de neusriem echt op een rot plek die hem irriteerde.