Röntgen van rug laten maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 17:27

Babootje schreef:
Ja zo kun je ieder kreupel paard wel rad praten vanachter je beeldschermpje

Ik snap niet waarom jij hem zo fanatiek kreupel wil hebben.
Ik heb alle filmpjes van Limo bekeken, en okee, ik zou hem af en toe liever anders zien lopen,
maar ik heb hem geen stap kreupel of zelfs maar onregelmatig gezien.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 17:39

BigBen schreef:
Dat is een zeer correcte interpretatie van alternatief.
En het is ook nog eens beleefd geformuleerd.
Ik zou gewoon zeggen dat alternatief een synoniem is van kwakzalverij.

Ha ha....zijn we het toch nog een keer eens BigBen :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 17:56

BigBen schreef:
Ik snap niet waarom jij hem zo fanatiek kreupel wil hebben.
Ik heb alle filmpjes van Limo bekeken, en okee, ik zou hem af en toe liever anders zien lopen,
maar ik heb hem geen stap kreupel of zelfs maar onregelmatig gezien.

Ik denk toch dat de veearts dat beter kan beoordelen dan jij vanachter je beeldscherm

Babootje

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 18:08

Overigens, als zelfs de universiteitskliniek in Utrecht zelf de hulp van Eric Laarakkers inroept omdat ze er zelf niet uitkwamen bij een paard (van een stalgenote van mij) die al een maand op de kliniek stond met diarree over een langere periode en Laarakkers het paard heeft kunnen helpen, tja dan zullen ze toch wel iets goeds doen....

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 19:07

Babootje schreef:
poes schreef:
Babootje: de kliniek kán niet verder en TS gaat dus thuis verder onderzoeken. Dat is toch genoeg?

Paard laat zich niet onderzoeken op de kliniek en is op pijnstilling niet veranderd. Dan blijft er weinig over.

De kliniek kan wel verder alleen wil de TS dat niet. En de TS kan zelf al niet zeggen of Limo op pijnstilling is veranderd of niet

kunnen niet verder omdat limo zich niet fatsoenlijk laat onderzoeken.
Dat is ook waar Poes op doelt denk ik.

Buigproeven laat Limo niet toe dus is niet mogelijk om ook nog eens te herhalen. Daarnaast longeren op de kliniek verloopt ook moeilijk omdat limo gespannen is door de omgeving.

Terwijl hij vandaag erg mooi liep in de piste op stal.
In stap neusje over de grond en zo aangesprongen in draf. En dit zelfs op zijn moeilijkere kant rechtsom. Hoofd kwam iets hoger maar niét boven boeghoogte en liet hij snel weer zakken tot neusje over de grond.

Staat tevens niet meer op medicatie sinds zondag. En blijft toch netjes lopen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 19:27

Fijn om te horen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:00

Fijn dat hij goed loopt zonder pijnstilling...!

Citaat:
Ik zou gewoon zeggen dat alternatief een synoniem is van kwakzalverij.

*vrijheid van meningsuiting*/ definitiekwestie

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 20:39

Ik zal morgen nog eens filmen. Heb een goede lichtsterke lens nu en zal dus betere filmpjes kunnen maken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 22:33

Ik ga toch deze vraag hier even plaatsen:

Hebben jullie misschien een doeltreffend werkschema voor me?

Zowel enkele/dubbele longe (over de rug heen ipv achter de kont door) als werken aan de hand (lange teugelen).

Doel: spieren opbouwen en rechtrichten

Een schema in de vorm van weekschema zou leuk zijn.
1 verandering is doorgezet: dagelijks op de paddock buiten dus ook dagelijks vrije beweging.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:59

Fijn dat ie nu iets meer buiten komt.

Trainingsdagen en rustdagen zou ik om en om plannen: dag trainen, dag rust, dag trainen... Dan wel in combinatie met een revalidatieschema, dus een rustige opbouw qua intensiteit.

Voor inhoudelijke uitleg van oefeningen doe je er heel verstandig aan instructie in te schakelen. Dergelijke oefeningen zijn niet zo via tekst over te brengen. Je hebt iemand nodig die zowel Limo als jou de oefeningen aanleert met kijk op jullie gehele situatie, jouw manier van handelen, Limo's reacties op aanwijzingen etc. Dat is een te dynamisch geheel om in platte tekst te vatten.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 06:57

Hoe kan iemand een weekschema voor je maken terwijl je niet dagelijks naar Limo gaat?
Dan zal je iig aan moeten geven welke dagen je daar wel en niet bent. Of moet je zus en mogelijk toekomstige verzorger het revalidatie werk voor jou doen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-18 07:23

cobiie schreef:
Hoe kan iemand een weekschema voor je maken terwijl je niet dagelijks naar Limo gaat?
Dan zal je iig aan moeten geven welke dagen je daar wel en niet bent. Of moet je zus en mogelijk toekomstige verzorger het revalidatie werk voor jou doen?

Ik wil juist proberen om toch dagelijks te gaan. Of op zen minst zoals wijslander zei om de dag.

Niet altijd meteen negatief reageren. Dat maakt mij ook erg nerveus in mijn reageren op jullie.

Als we allemaal een beetje positief blijven zal ik mij ook beter voelen.
Tevens heb ik maandag al rijexamen en volgens de rijschool instructeur komt het helemaal goed.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-18 08:14

Ik ben gistermorgen ook even op stal geweest. Moest naar de rijschool en passeer dan de manege. Ben 30min vroeger vertrokken zodat ik nog limo zijn stal kon doen hem kon knuffelen en dan ben ik door gereden naar de rijschool.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 08:23

Binnen een minuut heb je een boterham op. Je kan ook op de fiets of bij de rijschool snel iets eten.
Niet alleen in problemen denken, denk in oplossingen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 08:34

Art_Ificious schreef:
Ik ga toch deze vraag hier even plaatsen:

Hebben jullie misschien een doeltreffend werkschema voor me?

Zowel enkele/dubbele longe (over de rug heen ipv achter de kont door) als werken aan de hand (lange teugelen).

Doel: spieren opbouwen en rechtrichten

Een schema in de vorm van weekschema zou leuk zijn.
1 verandering is doorgezet: dagelijks op de paddock buiten dus ook dagelijks vrije beweging.

Pak dit onder begeleiding op, inderdaad te complex en niet eenduidig per paard om zo maar iets neer te zetten. Wel een heel goed idee trouwens :) en heel fijn dat ie er vaker uit komt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 08:38

Sorry hoor, maar als ik de laatste posts lees kan ik echt niet positief blijven...

Kan hier zo triest van worden: "1 verandering is doorgezet: dagelijks op de paddock buiten dus ook dagelijks vrije beweging." Zo'n babypaard die nog het grootste deel van zijn leven zou moeten spelen, waar vrije beweging essentieel is voor zijn lichamelijke en geestelijke ontwikkeling, is dus tot nu toe niet dagelijks buiten gekomen, en door tijdgebrek ook niet dagelijks in de hand en zoals ik laatst las ook van vrijdag tot zondag in een vieze stal... Werkelijk ik had er misschien eerder over heen gelezen dat ie niet dagelijks vrije beweging kreeg maar wordt hier heel verdrietig van voor dit jonge paard.
Vind je het gek dat die rugspieren weg zijn, dat het dier gestresst is, dat het dier niet wil ontspannen, dat het dier allemaal vage blessures en kwalen krijgt???.... Misschien dat het dan vanaf nu beter geregeld gaat worden, dat hoop ik van harte, maar je hebt je paard daarin flink tekort gedaan in de periode hieraan voorafgaand.

En dan nu soort van op je borst kloppen en melden wat je allemaal niet doet om een keertje extra bij je paard te komen. Dat is geen borstklopperij waard, dat is nl heel gewoon. Jij hebt ervoor gekozen een jong paard te kopen, jij hebt ervoor gekozen die op een stal te zetten in een periode dat die voor jou nog moeilijk bereikbaar is en waar dagelijkse vrije beweging geen standaard dienst is, dus jij zal daar de consequenties van moeten dragen door daar tijd voor andere dingen voor in te leveren. Allemaal jouw keuzes en verantwoordelijkheid hoor. Limo heeft daar nl niet voor gekozen, Limo is het overkomen dat ie door jou is gekocht en is onderworpen aan jouw keuzes. Een paard hebben is niet iets voor erbij...een paard hebben kost veel tijd en maakt dat je minder tijd hebt voor andere dingen, ook als dat even helemaal niet uitkomt.

Wat ik me ook afvraag, je een intructrice die jouw paard kent, Limo is bij een kliniek geweest waar je met een DA kon overleggen....en dan vraag je een trainingschema op Bokt waarvan je niet weet wat de kennis en ervaring van de posters is en die het paard al helemaal niet kennen. Waarom stel je deze vragen niet aan de mensen die er echt iets van zouden kunnen zeggen?

Op dit moment kan ik dus niet positief zijn TS, op dit moment vind ik het vooral sneu dat zo'n jong dier bij iemand terecht is gekomen, die het dier gekocht tegen beter weten in omdat ze er verliefd op is geworden.....maar een dier waar je verliefd op wordt gun je toch een beter leven als dit.

lochsong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 09:04

Het is moeilijk om een weekschema te delen, want voor mij is het onduidelijk of hij nou wel of niet een blessure heeft. Een blessure, vooral een peesblessure, kan heel veel erger worden als je gaat trainen.
Ik ben het eens met andere poster dat je het beste om de dag kan beginnen. Zo geef je hem tijd om het geleerde te verwerken en te herstellen van de training.
Ik zou langzaam opbouwen en voor afwisseling zorgen: longeren, balkjes lopen, wandelen, obstakel training etc. Alleen rijden als er iemand anders bij is, bij voorkeur instructrice.
Succes

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 09:09

Persoonlijk zou ik hem trainen in het makkelijker worden van dingen, zodat je hem goed kan laten onderzoeken als de dierenarts bij jou op stal komt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 10:16

Ik zou eerst eens het veeartstraject afmaken en dan met hem/haar overleggen wat het trainingsschema moet zijn

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 10:49

Babootje schreef:
Ik zou eerst eens het veeartstraject afmaken en dan met hem/haar overleggen wat het trainingsschema moet zijn

+1

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:29

Babootje schreef:

Dat lijkt me eigenlijk nog verstandiger inderdaad!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:02

Je gaat toch geen paard trainen wat lichamelijk wellicht niet in orde is? :\

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-18 13:17

Oji wil je zien hoe hij eruit zag met 24/24 weidegang EN een speelvriendje?
Zo heeft hij gedurende 3 jaar eruit gezien vóór hij op de manege terecht kwam.

Die rugspieren had hij dus al niet ondanks de vrije beweging dag in dag uit. Ga je aub eerst goed informeren eer je zoiets gaat zeggen.
Bij mij had hij weliswaar niet altijd een maatje ivm hengst zijn en niet geaccepteerd worden in de groep. Maar had bij De vorige eigenaar wel een ander jong paard als vriend. Als ik de fokker moet geloven heeft hij van veulen af aan enkel nog maar op weide gestaan met andere paarden.

Uw theorie over verlies van zijn rugspieren klopt dus helemaal niet.

Daarnaast was hij nog schuwer en als het kon ontweek hij je alleen maar. Naar de manege brengen heeft hem positief veranderd. Hij is nu véél meer in handen. Daardoor ook makkelijker in omgang geworden en kan probleemloos buiten wandelen op rustige straatjes.

En zo zag hij eruit bij aankoop.
Afbeelding

Als tweejarige bij vorige eigenaar
Hoofdstel en martingaal is dus NIET door mij omgedaan.
Afbeelding

Als je de vergelijking maakt mag ik dus zéker wel zeggen dat hij erop vooruit gegaan is.

Afbeelding
Afbeelding

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 14:18

Bij schema’s spelen voor mij 3 dingen mee: fysiek, mentaal en ja, mijn eigen planning. Fysiek miet he weten dat het sterker worden gebeurt tijdens de rust na training. Soepel worden gebeurt tijdens training. Wat fysiek betreft, is zeker voor een jong paard, een om en om schema prima.

Maar mentaal werk ik liever meerdere dagen na elkaar. 2-3 dagen na elkaar trainen en dan 1-2 dagen rust. Bij een verder getraind paard kun je dan 1 dag loswerken en gehoorzaamheid, 1 dag intensief, 1 dag afbouwen weer loswerken. Pas dan rust.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 14:19

Misschien iets aanvallend geschreven door oji..maar ze heeft natuurlijk wel een punt...dat het voor een jong paard( eigenlijk elk paard) van groot fysiek en mentaal belang is om veel vrije beweging te hebben en vriendjes om mee te spelen...
Dat hij er bij de vorige eigenaar zo uitzag komt natuurlijk niet door de vele vrije beweging...kan ook goed een veel te weinig voerintake zijn..en zo niet dan bevestigd het juist het vermoeden dat er medisch iets mis is...want een jong paard met veel vrije beweging die goed gevoerd wordt hoort veel meer bespiering te hebben...en als je diep van binnen kijkt weet je dat zelf denk ik ook wel art...
Echt niet om je aan te vallen..maar men probeert juist met je mee te denken..