[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anitaolja

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:05

En ook voor de leuke momenten niet te vergeten *D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:07

Ik verberg de pil in een stukje gedroogd fruit (tutti frutti) en stop het tussen haar ochtendvoer. Gaat er op die manier goed in. Voorheen deed ik het in een stukje wortel of appel en dat was ook nooit een probleem.

Ik heb overigens ook duivelsklauw gegeven terwijl ze Prascend krijgt en nooit iets raars gemerkt.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:08

Als er inderdaad een reële kans is op herhaling, en de levensstandaard dusdanig naar beneden gaat, dan is dat absoluut een optie. Ik wil, en kan, niet eeuwig aanmodderen. Hij heeft een levensverlenging van 8 jaar gehad, heerlijke jaren op de wei met soortgenootjes, dus schuldig hoef ik me niet te voelen, maar als er een simpele(re) oplossing te vinden is dan wil ik dat proberen. Mits de dierenarts aangeeft dat het het proberen waard is.

Edit: hij krijgt helemaal geen krachtvoer, alleen onbeperkt hooi. Hij staat standaard met andere paarden, dus dan zouden de mensen op stal zich extra moeten inspannen hiervoor. Ik kan gewoonweg niet erheen, niet wat betreft vervoer, en niet wat betreft tijd...dus daar zou ik dan echt wat op moeten verzinnen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:19

Met mijn PPID'er gaat het jammer genoeg ook niet goed.

Ze gaat de laatste weken weer erg hard achteruit. Ze kreeg eerst Prascend icm regumate omdat ze niet te harden was qua karakter/gedrag (en dat terwijl ze vroeger echt ontzettend lief/mak was!). Het ging even goed maar nu is ze weer vreselijk vals, super gestrest, ze bijt mijn andere paarden door de draden heen en is super chagrijnig de hele tijd. Ze is enorm gefixeerd op eten en met rijden (nouja goed dat doe ik dus al een hele tijd niet meer) vliegt ze er vandoor om niets. Ik kan dus eigenlijk niets meer met haar en ze lijkt echt boos/ongelukkig. Ik ga haar binnekort wegzetten op een grote weide met haar Shet maatje en dan denk ik dat dit haar laatste zomer is.. De enige plek waar ze happy is is als ze 24/7 op de weide mag lopen ;( Ik heb zoveel gedokterd met deze pony, ik weet het echt niet meer.. |(

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:21

Buiten de praktische problemen met het geven van de pil moet je er ook rekening mee houden dat als hij een hele pil per dag moet dit € 1,80 tot 2,00 per dag gaat kosten. Het is een pony dus misschien is een halve per dag ook wel voldoende.

Maar first things first: even wachten op de bloeduitslagen en de mening van de dierenarts.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:21

anitaolja schreef:
Ander vraagje...wil Duivelsklauw geven maar nu las ik dat dat icm Pergolide niet goed is!! iemand ervaring?? of iets anders wat de artrose kan verlichten.....(zonder glucose)

Ik heb ongeveer een half jaar lang duivelsklauw icm pergolide gegeven (ook tegelijk 'gevoerd') en heb geen problemen ondervonden. Megan deed het toen juist heel prima.

salitka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:31

Ik heb het ook beide tegelijk gegeven, geen problemen gehad knapte er echt van op

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:35

fransje23 schreef:
Buiten de praktische problemen met het geven van de pil moet je er ook rekening mee houden dat als hij een hele pil per dag moet dit € 1,80 tot 2,00 per dag gaat kosten. Het is een pony dus misschien is een halve per dag ook wel voldoende.

Maar first things first: even wachten op de bloeduitslagen en de mening van de dierenarts.

Klopt inderdaad, dat als eerste. Kosten zou ik uit eigen zak moeten halen, maar het moet wel haalbaar blijven...maar dat gaan we zien.

Heeft iemand een idee hoe lang het duurt voordat de uitslag er is? Ik vertrek namelijk donderdagmiddag naar Barcelona, en ben pas maandag laat weer terug, dus hoop dat het voor die tijd is...

salitka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 14:06

Kan iemand mij vertellen of er een regel is voor het geven van Prascend, moet dit bijvoorbeeld 's morgens of maakt het niet uit? en mag je bijvoorbeeld 's morgens een halve geven en 's middags een halve, mijn paard moet 1 pil maar krijgt snel last van maagzweren.
Staat nu op een halve 's morgens, maar heb het idee dat het niet voldoende is, dus wil toch weer 1mg geven, kijken of ze dan opknapt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 14:14

Pergolide bij mensen werd zelfs 3 x per dag gegeven, dus ik denk dat 2x per dag een halve dag dosis helemaal niet verkeerd is.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 14:26

vraag het gewoon nog eens O:)
Zijn er hier ook nog gewoon rijden met hun paarden?( fanatiek)

En ik las nog iets over kurkuma en de werking van de Pergolide, weet iemand daar meer over?

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 14:34

Hier iemand met ervaring met ppid ers met epilepsie. Heel eerlijk gezegd als ik jou verhaal verhaal zo lees zeg ik, niet doen. Iedereen in dit topic weet dat een ppider sowieso extra tijd en geld kost. Het probleem met epilepsie is dat de triggers niet alleen bepaald worden door de acth waarde maar dat er ook andere zullen zijn. Stress in ieder geval maar denk daarbij ook aan harde wind, fel zonlicht en ik heb ooit van iemand gehoord dat haar paard reageerde op het geluid van klittenband. Om het paard hiertegen te beschermen moet je dus heel goed weten wat hem triggert in in kunnen grijpen als het mis dreigt te gaan. Hou ook rekening met bijkomende schade. Ik ga jullie besparen hoevaak er hier omheiningen gesneuveld zijn maar denk erom dat echt alles kapot gaat als het toevallig in de weg staat tijdens een aanval. Ik heb 20cm dikke betonnen palen als lucifershoutjes door midden zien gaan.
Roos haar waarden zijn nooit idioot hoog geweest trouwens. 60 pg/ml in maart bij de eerste test. En toen was ze waarschijnlijk al 2 jaar ziek. Op de pergolide (toen nog wel) hebben we haar nog drie mooie jaren gegeven met maar een paar aanvallen. Maar met de kennis van nu denk ik dat we die aanvallen met meer medicatie nog beter onder controle hadden kunnen krijgen. Dan zit je dus op minimaal 1,5 pil per dag als start. Ppid is voor mij geen reden om te stoppen met een paard (heb er nu weer 1), maar in combinatie met epilepsie en minder mogelijkheden voor controle zou ik er heel goed over nadenken!

En met een beetje geluk is de test negatief of is het geen epilepsie :D

En fortuna, de huidige ppider loopt 5x in de week waaronder een les. Vind hij leuk

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:04

Ja die controle vind ik ook wel belangrijk, het is ook zo verschillend hoe paarden op bepaalde doseringen reageren dat het wel belangrijk is dat in de gaten te (kunnen) houden vind ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:47

:(:) xapple

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:55

Fortuna22 schreef:
vraag het gewoon nog eens O:)
Zijn er hier ook nog gewoon rijden met hun paarden?( fanatiek)

Jazeker, vorig jaar zijn we nog TREC T2 kampioen geworden. We rijden en mennen gewoon zoals voorheen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:59

Hier ook nog aan het werk met Amerigo. Met zoonlief ohz L2, aangespannen B dressuur en L vaardigheid. Met mij zz vaardigheid, maar ik rij dit jaar even geen wedstrijden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 19:39

Urbiezira schreef:
Heeft iemand een idee hoe lang het duurt voordat de uitslag er is? Ik vertrek namelijk donderdagmiddag naar Barcelona, en ben pas maandag laat weer terug, dus hoop dat het voor die tijd is...

Duurt een paar dagen hangt denk ik wat van de dierenarts en het lab af.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 19:46

Urbiziera ik had de uitslag dacht ik na 2 dagen...en hoeveel van alle manrge paarden krijgen nog zo'n mooi leven na de "dienst" jaren....en mocht het wel zo zijn en hij krijgt de medicatie op tijd dan heb je kans dat hij flink gaat opknappen....

Xapple tjee wat een gedragsverandering...hoop dat 24/7 goed uit zal pakken...

Dus jullie vinden dat duivelsklauw iig wel helpt!! En als het hier zonder problemen werkte kan ik het wel gaan proberen...zijn jullie met een speciale reden weer gestopt?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 19:54

Hier duurt het een week voor je de uitslag hebt. De mijne wordt morgen geprikt.

salitka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 19:54

Die van mij krijgt het nog steeds! Ik ben nooit gestopt

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:13

Helaas slecht nieuws. Bloed is geprikt, maar is voor de sier. Hij heeft een hersenbloeding gehad en hij is lichamelijk op.

Hij loopt scheef, alsof hij dronken is, heeft geen vacht onder z'n zomervacht, kan niet aan de medicijnen want zal dan binnen 2 tellen hoefbevangen zijn...dit is niet mijn paardje. Dit is niet paardwaardig.

De dierenarts en ik hebben samen naar de opties gekeken, en eigenlijk zijn die er voor hem niet. Hij is zo slecht. Het is wachten op de volgende bloeding. Morgen om 4 uur laten we hem op 24 jarige leeftijd inslapen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:22

Urbiezira schreef:
Helaas slecht nieuws. Bloed is geprikt, maar is voor de sier. Hij heeft een hersenbloeding gehad en hij is lichamelijk op.

Hij loopt scheef, alsof hij dronken is, heeft geen vacht onder z'n zomervacht, kan niet aan de medicijnen want zal dan binnen 2 tellen hoefbevangen zijn...dit is niet mijn paardje. Dit is niet paardwaardig.

De dierenarts en ik hebben samen naar de opties gekeken, en eigenlijk zijn die er voor hem niet. Hij is zo slecht. Het is wachten op de volgende bloeding. Morgen om 4 uur laten we hem op 24 jarige leeftijd inslapen.

Jeetje wat erg voor je zeg :(:) En wat snel allemaal.. Heel veel sterkte morgen. |( Gelukkig heeft hij oud mogen worden.

Ik zit er zelf ook steeds mee in mijn hoofd dat het waarschijnlijk niet lang meer gaat duren maar bij jou gaat het echt in een stroomversnelling zo..

@anitaolja; ze staat al 2 jaar 24/7 buiten maar dan op de paddock met schuilstal. Ze lijkt alleen nog enigszins happy op de weide dus dan gaat ze daar heen.

Heb net de bevestiging gekregen dat ze naar een dijk mag hier dichtbij. Ben er zo blij mee. Kan ze lekker een paar maanden ongestoord genieten met haar maatje. Geen kinderen/verkeer/andere paarden en alles wat verder stres voor haar geeft. Heeft ze in ieder geval een paar mooie laatste maanden gehad. ;(

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:34

Ja, het is echt heel hard gegaan. Vanochtend wist ik niet beter dan dat hij lekker deze zomer het land op kon met de veulens, en nu is hij er over een dag niet meer...mijn mannetje, mijn pittige mannetje.

Zoals hij was zal hij gaan, vrolijk, eigenwijs, en een vechtertje. Ik ga niet wachten tot hij verpietert, het is mooi zo.

Wat naar dat die van jou ook langzaam op begint te raken...wat dat betreft heb ik het "geluk" dat ik die van mij niet zie aftakelen...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:55

Urbiezira schreef:
Ja, het is echt heel hard gegaan. Vanochtend wist ik niet beter dan dat hij lekker deze zomer het land op kon met de veulens, en nu is hij er over een dag niet meer...mijn mannetje, mijn pittige mannetje.

Zoals hij was zal hij gaan, vrolijk, eigenwijs, en een vechtertje. Ik ga niet wachten tot hij verpietert, het is mooi zo.

Wat naar dat die van jou ook langzaam op begint te raken...wat dat betreft heb ik het "geluk" dat ik die van mij niet zie aftakelen...

Gatver! Echt niet leuk! Heel veel sterkte! :(:)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 21:00

Sterkte