is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:50

Qua magerheid vind ik het ook meevallen. Haar poep is in ieder geval goed gevuld. Denk eerder dat die schraalheid door haar bouw komt. Want als je het middenstuk wegknipt zou je niet kunnen zeggen dat ze te mager is. Een misgroeide rug hoeft niet persé pijnlijk te zijn. Zwakker zal die wel zijn. Ik zou het paard aan het werk zetten op een rustige en vriendelijke manier. Zien wat wel lukt en als het niet lukt inslapen tenzij je je het kunt veroorloven van een paard zo veel jaren op de weide te houden zonder dat er iets mee gedaan kan worden, iets wat ik voor mijn eigen merrie in zo een geval zou durven overwegen doordat ik aan dat dier gehecht ben, maar bij een ander paard dan weer niet zou kunnen opbrengen op lange termijn. Dus dat kun je alleen zelf uitmaken tot waar je toe in staat bent om je dier een fijn leven te geven.
Qua zuiverheid vind ik ze ook niet slecht lopen. Soms wat onbalans, maar zeker niet verkeerd.
TS wat je ook doet of beslist, knap dat je dit dier een kans geeft !

Anoniem

Re: is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:14

Ik vind het echt een heel leuk paardje wel.
En ik snap de reacties over inslapen echt wel, paard is niet geschikt als rijpaard en niet om er echt mee te gaan werken, denk ook dat je reëel moet zijn over een wonder wat dat betreft. De kans dat dit bijtrekt lijkt mij persoonlijk niet zo erg groot, ook niet met bespiering, en ik vraag me af of je er wel spieren op krijgt.
Anderzijds kan het ongevraagde advies om in te slapen wel heel hard overkomen. En het probleem is, dat als iemand iets niet wíl zien, die persoon er de ogen voor sluit, en ook met een stormram beuk je die muur niet kapot.
Je kunt advies geven, maar wat iemand ermee doet is aan die persoon zelf, en als 10 mensen het zeggen, is de elfde heus niet overtuigender.

Denk ook dat je wel heel eerlijk moet zijn, en ook geen hoop geven, waar die er niet is, dus ga niet zeggen dat die rug nog wel bijtrekt, dat het paard over een jaar best te rijden is, die kans lijkt me gewoon heel klein, ik denk echt dat deze merrie hooguit een leuk weidemaatje kan zijn en anders niet, en ikzelf vind dat alleen acceptabel als ze pijnvrij is. Maar het lijkt me aan TS zelf om te bepalen wanneer het einde er is.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:36

140509 schreef:
utrecht heeft gezegt dat ik haar beter kon laten inslapen omdat alles alleen maar geld kost en dat ik beter dat geld in een goed rijpaard kon stoppen dan in haar
maar ze had geen pijn en kon gewoon oud worden
ik wil zoveel voor haar doen maar ik heb ook mensen die me tegenhouden ik ben nog geen 18

Ik denk dat het ook grotendeels een kwestie is, dat dit paard niet in handen is van paardenmensen. Die hadden zo'n paard al niet eens gekocht.
Ook op jonge leeftijd moet dit 'gebrek' te zien zijn geweest. Was het paard goedkoop? Waarom dit paard gekocht....

Ondanks dat je nog geen 18 bent, ben je wel verantwoordelijk voor het welzijn van dit dier. En je ouders zijn daar (nog) mede verantwoordelijk voor. Kan me voorstellen dat ze niet op zulke kosten zitten te wachten, maar imo was dit te verwachten toen dit paard aangeschaft werd.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:06

Ik ben het met de anderen eens en moet ook concluderen dat het met de rug niet meer goed gaat komen.
Ik heb begrepen dat ze als veulen achterover is geslagen.
Ik weet ook niet of er rongen foto's gemaakt zijn anders is dat zeker te overwegen.
Maar de rug is zeker weten voor altijd misvormd.
Heel jammer verder is het best een leuk paardje.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:47

De foto's en het filmpje versterken mijn idee. Allicht dat het dier speelt op de weide. Het is een jong paard, wat zou je willen ? Maar deze misvorming is te erg. Dit komt nooit meer goed. Ik zie het paard nooit meer dan een grasmaaier worden. Misschien zoekt er nog iemand een weidemaatje oid, maar dit paard zul je nooit aan het werk kunnen zetten.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:31

140509 schreef:
svdijk schreef:
Het filmpje valt me niet tegen, hoewel ik haar niet altijd even zuiver vind en ze mag wel wat actiever.
Ze houd het achterbeen wel behoorlijk achter zich(wat niet vreemd is met zo'n rug natuurlijk), en ze schommelt wat van links naar rechts in de voorhand.
Om haar wat meer te helpen op de volte te blijven, zou je de bak af kunnen zetten op de helft ongeveer.
Ik vind haar in gewicht nog niet echt aangekomen, maar waar ik op de vorige foto's de bolling op de lendenen mistte, zie ik het op deze foto's wel weer.

Fijn dat ze lekker bazig bezig was tegen de andere paarden haha.

klopt ze loopt heel erg slungerig
maar haar spieren zijn nog 10 x niks
als die spieren wat meer getraind zijn zal dat allemaal wel minder worden
ze had zoveel energie gebruikt met die andere paarden waardoor ze bijna geen energie meer had voor het longeren :D

Had ze voorheen ooit wel eens peesbeschermers omgehad?
Ik heb het idee dat ze daarom wat slungelig loopt met haar voorbenen.
En inderdaad haar achterhand blijft wel achter , wat natuurlijk niet verwonderlijk is.
Leuk paardje , en wat heerlijk om haar zo lekker bazig te zien zoals jij dat gezien hebt!

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:07

Sorry maar dit paard vind ik nog steeds in een matige conditie en loopt bepaalt niet florissant aan de longe. Het punt is hoe komt dit? Topicstartster moet toch wel bij zichzelf te raden of daar een gedegen verklaring voor is en of dit nog te verhelpen is. Het kan een momentopname zijn, ik kan dit niet zien van achter mijn pc. Wat ik wel kan zien is de vergroeiing in de rug en die is niet mis. Ik heb al meer jonge paarden meegemaakt met vergroeiingen. Scheef bekken, karperrug enz, het liep allemaal slecht af. Denk erom paarden lijden in stilte, ze zeggen geen auw. Dit paard weet ook niet beter of deze rug hoort bij haar.
Het is aan ons om de toekomst voor hen te bepalen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:13

@kitbits : blijkbaar ben ik dan toch niet de enige die er zo over denkt... _/-\o_

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:16

sevke schreef:
@kitbits : blijkbaar ben ik dan toch niet de enige die er zo over denkt... _/-\o_

Idd, ik raad topicstartster ten zeerste aan hier iemand met jarenlange ervaring bij te roepen. Live geeft een beter beeld dan achter een pc dat besef ik. Je zult het paard ook over een langere periode moeten beoordelen maar aangezien dit topic al lang loopt zal er toch eens een conclusie moeten worden gemaakt of het nog wel zinvol is om met dit paard aan de slag te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:42

Dat lijkt mij persoonlijk überhaupt niet zinvol, maar dat zal een expert beter kunnen beoordelen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:41

ik heb zeker niet het hele topic doorgelezen, maar wel even de laatste foto's bekeken. De voorhand is sterk ontwikkeld, de achterhand iets minder maar de middenhand is totaal onontwikkeld. Haar vacht is heel slecht en ze is te mager. Of het paard pijn heeft kan ik niet beoordelen, ze ziet er wel tevreden uit.

Wat ik wel zeker weet is dat je nooit kunt gaan rijden met dit paard, dit komt nooit meer goed. Ze is zo geboren. Als je haar heb gekocht om te rijden zou ik haar laten inslapen (zo' n paard moet je niet willen verkopen). Het is een dure grasmaaier zo.
Als je haar zou willen houden als gezelschapsdier en haar kunt onderhouden zonder dat je er verder iets mee kunt, moet je wel heel zeker weten dat ze geen pijn heeft..

Heb niet de illusie dat je met dit paard ooit iets kunt gaan doen. Beslis met je verstand, niet met emotie is mijn advies.... Succes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:23

het lijkt wel of er ook sprake is van flinke spierdystrofie bij de schoft....er missen spieren.
En vlees.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:34

Er mist ook een broekspier, daar zit ook niks. De voorhoeven staan helemaal voor de loodlijn. De voorhand is n.m.i. ook helemaal niet ontwikkeld. Lijkt mij ook dat er meer aan de hand is dan alleen de rug.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:47

Heb het hele topic van A tot Z gevolgd: dit paard is overduidelijk "mismaakt", heeft een door wat voor oorzaak ook (aangeboren, of zoals eerder door TS ZELF aangevoerd "uit een trailer geklapt en de rug/schoft gebroken") in geen geval de fysiek om ooit als rijpaard gebruikt te kunnen worden. En dat zeg ik aardig.

Het lijkt mij voornamelijk dat het paard qua bouw (door wat voor reden dan ook) ZO slecht in mekaar zit, dat geen zinnig mens hier bij aan "rijden" zou MOGEN denken.

Dit paard zit dermate slecht in elkaar, (hou mij ten goede: door wat voor oorzaak dan ook!) dat hier weinig anders opzit (heb ik goed begrepen dat het paard nu 4 jaar is?) dan alle verbeterings-aspir

aties op te geven en er genoegen mee te nemen dat er geen enkele andere overlevingsmogelijkheid voor haar dan dat TS (eigenaresse) haar zelf houdt, dan wel ergens anders heen doet voor grasmaaier.

ALS men zo'n paard al bij hen in de wei willlen hebben lopen, want daar waren al eerder problemen over, hoe kleinzielig ook, omdat ze er niet uit ziet, had ik begrepen (een deken verhult veel, dus misschien is dat een optie nog).

Je kunt er qua longeren (en dan moet je nog verdomd goed weten waar je mee bezig bent... doelgericht dus) meer spieren op te kweken... die rug en die verkeerde bouw krijg je daar mee niet halverwege opgelost.
Niet dat ze daarom dood moet... dat hoeft helemaal niet... maar dat is aan TS/ouders zelf. Of die jaren willen betalen voor een paard zoals dit, die nooit te berijden zal zijn, en ook niet te verkopen is, behalve voor de slacht.

Laat ik voorop stellen: de merrie zelf kan er niets aan doen, dat ze is zoals ze is.

Maar beter gaat het nooit worden.

Tot slot: ik ben zeker erg begaan met het onfortuinlijke lot van TS als eigenaresse EN met dat van deze merrie.

Heel veel sterkte voor beiden, niemand heeft om deze ellendige situatie gevraagd....

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 08:37

Er heeft al een keer een expert naar gekeken. Dat was op de faculteit in Utrecht. Het advies dar zij gegeven hebben is niet leuk om te horen. Maar gezien de expertise die men daar heeft en het onderzoek dat men daar heeft uit kunnen voeren op ditpaard (want wij beoordelen enkel nav het verhaal en wat beeldmateriaal) denk ik dat je je alleen maar kunt vezoenen met heti advies. Dit paard wordt nooit beter, zal nooit bereden kunnen worden en kan alleen als weidemaatje dienen.

De vraag aan TS is of ze iedere maand dure stalling op een manege wil betalen voor een paard dat dient als weideaccesoire. En dat dan nog voor de komende 15 jaar want dit dier kon gewoon oud worden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 08:53

Dat is inderdaad de vraag. Ik had het paard in laten slapen. Er zijn genoeg paarden waar je wel lekker mee bezig kunt, die wel gezond en pijnvrij zijn, steek daar liever je tijd en energie en geld in is mijn advies, hoe sneu ook.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:46

Ze had het eigenlijk al moeten zien aankomen. De eerste topics daarover dateren van 2010 ! Naar wat ik ervan zie is het ondertussen alleen maar veel erger geworden. Er nu vanuit gaan "dat het wel zal bijtrekken mits goede training en supplementen" is jezelf een fabel wijsmaken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:43

Je hoeft geen expert naar dit paard te laten kijken! Ieder persoon ziet dat dit dier mismaakt is. Wie daar nog hoop in ziet is geen paard waard.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:27

Er zijn wel meer dieren "mislukt", maar dat hoeft niet meteen een doodvonnis te betekenen, dat hangt van meer omstandigheden af...

Zo als uiteraard de vraag: is er sprake van LIJDEN (als in: pijn hebben).

Dit is nog nergens uit gebleken, en zou een belangrijk criterium moeten zijn als het gaat om een beslissing te nemen omtrent het leven (of de dood) van deze merrie.

Dat ze laten we zeggen niet bepaald de schoonheidsprijs qua uiterlijk verdient zegt nog niets over de paardwaardige bestaansmogelijkheden, ze loopt niet kreupel, lijkt het volgens TS prima naar de zin te hebben en is ook nog erg lief (ze heeft ook een lieve uitdrukking).
De dood alleen om een mismaakt uiterlijk vind ik wel erg cru... honden met drie poten laat men doorgaans ook gewoon doorleven.

Wellicht heeft de merrie zelf nergens last van.
Pas met 6 jaar zijn ook de ruggenwervelschijven gesloten en is een paard uitgegroeid.
Zorgwekkend is wel, dat het de afgelopen twee groei-jaren, nou niet echt verbeterd is, als zij nu 4 jaar is, is de kans op alsnog verbetering eigenlijk zo goed als nihil.

Op de meest recente beelden komt het mij toch niet voor alsof zij geen plezier in haar paardenbestaan heeft.Als gebruikspaard qua onder het zadel rijden lijkt ze mij afgeschreven, maar als zij vrolijk en pijnvrij is, is een paardwaardig bestaan heus nog wel mogelijk.
Vrijheidsdressuur, longeren, NH, weidemaatje, grasmaaier.... er zijn vele mogelijkheden te bedenken.
Ik ga tenslotte ook niet op mijn 2 Shetten rijden, maar daarom doe ik er nog wel allerlei andere hele leuke dingen mee!

Dat haar verschijning ons "pijn aan de ogen doet" vind ik geen reden om haar van het leven te beroven (nogmaals: een deken kan veel verhullen), mocht zij zelf echter pijn lijden, wordt het een heel ander verhaal.

En uiteraard de portemonnee en mogelijkheden van TS en ouders.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:02

Helaas is het moeilijk te zeggen of een paard wel of niet pijnvrij is.. Er gaan genoeg gezonde en geschikte recreatiepaarden naar de slager tegenwoordig, gun zo'n dier dan een leuk leven en zelf heb je er ook meer aan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:16

sevke schreef:
Ze had het eigenlijk al moeten zien aankomen. De eerste topics daarover dateren van 2010 ! Naar wat ik ervan zie is het ondertussen alleen maar veel erger geworden. Er nu vanuit gaan "dat het wel zal bijtrekken mits goede training en supplementen" is jezelf een fabel wijsmaken.

er had twee jaar geleden gewoon goed naar gekeken moeten worden,en een goede osteopaat,bepaalde manier gymnastiseren en goede voeding hadden het toen misschien iets minder erg gemaakt dan dat het nu is.
Maar dat is nakaarten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:42

Nu ja, er is nu denk ik meer weinig aan te "doen", wat mij nog het meeste intrigeert is: is dit dier nu al zo verkeerd gebouwd geboren, of is er zoals TS eerder aangaf, echt een ongeluk gebeurd waardoor er iets gebroken is geweest?

Dat zou zich dan al afgespeeld moeten hebben voordat TS de merrie jaren geleden heeft aangeschaft.

Dat moet dan een ontzettende klap geweest zijn, waarna er dan toch ongetwijfeld een enorm langdurig revalidatieproces heeft moeten volgen... het paard moet toen toch ook nog heel erg jong geweest zijn... en geopereerd is er niet... dan zou je daar de littekens van moeten terug kunnen vinden.... Ik neem de vrijheid daaraan te twijfelen.... gezien de (misplaatste) positionering van schoft/schouder, het in geheel ook uit verhouding zijn, de bizarre lengte van de nek (halswervels) vermoed ik toch eerder dat het hier een toen reeds bestaande bouw-afwijking betreft. Dit idee wordt nog versterkt door de wijze, waarop het paard zich gedraagt... er is geen trauma opgelopen qua geest/mentaal.
Ben bang dat TS (en ouders) zich door de verkoper in het pak hebben laten naaien met de aankoop (plus bijbehorend verhaal), wellicht doordat zij zelf geen echte paardenkennis bezaten ten tijde van die aankoop.

Vervolgens is er teruglezende, ook niet op de juiste manier aan de (voedings) behoeften van de opgroeiende merrie tegemoet gekomen... een mismaaktheid hoeft niet per se samen te gaan met een abominable/magere conditie, beroerde vacht of algehele verdere staat. Ook een dermate slecht in elkaar zittend paard kan er overigens gezond en glanzend bij staan.
Ik begrijp echter wel, dat dit er toe kan bijdragen mocht het paard LAST hebben van haar bouw-afwijkingen. En in dat laatste geval, zou het de aangewezen weg zijn om op pijn te laten testen door tijdelijk pijnstillers te verstrekken. En zien of dit nu, op dit moment, voor de merrie verschil maakt.

Iets dat in mijn visie allang had moeten gebeuren.

Overigens zou ik heel graag het bewegend filmpje willen zien... voor een beter beeld van de merrie... ik kan het echter niet openen, aangezien ik het betreffende download-openings-gebeuren niet heb.
Dat zou een ander beeld kunnen geven.... want TS spreekt over "ruime gangen" terwijl ik toch op de foto's een bijv. zeer steile schouder zie (kan, vooral die schoft-schouderpartij zit raar in elkaar... de ruime bewegingen kunnen van achter aangestuurd worden... geen idee zonder filmpje).

Weet iemand hoe dit filmpje op een andere wijze te bekijken is?

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 16:25

140509 schreef:
super goed nieuws *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

ze had op 3 plekken blokkades bij de nek bij de schoft de kuil zeg maar en bij de lenden
bij de schoft zaten ook een paar wervels verkeerd (geblokkeerd)

maar nu is ze blokkade en pijn vrij *\o/* *\o/*

ik moet nog wel een jaar wachten met inrijden maar ze kan gewoon als rijpaard gebruikt worden
ook als springpaard *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
omdat ze pas 2 jaar is en nog veel moet groeien en een laatbloeier is kan het goed komen
ze zal waarschijnlijk wel een weke rug houden maar niemand kan nog vooruit plennen hoe de rug gaat groeien
ik moet volgendjaar als ik haar wil inrijden nog wel een keer de osteopaat laten komen om te kijken of alles goed is
ze kan niet precies zeggen hoe alles gaat worden maar het is posentief

het was heel grappig te zien hoe mijn paard dee toen ze de blokkades los ging maken
ze ging gapen maar ze wou het tegenhouden maar dat lukte uiteindelijk niet :+

daarna mocht ze de wei in en lekker rennen en bokken meer zo'n vreugde bok /3

mvg ;)

dit is de datum toen de osteopaat kwam 15-11-11
en wat de osteopaat zei

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:38

Ik ben wel benieuwd of diezelfde osteopaat nu nog zo positief is, nu het dier toch langzaamaan volwassen aan het worden is en de rug er nog zo uitziet... bij een 2-jarige heb je natuurlijk nog wat meer hoop op verbetering omdat er nog wat groei aan zit te komen.

Het is enorm zonde dat die verbetering uitgebleven is, en nu ben je weer anderhalf jaar verder en wordt de kans steeds kleiner dat het nog een beetje bij kan gaan trekken.... echt goed zal het sowieso niet worden, maar alles dat die kuil minder wordt is mooi meegenomen natuurlijk :(:)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:40

TS hieruit (uit dit oude citaat dat ik allang gelezen had) mag ik opmaken dat het opzicht alsnog is haar onder het zadel te gaan rijden?