Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:08

Ja, maar meer waarom het zich juist daar ophoopt vraag ik me meer af. Mensen hebben dat nl niet. Die krijgen wel eerder diabetes doordat ze te zwaar zijn maar dat uit zich niet in een dikke nek :+ .

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:17

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 23:16

Oh! Dat herken ik alleen als bijwerking van bepaalde medicatie (dacht cortisol).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 07:04

IMJ schreef:
Ja, maar meer waarom het zich juist daar ophoopt vraag ik me meer af. Mensen hebben dat nl niet. Die krijgen wel eerder diabetes doordat ze te zwaar zijn maar dat uit zich niet in een dikke nek :+ .

bij mensen zit het rond het middel,en heeft dezelfde reden als dat het bij paarden zit :j
http://www.research.vt.edu/resmag/2008w ... onies.html

mijn pony had een dikke hals door seleniumtekort en daardoor was zijn vetstofwisseling in de war.
niet elk "dik" mens heeft diabetes en niet elk dik paard heeft IR hoor :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 11:47

Geen Lyme.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:57

Ellepel je begrijpt me verkeerd maar dat geeft niet, diabetes is mijn werk, daar hoef ik geen uitleg over! :)

Fijn TS! Hoe is het nu?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:13

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:46

over het algemeen is het met kyana goed, ze is wakker en alert, stapt een stuk beter, alhoewel nog steeds beroerd, lijkt eerder alsof er iets niet klopt, maar zeker niet kreupel.
is ook weer vrolijk aan de hinnik.

maar ja waar het nu vandaag komt en of het terug komt, of erger wordt, of of of zoveel of's
we zullen het moeten afwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:36

Maar waarom gaan paarden schuren met harde nek en als de nek zacht is niet meer? Zijn dus geen afvalstoffen?

Wel weet ik dat zware metalen die in vet opgelost in je onderhuidse vetlaag opgeslagen zitten en bij afvallen er dus inderdaad wel problemen kunnen ontstaan..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 15:03

Als je de nek voelt dan issie daadwerkelijk keihard. Ik denk dat die gespannen huid best jeuken kan.
Hoewel ik meerdere bevangen paarden heb gekend die niet persé jeuk hadden aan de (harde) manenkam...

Het blijft gek Crazyshar.. hopelijk alleen maar bergopwaarts!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:31

Maar jullie hebben mij wel even aan het denken gezet met de opgeslagen afvalstoffen...wil eigenlijk wel weten, is het waar of niet...bestaat het nou echt niet of lijkt het nou maar zo...want zoveel literatuur spreekt weer over ontgiften, afvalstoffen...reinigen lichaam....als dat alleen maar natuurgeneeskundig is, dan is het wel echte flauwe kul hoor.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:47

willen jullie het discussieren overlaten in een ander topic zodat dit topic blijft gaan over dit paard?
het is uiteraard zeer leerzaam, maar de hoe's en wat's zijn hier niet van toepassing en kunnen dit topic onordelijk maken.

edit: ik bedoel dit totaal niet verkeerd overigens, maar anders wordt het topic zo warrig, en loopt het verhaal weg van het probleem en evt oorzaak, naar een heel ander verhaal ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:19

Hoezo? Is ook nog steeds on topic hoor...gaat helemaal over ziekteprocessen waar paard wellicht ook mee te maken heeft...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:01

IMJ : sorry,ja had ik inderdaad vereerd begrepen!

russel;

http://www.kruidenvrouwtje.nl/natuurgen ... ckeweg.htm
hierr staat heel leuk uitgelegd hoe dat zit met afvalstoffen.
en of het nou werkt of niet,dat blijft een persoonlijk verhaal en is hier niet de plaats om het daar over te hebben denk ik.

crazyshar:
fijn dat kyana wakker en alert is, zeker gezien de weersomstandigheden :j
je zegt dat het lijkt alsof er iets niet klopt..heb je daar zelf ook een idee over?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:40

het lijkt af en toe op een mens die niet goed weet waar zijn handen en armen naartoe te strekken om dat glas water te pakken, als je begrijpt wat ik bedoel.
een beetje ongecoórdineerd,
de DA dacht helemaal in het begin toen al het hele slechte nog niet was en alleen het bijten er was, dat het leek op een paard dat niet echt atletisch vermogen bezit.

daardoor ontstond ook het idee op latere datum dat ze mss atactisch zou zou, door het ongecoórdineerde weg zetten van haar vnl achterbenen.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:58

Ik lees hier nu toch al een hele poos mee en wil nu toch even reageren naar aanleiding van de post van crazyshar.

Allereerst heb ik ontzettend veel respect voor de TS voor het zorgen voor haar paard en het bij houden van dit topic ondanks de niet altijd milde reacties.

Als ik jou post lees crazyshar doet met dit in combinatie met de filmpjes heel erg denken aan een pony van een vriendin van mij begin dit voorjaar. Deze zette een achterbeen heel opvallend anders neer en de ander bewoog ook anders al anders. Toch was ze niet kreupel. na onderzoek en rug foto's bleek zij een hernia te hebben. Ik wil niet zeggen dat dit het is er speelt natuurlijk veel meer en ik ben geen DA dus zeg hier niks over maar wil het wel even laten weten omdat het met er zo aan doet denken.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:04

@ nelleke: foto's van de rug is ook 1 van de eerst volgende stappen die genomen zal worden in de toekomst.
is het nog goed gekomen met de pony van je vriendin? wat is er aan gedaan of wat waren de mogelijkheden?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 20:12

Nelleke, bedankt voor je reactie.Ik denk ook idd dat er iets in de rug niet goed zit.Ook de achterbenen wil ik graag nog op de foto.

Overigens vind ik de discussie over afvalstoffen helemaal niet erg in dit topic.Als het niet zo is of het bestaat wel/niet mag dat hier best naar boven komen toch?
Ik zou het alleen maar leerzaam vinden in elk geval.

Op het moment geniet ik volop van Kyana,na de wandeling van afgelopen maandag begon ze in de paddock heerlijk te rollen.Iets wat ze lang niet heeft gedaan.Haar koppie oogt fris,ze reageerd weer met gehinnik en het lopen gaat niet slecht.Vrij vlot zelfs.
Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest haar eens lekker te borstelen,maar ik vermoed dat ze zich niet zal bijten.Wel is het pigment op haar neus nog steeds opgezet.
Voorlopig gaan we even op deze voet verder en wil ik het wandelen rustig gaan opbouwen.
Foto's van rug en benen liggen nog in de planning,maar ik zie nu geen noodzaak omdat deze maand nog te regelen. ( zou dat zelf wel graag willen natuurlijk,maar voor Kyana is het wel even prima zo denk ik).

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:18

Wat fijn dat je op dit moment volop kunt genieten van Kyana, Dat is al heel fijn na zo'n lange periode dokteren.

Helaas is de pony van mijn vriendin niet lang meer in leven geweest. Na de diagnose zijn er nog een paar lekkere buitenritten gemaakt. Met toestemming van de veearts. Maar na een aantal weken verslechterde ze zienderogen. Een bil was al helemaal weg en was het gevoel ook al uit. Ze is toen ze buiten de kudde kwam te staan ingeslapen voor ze op een dag niet maar overeind kon komen of incontinent zou worden. Een moeilijk maar heel eerlijke keuzen.

TS ik heb ook filmpjes en foto's die ik online zou kunnen zetten maar die zet ik niet openbaar moet dan even via PB.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 21:02

Klinkt als een begrijpelijke keuze voor de pony van je vriendin,vreselijk dat ze niet geholpen kon worden.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:12

Liep ze nou gelijk al "raar" toen ze begon met bijten? Zo ja, een TIA/ hersenbloedingkje was al uitgesloten?

Super dat het weer wat beter gaat met der!!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 21:17

Ze liep toen steeds enkele passen 'raar'.Niet constant.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:18

Ik vind het ook heel leerzaam (afvalstoffen-discussie :) ) maar kan me voorstellen dat eea mogelijk wat onoverzichtelijk wordt. Als iemand een goed artikel heeft lees ik dat graag!

Werd de pony van jouw vriendin ook weer wat beter na een slechte periode Nelleke?

Voor hetzelfde geld zit er gewoon een wervel scheef en is ze na een kraakbeurt de oude weer.. (maar dat is misschien wishfull thinking).
Of wacht, er was al een osteopaat bij hgeweest toch?
Kan me voorstellen hoor TS dat je nu even geniet van haar (zonder allerlei onderzoeken).

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:21

Lastig ja... Een probleem in de rug is natuurlijk vele malen makkelijker te vinden dan een hersenbloeding/tia, dus zou eerst dat uitsluiten denk ik ja. Blijft hoe dan ook een lastige kwestie natuurlijk!
Succes ermee, en hoop dat je het ooit allemaal zal kunnen achterhalen!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 21:23

Osteo is er twee keer bij geweest :-)

Ben overigens ook wel benieuwd naar een onderbouwd artikel over afvalstoffen.

Ik hoop ook dat we het kunnen achterhalen,de onzekerheid blijft en durf ook nog niet te zeggen dat het 'voorbij'is.
Wie weet is het de winterperiode rusig en zet het in de lente weer op.
Hoe je het ook went of keert,gek blijft dat ze overal zo overgevoelig op reageerd,te dik of niet ;-) het moet toch ergens zijn oorzaak vinden..maar waar..