[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 12:43

Somebitch schreef:
Hoe zag het snot er bij jou paardje dan uit Larella?

Jeetje klinkt wel eng, hoop niet dat het ernstig is. :(:) Succes vrijdag.

Bedankt, het zag er wit/groenig uit. alleen het verschil is, is dat e stukjes kleine (echt hele fijne stukjes) stro mee kwam. Heb er zelf niet op die manier over nagedacht.

Somebitch

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:02

Ohh dat is apart zeg. :\

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:19

Ik heb hier ergens een tip gevonden van Hartog Compact gras te voeren ipv hooi. En dit lijkt hier te werken. Iemand een idee hoe ik mijn pony er langer over kan laten doen? Die bak van Hartog is een optie, maar lijkt me nog te snel gaan. Nog mogelijkheden?

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:27

Ik heb in de stal hooinetten hangen. Geen gewone zoals je in een trailer gebruikt, maar kussens met kleine mazen. Er zijn ook bakken te koop in allerlei soorten en maten met roosters erop. Als je googled op slowfeeders vind je denk ik wel wat. Er is van alles van kant-en-klaar tot zelfgeknutseld maar het hangt een beetje van je wensen, mogelijkheden en budget af wat handig is.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:55

b485 schreef:
Ik heb hier ergens een tip gevonden van Hartog Compact gras te voeren ipv hooi. En dit lijkt hier te werken. Iemand een idee hoe ik mijn pony er langer over kan laten doen? Die bak van Hartog is een optie, maar lijkt me nog te snel gaan. Nog mogelijkheden?

Ik voer de hartog in de speciale hartog bak met rek er in. Ik heb de xl bak van hartog daar doe ik een hele baal in en dan het rek er over heen. Hij doet 2 dagen met 1 baal van 20kg. Dit houd dus in dat hij 10kg per dag eet, en dat is precies wat een paard van 500kg nodig heeft per dag (2% ruwvoer van het lichaamsgewicht). Als ik een nieuwe baal in de bak doe dan haal ik de spanbandjes die om de hartog baal heen zitten er af, omdat mijn paard er ander te veel moeite mee heeft om het op te eten. Als jij vind dat het met een hartogbak met rek er op nog te snel gaat dan kan je de spanbandjes er om laten zitten, dan wordt het hem moeilijker gemaakt. Ik raad je wel aan om een hele baal in de hartog bak te doen en niet zoals sommige doen een klein beetje. De baaltjes zijn strak op elkaar geperst en in combinatie met de voerbak met rek zorgt dat er voer dat ze langzaam eten van de hartog. Doe je steeds een klein beetje in de bak dan is het compactgras los en kunnen ze het veel sneller op eten.

Gewone slowfeeders die voor hooi gebruikt worden zijn niet geschikt voor hartog compactgras, ze krijgen het er niet uit en als je een hooinet gebruikt dan valt alles er uit. Ik ben erg te vreden met de hartog xl voerbak, het werkt het best bij compactgras en mijn paard doet er lang genoeg mee, en schrokt dus niet alles naar binnen.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:47

JolandaS, Flappie, ik vrees ook dat hooinetten niet gaat lukken. Misschien dat ik toch eens de hartog bak ga proberen. Ik vrees alleen dat mijn pony (A welsh en veel te dik) er in zal slagen om een baal van 20kg veel te snel naar binnen te werken.

Paarden/pony's met hoestproblemen: hebben zij last van het stof in de compactgras?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:55

Die van mij heeft minder last van de hartog dan van kuil en hooi. Dat komt omdat in hartog geen schimmelsporen zitten door het kunstmatig drogen. In hooi en kuil zitten wel schimmelsporen, en juist die schimmel sporen veroorzaken iritatie aan de luchtwegen. Het stof wat je ziet in de hartog is voornamelijk gruis van gras, sommige grassprieten verpulveren tot gruis door het drogings proces van het gras. Dit is te grof om diep ingeademt te kunnen worden. Ik heb daar ooit een mail over gestuurt naar hartog over het stof in de baaltjes, en heb een uitgebreidt antwoord terug gekregen van hun. Als je deze info ook wilt hebben, stuur me dan ff een PB'tje dan stuur ik je die hele mail.

Zelf merk ik dus dat mijn paard het beter doet op hartog dan op hooi en kuil. Dit zal wel komen doordat er geen schimmelsporen enz. meer inzitten denk ik. In ieder geval merk ik duidelijk verschil. Bij mij op stal staat ook een wels A pony, deze doet 3 dagen met een baal van 20kg. Maar bij die pony moeten dus ook de spanbandjes er om blijven zitten ander gaat het te snel. Dus de combi van het het rek van de voerbak en de bandjes er om laten zitten werkt perfect voor deze pony, en dat is er ook een die eerder te dik is als te dun. Maar nu op deze manier gaat het dus goed.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:24

Bedankt flappie. Je mag mij de info PB en. Momenteel geef ik het hartog gras nat, wel in kleinere porties omdat het anders bevriest.

Kunnen jullie na verloop van tijd weer (gedeeltelijk) overschakelen op gewoon hooi? Want heb natuurlijk nog een enorme voorraad hooi liggen.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:35

b485: Ik zat een paar weken geleden ineens 's avonds zonder kuil, want mijn laatste 2 pakjes bleken helemaal beschimmeld te zijn. Toen heb ik hooi gevoerd en mijn paard was de volgende dag meteen weer aan het hoesten. Het kleine beetje conditie dat we hadden opgebouwd, was meteen weg en hij voelde zich echt niet lekker. |(
Ik heb ook nog een hooivoorraad liggen. Als ik de pakken een keer geteld heb, zet ik het te koop.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:42

b485 schreef:
Paarden/pony's met hoestproblemen: hebben zij last van het stof in de compactgras?

De mijne wel jammer genoeg want ik vond het een prima systeem met de bak en het rek erop :j

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 00:05

b485 schreef:
Bedankt flappie. Je mag mij de info PB en. Momenteel geef ik het hartog gras nat, wel in kleinere porties omdat het anders bevriest.

Kunnen jullie na verloop van tijd weer (gedeeltelijk) overschakelen op gewoon hooi? Want heb natuurlijk nog een enorme voorraad hooi liggen.

Je heb een PB met de mail die ik van Hartog heb ontvangen over het stof in de baaltjes.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 09:37

Is het bij jullie ook zo dat ze er meer last van hebben in de winter dan in de zomer?

Gisteren hoorde ik Zembla weer een keer hoesten, gelukkig was het maar 1 hoestje maar hij hoest toch nog. En we zijn bijna klaar met de medicijnen. :\

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:19

Hallo, ik meld me hier ook even.
Mijn paard had enkele weken last van zwaar hoesten en ook slijmen.
DA geweest, bleek bronchite te zijn.
AB en ventipulmin gehad. Daarna nog een kuur prednisolon.
DA terug geweest ter controle. Alles was terug zuiver (longen en luchtwegen), dus de pred mocht afgebouwd worden.

Nu hoor ik hem terug af en toe hoesten.

Kan dit nog een restverschijnsel zijn van de bronchite?

Ik ga vanaf straks zijn hooi natmaken...
Ook misschien zijn voer?

Hij staat op stro...maar ik strooi sowieso als zij nog buiten staan...
Altijd open bovendeuren naar de buitenlucht.
Door de dag de hele tijd buiten...

Laat ik de DA hiervoor terugkomen?

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:30

Habore, mijn pony heeft ook chronische bronchites en moest per direct van het stro afgehaald worden. Ook de stallen erom heen mochten niet met stro zijn bedekt. Anders had volgens de DA de behandeling weinig zin.
Bij mij op stal kon het jammer genoeg niet anders dan dat de paarden eromheen met stro bleven staan. Gisteren ben ik met mijn pony verhuisd naar een andere stal, ze staat nu op vlas, krijgt geweekt hooi en elke dag weidegang. Ik hoop erg dat het nu een x over is met het hoesten :j

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:07

Maar is het na een maand al chronisch?

Ik kan hem echt niet van het stro afhalen...
Ze eten daar ook van en als ik ze op wat anders ga zetten krijg ik zeker problemen.
Mijn ander paard heeft al eens op houtkrullen gestaan en daar een zeer zware koliek aan over gehouden.
Wat ik wel kan doen is ze 24 op 24 buiten zetten met een inloopstal, waar dan wel stro inligt...
Maakt dat verschil denken jullie?

Verder dan het hooi natmaken...

Morgen toch maar eens mijn DA bellen voor informatie rond wat ik nu het beste doe...

Maar moeten ze bij een chronische bronchite constant aan de medicijnen?????

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:14

Volgens mijn DA mag ze gewoon niet meer op stro, omdat de stof en schimmels in het stro de luchtwegen irriteren. Vandaar dat het hooi ook geweekt moet worden om het ergste stof en schimmels eruit te halen. Het beste is nog om ze kuil te voeren, maar dan heb ik het probleem dat mijn pony daar te dik van gaat worden. (shetlanders he, worden al dik bij het zien van een appel :') ).

Mijn pony staat nu voor een maand op medicijnen, ze moet nog twee weken. Het is wel de bedoeling dat ze daar vanaf gaat. Maar dan moet wel haar stalomgeving zo aangepast worden, dat ze geen last meer krijgt van haar luchtwegen :j

Indd een goed idee om je DA te bellen voor advies.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:45

Habore schreef:
Maar is het na een maand al chronisch?

Ik kan hem echt niet van het stro afhalen...
Ze eten daar ook van en als ik ze op wat anders ga zetten krijg ik zeker problemen.
Mijn ander paard heeft al eens op houtkrullen gestaan en daar een zeer zware koliek aan over gehouden.
Wat ik wel kan doen is ze 24 op 24 buiten zetten met een inloopstal, waar dan wel stro inligt...
Maakt dat verschil denken jullie?

In dierenarts-termen is het al heel snel chronisch.
Mijn paarden staan 24/24 buiten met een inloopstal. Ik heb daar geen stro (meer) in liggen. Groot voordeel is wel dat mijn paarden nooit mesten of plassen in de stal.
Als je paard reageert op stof/schimmels uit o.a. stro dan blijft hij in contact komen met de veroorzaker van het probleem en zal hij blijven hoesten...
In je inloopstal kun je wellicht wat anders gebruiken? Een paard dat buiten loopt, zal minder snel van de stalbedekking eten als een paard dat in een box staat en op een gegeven moment niks meer te eten heeft.

Nassie schreef:
Het beste is nog om ze kuil te voeren, maar dan heb ik het probleem dat mijn pony daar te dik van gaat worden. (shetlanders he, worden al dik bij het zien van een appel :') ).

Mijn hoestende paard is een IJslander, die ook al dik word als hij naar eten kijkt. ;)
Ik heb kleine pakjes kuil van onbemeste weides. Heel wat anders als de koeienkuil van de boer waar ik mijn paarden heb staan.
Sinds een aantal weken voer ik heel veel, want mijn andere IJslander is drachtig en heeft Honger en toch blijft hij fatsoenlijk in model. Ik gebruik ook slowfeeders om ze zo lang mogelijk per dag te laten eten.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:01

Habore: Als je de mogelijkheid hebt om je paard naar een inloopstal te verhuizen, zou ik dat sowieso al zeker doen. Misschien dat de verhuis van binnenstal naar buitenstal al voldoen verbetering is voor je paard. Als hij daarna blijft hoesten kan je nog proberen om van stro naar vals of houtkrullen over te schakelen.

Hier nog een vraag:kan het zijn dat mijn pony van het ene hooi hoest en van hooi van een andere boer/grond niet?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:13

Mijn dierenarts zei dat het sowieso geen nut heeft om je paard op een andere bodembedekking te zetten als derest er omheen op stro blijft staan.

Voor mijn pony vond ze het ook niet nodig om over te gaan op wat anders, wel hooi nat (inmiddels heb ik voordroog hooi) en veel buiten met frisse lucht.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:36

Maar goed als het van stro en dergelijke is, hoesten ze dan niet erger net als ze binnen staan.

Want Habanero kan stro en hooi eten zonder te hoesten...

En dan bv na een paar uur komt er een kuch...

Of als hij buiten staat, bv weer een kuch...

Het lijkt mij dan toch dat als ze binnenkomen in de stal en hooi en stro beginnen te eten, ze dan het stof of de schimmel in hun luchtwegen krijgen en daardoor
beginnen te hoesten???

Dat lijkt mij toch...of niet????

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:37

Ik denk dat het stof in de luchtwegen komt en dat dat op een gegeven moment ophoopt (slijm) en dat ze dan gaan hoesten. Dus dat hoeft niet persee bij binnenkomst te zijn.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:17

Ik kom helaas hier ook even langs wippen. ben zelf ook ziek geweest en mijn verzorger doet mijn paard op dit moment. Zij houdt mij op de hoogte van het reilen en zeilen op stal.
Any way, sinds de vorst hoorde ik zo nu en dan een droog kuchje meer niet. Ook niet elke dag. Nu hoorde ik van mijn verzorger dat ze dus elke dag wel even hoest. De ene dag meer dan de andere dag. Dit is dus als ik het goed begrijp al even aan de gang, tenminste ik ga daar maar wel van uit. Sinds vandaag komt er ook een beetje doorzichtige neusuitvloeiing uit. Schijnt maar een klein beetje te zijn. Paard staat sinds ze hoest op rust.
Paard staat 24 uur buiten en kan haar stal inlopen waar stro ligt. De stal gebruikt ze alleen als toillet. Buiten krijgt ze uit een slow feeder hooi aangeboden. Ze schijnt met hooi eten ook zo nu en dan te hoesten en als ze aan het stappen is (aan de hand).

In het verleden heeft ze misschien eens een keertje gehoest maar dat was het wel in de tien jaar dat ik haar nu bijna heb. Een aantal jaren geleden is ze helemaal nagekeken van binnen en van buiten omdat ze nakneep tijdens het ademhalen. Hier hebben meerdere naar gekeken en ben ook weer doorgstuurd maar niemand heeft iets kunnen vinden en moest haar maar buiten zetten. Het is uiteindelijk over gegaan.

Tot zover mijn paard zoals het er nu uitziet bel ik maandag de da.Ik twijfel alleen of ik beter naar hem kan gaan of hij bij mij kan komen (zit op de kliniek)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 09:01

Ze kunnen ook langskomen en eerst een kuur geven, indien dat niet werkt kan je altijd naar de kliniek gaan. Maar dat is wat je zelf wilt natuurlijk. :j

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:01

ja dat klopt maar als ze een kuur krijgt wat niet helpt heeft het weinig zin. Ik bedoel moeten we niet eerst weten waar het vandaan komt? Vandaar mijn twijfel.

Iemand ervaring met deze vorm van hoesten?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:03

Tja dat risico loop je dan. Maar ze luisteren aan de longen om te kijken of ze daar iets horen. :)
Als je het echt gelijk binnenste buiten wilt keren dan kan hè het beste gelijk naar de kliniek gaan. :)