Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 11:05

Een paar jaar later is die bewuste arts voor een soortgelijk akkefietje ontslagen.. iets te vaak mensen met problemen afgescheept..

Ik had het al eens eerder met mijn vorige paard aan de hand gehad dat hij vond dat ze niet hoefden komen. Paard had (bleek later) een gat in zijn pees in zijn achterbeen. Ik kwam 'savonds op stal en wilde DA omdat zijn been zo dik was en hij last had. Of ik niet overdag kon bellen - nee schat want ik kom 'savonds bij mijn paard - overdag werk ik. Hij wilde niet iemand laten komen, toen was ik al zooo pissed en ben later naar een andere praktijk gegaan om hem te laten scannen.

Hij heeft me dus 3 keer zo behandeld, bovenstaande, de keer met de koliek van fargo en de laatste keer met koliek van Whizz toen die zo jong was.

@Siem - wat een goed nieuws dat de koorts al aan het zakken is. Eenmaal in de 38 is het beter te overzien! En heel goed dat je gebeld hebt. Zij zijn toch (mede)verantwoordelijk voor het natraject/revalidatietraject en hebben het meeste zicht op dingen die afwijkend of gevaarlijk kunnen zijn. Goed gedaan hoor!

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:10

Mag ik mij hier ook melden/aansluiten?

Charlie is dan wel niet geopereerd maar heeft wel 8 dagen op de kliniek gestaan met zware koliek en de week daar voor aangaand thuis ook zeer zware koliekaanvallen gehad. Het had niet veel gescheeld of hij moest geopereerd worden.

Hij is nu 4 a 5 weken thuis. Het lijkt de goede kant op te gaan maar ik zie overal spoken op de weg. Hij is in die week op de kliniek 100 kilo afgevallen. We hebben hem gewogen toen hij aankwam en toen hij weer naar huis ging. Naast de 'zandkoliek' en spuitpoep bleek hij gigantische (en veel) maagzweren te hebben.

Ieder paard dat ik nu zie liggen of ook maar omkijken richting buik verdenk ik van koliek. Hihi, de paarden mogen van mij niet eens meer een dutje doen.. En rollen moet ook snel! En als ze niet snel genoeg eten raak ik ook al in paniek. Charlie staat nu op een speciaal dieet (van de kliniek) en ohwee als iemand hem een brokje extra of een stukje wortel geeft.

De wei mogen we nu weer langzaam opbouwen maar ik vind het niks. Ben bang dat hij weer te veel zand binnen krijgt. Hij krijgt extra hooi op het verharde stuk, uit hooinetten en staat een tijdje met een 'muilkorf' om. Ik heb hem zelfs uit de kudde gehaald, weg bij zijn vriendjes. Nu staat hij overdag met 1 ander paard buiten en 's nachts op stal.

Ieder drolletje van hem keer ik binnenste buiten; is het wel dik genoeg, zit er zand in, is de kleur goed? Enzovoorts..

En natuurlijk weet ik dat ik veel te panisch reageer en hem te (?) veel bescherm. Ook maak ik me bijna continu zorgen om hem, sms mijn stalgenoten of ze even naar hem willen kijken en of ze me willen laten weten hoe het met hem gaat. Maar wat moet ik dan? Ik wil mijn maatje echt nog lang niet kwijt!!
Ook twijfel ik vaak of ik nog wel op de goede weg zit, gaat het echt wel beter met hem?
Pffff!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 00:18

Welkom cashlee, ik herken het gevoel, ik herken en zie ook overal koliekerige paarden. Maar zo hebben we inmiddels bij ons op paard nog wel een ander paard kunnen redden. Maar och de stress erom heen he? Sterkte hoor! De begintijd is toch wel het hefstigst om weer op orde en routine te komen..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 11:54

Relevante informatie over probiotica

http://www.thehorse.com/articles/30918/ ... 11-26-2012

The goal in feeding a probiotic supplement is to enhance the hindgut's microbial population and reduce the growth of potentially harmful bacteria.

Photo: Megan Arszman, TheHorse.com Web Producer

Feed digestion in horses is largely accomplished by microbial fermentation in the hindgut. The cecum and colon provide an environment that promotes the digestion and absorption of nutrients from fibrous products such as hay and beet pulp. Disrupting the microbe balance, due to mismanaged feeding practices or illness, can have detrimental effects on the horse's health. Thus, some horse owners and veterinarians use pre- and probiotics to help keep the microbial balance in check and the horse's digestive tract functioning properly.

Prebiotics are food components that stimulate hindgut microflora activity and growth. The horse does not digest these ingredients; rather, hindgut microbes do. These include carbohydrate fibers such as fructo-oligosaccharides and manno-oligosaccharides. Premium feed products include several prebiotics, including yeast cultures and fungi, to aid in digestion.

Probiotics, or direct-fed microbials, are the bacteria and entercoli typically found in the horse's intestinal lumen. The goal in feeding a probiotic supplement is to enhance the hindgut's microbial population and reduce the growth of potentially harmful bacteria.

Probiotics on the market today include live bacterial cultures and live yeast cultures. Equine probiotics typically include Lactobacillus and Bifidobacterium species of bacteria and/or the yeast Saccharomyces boulardii.

To date, there is little scientific evidence to support--or negate--claims of enhanced microbial protection using probiotics. However, improved changes in microbial fermentation and fiber digestibility have been reported both in vitro (in a laboratory setting) and in vivo (in the live horse). Constant probiotic supplementation appears to produce more positive results than sporadic supplementation.

One key to feeding probiotics properly is to ensure the organisms are viable (live) when they reach the hindgut. Dead cultures--such as brewer's yeast or those killed by the heat in grain pelleting or extruding--cannot provide the desired benefits owners seek. If you choose a feed that claims to have included probiotics, ensure the cultures included are live and have not been killed during processing.

Take-Home Message

Hindgut health is key to horses' health and performance. Providing pre- and probiotics to enhance horses' hindgut microflora, along with maintaining a proper nutrition program and a balanced diet, can have positive effects on your horse's health.

damian23

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:32

Ik haat koliek!! Dachten we een leuk weekendje weg te gaan. De mannen zouden oppassen. Stond Cil vrijdagavond met krampkoliek (manlief heeft het pas verteld toen we terug waren). Dat was met colosan binnen een half uurtje weer verholpen. Waarschijnlijk door wat schimmel in het hooi (zag dat er een baaltje waar ik vrijdag hooi vanaf had gepakt schimmelig was).

Belt zondagochtend de man van mijn vriendin, haar andere paard lag op de grond met.. ja je raadt het al verstoppingskoliek. Waarschijnlijk door de stress door het verlies van zijn maatje, te weinig gedronken. Die staat nu dus te laxeren op de kliniek. ik ben er eigenlijk inmiddels even zo klaar mee dat ik eigenlijk hierna nooit meer paarden wil. Ik ben nu weer vreselijk paranoia. Ik zie overal spoken. Bha.........

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:48

Even een hele dikke knuffel voor je Damian :(:)
Ook voor cashlee :(:)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:53

Siem, thanx.

Cashlee, ook welkom hier. Ik doe even lekker panisch met je mee. Ik keer momenteel ook ieder drolletje binnenstebuiten. IK heb nu een paar drolletjes in een plastic handschoen met water gedaan om even te checken op zand. Er zijn hier de laatste dagen erom veel blaadjes in de paddock gevallen. En die eten Cil en Bennie natuurlijk lekker op (wilgen dus niet giftig, maar ze krijgen er wel zand mee naar binnen).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 17:02

Ach Damian wat een stress en ellende ook voor de paardjes maar zeker voor de eigenaren. Bah bah dat je vriendin nu weer een paardje op de kliniek heeft staan ;( ;( zijn de vooruitzichten wel goed?

Wat een gedoe en stress.. Leef met jullie mee!! Veel sterkte :(:) :(:)

Siem - hoe is het met de koorts? Is die nu helemaal weg en onder controle??

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:04

Ik herken dat ook... alles de hele tijd in de gaten houden...
Ook kijk ik bij united altijd naar z'n kin :')
Hij geeft koliek pas aan als hij op klappen staat... maar van te voren heeft hij altijd wel een 'strakke' kin, alsof hij z'n tanden op elkaar bijt zeg maar. Als ik dat zie ga ik altijd even darmen luisteren :')

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 17:36

Mijn Whizz stopt acuut met luchtzuigen als ie niet lekker is, dus dan weet je eigenlijk genoeg :j

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:00

Cashlee: wat rot dat Charlie, ondanks geen operatie zoveel klachten heeft. Snap dat het behoorlijk stressend is nu. Waarom mag hij niet meer bij zijn vriendjes staan ?
Weten ze trouwens hoe hij aan de maagzweren komt ?
Fijn dat je stalgenoten hem ook in de gaten houden :)

Damian: Jeetje, dat is schrikken als je terug komt en je hoort dat Cil weer krampen had.. poeh
Weten ze waardoor het paardje op stal verstoppingskoliek had ?
Dat met die bladeren vanaf de grond herken ik wel.

c_alsemgeest: Huh naar zijn kin :')

-----
Gister was de laatste dag van de pijnstiller en antibiotica. Ze voelde zich de laatste twee dagen al stukken beter. Temperatuur was ook netjes. Vandaag even zenuwen of het zonder de medicatie niet omhoog zou schieten, maar gelukkig was haar temperatuur vandaag hartstikke netjes *\o/* Heb weer even hoop dat het de goede kant op gaat.

Heel de week wilde ze al zo graag haar stal uit. Vanavond een poging gedaan. Nog geen 2 stappen buiten. Geeft ze me toch een gil en 2 echt heeele idiote sprongen :oo Draaien, en idioot springen gaat niet samen. Gevolg; ze gleed uit en maakte een flinke koprol op de grond. Gelijk weer opstaan en verder druk doen. :roll: Even gekeken of ze niks had en nog 1 rondje geprobeerd, maar ik heb ze weer terug gezet. Probeer het van het weekend nog wel een keertje := Ze voelt zich onwijs goed! Ben blij dat te zien.

Gisterochtend schrok ik wel even. Ik kwam aan en ze lag te slapen. Gelijk even de paniek, nee toch. Maar ze lag even te dutten..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 00:10

Ja dat liggend slapen, dan krijg je eerst een hartverzakking %) %) maar dan liggen ze super relaxed te snurken ;-)

Nou ze klinkt super fit Siem, misschien een pietsie te ;-)

Damian, hoe is het nou? En hoe is Cil deze week?? Hoe gaat het met het paardje van je vriendin?

Whizzeman is gelukkig lekker fit, hele intensieve les gehad vanavond. Heb morgen wel even de ostheo want er zat een wervel fout in zijn nek, die zit nu weer goed, maar volgens mijn juf zit er halverwege nog eentje uit de pas..

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 00:23

Ik zie ze zo graag zo, dat komt vanzelf wel weer goed als ze weer los mag :D Dat rustige, matte vond ik eng om te zien. Ga begin volgende week Utrecht even bellen om te overleggen hoe ik het het beste kan aanpakken met de verdere (lichamelijke) opbouw.

Fijn dat je een lekker gelest hebt! Doet jouw ostheo ook iets gericht op koliek ?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 00:28

Niet dat ik weet, maar ik kan het wel eens navragen morgen

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 00:39

Ik heb meerdere 'colleges' gevolgd over ostheopathie bij paarden, en omdat er naar het gehele lichaam wordt gekeken kan je dat zeker is navragen. :) Weet nog dat er een stuk praktijk was bij een pony toen, en dat de ostheopaat aangaf dat hij gevoelig was bij zijn buik / darmen. Dit klopte ook. Vond ik erg bijzonder.

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:31

Siemxfunny: Charlie was altijd een van de hoogste in rang, hij voelt zich nog helemaal niet lekker en had daardoor geen zin om voor zijn eten/plek te vechten. Met als gevolg dat hij weinig tot geen eten binnen kreeg en continu op zijn hoede moest zijn. Andere paarden probeerden zijn hoge plek in de kudde te veroveren. Nu hij op stal staat en overdag met maar 1 ander paard weet ik zeker dat hij weer genoeg eten krijgt en is hierdoor ook veel meer ontspannen.
De maagzweren komen vermoedelijk van de 1e koliek af in combinatie met stress en daarna weer koliek. Als een paard een paar uur niet eet kan hij al maagzweren krijgen is mij verteld.

C_alsemgeest: Charlie gaat heel erg met zijn neus trekken als teken van pijn.

Hij heeft echt een flinke klap gehad, dat bevestigde de veearts afgelopen week nog eens. Ze vond dat hij er nog niet heel goed uitzag ondanks dat zijn vacht weer een klein beetje begint te glimmen. Hij is voor zijn doen & een 4 jarige nog steeds erg rustig. Soms te rustig naar mijn mening. Vandaar dat de veearts even langs kwam. Dat rustige vond ze niet zo'n probleem wel dat hij nog steeds zo mager is ondanks zijn snel-aankomen-dieet (ik vind dat hij al heel veel aangekomen is.) En de diarree die maar niet weg lijkt te gaan. Dus de supplementen moet ik nog even blijven voeren en de kuur zandweg nogmaals herhalen.
Gelukkig liet hij eergisteren voor het eerst zien dat hij zijn kuren nog wel heeft. Nooit gedacht dat ik daar zo blij om kon worden!

Toch wel fijn om te horen dat ik niet de enige ben die zo panisch doet ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 11:37

Voer je al probiotica Cashlee? Dat kan zeker heel erg helpen bij de diarree en de mijne is ook echt beter in zijn vel gaan zitten en dikker geworden sindsdien. En PAVO slobber daar kwam hij ook goed van bij ;-)

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:51

Probiotica krijgt hij al. Slobber niet. Toen ik Charlie ophaalde bij de kliniek heben ze gezegd dat hij dat voorlopig niet mocht hebben, maar misschien nu inmiddels wel. Ga ik even over bellen! Hij zit nu op onbeperkt ruwvoer op 2x 2 uurtjes per dag na als hij met muilkorf in de wei staat. En een speciale muesli + dan de medicijnen voor zijn maag en darmen. Ook blijft hij levenslang 1 week per maand/2 maanden aan een kuurtje zandweg vastzitten. Ben eigenlijk hiervoor wel nog op zoek naar een vervanger. Dus als jullie daar tips voor hebben?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 13:01

Geloof dat een stalgenootje hiervoor gewoon zemelen moet geven 1 keer per week bepaalde hoeveelheid, kan het evt wel een keertje voor je navragen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:35

hoi allemaal, hier is alles weer rustig. Cil is weer de oude en het paard van mijn vriendin is weer lekker thuis.

ik heb zelf twee kilo psyllium zaadjes (dus niet de vezels) gekocht bij diergezond. Dat adviseren ze in de Belgische klinieken (in emmeloord liep een Belgische internist). Is een stuk goedkoper dan sandclear.
http://www.diergezond.nl/online/108-vlo ... -kopen.php

Zemelen met gekookte lijnzaad wordt ook wel geadviseerd.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 15:35

Fijn dat de paardenboel weer op orde is Damian.

Hier wat mensenperikelen. Maandag is een oom (broer van mijn moeder) van mij overleden, lag in coma na een val van de trap en gisteren een tante van mij (zus van mijn al overleden vader). Bah wat een week. Morgen dus begrafenis..

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:13

He Fargo, bha. Dat is wel heel veel mensenperikelen achter elkaar. Sterkte!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 20:24

En nu is Marieke uit het gelders topic vandaag ook nog overleden lees ik net. Ik zit hier vol ongeloof achter mijn pc... Zeg me dat het niet zo is...

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 22:41

Ik lees vluchtig mee,maar heb ook even door omstandigheden niet de tijd en energie om hier op iedereen te reageren,(staat los van Wynn hoor,want die doet het nog steeds super )

Maar ik wil even fargo een virtuele knuffel geven,denk dat je hem even nodig hebt :(:) Sterkte meid!!!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 00:22

Dank je wel Sandra :(:) :(:) . Loop er de hele avond al mee in mijn hoofd, zo'n krachtige, eerlijke, oprechte en jonge vrouw, ineens weg. Pfff zal morgen wel een heftig dagje worden zo.