[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:08

Gaat er iemand toevallig binnenkort naar China? :D

Ik hoop ook dat de paarden van SuperRoos en Josefien opknappen, vreselijk als je paard er zo aan toe is. Je voelt je dan zo machteloos

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:38

Douraque schreef:
Gaat er iemand toevallig binnenkort naar China? :D

Ik hoop ook dat de paarden van SuperRoos en Josefien opknappen, vreselijk als je paard er zo aan toe is. Je voelt je dan zo machteloos

Import vanuit china is niet duur overigens :o

Is hier ervaring met het voeren van metazoa aan paarden met cushing ?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:42

IMJ schreef:
Denk ook dat het mogelijk 'toeval' is en dat deze paarden mogelijk meer onder leden hebben dan alleen de cushing.

Bij mij op stal zijn wat mensen gestart met prascend, direct 1MG, nooit verdiept in het middel en daar is het probleemloos gegaan. Paardjes doen het prima..
Zo kan het dus ook gaan.

Kan natuurlijk allemaal. Maar mijn paard heeft ook enorme bijwerkingen gehad, ondanks het langzame opbouwen. Had voorheen geen cushing symptomen of welke symptomen dan ook en werd in de derde week echt doodziek, had overal pijn, balans kwijt etc. Nu is dat weer over, dus ik zou niet weten waar ik het anders aan kan wijden dan aan de Prascend. :?

Maar zo is het ook met mensen. Tegenwoordig geven apotheken ook liever de goedkopere middelen met de belofte dat de bestanddelen hetzelfde zijn. Toch gaat het in genoeg gevallen mis.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:57

IMJ schreef:
Zo'n heftige reactie op de vulstoffen kan ik me niet voorstellen.

Nee, zo bedoelde ik het ook niet...beetje krom uitgedrukt van mij :o Ik haalde die prikken er maar bij als voorbeeldje. Kan mij ook niet voorstellen dat een paard zo heftig reageert op vulstoffen van dat pilletje.
Hoop voor beide dat het de goede richting uitgaat !

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:30

Het paard van SuperRoos is natuurlijk al overgevoelig voor medicatie. Zij verwachte ook al een heftige reactie, dus dat is niet echt te wijten aan de Prascend.

Ik hoop dat de stilte van Josefijn, geen bericht, goed bericht betekend...

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:42

Jessix schreef:
IMJ schreef:
Denk ook dat het mogelijk 'toeval' is en dat deze paarden mogelijk meer onder leden hebben dan alleen de cushing.

Bij mij op stal zijn wat mensen gestart met prascend, direct 1MG, nooit verdiept in het middel en daar is het probleemloos gegaan. Paardjes doen het prima..
Zo kan het dus ook gaan.

Kan natuurlijk allemaal. Maar mijn paard heeft ook enorme bijwerkingen gehad, ondanks het langzame opbouwen. Had voorheen geen cushing symptomen of welke symptomen dan ook en werd in de derde week echt doodziek, had overal pijn, balans kwijt etc. Nu is dat weer over, dus ik zou niet weten waar ik het anders aan kan wijden dan aan de Prascend. :?

Maar zo is het ook met mensen. Tegenwoordig geven apotheken ook liever de goedkopere middelen met de belofte dat de bestanddelen hetzelfde zijn. Toch gaat het in genoeg gevallen mis.

Net even gespiekt, jouw paard had wel een hele hoge waarde. Misschien dat hij daarom ook wel heftiger heeft gereageerd op de medicatie?

Tot wanneer (hoeveel weken na het beginnen met medicatie) kan je ongeveer bijwerkingen verwachten van prascend?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:28

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:31

Meert, in principe gaat het echt om de eerste weken en met name week 3 a 4 kan even een soort van stilstand optreden of bijvoorbeeld slecht eten e.d. Na die 3e a 4e week gaat het dan vaak snel beter.

Het lijkt er haast op alsof de prascend bij Jessix en bij Roos haar paard de symptomen van cushing tijdelijk verergert of versterkt of extra naar voren haalt. De symptomen op zich ken ik echt ook van willy in de fase van vlak voor medicatie, angstig zijn, zweten, aanvallen, wiebelend op de benen zijn, etc etc.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:15

Nog niks gezien van Josefien zie ik.. Hopelijk gaat het nog daar..

Fiek gaat gewoon ronduit slecht. Utrecht zegt toch weer medicatie geven, die weten het ook niet..

Dinsdag komen 2 dierenartsen langs.. Dan gaan we eens goed en eerlijk kijken.. IR, cushing, tumor, bevangen etc.. Ik ken mijn eigen paard het beste en vind dat hij nu geen waardig bestaan heeft.. Dus of er moet een wonder gaan gebeuren, of ik kom toch echt voor 1 van de moeilijkste beslissingen in mijn leven te staan en dat is misschien lastig te begrijpen zo vanaf de beelden van bokt... In het echt is het gewoon een stuk heviger nog..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:24

@superroos, ik kan het me niet helemaal voorstellen omdat ik nooit voor zo'n keus heb moeten staan, maar die keus zal ooit komen en ik weet zelf dat het ook erg moeilijk zal worden, deels kan ik je zeker begrijpen dat het moeilijker is dan je nu kan vertellen. Wens je veel sterkte en ik hoop natuurlijk heel stiekem dat er een wonder gebeurd, want je wenst dit geen een paardeneigenaar toe!! :(:) :(:)

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:14

Heel veel sterkte superroos.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:57

Superroos@Moeilijk dit...misschien duurt het wel te lang voordat de pergolide aanslaat.Te lang om dit te kunnen aanzien voor jou.
Jij kent je paard het beste,jij kunt het beste oordelen.Heel veel sterkte daarmee! |(
Ik blijf duimen...dat Fiek in ene opknapt en dat de ziel weer terugkomt in zijn ogen ;(

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:00

Sterkte superroos, ik geloof vast dat jouw keuze het beste voor jouw paard is. Soms moet je ook kunnen zien dat het genoeg is.
Ik hoop op een wonder voor jullie.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:25

@SuperRoos: heel veel sterkte! Ik ga super hard voor jullie duimen!
Het is vreselijk moeilijk om je topper zo te zien.. Maar jij kent je paard het beste!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:49

Meert schreef:
Net even gespiekt, jouw paard had wel een hele hoge waarde. Misschien dat hij daarom ook wel heftiger heeft gereageerd op de medicatie?

Tot wanneer (hoeveel weken na het beginnen met medicatie) kan je ongeveer bijwerkingen verwachten van prascend?

Dat zou natuurlijk kunnen, maar dan nog blijft een bijwerking van de medicatie.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 00:07

fargo schreef:
Meert, in principe gaat het echt om de eerste weken en met name week 3 a 4 kan even een soort van stilstand optreden of bijvoorbeeld slecht eten e.d. Na die 3e a 4e week gaat het dan vaak snel beter.

Het lijkt er haast op alsof de prascend bij Jessix en bij Roos haar paard de symptomen van cushing tijdelijk verergert of versterkt of extra naar voren haalt. De symptomen op zich ken ik echt ook van willy in de fase van vlak voor medicatie, angstig zijn, zweten, aanvallen, wiebelend op de benen zijn, etc etc.

Dat kan ook. Dat het de symptomen versterkt. Maar aan de andere kant.. Mijn paard ging zweten. werd depressief, wilde niet meer eten, (misselijk?) en werd duizelig. Die bijwerkingen zijn wel vrij normaal voor dit soort medicatie. Tenminste als je bij de menselijk varianten kijkt.

Daarnaast kreeg hij veel pijn aan zijn botten en gewrichten. Dat is ook weer te verklaren aangezien Cortisol lichaamseigen ontstekingsremmer is. Als de grote hoeveelheid Cortisol afneemt gaat het lichaam protesteren en steken ontstekingen weer de kop op. Zijn huid heeft ook ontzettend gereageerd. Schilfers, kale plekken, rauwe huid tot steenpuisten aan toe.

Nu is alles weer normaal, alleen dan met een dunnere vacht. Ik zie dus wel duidelijk de positieve werking van Prascend, juist door het hele proces waar hij doorheen moest. Maar ik ben wel heel blij dat ik mijn paard weer terug heb zoals ik hem had voor de medicatie, want ik heb zeker een paar keer in twijfel gestaan om hem in te laten slapen. Nu gaat hij weer als een speer, is vrolijk en eet alles weer met smaak, net als voor de Prascend.

Na 6 weken waren we door het ergste heen.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 00:28

Josefien en Superroos: als stille meelezer hoop ik voor jullie dat het goed gaat komen met jullie paardjes.

Ik kwam een artikel tegen dat ik wil delen. Zover ik weet is het nog niet geplaatst.

Voor mij persoonlijk was het een eyeopener dat een van de symptomen van PPID het ontwikkelen van allergieen en hypergevoeligheid voor o.a. vliegen en vaccinaties is.

Mijn 27 jarige merrie heeft sinds een aantal maanden behoorlijke jeuk (en een harde manenkam), maar ze is absoluut niet te dik. Voor mij onverklaarbaar. Ik dacht dat het kwam door de melasse in de bietenpulp en luzernebrokjes. Dat krijgt ze vanwege haar slechte gebit, hooi eten is moeilijk voor haar.(ze staat op pergolide). Die harde manenkam had ik wel meegekregen behorende bij PPID, maar de jeuk was nieuw voor mij.

Dit is het artikel:
http://forageplus.co.uk/usefulfactsppid ... 2013-ecir/

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 09:46

Superroos en Josefien , er wordt aan jullie gedacht.
Wil jullie veel sterkte wensen.
Waar jullie ook voor kiezen , het is altijd goed.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 09:48

SuperRoos en Josefien: heel veel sterkte met jullie paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:05

Ook ik wil SR en Josefien veel sterkte wensen. Maar toch wil ik jullie allebei op het hart drukken, dat voordat jullie mochten besluiten dat het genoeg is geweest, wat logisch is als ik het zo allemaal lees, jullie nooit zullen weten of de prascend zijn werk heeft kunnen doen; hier gaan gewoon minstens maand of 2 , 3 van medicatie geven overheen, voor er duidelijke verschillen worden opgemerkt en omdat dieren toch al erg ziek zijn op moment, is dit de afweging die je zult moeten maken; Geef ik hem en mijzelf die laatste kans en zet ik door met medicatie geven hoe pijnlijk het ook is om aan te zien, of maak ik er nu een einde aan, want het is niet paardwaardig meer. Beide beslissingen zijn vreselijk en ook goed, je houd van je paard en probeert toch wel alles te doen wat beste voor dier is, maar het beginnen en weer stoppen met prascend enz. is zinloos voor paard en eigenaar, beter is om nu te beslissen en daar dan ook voor 100% voor te gaan... Ik denk aan jullie.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:21

Ook vanaf hier;
SuperRoos en Josefien: heel veel sterkte met jullie paarden

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:23

Roos: heeft je DA al contact gehad met Utrecht?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:57

10tje2: Mijn verzorgpaardje heeft ook heel erge kriebel, is pas bekend dat hij Cushing heeft, verder niet heel duidelijk waar de jeuk vandaan komt. Geen harde manenkam, jeuk vooral op borst en bovenkant achterbenen. Afgelopen voorjaar was het heel erg tijdens de verharing, nu minder, maar niet over. Vanaf afgelopen maandag op de Prascend gezet, beginnend met een 1/4 pil en gaat dan naar een halfje toe. Hoop dat het wat goeds gaat doen voor zijn vacht (niet opvallende Cushing haren) en dat dat ook al jeuk wegneemt. (?)

Tegen de jeuk ga ik wassen met betadine scrub proberen, cortico's in combi met Cushing leek mij niet verstandig i.v.m. bijwerkingen.

Wat heb jij al gedaan tegen de jeuk? Advies da?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:41

Beste ex-mede-cushingers

Enige tijd geleden ben ik zo nu en dan ook wel eens actief geweest in het vorige topic. Meestal met vragen.
Zowiezo las ik bijna dagelijks alles bij. Heb enorm veel informatie en kennis uit de 2 topics gehaald.
Daar voor wil ik iedereen bedanken.

Helaas heb ik zeer onverwacht en snel afscheid moeten nemen van mijn merrie bijna 2 weken geleden.
Ze stopte met eten, raakte aan de diarree en na bloedonderzoek bleken haar nierwaardes zo gigantisch te zijn gestegen dat er weinig meer te doen was om haar beter te krijgen. Heb toen het moeilijkste besluit tot nu toe in mijn leven moeten maken....

Nu heb ik hier nog 49 losse pillen liggen (prascend). Zijn uit de verpakking gehaald maar hebben altijd in een afgesloten tupeware bakje gezeten. Aangezien ik het zonde vind om deze weg te gooien wil iemand ze misschien voor een zacht prijsje over nemen?
Neem dan maar even via pb contact op met mij.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:45

Heel veel sterkte NienkeKara!