Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:25

Oei, dat is schrikken! Wel fijn van jou en de DA dat jullie verder gezocht hebben, maar 5 jaar, jeezes, zo jong! Sterkte!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:35

Ja inderdaad wel heftig. Een schrale troost is dat de KS klinisch gewoon goed was, dat geeft echt hoop voor alle paarden hier! Waarschijnlijk is die weer voorgekomen uit de breuk...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:32

Arm arm dier. Hoeveel pijn moet die gehad hebben zeg. Een schrale troost is dat jij alles eraan hebt gedaan wat maar mogelijk was, zonder teveel aan hem te vragen.
Je was bij de Lingehoeve geweest toch?
Toevallig is een kennisje van mij daar een kleine maand geleden ook met haar jonge paard geweest. Ze had hem gekocht wel met het verhaal dat er "iets" was. Ze vonden hem atactisch. Paard is gekeurd en helemaal goed bevonden. Toen heeft ze hem gekocht. Wel was de prijs ernaar. Een prachtig paard voor een prikkie, zeg maar. Kan goed komen maar ook niet; niet dus.
Het paard gaf overigens niet die pijnreacties als eagle.
Kon alleen niet inbuigen. Haar instructeur vond het niet normaal voor zo'n jong paard.
Paard bleek artrose te hebben in de halswervels. Mogelijk als gevolg van trauma, mogelijk al in de opfok.
Ook ingeslapen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:46

Er zijn ook verhalen waarbij het wel goed komt gelukkig. Een vriendinnetje van mij heeft een ruin waarvan iedereen dacht dat hij ataxie had. Hij zette zijn achterbenen ver naar achteren en stond heen en weer ze zwaaien om in balans te blijven.
Na veel verschillende soorten behandelingen is uiteindelijk bij Den Hoek geconstateerd dat hij een breuk had in zijn bekken wat naar alle waarschijnlijkheid in de opfok is gebeurd. Hij is door Den Hoek behandeld en gaat nu heel erg goed. Doet alles weer.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:07

danoesje schreef:
Ja inderdaad wel heftig. Een schrale troost is dat de KS klinisch gewoon goed was, dat geeft echt hoop voor alle paarden hier! Waarschijnlijk is die weer voorgekomen uit de breuk...

Hoor je vaker inderdaad. Dat KS een secundair probleem is. Bij die van mij is het ook een kip-ei verhaal, haar hoefbanden en de rug. We weten niet wat precies wat veroorzaakt heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:40

Ik kende idd ook een paard met hko en ks.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:39

Danoes, had je al gesproken, ik vind het echt naar. Maar Eagle heeft nu rust.
Als ze inderdaad zulk gedrag vertonen is er vaak meer aan de hand. Hier bleek natuurlijk ook pas na een extra foto duidelijk wat het probleem was. Ook door een trauma.
En Suzanne, soms vraag ik mij ook af wat er leuk is aan paarden. Maar ik wil nog niet zonder ze. Afgelopen jaar twee pony's in laten slapen. Waarbij de merrie natuurlijk de grootste klap was voor mij. Na 1,5 jaar strijden toch verliezen. Al was ik ergens ook opgelucht. Eindelijk duidelijkheid, helaas wel het einde. En natuurlijk mijn ruin nog met een blessure. Hopelijk blijft het nu goed gaan. Hij loopt met de dag beter aan de pessoa. Dus we trainen rustig door. (Keer of drie per week aan de longe, rest gewoon grondwerk of de weg op).

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:59

Jeetje Danoesje, wat erg! Heel veel sterkte, je hebt gedaan wat je kon!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 00:40

Er zijn ook heel veel positieve verhalen van paarden met problemen in het skelet, die ga ik nu niet vertellen, want dat vind ik niet zo leuk voor Danoesje! Komt wel een keertje!

Danoesje, ik ben voor Eagle blij dat het probleem gevonden is, voor jou natuurlijk niet, want het gemis is er niet minder om en laten we eerlijk zijn, als er iemand is die alles uit de kast heeft gehaald ben jij t wel! Nogmaals sterkte!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 07:50

R12312, klopt helemaal hoor. Gelukkig maar dat het vaak beter afloopt dan bij ons.
Deze arts gaf ook aan dat als ie nu 15 was en al heel wat jaartjes braaf had gelopen met deze afwijking, hij nog best een poging had willen doen door om de paar maanden in te spuiten bijvoorbeeld. Echter, de scan icm het klinische beeld ( zo stijf als een plank) , de enorme heftigheid van exploderen tov een geweldig lief karakter (dus veel pijn waarschijnlijk) etc etc, zorgden ervoor dat dat geen mogelijkheid meer was. Hoe enorm pijn het ook doet, want hij was een paard uit 1000en voor mij, dit kon ik met al mijn liefde, niet maken.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:31

Ik wil je ook hier even heel veel sterkte wensen. Ben je al een tijdje aan het volgen, ook op fb, en je hebt idd alles gedaan wat mogelijk was. Vind ik heel knap van je. Het heeft je veel energie, tijd en geld gekost. Gelukkig is hij bij jou terecht gekomen, en heb je een super maatje erbij gekregen.

Heel veel succes. En houden van, is ook afscheid nemen.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:35

Ha Danoesje, ik huil een beetje met je mee, heel tragisch dit. Volgde jullie ook via FB en had jullie beide echt meer voorspoed toegewenst. Veel sterkte.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 17:24

Dank jullie wel allemaal. Hoewel ik weet dat ik de juiste keuze heb gemaakt, is het toch fijn om die bevestiging te krijgen. Eagle was mijn grote trots. Hopelijk komt er snel een nieuw leuk paard!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 17:26

danoesje schreef:
Dank jullie wel allemaal. Hoewel ik weet dat ik de juiste keuze heb gemaakt, is het toch fijn om die bevestiging te krijgen. Eagle was mijn grote trots. Hopelijk komt er snel een nieuw leuk paard!

Ik dacht dat Eagle de laatste zou zijn? :)
Toch maar niet?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 17:38

Suzanne, ja dat dacht ik ook, zeker rationeel, maar juist nu hij er niet meer is, begint het te kriebelen en geeft het het gevoel van nieuwe kansen. Voor Eagle heb ik 1,5 jaar ernaast gelopen ipv erop gezeten en hoewel mijn trainingswijze voor altijd is veranderd, ligt mijn passie toch echt daar... Ik ben nu al sjache dat ik voor de 2e avond op de bank 'moet' -:(- -:(-

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 20:14

hwn schreef:
Oei, dat is schrikken! Wel fijn van jou en de DA dat jullie verder gezocht hebben, maar 5 jaar, jeezes, zo jong! Sterkte!

Oeps, ik dacht dat ie maar 5 geworden is, maar was toch 15, geen idee vanwaar de verwarring. Maar 't is nog jong natuurlijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 20:15

ik kan me het heel goed voorstellen hoor Danoesje. Heb ook ooit meer dan een jaar naast mn paard gelopen. en die had ik dan toch al 1,5 jaar. kreeg een ongeluk waarbij voor een deel ontschoend. kon dus ook niet op de wei. hoop t nooit meer mee te maken. niet voor t paard maar ook niet voor het baasje.
ik was vandaag voor controle bij de DA in Bodegraven. en tiesto is helemaak ok bevonden (klinisch dan wel te verstaan) we deden inmiiddels dan ook wel weer alles, maar toch wel fijn om die bevestiging dan ook te krijgen. hij mag alleenwat energieker. omdat hij ook IR is, was het lastig om hem goed op gewicht te houden tijdens de periode dat hij minder mocht doen. Op advies van de DA gaan we hem nu merrie/veulenbrok geven, zodat hij meer energie kan halen uit de eiwitten en vetten ipv de suiker. ben benieuwd hoe hij het erop gaat doen.

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 21:59

danoesje schreef:
Hoi Nouvel,

dat is wel heel fijn dan!
Klinkt misschien hard, maar ik heb niet mijn paard gekocht om hem aan de hand te gaan werken. Hij is pas 4 en heb er slechts een maand of 3 op kunnen zitten. is voor mij geen optie helaas, daarvoor kost hij hier in het westen ook gewoon teveel geld. Maar durf echt niet te zeggen wat ik zou doen als ik erachter zou komen dat hij niet meer berijdbaar is voor mij..

Heel herkenbaar, hier een 7 jarige merrie NWR , ook aangekocht voor de sport, mesotherapie gehad, ostheopaat etc, ze is nu ingespoten tussen de wervels, 6 weken het land op , en ook hier moeten we - hoe hard ook- anders afscheid nemen... Gelukkig woon ik in het oosten en niet in het westen, wat de kosten voor stalling en weide gelukkig lager maakt. Maar ook hier schrijft de DA met een vork... :(

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 22:01

Pffff wat een vreselijke beslissing AEhytmical! Gelukkig heb ik niet hoeven kiezen of ik hem wel of niet het land op zou doen, hij gaf gewoon teveel pijn aan, ook onbelast dus dat maakte de keuze makkelijker. Hoe hij in een paar dagen zo enorm achteruit heeft kunnen gaan is me nog steeds een raadsel. Maar zo'n dier nog 20 jaar het land op doen...is leuk als je land bij huis hebt maar anders...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 22:07

danoesje schreef:
Pffff wat een vreselijke beslissing AEhytmical! Gelukkig heb ik niet hoeven kiezen of ik hem wel of niet het land op zou doen, hij gaf gewoon teveel pijn aan, ook onbelast dus dat maakte de keuze makkelijker. Hoe hij in een paar dagen zo enorm achteruit heeft kunnen gaan is me nog steeds een raadsel. Maar zo'n dier nog 20 jaar het land op doen...is leuk als je land bij huis hebt maar anders...

Anders is het gewoon niet te doen, en als ze wel thuis staan, kosten ze nog steeds een bak geld. En voor het paard maakt het weinig uit, die weet toch niet dat ie dood gaat.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 22:09

Dat is helemaal waar. Die is, in Eagle zijn geval, gewoon van de ellende af en mag lekker over de eeuwige groene weides galopperen. Niet dat ik gelovig ben, maar t idee is wel mooi :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 23:48

hwn, Eagle is inderdaad maar vijf jaar geworden...

Danoesje, ik heb bij mijn eerste paard ( afgemaakt na een zware koliekaanval op 17-jarige leeftijd) altijd gezegd dat ik zo blij was dat we niet zijn gaan kwakkelen, dat leek met het lastigst. Met mijn vorige paard heb ik dus wel een aantal jaren gekwakkeld, op dat moment doe je dat, net als jij, maar als het over is is dat oké. Vorig jaar april heb ik een ander paardje gekocht, helaas kwakkel ik daar dus ook al mee vanaf dat ze er is... Ik raad je aan een volgend paard zowel klinisch als röntgenologisch te keuren, waarbij je ook de rug ( en eventueel de hals bij "problemen") op de foto zet... Of er niet aan beginnen als ze al iets aangeven.
Elvee gaf niets aan op het moment van de klinische keuring, maar na een half jaar bleek dat ze KS heeft op één plek in de rug, T15-T16. Mede door jouw verhaal twijfel ik weer of er niet meer aan de hand is dan dat...

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 06:57

Jet, wat een pech! Je zegt inderdaad niet bij de eerste de beste tegenslag dat het klaar is.
Wat enorm balen dat het nu opnieuw niet lekker gaat. De dierenarts van afgelopen week was totaal niet onder de indruk van de ks, daar reageerde hij niet op. Met wat ik nu weet en wat iemand ookal eerder schreef, zou ik toch gaan kijken waar de ks mogelijk vandaan komt. Weet nu dat er heel vaak een blokkade of, bij mij, iets ergers bij het cto zit wat alle bewegelijkheid in de hals wegneemt. Maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn! Het kost even geld, maar dat kost maanden doorrommelen, osteopaat, onderzoekje hier, supplement daar, ook!
Als je het niet vertrouwt: ga alsjeblieft naar een goede kliniek. Bij mij was op foto nog steeds niets te zien, op echo dus wel. Dat heeft ons, hoe hard ook, allebei uit ons lijden verlost.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 07:16

Ik heb na mijn beslissing niet meer te rijden gelukkig nog jaren van mijn pony kunnen genieten.
Een echte rijpony is ze eigenlijk nooit geweest.

Jet, met een goede keuring en alles op de foto blijft het zelfs lastig denk. Er kan helaas zoveel aan de hand zijn.
Mijn nieuwe aanwinst heb ik in zijn geheel niet laten keuren, sja het is een gok, maar ja. Ze is pas 2 jaar. Als je een rijpaard koopt zou ik wel laten keuren.
Mijn jonge ruin zijn rugfoto's van gemaakt ivm met niet lekker lopen/staken. De foto's waren goed, maar de echo wees het probleem uit. Eigenlijk zou je dus naast foto's ook al met echo of zelfs MRI aan de gang moeten als je echt vanalles wilt weten.
Maar bij twijfels altijd naar goede kliniek ben ik het helemaal mee eens.

Eigenlijk kijk ik standaard al argwanend als een paardje net niet lekker loopt. Mijn ruin kijk ik elke dag weer hoe het gaat. Dat tijden naar de merrie gedaan en nu doordat de ruin een blessure heeft weer bij hem. Soms wel jammer dat het niet gewoon onbezorgd genieten is.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 07:31

Kopzorgen heb je ervan! Maar wie weet loop ik nu tegen een paard aan die een uit duizend is en amper wat heeft. Ga zelfs bij een Spanjaard kijken omdat ik me niet dood wil staren op kwpn, juist omdat daar zo vaak wat aan mankeert. Hij is nog schimmel ook maar erg gaaf dier dus waarom niet.
Voelt nog wel een beetje als vreemdgaan maar weet zeker dat eagle me morgen nog een nieuw paard zou gunnen, als hij dat kon :)