Habore schreef:Maar is het na een maand al chronisch?
Ik kan hem echt niet van het stro afhalen...
Ze eten daar ook van en als ik ze op wat anders ga zetten krijg ik zeker problemen.
Mijn ander paard heeft al eens op houtkrullen gestaan en daar een zeer zware koliek aan over gehouden.
Wat ik wel kan doen is ze 24 op 24 buiten zetten met een inloopstal, waar dan wel stro inligt...
Maakt dat verschil denken jullie?
In dierenarts-termen is het al heel snel chronisch.
Mijn paarden staan 24/24 buiten met een inloopstal. Ik heb daar geen stro (meer) in liggen. Groot voordeel is wel dat mijn paarden nooit mesten of plassen in de stal.
Als je paard reageert op stof/schimmels uit o.a. stro dan blijft hij in contact komen met de veroorzaker van het probleem en zal hij blijven hoesten...
In je inloopstal kun je wellicht wat anders gebruiken? Een paard dat buiten loopt, zal minder snel van de stalbedekking eten als een paard dat in een box staat en op een gegeven moment niks meer te eten heeft.
Nassie schreef:Het beste is nog om ze kuil te voeren, maar dan heb ik het probleem dat mijn pony daar te dik van gaat worden. (shetlanders he, worden al dik bij het zien van een appel

).
Mijn hoestende paard is een IJslander, die ook al dik word als hij naar eten kijkt.
Ik heb kleine pakjes kuil van onbemeste weides. Heel wat anders als de koeienkuil van de boer waar ik mijn paarden heb staan.
Sinds een aantal weken voer ik heel veel, want mijn andere IJslander is drachtig en heeft Honger en toch blijft hij fatsoenlijk in model. Ik gebruik ook slowfeeders om ze zo lang mogelijk per dag te laten eten.