[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:00

Heb nu ook een afspraak gemaakt met de therapeute van Roos en singasong. Ben erg benieuwd en ik hoop natuurlijk dat ze [***] ook weel helemaal lekker in zn vel kan krijgen. Want de aangepaste voeding helpt al veel, maar als een virusje/bacterie/schimmel of iets de oorzaak is, dan heb ik die liever opgeruimd :j ook vind ik hem nog wat stijf bewegen (de osteo is ook net geweest, dus dat is het niet) en geveolig op zn huid enzo.. Wordt vervolgd.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:38

laura1986 schreef:
Heb nu ook een afspraak gemaakt met de therapeute van Roos en singasong. Ben erg benieuwd en ik hoop natuurlijk dat ze Frodo ook weel helemaal lekker in zn vel kan krijgen. Want de aangepaste voeding helpt al veel, maar als een virusje/bacterie/schimmel of iets de oorzaak is, dan heb ik die liever opgeruimd :j ook vind ik hem nog wat stijf bewegen (de osteo is ook net geweest, dus dat is het niet) en geveolig op zn huid enzo.. Wordt vervolgd.

Ben erg benieuwd Laura! Kan ze al snel komen?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 08:27

Laura, ik ben ook erg benieuwd naar haar bevindingen!!

Gister Fiek weer gemeten met het lint en sinds 2 maanden geleden geeft hij weer 20 kilo minder aan.. Netjes tempo dus waarin hij af blijft vallen en nog steeds een teken dat zijn insuline ok is :-)
Erg blij mee! Ben zo benieuwd hoe we de winter uit gaan komen :j

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 08:29

Gisteren leek Bregh haar manenkap iets harder, dus ik ben nu helemaal benieuwd naar de bloeduitslag. Goed, er moet eerst nog geprikt worden maar dat is een klein technisch detail toch? :D

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 08:31

Had je al een afspraak staan?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:00

SuperRoos schreef:
Erg blij mee! Ben zo benieuwd hoe we de winter uit gaan komen :j

Vast 'nog beter' Roos ;)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:35

Als ik zie dat zijn tempo nu rond 10 kilo in de maand ligt.. En er mag zeker nog 50 af.. Dan moeten we aan het einde zeker rond het streefgewicht liggen :-)
Hangt natuurlijk ook een beetje van de winter af, hoeveel we kunnen doen maar komt vast goed :-)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:26

De afspraak voor [***] is aankomende maandag avond. Ben zelf ook erg benieuwd :j Heb wel goede hoop :j

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:02

laura1986 schreef:
De afspraak voor Frodo is aankomende maandag avond. Ben zelf ook erg benieuwd :j Heb wel goede hoop :j

heel veel succes!
bij Gringo heeft het super geholpen :j ik heb mijn paard weer terug :D
ik rij er weer rustig aan op,en hij blijft het goed doen.

ben zo blij dat ik haar tegen gekomen ben, alhoewel ik erg sceptisch was >;) en zoiets had van eerst zien en dan geloven ;)
de kliniek was uitbehandeld, de diagnose was er en daar hield het bij hun op
ik had bloedverdunners die wel hielpen voor schudden maar daar kon hij niet te lang op staan vanwege maagklachten die je daarvan krijgt.

als zij niet geweest was dan had ik hem misschien wel in laten slapen, hij had erge hoofdpijn en dat is niet paardwaardig.

Sylvia kan veel doen voor je paard,let maar op!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:36

Fiek was ook ingeslapen als Sylvia niet op ons pad was gekomen...
Nogmaal 100000x bedankt daarvoor singasong!!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:15

SuperRoos schreef:
Had je al een afspraak staan?

Ja, morgenochtend is ze de klos. En de hele stal met haar, want niemand krijgt voer morgenochtend tot er geprikt is. Vanavond de phster nog eens goed stalken dat ze niet voert morgen, dus bellen, sms en enzo hihihi

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:21

SuperRoos schreef:
Fiek was ook ingeslapen als mijn therapeut niet op ons pad was gekomen...
Nogmaal 100000x bedankt daarvoor singasong!!

Je had me al bedankt hoor Roos ;) :*

IR_EMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 08:38

Ik weet niet goed waar ik moet beginnen, maar er is bij mijn merrie IR geconstateerd.
Slecht geslapen, het hele internet afgestruind en kwam dit forum tegen.
Jullie zijn nog allemaal zo positief, helaas ben ik dat niet.
Jullie zullen ongetwijfeld meer weten over deze "ziekte", maar ik ben even uit het veld geslagen.
Ik vind het zo erg, ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen.
Heb maandag weer een afspraak met de dierenarts, maar ik wil ondertussen zoveel mogelijk informatie ( en dus alle opties) weten.

Het is natuurlijk niet alleen maar IR.
Het is een opeenstapeling van, zeg maar.

Ik kom hier zomaar binnen vallen, sorry hoor!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 08:49

IR_EMS schreef:
Ik weet niet goed waar ik moet beginnen, maar er is bij mijn merrie IR geconstateerd.
Slecht geslapen, het hele internet afgestruind en kwam dit forum tegen.
Jullie zijn nog allemaal zo positief, helaas ben ik dat niet.
Jullie zullen ongetwijfeld meer weten over deze "ziekte", maar ik ben even uit het veld geslagen.
Ik vind het zo erg, ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen.
Heb maandag weer een afspraak met de dierenarts, maar ik wil ondertussen zoveel mogelijk informatie ( en dus alle opties) weten.

Het is natuurlijk niet alleen maar IR.
Het is een opeenstapeling van, zeg maar.

Ik kom hier zomaar binnen vallen, sorry hoor!

helaas welkom hier!
IR is prima mee te leven,met een goed dieet en evt. homepatische ondersteuning(veel goede resultaten hier met homeopathie)
Waar heeft je paard nog meer last van op het moment?

Mijn paard heeft ook 'zwaar' IR,gaat nu al 5 jaar goed en stabiel.
Met erg streng voerbeleid,zelfs niet onbeperkt hooi!
(Hij is nooit te dik geweest,en staat op levothyroxine vanwege een te trage schildkierwerking)

Er zijn hier in dit topic genoeg gevallen die er eg slecht aan toe waren en nu weer helemaal(zo goed als..) gezond zijn!
Niet de moed laten zakken dus!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 10:45

Hoi IR_EMS, niet gelijk diep in de put zitten hoor! Was ook mijn grote fout!

Er zijn zoveel opties en op 1 test moet je je niet blind staren..
Hoe hoog waren de insuline en glucose waardes?
En hoe ziet je paard eruit (echt de kenmerken van mijn fjord in de openingspost?)
Wanneer paarden getest worden op insuline wanneer ze pijn hebben (en velen zijn op dat moment hoefbevangen of hangen er tegenaan) dan krijg je hele hoge uitslagen die gewoon vals zijn want door pijn stijgt de insuline..
Veel dierenartsen gaan er helaas nog niet zo bewust mee om dat je echt pas onder de beste omstandigheden de insuline moet laten testen..
Had je paard goed gevast van tevoren of stond ze gewoon in de weide etc? Ik ben erg benieuwd..
Hopelijk kunnen we je helpen.

Om je iets positiever in te stellen over IR.. Mijn fjord (degene uit de openingspost) woog daar 630 kilo.. Inmiddels zijn we een hele tijd verder en zit hij weer onder de 500 terwijl dierenartsen hem al hadden opgegeven..
Met homeopathie is onder andere veel te bereiken maar er zijn ook mensen in het topic die met andere onderzoeken achter bepaalde tekorten kwamen die de oorzaak van IR waren en die dus relatief gemakkelijk op te lossen zijn..

IR_EMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:01

Wat een warm welkom! Fijn!

Mijn lieve fjordenmerrie, bikkelhard is eigenlijk al langer een zorgenkindje.
Ze is al ruim 6 jaar "afgekeurd" vanwege spat. Daarvoor had ze nog nooit! wat gehad.
En ineens was het 'sprookje' over...

Niets aan de hand, ze ging 'gewoon' iets eerder dan verwacht met pensioen, de wei op dus!
Wel uitkijken want het is altijd al een dikkerd geweest.
Ik heb haar toen eens een warme zomernacht buiten gelaten en toen was het mis, bevangen!

Dus nog beter opletten met voeren, gras etc. Maar verder ging het prima.
Ze had het prima naar haar zin met haar vriendinnetje in de wei, lekker niks doen, alleen maar vreten.
Wat wil je nou nog meer?

Tot enkele maanden terug.
Wat stijver, wat strammer, wat meer last van de spat.
Daarvoor krijgt ze pijnstiller (equipalazone) voor een 'mindere' dag zeg maar...

Maar toch was het niet je van het, zeg maar. Ze zat niet lekker in d'r velletje, stijf, stram en voorzichtig lopen als ze uit haar box kwam.
Ze staan bij ons 's nachts altijd binnen, dat is niet goed voor haar, zij moet in beweging blijven anders is ze gewoon heel stijf, dan loopt ze echt vreselijk. Naar mate de dag vordert gaat ze dan weer wat soepeler lopen. Maar ze wilt niet alleen buiten blijven, haar vriendinnetje moet naar binnen.
En dan is het dus kiezen uit twee kwaden...

Tot ze vorige week nog niet eens meer naar voren kwam toen ik voor haar box stond.
Als ze 's morgens haar box uit moest komen, dan liep ze echt verschrikkelijk.
Nog niet eens op eieren, maar op porcelein!
Maar om nou echt te zeggen dat ze bevangen was, dat ook weer niet.
Het was raar en daarbij had ze vreselijke jeuk ( mok) aan haar achterbenen.
Dus de dierenarts erbij, voor de zoveelste keer. Zo vaak is hij in al die 14 jaar dat ik haar heb nog niet bij haar geweest!

Conclusie vermoeden op IR, en dus moet ze getest worden.
Of ze bevangen is, zou erom hangen. Niet echt overduidelijk.
Ze heeft mok, waar ze niet behandeld voor kan worden, want als ze ontstekingsremmers krijgt, gaat ze dood.

Nou daar sta je dan.

Ze moet van de wei af, en serieus dat is het enigste wat ze nog heeft, de wei.
Ze krijgt geen brokken, geen hooi, ze eet alleen maar gras en dat is dus niet goed!
Ze is nuchter getest en heeft de volgende waardes;

Glucose 5,6
Insuline 22,3

Ik heb geen flauw idee wat het betekent, ik weet enkel dat het niet goed is.

Als 'advies' krijg ik gecompenseerde insulineresistentie. Beperk de suiker/zetmeel gift en laat het dier meer bewegen.

Maar hoe?

Ze heeft spat, ze kán niet bewegen.

Ik heb nu een paard wat doodongelukkig is ( denk ik)
Nat hooi is niet te vreten, dat moet ze binnen eten want anders krijgt ze in de paddock teveel zand binnen. Maar ze moet bewegen want anders verstijft ze door de spat.
Ze mag niet meer op de wei, want ze vreet zich dood, maar daar komt ze wel aan haar 'natuurlijke' beweging en de wei is het enigste wat ze nog heeft!

Denk je dat ze ( voldoende) beweegt in de paddock?

Bovendien heeft ze gewoon pijn!
Wat ik wel vreemd vind is dat ze op het harde slechter loopt als op het zachte, dat vind ik echt heel raar, dan ga ik toch ook twijfelen over haar hoefbeentjes...

Maar wat moet en kan ik doen? Wat is er nou nog over voor haar....

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:14

Wat een rotcombinatie!

Het beste wat je kunt doen is roeien met de riemen die je nu even hebt.
Paddock. Dat is duidelijk. Kijk eens in het topic van Paddock paradise... daar worden heel veel tips gegeven. Onder andere een aanhangernet bevestigen en daar hooi in doen. Die mazen zijn heel fijn, dus ze doen een lange tijd met relatief weinig hooi. Je zou dan op verschillende plaatsen een beetje in een net kunnen doen, zodat ze wel van de één naar de ander loopt.

Wat je verder kunt doen of kunt laten is foto's maken, zodat je weet of het hoefbeentje gekanteld is, en hoever. Aan de hand daarvan schakel je de hoefsmid verder is over de voeten.

Dan het hele lijf en de gezondheid. Veel van ons hier zijn bezig met alternatieve therapeuten/holistische dierenarts. Gewoon omdat de middelen die zij vorschrijven natuurlijk zijn, en omdat ze het gehele paard bekijken en behaldelen. Niet de spat apart van de mok en de mok apart van de IR. Een holistische DA kijkt naar het gele plaatje en meet alle organen door. Aan de hand daarvan zijn er al veel paarden erg goed geholpen/afgevallen/weer lekker in hun vel zonder huidreacties ed. Natuurlijk is een gewone dierenarts echt arts, maar ze zijn gewoon anders opgeleid dan bepaalde therapeuten.

Maargoed, dit zou alleen mijn advies zijn. Ik zou eerst deze dingen aanpakken en dan weer eens kijken of het aanslaat en of er een paardwaardig bestaan over kan blijven na wat ingrepen/behandelingen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:44

22,3 is wel een verhoogde insuline, maar zeker niet extreem nog.. (tot 10 mag volgens mij dus 2x te hoog, mijn paard had 7x te hoog en er zijn nog ergere gevallen)
En daarbij is ze geprikt terwijl ze erge pijn had (ze liep op porcelein) dus ik heb sterk mijn bedenkingen bij de uitslag..

Zie dat Kukkie je al goede tips geeft. Ik weet niet hoe je tegenover homeopathie maar hier heb ik de beste resultaten mee..
Mijn paard bleef ook in enkel de paddock en goed hooi aankomen en zieker worden.. Erg lastig dus..

De mok lijkt me ook een teken van verontreiniging ergens in het lichaam wat eruit komt

Heeft ze verder echte IR kenmerken behalve overgewicht, dus echt harde hals en staartaanzet etc?

IR_EMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:18

Bedankt voor de tips.
Ik heb ook even gekeken bij Paddock Paradise.

Voor wat betreft alternatieve therapeuten/holistische dierenarts, ik sta daar niet negatief tegenover, maar de spat daar kan ik sowieso niet opheen, daar heb ik zelf het bewijs van gezien op de foto's.
In de winter staan onze paarden nooit op de wei, maar is ze wel altijd slecht door de combinatie van meer binnen staan (later licht, eerder donker), minder bewegen in de paddock en de spat speelt zijn parten in de winter, als het koud is, is ze gewoon wat strammer en stijver.
Dat is nooit een probleem geweest, maar we keken saampjes altijd wel uit naar de lente, zodat ze weer de wei op mocht.

Als ik dit nu van haar 'afpak' wat blijft er dan nog voor haar over?

De mok komen we ook wel overheen, voor nu was ik het met zwavelshampoo en smeer ik het in met sudocreme, ja je moet wat hè? Het helpt haar in elk geval.
Ze zeggen wel eens dat jeuk erger is dan pijn, ik vind het zo triest voor haar dat ik haar nog niet eens kan laten behandelen aan een 'simpele' aandoening als mok!

Verdere symtomen op het overgewicht na zijn zeer zeker de hals, die is spijkerhard!
Rondom haar ogen is het ook wat dik, vind ik.
Hier en daar een vetophoping, maar ach, ze geniet al zes jaar van haar pensioen.

Ik voel me ook zo negatief op het moment, zou alles wel willen doen voor haar, maar wie vertelt me wat ik moet doen en wat het beste is, voel me zo machteloos!

Maandag moet ik haar 'medicijnen' ophalen, gluco en magnesium nog wat.
En dan heb ik ook opnieuw overleg met de DA.
Ze was zo slecht afgelopen week, dat ik dacht voor de beslissing te staan om haar in te laten slapen.
Ik wil alles wel doen, maar wil wel fair blijven tegenover mijn paard.

Ben ik nu te resoluut of....

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:21

Klinkt toch flink als hoefbevangen...... mijn Fjordenman (nu 20 jaar), heeft het meerdere keren gehad, de laatste echte bevangenheid was 3 1/2 jaar geleden. Daarna vlamde het nog wel eens op, voornamelijk na bekappen. Nu weten we dat zijn eens gekantelde hoefbeentjes niet meer gekanteld zijn, maar nog wel verzonken. Dit in combinatie met een dunne zool......
Hou nog even vol, als zij vol houdt. Ik heb 3 1/2 jr geleden jankend in de stal gezeten terwijl hij daar lag, heb hem gevraagd of ik de beslissing moest nemen. Hij kwam overeind, en ik kreeg zijn voeremmertje naar me toe gegooid...
Dit is tie afgelopen donderdag.....
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JOQGIJQI-G.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GWJTGKIJ-G.jpg

Nat hooi wennen ze snel genoeg aan, als ze niets anders krijgen. Heb je de mogelijkheid om een hooinet op te hangen?
Misschien zijn hooinetten met kleine maas wel een optie? ( www.hooinet.nl ) Dan doet ze er in ieder geval langer over.
Natuurlijk moet je fair blijven tegenover je fjordendame, maar haar lijf moet WEL de kans krijgen om te genezen, toch?

Sterkte!

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 10:40

In de openingspost staat huidproblemen, valt jeuk daar ook onder? Ik heb nl een Fjordemerrie die afgelopen zomer licht hoefbevangen is geweest, dit ging weer de goede kant op, maar ze lijkt nu weer terug te vallen.. Ze mag geen wortelen, pavo voer en musli, want daar krijgt ze dus extreme jeuk van. (Zitten veel suikers in)
Nu is ze de afgelopen maanden erg dik geworden, ze is niet helemaal zichzelf, heeft een harde manenkam, en het zou me niks verbazen als ze weer tegen de bevangenheid aanzit.

Ze staat nu extreem te schuren, gisteren heeft ze zelfs haar hele kont open geschuurd.. (Ze heeft een paar weken geleden een paar keer een snoepje gehad waar wortelen inzaten (Hier ben ik helaas te laat achter gekomen) dus mijn eerste reactie was, dat komt door die snoepjes, maar nu begin ik er toch aan te twijfelen, normaal duurt dat nl niet zo lang, en ze staat nu nog steeds te schuren, ik denk dus dat het ergens anders vandaan komt)

Morgen ga ik wel de DA bellen, ik wil wel graag weten of die insulineresitentie is of niet..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:14

Elegance: het kan erg samen gaan maar wat de reden daarvan is is onbekend..
Voor mijn gevoel zijn IR en jeuk beiden tekenen van vervuilingen in een lichaam dat niet meer functioneert zoals het hoort..
Kijk goed op de site van de GD hoe je dierenarts moet testen (nuchter, geen stress, geen pijn dus bij twijfel van HB even kijken of er pijn is want anders kun je vals positieve uitslagen krijgen..)
Je verhaal klinkt wel erg IR, het ineens dikker worden en de harde manenkam..

Jeuk kan echter ook wijzen op tekorten en in het topic zijn al vaker paarden voorbij gekomen die sterk IR leken maar gewoon een tekort hadden in selenium, vitamine E of magnesium dus het is verstandig dit mee te laten testen...
Heb je ook recente foto's van haar?

Natalia, echt super hoe Koot nou gaat, wie had dat gedacht!!
Net als mijn Fiekje.. (heb jij nog goed vergelijkingsmateriaal met toen?)

Omdat het topic inmiddels weer zo groot is geworden nog maar eens laten zien dat IR niet het einde hoeft te zijn...

Afbeelding
Figor november 2008, zo'n 630 kilo, kon nauwelijks nog lopen, erg hoefbevangen, gelukkig geen gekantelde hoefbeentjes

Afbeelding
En een foto van vorige week, hij kan weer bewegen en zit hier onder de 500 kilo
Fiek was een paard dat was opgegeven door dierenartsen. Dankzij een holistisch natuurgeneeskundige is hij er bovenop gekomen omdat zijn ziekte echt bij de oorzaak is aangepakt (enkel op paddock zetten en zeer streng dieet liet hem nog aankomen, insuline was meer dan 7 keer te hoog)

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:23

Dus het zou kunnen? Ja ik had al wat gelezen, maar ik zal zo nog even verder kijken. Ik heb geen recente foto, die zal ik straks wel even maken.

Zo die van jou is zeker opgeknapt zeg!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:28

hoi, ik meld me hier ook even,
wij verdenken onze haf er ook op.
hij heeft giga veel jeuk aan ze staat en manenkam,(en het lijkt niet op zomerexeem)
hij heeft wel een dikke manenkam van het vet maar het is niet hard.
verder staat hij 24/7 buiten op een kale weide en hij krijgt hooi bij gevoerd.
hij krijgt 1x per dag 1 kopje sportbrok en 1 kopje sportmuesli van de pavo.
ik ben dus bang dat die van mij ook insuline resistentie heeft maar aan de andere kant dus ook een opluchting als we het weten wand we zijn hier al 3 jaar mee aan het kloten.
we kunnnen hem pas einde van de maand testen hij heeft namelijk prednison gehad voor zijn jeuk helaas hielp dat niet.
hebben julie nog tips of niet?
groetjes marjolein

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:37

marjoleinft schreef:
hoi, ik meld me hier ook even,
wij verdenken onze haf er ook op.
hij heeft giga veel jeuk aan ze staat en manenkam,(en het lijkt niet op zomerexeem)
hij heeft wel een dikke manenkam van het vet maar het is niet hard.
verder staat hij 24/7 buiten op een kale weide en hij krijgt hooi bij gevoerd.
hij krijgt 1x per dag 1 kopje sportbrok en 1 kopje sportmuesli van de pavo.
ik ben dus bang dat die van mij ook insuline resistentie heeft maar aan de andere kant dus ook een opluchting als we het weten wand we zijn hier al 3 jaar mee aan het kloten.
we kunnnen hem pas einde van de maand testen hij heeft namelijk prednison gehad voor zijn jeuk helaas hielp dat niet.
hebben julie nog tips of niet?
groetjes marjolein

Ik weet niet of het bij die van jou ook is, maar mijn paard krijgt jeuk van Pavo voer, doordat er heel veel suikers inzitten. Bij mij heeft het heel erg geholpen om het pavo voer niet meer te geven. Die van mij krijgt nu trouwens sportbrok van subli, daarvoor heeft ze nog merriebrok, en veulenbrok gehad van subli, en ook daar deed ze het super op. :)