'knorrend' veulen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Re: 'knorrend' veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 00:27

Ehmmm... volkomen oftopic: maar als ze het zouden laten zoals het oorspronkelijk was....dan zou het altijd wintertijd zijn.. Dusse: liever niet!

Fijn om te horen dat het goed gaat met je patientjes TS. En mijn stem heb je!

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:03

Fijne updates weer! Hopelijk wil het met Cassis ook weer wat vlotten. In ieder geval toont hij niet veel pijn aan je verhalen te horen.
En die foto's van Fay. Echt van die heerlijke boevige veulenoogjes! Wat zal ze nu weer es uitvreten! Zo moet het zijn!

En hier natuurlijk ook gestemd op Fay "bokt merrieveulen van 2013!!!"

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:06

Fijn dat het goed gaat met Fay! Hopelijk gaat het ook snel beter met Cassis!

En ik heb ook op Fay gestemd bij de bokt merrie verkiezing 2013!!!! :D
Jullie verdienen het!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:44

_Inge schreef:
Wat ik me vooral afvraag, als je paard een blessure krijgt waar een lang herstel aan vast zit maar er een goed uitzicht is op een pijnvrij leven, wie doet dit?

Ik!

Ik wist van te voren niet dat het 2 jaar ging duren gelukkig :+ , de VA zei alleen dat het lang ging duren en dat het goed zou komen als het paard zich zou laten revalideren: :j en ik geduld zou hebben: :j . Hij had er ook geen pijn aan, dat scheelde. En achteraf zijn die 2 jaar best hard gegaan.

medlam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:46

Ik heb ook gestemt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:09

Ik doe dat dus ook hoor...
Die van mij was 7 jaar toen ze haar (denken wij, want was er niet bij tenslotte) ongelukje op de dijk weide kreeg en dus half verlamde achterbenen had en dus de DA's (na wel eerst effe de rekening van bijna 10.000 (dacht nog guldens maar weet ik niet zeker meer) te presenteren, zeiden: rugprobleem, laat maar inslapen...
Er was 1 jonge arts/osteophate, die haar 1 kleine kans gaf; een jaar laten revalideren op vlak stuk weiland met grote ruime box erop (paard is 1.76 schoft en 2.55 van kop tot staart, dus jullie begrijpen het belang van ruime box wel, met een rugprobleem).
Zo gezegd , zo gedaan; heb vlak stukje wei gehuurd van de boer, in mijn dooie uppie een stal gebouwd (8x4 mtr. en was nog HvHolland/storm proef ook!), MiniMe erbij als gezelschap en heb echt een heel jaar lopen tobben met haar, scheelde een week en het was precies jaar later, toen ze eindelijk haar levenslust weer terugkreeg en sport is out of the question en moet er ook echt niet meer dan 4x in de week wat mee doen (longeren,rijden, dat maakt dan niets eens uit). Maar ik heb nog geen dag spijt gehad en dat terwijl het nog steeds geen makkie is om die 2 gezond te kunnen houden...

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:25

Gulpje schreef:
_Inge schreef:
Wat ik me vooral afvraag, als je paard een blessure krijgt waar een lang herstel aan vast zit maar er een goed uitzicht is op een pijnvrij leven, wie doet dit?

Ook wij hebben dit gedaan! Mijn ruin van 14 kreeg spat in zijn spronggewricht, we hebben echt een hele zware tijd met hem gehad en ook een paar keer besloten hem in te laten slapen maar op de dag dat de dierenarts dan kwam liep hij altijd opeens weer veel beter. Hij heeft echt enorm veel kracht en vechtlust.Gelukkig hebben we hem nog steeds en loopt hij na 5 jaar weer helemaal goed en pijnloos een paar keer per week in het bos en rijdt ik hem dressuurmatig en hij loopt nog beter dan voor zijn revalidatie periode!!

TS, ik vind het echt super knap wat jij doet voor je paarden! Echt heel veel respect!!

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 23:42

Wat een mooie verhalen, dat geeft goede moed :j

Jeetje wat een weer vandaag, vanmorgen tot het bot natgeregend met het paardenrondje, en dan in de middag nog een keer :+ , en natuurlijk was het elke keer droog toen we klaar waren }:0

Paardjes waren ook allemaal beetje boos, behalve Faytje, die had zoiets van ah ik eet wel hooitjes onder het afdakje .
Faytje is steeds baby tegen Cassis en Cassis was dat vanmorgen beu en probeerde haar in de bil te bijten, ik deed mijn stem verheffen en hij schrok zich rot en stootte zijn hoofd tegen de bovenkant van de stal, arm paard...hij liep even versuft ervan :(:)

Nog geprobeerd foto van zijn hoefjes te maken maar het was vrij donker vandaag.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _Inge op 05-11-13 00:11, in het totaal 2 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:52

Oehf wat heeft dat dier een verwaarloosde voeten zeg! Op deze foto s is het pas echt goed te zien hoe de vorm is omdat de ijzers recht zijn. Echt mooi dat jij hem de kans geeft! Fijn ook dat Fay het zo goed doet! Topwerk!!

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 00:06

Gulpje schreef:
_Inge schreef:

Ik ook 1,5 jaar bezig geweest met een verkeerd vast gegroeid griffelbeentje wisten toen natuurlijk niet dat het zo lang zo duren maar zou het zo of een x doen. Ik vind eigenlijk ook dat je paard dat schuldig bent.

Wat een constructie zeg onder casis zijn hoeve!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 00:42

Ai, ik schrik van Cassis zijn voeten. Deze foto's geven toch wel een ander beeld dan voor de behandeling.

Toppie dat Fay zo goed gaat en lekker ondeugend is.

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 00:49

poeh hee wat een voetjes..
Hopelijk gaat het helpen en loopt er over een tijd (denk wel hele lange tijd) een heerlijk paard bij jullie in de wei....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 08:24

Aha heel bekende ijzers, eggbars met zool en siliconen als tegendruk. :j daar heeft onze merrie het heel lang heel goed op volgehouden. Ze kosten een paar centen maar doen hun werk erg goed.

Merk je nu verschil met hoe hij loopt en staat met deze ijzers? En hoe nu verder met hem, gewoon kijken hoe het gaat en de wei in of nog op stal en langzaam opbouwen?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 08:29

Zo dat moet nog een heel werk geweest te zijn om de ijzers zo te smeden dat ze hun werk kunnen doen.
Maar het is voor het goede doel: nu maar groeien hoefjes.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 08:37

Meestal is een hoefmid er wel een tijdje bezig mee die van ons gebruikte er 2 ijzers voor. Een gewone en van een ander inzet werd de tak afgeslepen op de goede maat. Ertussen gelast, alles mooi glad geslepen en daarna verhit en op maat getikt nog. Zeker 3/4 uur per ijzer alleen al om te maken. Dat maakt het beslag zo idioot duur. Wij waren destijds, 20 jaar geleden rond de 150 gulden kwijt voor dit beslag.

Edit veel tikfouten.
Laatst bijgewerkt door karuna op 05-11-13 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 09:02

We merken nu vooral verschil in de negatieve zin eigenlijk, hij loopt bar slecht, hij mag 5 tot 10 minuten stappen aan de hand maar dat red hij echt niet, na een paar minuutjes loopt die zo kreupel dat we hem terugzetten.
Rob en de Visdonk zeiden wel dat dat door de tegendruk komt , maar vanavond willen we sowieso even bellen naar Rob, in hoeverre dit normaal is.
Dit is echt zo'n geval waarbij je elke dag bij jezelf te rade moet gaan wat eerlijk is nog.

Verder is hij echt voor een paard wat op stal staat erg vrolijk en braaf..

Ze zijn er behoorlijk lang mee bezig geweest hoorden we wel, en dan met zijn tweeën op het laatst.
Dit beslag was een stukje duurder... 360 euro :o en dan nog de rekening van de Visdonk erbij , dan valt echt de operatie van Fay in het niet hierbij ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:09

Flink prijs, verbaasd me niet als je ziet hoeveel alles duurder is geworden. Maar slechter lopen met de ijzers dat is vreemd. Hij zou er juist meteen vlot mee moeten weglopen. We hebben een keer wel gehad dat ze beroerd liep na het beslaan. Maar dat lag duidelijk aan de hoefsmid. Nadat we gewisseld waren naar die we later jaren gehad hebben liep ze echt vlot weg nadat de ijzers eronder zaten en de kit aangebracht.

Ik zou zeker bellen voor info, het lijkt me niet goed dat hij nu nagenoeg niet kan lopen.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:24

Ik zou inderdaad even bellen. Misschien kan je via de DA wat pijnstillers voor hem krijgen? Om even die eerste dagen door te komen. Kan je als hij gewend is aan het beslag nog eens kijken hoe het zonder gaat.

Wat een geld :wow:

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:29

Uit ervaring heb ik gemerkt dat de eerste dagen moeilijk zijn.
Paard heeft bij het beslaan lang op 1 been gestaan en dan weer lang op andere been. Is 2 x lang op de trailer geweest en heeft zich schrap moeten zetten tijdens de reis.
En is nu gecorrigeerd in stand. Allemaal zaken die de hoeven nu erg gevoelig maken. De hoefbenen zijn fors gekanteld.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:58

Ts wat een schandalig bedrag voor zo'n simpele oplossing :(
Het is niet meer als een balkijzertje met zooltje en wat siliconenzooi en daar dan 360€ voor vragen, geldkloperij is het!
Ik hoop in ieder geval dat het gaat werken anders ben je een hoop geld kwijt voor niks.

Voor dat bedrag hadden ze dan ook wel wat tweecomponenten mogen gebruiken om de buitenrand te versterken zodat de kans dat die afbrokkeld wordt verkleint

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:07

TS, lees mijn berichten nog eens terug. De gebroeders van Nassau zijn niet normaal duur meer. Altijd al geweest maar het lijkt steeds erger te worden. Zoek een andere goede smid, die zijn er echt wel. ik ben blij dat ik destijds op zoek ben gegaan naar andere bekwame hoefsmeden die hun vak verstaan en ook veel verstand van beslaan hebben. Ze zijn er echt wel al doen de gebr. van Nassau je laten denken dat ze de enige zijn en zelfs nog meer verstand van voeten hebben dat de beste paardenklinieken in Belgie en nederland. Sinds mijn paarden door andere (2 verschillende) hoefsmeden gedaan worden heb ik nooit meer problemen gehad met losse ijzers enz. Eigenlijk had ik destijds eerder op zoek moeten gaan naar een andere smid. Maar ja, de denkt dat zij heilig zijn en je wilt immers het allerbeste voor je paarden. Achteraf weet ik wel beter. ik zeg niet dat ze slecht zijn maar er lopen zat goede en betere hoefsmeden rond.

Ik was eigenlijk al eerder bang dat het paard het behoorlijk voor zijn kiezen zou krijgen en dat het een niet pijnvrije behandeling zou worden. Nietemin wens ik jullie het allerbeste toe.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:09

Zal dat bedrag ook niet zo hoog zijn vanwege het verblijf bij van Nassau...? Dat is toch meer dan alleen beslaan natuurlijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:13

Ik denk dat het alleen het beslag is.
Visdonk heeft vast de stalling verzorgd.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:24

Potver Inge wat balen..
Kan het ook niet zijn dat de standverandering hem pijn bezorgd? Dat het niet eens zo zeer (of eigenlijk -niet alleen-) de bevangenheid is?

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:31

Jeetje wat een hoeven!
Balen dat hij slechter gaat lopen door die ijzers, dat lijkt me toch niet de bedoeling. Helemaal niet voor dat bedrag, waar zitten de kosten in joh :n Hopelijk gaat het nog wel werken!