Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:32

daNiielle_ schreef:
Als je nu met zijn allen maatregelen neemt, zorgt dat er ook voor dat we binnenkort allemaal weer ons gang kunnen gaan.

Hier is de stal ook 'op slot', geen mensen/paarden van buitenaf, en niemand mag op concours.
Het is nog niet bij ons in de buurt, een buitenrit mogen we daarom wel maken. Maar zoals de crosstraining van morgen hebben we afgezegt.
Jammer, maar als ik het meeneem en er worden paarden bij ons ziek....Dat wil ik niet op mijn geweten hebben, zeker niet als het zo makkelijk te voorkomen is.

De smid mag hier alleen in de ochtend komen. Dan zijn wij als eerste, en word de kans nog meer verkleind.

Mensen die nu op pad gaan vind ik ronduit stom bezig.
Ook al ga je naar een concours ' verder weg' , weet jij veel...Misschien start daar wel iemand die wel uit de buurt van de besmettingen komt.

Ja plus is de incubatie tijd aardig lang dus weet je ook niet welke paarden besmet zijn en welke niet. Als iedereen nu verstandig thuis zou blijven met de paarden en andere voorzorg maatregelen nemen dan is dat voor alle paarden bezitters het beste. Maar sommige mensen denken daar jammergenoeg niet aan. Je ziet er hier in de omgeving (Nijmegen) nog genoeg met trailer rijden :n

Babeth

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:33

Ik ga met mijn paard ook het erf even niet af. Ze mag toch niet echt meer gereden worden, dat scheelt. Normaal wandel ik altijd een stuk met haar, dat doen we nu gewoon in het weiland. :)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:35

Nouja als er nood is om je paard te vervoeren, en je kan niet anders dan door dat gebied... Ik denk als je zorgt dat je het luik achter dicht hebt, dat er dan weinig kans bestaat.
Zolang mensen maar niet hun paarden vanuit daar inladen, om vervolgens in brabant lekker op concours te gaan. Of ergens een les te gaan volgen..

Wij zijn op slot omdat er veel stalgenoten naar de Gelderse kampioenschappen zijn geweest afgelopen weekend. We kunnen door de incubatietijd nog niet zien of er paarden besmet zijn.
Dan maar even voorzichtig zijn, is het minste wat je kunt doen. Ook voor andere paarden eigenaren!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:36

Alleen... als het erg lang gaat duren dan weet ik niet wat ik moet de hoeven moet doen, een beetje bijvijlen, soit. Maar er staat er eentje op ijzers en dat is toch een ander verhaal.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:38

Je smid vragen om in de ochtend te komen, en vragen of hij al zijn kleding van te voren kan wassen.

Zodat jij de eerste klant bent, ik geloof zowiezo niet als hij de dag ervoor rond 6 uur zijn laatste paard beslagen heeft, dat het virus dan nog levend op zijn kleding kan zitten?
Of hoelang duurt dat?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:40

Volgens mij overleefd het virus niet lang zonder paard.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:42

Als er op wedstrijd iemand rondloopt met een pony uit "het besmette gebied", moet ik mij dan zorgen gaan maken of niet?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:46

lisaislisa schreef:
Als er op wedstrijd iemand rondloopt met een pony uit "het besmette gebied", moet ik mij dan zorgen gaan maken of niet?

Je moet zorgen dat je niet op wedstrijd gaat, hoef je je ook geen zorgen te maken. Nee eerlijk, ga het nou niet opzoeken :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:01

Net terug van vakantie en lees over het virus. Opzich komen die van mij zelden in aanraking met andere paarden. Alleen moeten we donderdag naar Roosendaal met mijn shet om haar te laten bekappen. Zal maandag even bellen of het kan, aangezien we wel in de regio van Nijmegen komen.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:16

Op dit moment kom ik als smid even niet bij klanten, of het moeten echt spoed gevallen zijn die echt niet kunnen wachten. En daarna desinfecteer ik gelijk weer al mijn spullen en mijn auto en dan zelf douche en omkleden. Ik ben liever te voorzichtig als dat er iets gebeurd met de paarden van klanten of met mijn eigen paarden door mijn toedoen.
Ik hoop dat er meer hoefsmeden, zadelpassers, fysiotherapeuten enz. Zo denken, dat scheeld al zeker in het beperken van de versprijding van het virus.

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:41

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:50

daNiielle_ schreef:
Zolang mensen maar niet hun paarden vanuit daar inladen, om vervolgens in brabant lekker op concours te gaan. Of ergens een les te gaan volgen..

En dat gebeurt dus helaas wel.
Hier in de buurt (Brabant) was gisteren een wedstrijd en daar kwamen mensen uit de buurt van de besmettingen.
Stalgenootje is daar ook op wedstrijd geweest. Hopelijk is ze niks (virus) tegengekomen :(:)
Helaas............. Had gehoopt dat iedereen nu zo verstandig was om gewoon niet op pad te gaan.

Er is hier nu nog niks aan de hand. Hopelijk blijft dat zo.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:52

Ik zou zondag crosstraining hebben, maar had vooraf de hele lijst nagekeken waar iedereen vandaan kwam. (wat een rotwerk was dat)
Ook iemand uit nijmegen, ik heb direct afgezegt. Het is je eigen verantwoording, ook al is een ander zo stom om toch te komen.

Larisse; Ja dat klopt, zie het bericht op de voorpagina voor welke stal in Heumen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:56

Zo ver ik begrijp is Zoelen dus een roddel aangezien het nog steeds niet op de voorpagina bevestigd is.?!?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:57

SmidjeJollie schreef:
Op dit moment kom ik als smid even niet bij klanten, of het moeten echt spoed gevallen zijn die echt niet kunnen wachten. En daarna desinfecteer ik gelijk weer al mijn spullen en mijn auto en dan zelf douche en omkleden. Ik ben liever te voorzichtig als dat er iets gebeurd met de paarden van klanten of met mijn eigen paarden door mijn toedoen.
Ik hoop dat er meer hoefsmeden, zadelpassers, fysiotherapeuten enz. Zo denken, dat scheeld al zeker in het beperken van de versprijding van het virus.

Wat super dat jij zo voorzichtig bent. Ik sta gelukkig apart met mijn 2 pony's maar ik neem ook maatregelen.
Verzorgster ingelicht, we gaan nergens heen, ik ga niet naar andere stallen. Hoefsmid wordt uitgesteld.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:58

Ja, maar het virus kan muteren geloof ik, dus een andere vorm aannemen (dacht ik gelezen te hebben, sorry als ik het fout heb.)

Geen idee bij wie ze het nagevraagd hebben van Zoelen, eigenaren zijn nogal raar daar en zit ingewikkeld in elkaar. en kan best zijn dat ze het niet naar buiten willen brengen aangezien de boel toch al op slot was.

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:59

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:06

Weten jullie of de ene variant kan omslaan in een andere? Of moet je dan in aanraking zijn geweest met een paard die de andere variant heeft?
Ik sta op een stal waar het ook is, vandaar mijn vraag.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:08

Op welke stal sta je dan sharon?

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:16

kyrkelover schreef:
Zo ver ik begrijp is Zoelen dus een roddel aangezien het nog steeds niet op de voorpagina bevestigd is.?!?

Heb uit zeer betrouwbare bron vernomen dat het wel waar is dat er Rhino heerst in Zoelen. Heb daarnaast op stal gehoord dat er ook een geval bekend is in Maurik en Asch (bij Buren), maar daar kan ik niets met zekerheid over zeggen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:17

Wat krijgen koeien eigenlijk van dit virus?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:20

Wat vervelend dat al veel mensen de bevestiging hebben over zoelen maar dat er nog niets officieel bekend is.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:27

SmidjeJollie schreef:

Echt top dat je dat doet!

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:38

De twee op Presikhaaf waren ziek
De jongste is weer beter maar de drie jarige is ingeslapen en voor onderzoek naar Utrecht.
Voor nu gaan ze uit van een vergiftiging.
De vrouw van een collega van mij werkt daar en is met hem in de weer geweest

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:39

StephanieR schreef:
Hoi Allemaal,

Ik snap dat bij een Uitbraak van het Rhino virus je contact tussen paarden moet vermijden(dus niet naar andere manege's e.d. moetgaan), onze pension stal doet echter een stapje meer: Er mogen geen "onbekenden" meer op stal komen (ook geen hoefmit e.d.) ..

Is dit normaal? De uitbraak is ongeveer 20 km hier vandaan gecontateerd, daar gaat het om de abortusvorm. Op onze stal staan geen drachtige merries.

Is bij ons ook, juist smid, fysio , tandarts en dat soort mensen komt veel samen met andere paarden, kans op besmetting is dus groot