Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 11:32

@Wanderers en @_Patrick_
beroerd dat jullie ook met maagzweer-problemen zitten.
Patrick, wel maagzweren, geen symptomen? Hoe weet je het, een gastroscopie? (Gewoon nieuwsgierigheid)

Ik hoop in ieder geval dat beide paarden gaan opknappen.

Hier heeeeeel voorzichtig een sprankje hoop. Tweety is dus afgelopen zondag verhuisd. Hij is zeker niet achteruit gegaan (Waar ik bang voor was, ivm de stress) sterker nog, ik zou bijna zeggen dat hij wat helderder en alerter wordt. Hoewel ik het nog bijna niet durf te hopen. Buik is lang zo gassig niet meer, en ook het gapen en luchtzuigen is veel minder/bijna weg.
Ik zie hem nog wel af en toe met wat opgetrokken neusvleugels, en nog wat knarsentanden. Maar vergeleken afgelopen periode lijkt ook dat eigenlijk wat beter.
Maar ik durf haast niet te hopen dat dit echt het begin van het herstel is. Ik was al zo dichtbij opgeven...

Wel stond hij helaas gisteren met een dik been rechtsachter, goed warm ook. Hij liep verder niet moeilijk gelukkig. Hij loopt nu dus buiten, maar moet wel regelmatig door een stuk heen lopen dat echt kapot is, dikke zware Betuwse klei. Zeker niet ideaal, maar 1 van de weinige plekken in de omgeving waar hij dus echt lang naar buiten mag. Gisteravond koelklei erop, en vanochtend kreeg ik een appje dat het koel was, en niet zo heel dik meer. (Meedenkende en meekijkende staleigenaar!) Dus toch maar gewoon naar buiten de klei in. Normaal zou ik met een "dikke poot" even heel voorzichtig zijn. Maar binnen houden is gezien de geschiedenis van afgelopen 6 weken geen reële optie. Dus maar hopen dat hij zich koest houdt, en dat het been vanavond niet al te dik is. Ga vandaag wel twee keer even het been in de koelklei zetten. Had dat nog nooit gebruikt, maar had het wel op stal liggen. (ooit gekregen of zo) Hij lijkt er goed op te reageren. Dus maar even door ermee.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:20

Dmv scopie inderdaad, ze is donderdag met verstoppingskoliek naar de kliniek gebracht die al vanaf dinsdag er zat.
Zelf dat toont ze nagenoeg niet, omdat ze dus al vanaf dinsdag niet gegeten heeft hebben ze een scopie gedaan.
Waarschijnlijk veroorzaakt door de koliek, pijn stress medicatie en niet eten.
Vanmorgen bij haar geweest en ze heeft eindelijk gemest.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:38

Pfoee, heftig, en gelukkig dat ze in ieder geval gemest heeft nu! Wat kun je op zo'n moment blij zijn met wat mest!
Die maagzweren zouden dus ook heel recent ontstaan kunnen zijn bij haar? In ieder geval beterschap!

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:44

Ja dat kan, ze kunnen er gevoelig voor zijn.
Kan zijn dat ze al een soort van schaafwondje had zo noemde de arts het en door omstandigheden zo verergerd is in ernstige zweren kan al in 48 uur

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:50

Dat bedoelde ik inderdaad, omdat ze dus loopt te tobben met medicatie, niet eten etc.
Het moest haast wel recent zijn, als je nooit klachten gezien hebt, en het nu ineens zo heftig is.

Ik hoop dat ze vlot door de koliek heen komt, en dat de zweren ook vlot genezen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:39

Kort vraagje van mij aan mensen die al langer ervaring hebben met maagzweren:

In hoeverre kan het paard al een eind opgeknapt zijn, maar nog wel blijven gapen/knarsentanden?
Ofwel: Als er nog gegaapt / tandengeknarsd (?) wordt, betekend dat dat automatisch dat er nog pijn is, of kan dat nog even aanhouden nadat de echte pijn weg is?

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:53

Ted bleef wel gapen terwijl het genezen was, maar wel vele male minder dan toen het er zat.
Maar dat is echt heeel weinig wat hij doet.

Whis heeft goede eetlust mest en drinkt, morgen gaan ze voor de zekerheid haar gebit even nakijken.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:03

Ik heb er nog niet zo lang ervaring mee, maar ik heb het idee dat bepaalde dingen lang aan kunnen houden. Gapen vind ik wel een lastige, omdat dat toch vaak wel pijn aanduidt.. Maar die van mij blijft bijvoorbeeld trappen tijdens het eten, terwijl haar maag schoon is. Kan zijn dat het gevoelig blijft, maar kan ook dat dat trappen een beetje in blijft zitten. Of allebei.
Maar mensen die langer ervaring hebben kunnen hier hopelijk wat meer over zeggen :)

Ik heb afgelopen week eigenlijk een heel fijn paard gehad. Ze zit duidelijk beter in haar vel, 's ochtend heeft ze vaak stro in haar vacht en is dr stal vaak lekker een beetje omgewoeld (ze heeft een uitloop en poept meestal buiten, dus dan houdt ze een lekkere stal) en lijkt ze echt lekker gelegen te hebben, terwijl we ons eerder regelmatig afvroegen of ze wel eens echt zou liggen in stal. Ze is heel blij met de Speedibeet, lekker slurpen. Ze stond gisteren zelfs te stampen met haar voorbeen, dat doet ze als iets echt lekker is. Ik doe wel de metazoa door de speedibeet heen voor het gemak.
En verder is ze momenteel lekker relaxt (voor haar doen dan). Wat minder chaggo enzo.

Fijn dat het verhuizen van Tweety goed is gegaan. Balen van zijn dikke been, maar zo te horen is het gelukkig niet ernstig. Kan me voorstellen dat je voorzichtig bent met hopen op herstel. Het is echt afwachten geloof ik he? Moeilijk hoor...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 07:55

Femke_Tweety schreef:
Kort vraagje van mij aan mensen die al langer ervaring hebben met maagzweren:

In hoeverre kan het paard al een eind opgeknapt zijn, maar nog wel blijven gapen/knarsentanden?
Ofwel: Als er nog gegaapt / tandengeknarsd (?) wordt, betekend dat dat automatisch dat er nog pijn is, of kan dat nog even aanhouden nadat de echte pijn weg is?

Mijne bleef ook een flinke poos nog gapen en tandenknarsen, maar dit is na 3 maanden toch wel weer gestopt.
Zie haar nu nooit meer gapen of iets.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:53

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* whis mag morgen naar huis!

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:18

Damelza schreef:
Zou fibra geschikt zijn om te voeren?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:29

_Patrick_ schreef:
*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* whis mag morgen naar huis!

:D

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:39

Wat is Fibra precies Damelza?

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:39

Dat is heel fijn _Patrick_!!

Damelza, fibra ken ik niet dus kan er niets over zeggen..

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:53

Zeer hoogwaardig voer welke vitaminen, mineralen en spoorelementen aan vult naast een ruwvoer rantsoen. Fibra Premium zorgt dat het paard weer dichter bij zijn natuurlijke gedrag komt te staan en kan daarmee helpen ziekten en aandoeningen te voorkomen. (15 Kg)

ttp://www.fibra-paardenvoeders.nl/#3

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:39

Het klinkt best goed. Heb even op voervergelijk.nl gekeken, moet wel zeggen dat het percentage zetmeel+suiker behoorlijk hoog is, maar weet niet of dat erg is voor jou natuurlijk. Had er eerder echt nog nooit van gehoord!

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:00

ik heb die van metazoa en ik heb de fibre force van cavalor
tot nu toe zeer tevreden

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:03

ik geef structuurmuesli van subli, daar zit al lucerne in heeft het dan nog nut om dat los bij te voeren ?
Ik was om begonnen met maagcompositum maar dat vind ik steeds terug als de bak leeg is normaal likt ze dr bak leeg maar met dat spul dus niet, en ik wil niet elke dag slobber geven, iemand een oplossing ?

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:34

martinique schreef:
Het klinkt best goed. Heb even op voervergelijk.nl gekeken, moet wel zeggen dat het percentage zetmeel+suiker behoorlijk hoog is, maar weet niet of dat erg is voor jou natuurlijk. Had er eerder echt nog nooit van gehoord!

Ja ik wil die van mij eigenlijk zo min mogelijk krachtvoer geven omdat hij anders staat te stuiteren :') Maar als ik hem enkel een schep luzerne b.v. geef dat kijkt hij er niet naar om en ben ik bang dat hij ook niet genoeg binnenkrijgt qua vitamines etc. Hij krijgt nu luzerne gemengd met de hartog balance muesli en dat eet hij goed

Aevi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:26

Mijn vriendin had ook paard met maagzweer en die is iets tegen stress gaan doen en Puur Maag dat zijn kruiden, het heeft goed geholpen. Is ook in Utrecht op Universiteit onderzocht met goed resultaat.

genesislove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:58

hii,

sorry, heb niet alles gelezen, is nogal veel :/

Mijn paardje is sinds gisteren terug thuis van de dierenkliniek, inderdaad ook maagzweer !
Nu is de voorgeschreven behandeling: 1 week elke dag 1 tube gastrogard en nadien 3 weken elke dag een halve tube gastrogard...
Ik las inderdaad dat via abler goedkoper spul te vinden is, eventjes via mijn dierenarts laten checken :D

Nu vroeg ik me af, geven jullie na zo'n kuur gastrogard of iets dergelijks nog supplementen ter preventie ?
Zo ja, welke zijn dat dan?

Alvast bedankt !

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:05

Genesislove: De dierenarts wilt jou dus 3 weken gastroguard geven, 1 per dag. Dus dat zou 21 spuiten zijn, en dan nog een poos halve spuiten?
Ik denk dat je met abler vele malen goedkoper uit bent.
Wat ik er wel bij moet zeggen, Dierenarts willen hier niets van weten. Ik heb het toen aangegeven bij mijn DA en die begon dat het nooit bewezen is dat het helpt en dat ik het niet moest kopen en dat Gastroguard de enige medicatie zou zijn.
Mijn merrie heeft zo'n 4 maanden Abler gehad ,en is weer helemaal de oude geworden.

Preventief geef ik haar nu niets meer. Ik heb wel altijd abler zakjes achter de hand, mocht ik aan haar gaan twijfelen.

genesislove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:12

SteffiY: De dierenarts wil de 1e week elke dag 1 spuit geven, dat wil zeggen 7 spuiten, en dan nog 3 weken elke dag een halve, dat komt op zo'n 11 spuiten erbij, dusss, 18 spuiten in totaal...
Heb wel het voordeel dat ik een héél moderne dierenarts heb die zelf zei dat hij even ging uitzoeken of er nergens goedkoper te verkrijgen is onder andere naam met dezelfde werkzame stoffen :D

qua voer krijgt ze nu:
onbeperkt hooi
2 handjes luzernekorrels (2x per dag)
half schepje muesli (2x per dag)
beetje lijnzaadolie erdoor

Ik had nog iets gevonden ter preventie maar weet niet of iemand hier ervaring mee heeft: equi-digest van equipharma

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:20

Een dierenarts mag in principe niet iets anders aan jou aanraden, want GastroGuard is het middel dat hier in NL geregistreerd staat en dus gegeven mag worden. Maar via abler is gewoon hetzelfde bestandsdeel en kan dus gewoon gebruikt worden en heeft dezelfde werking, dit is mij wel verteld door betrouwbare bronnen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 16:32

Pas geleden Gastrivet van NAF besteld; ga in het voorjaar proberen - als mijn paard op de wei staat - hierop over te gaan i.p.v. de Abler medicatie. Wanneer hij op het gras staat, heeft hij sowieso minder last van zijn maag.