[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karina

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:32

Zou het echt helpen, zo'n strenge winter tegen het muggengespuis? Ik hoop het maar!
Met Veludo gaat het lekker nu, ik heb alweer een ruime handbreedte manen op de helft van zijn manenkam waar het helemaal weg was. Ik heb hem gelukkig niet voor zijn manen gekocht, maar vond het toch wel behoorlijk traumatisch, hij had zulke mooie lange manen (op mijn avatar zie je het nog wel).

Ik ben een beetje aan het dubben. Vorig jaar heeft hij omdat hij geen basisenting had gehad 2x de influenza/tetanus gekregen. De tweede heeft toen zijn allergrootste mega-schuuraanval getriggerd. Hij zou dus ergens in mei weer moeten, maar ik durf niet Nagelbijten / Gniffelen .
Alleen, we weten allemaal dat er bij veel gelegenheden waar je met paard heenwilt entboekje verplicht is.... Vraag me af, als ik het nu naar voren schuif, dus volgende maand enten ofzo, en dan een reinigingskuur ofzo, of ik het dan wel zou kunnen wagen.
Wat doen jullie met dit soort triggers?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:07

Wanneer heb je de entingen laten zetten? wij laten de sportpaarden zo wie zo elk half jaar enten, dus ik denk dat je hem wel naar voren kunt schuiven Ja.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:43

Karina schreef:
Ik ben een beetje aan het dubben. Vorig jaar heeft hij omdat hij geen basisenting had gehad 2x de influenza/tetanus gekregen. De tweede heeft toen zijn allergrootste mega-schuuraanval getriggerd. Hij zou dus ergens in mei weer moeten, maar ik durf niet Nagelbijten / Gniffelen .
Alleen, we weten allemaal dat er bij veel gelegenheden waar je met paard heenwilt entboekje verplicht is.... Vraag me af, als ik het nu naar voren schuif, dus volgende maand enten ofzo, en dan een reinigingskuur ofzo, of ik het dan wel zou kunnen wagen.
Wat doen jullie met dit soort triggers?

Splits de entingen ipv cocktail geven. Tetanus hoeft niet elk jaar als de basisenting goed gegeven is.
Geef de influenza enting apart in het najaar (is immers grieppik en dus voor het griepseizoen nodig) en tetanus 1x per 3 jaar in het voorjaar (al moet je als het goed is met een goede basistetanus enting kunnen volstaan voor bescherming)
Je zou nu kunnen enten, zeker als hij buiten staat en gezond is. Laat de DA dan ook meteen bloed prikken voor de gehaltes aan mineralen in het bloed ivm tekorten (kan nl ook trigger seme zijn). Ent dan nogmaals in okt. en dan weer elk jaar.
Als je geen wedstrijden wil rijden of naar evenementen toe wil kan je overwegen om het enten even op te schorten. En bv in okt/nov pas weer te enten met alleen influenza.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:48

Nathalie84 schreef:
Wanneer heb je de entingen laten zetten? wij laten de sportpaarden zo wie zo elk half jaar enten, dus ik denk dat je hem wel naar voren kunt schuiven Ja.

Maart en mei. Ik ben helemaal niet zo voor enten eigenlijk, dus zal het zeker niet vaker gaan doen als wat hoogstnodig is om een acceptabel boekje te krijgen. Ik kan het natuurlijk wel naar voren schuiven, maar het gaat mij om de belasting voor het immuunsysteem die ik daar weer mee ga neerleggen. Of dat verantwoord is of niet.

Niemand die zich dat verder afvraagt, waarom je je kinderen niet elk jaar tot hun 72e hoeft in te enten? Waarom je eigen tetanus zeker 5 jaar geldig is maar je je paard er wel elk (half) jaar mee belast? Ik heb er heel veel over gelezen de afgelopen jaren, en ik word er steeds huiveriger voor.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:53

tamary schreef:
Splits de entingen ipv cocktail geven. Tetanus hoeft niet elk jaar als de basisenting goed gegeven is.
Geef de influenza enting apart in het najaar (is immers grieppik en dus voor het griepseizoen nodig) en tetanus 1x per 3 jaar in het voorjaar (al moet je als het goed is met een goede basistetanus enting kunnen volstaan voor bescherming)
Je zou nu kunnen enten, zeker als hij buiten staat en gezond is. Laat de DA dan ook meteen bloed prikken voor de gehaltes aan mineralen in het bloed ivm tekorten (kan nl ook trigger seme zijn). Ent dan nogmaals in okt. en dan weer elk jaar.
Als je geen wedstrijden wil rijden of naar evenementen toe wil kan je overwegen om het enten even op te schorten. En bv in okt/nov pas weer te enten met alleen influenza.

Daar heb ik wat aan! Dank je wel, dit ga ik zeker overwegen.
Ik heb de vit/min in zijn rantsoen al verhoogd, dat kan ik ook zeker een keer laten testen ja. Hij is op het moment zo fit als wat, staat 24/7 buiten, zou wel geloven dat hij nu een influenza enting aan zou kunnen, ik kan om de basisenting niet te laten verlopen helaas niet wachten tot het najaar, en wil toch op pad met hem het komend seizoen voor deelname aan clinics enzo. Maar heel goed dat je me er op wijst dat ik het kan laten splitsen.

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:36

Mijn merrie had ook zomer exzeem en het werd zo erg dat ze met haar achterhoeven bij haar manen aan het krabben was! en haar staart helemaal kapot geschuurd en ook haar manen.

Wat ik toen heb gekocht is van IVanHoe Horse Equipment op www.ivanhoe-he-com.firstfind.nl lukt deze link niet dan kan je ook gewoon via google eczeemdekens invullen krijg je het er ook uit.

Maar zelf ben ik toen eerst begonnen met de olie er op te smeren! ik heb dat 1 zomer hoeven doen en nu heeft ze er geen tot weinig last meer van, ik zorg dat ik het elke zomer in huis heb en mocht het zo zijn dat ze jeuk krijgt smeer ik het erop en is het over!

Nu wil dit niet zeggen dat het bij elk paard werk! en ook niet dat het vooraltijd weg blijft. wel wordt het bij haar elk jaar minder! dus wie weet hoef ik het dit jaar niet te gebruiken

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:00

Karina schreef:
Nathalie84 schreef:

Maart en mei. Ik ben helemaal niet zo voor enten eigenlijk, dus zal het zeker niet vaker gaan doen als wat hoogstnodig is om een acceptabel boekje te krijgen. Ik kan het natuurlijk wel naar voren schuiven, maar het gaat mij om de belasting voor het immuunsysteem die ik daar weer mee ga neerleggen. Of dat verantwoord is of niet.

Niemand die zich dat verder afvraagt, waarom je je kinderen niet elk jaar tot hun 72e hoeft in te enten? Waarom je eigen tetanus zeker 5 jaar geldig is maar je je paard er wel elk (half) jaar mee belast? Ik heb er heel veel over gelezen de afgelopen jaren, en ik word er steeds huiveriger voor.

Ik moet zeggen dat ik er ook niet echt weg van ben, het is toch maar weer een gif wat je in je paard spuit.
Omze merrie (verzorg pony) van 23 is heel haar leven nog nooit geent, komt ook nergens atans niet op manege's wedstrijden enz. ze heeft nog nooit een DA nodig gehad weet niet of het geluk is of niet.
Ook is ze tot mijn schik nooit goed ontwormt, ( eens in de 6 maanden of soms nog minder ) nu heb ik laats een worm ei telling laten doen had ze tot mijn verbazing helemaal geen wormen en ik altijd maar mopperen dat de eigenaar niet super voor zijn paardjes zorgt. ook ik heb nu besloten ze minder vaak te ontwormen en af en toe een worm ei telling te laten doen.
En ik moet zeggen de andere paarden hebben geen eczeem maar wel af en toe last van jeuk, en het is nu een stuk minder geworden.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:36

mijn knol kreeg 14 jaar lang geen enting, zo af en toe een wormkuur. Nu moet omdat ik ga verhuizen wel enten, ze heeft afgelopen week de 1ste gehad van de basis enting. Ben benieuwd hoe het loopt, zit nu wel in de winter, de 2e ook nog. En in het voorjaar krijgt ze een reinigingskuur dus ben benieuwd.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:44

Hallo iedereen!

Mijn paard heeft al jaren dat ze zomers haar staart helemaal kapotschuurt. Dit is min of meer onder controle te houden met wassen en smeren (om de 2 dagen wassen met zwavel&teer schampoo en betadineshampoo, en de andere dag smeren met anti-jeuk spul). Toch heb ik het idee dat het effectiever kan.

Ik wil daarom van de zomer een vliegen/exeemdeken proberen. Er zitten (zoals altijd) natuurlijk een paar eissen aan.
1) Ik wil geen deken die de hals bedekt, om een paar redenen.
-Ze heeft geen jeuk in haar manen/kuif
-Ze is een fjord, en heeft de traditionele kam. Ook loop ik keuringen met haar, dus ik wil niet dat die plat wordt.
2) Hij moet wel tegen een stootje kunnen. Ze staat met 3 anderen in het land, en ik wil niet iedere week een nieuwe deken moeten kopen.
3) Ik wil er geen vermogen aan uitgeven. Het mag best wat kosten, maar ik betaal geen 300 euro voor een deken.

Verder ben ik benieuwd naar hoe het gaat als het regent. Kan ze hem dan gewoon ophouden? Moet ze naar binnen? Moet de deken af? Hoe zit dat met koud krijgen.
En als ze nat is van het wassen enz, kan hij er dan gewoon overheen? Moet ik wachten tot ze droog is?

Ik heb nog nooit een paard gehad dat een deken draagt (ja, 10 minuten na het rijden, of de nacht voor de keuring), dus ik weet er ook geen klap vanaf. Wie kan me helpen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 13:43

ik was er zelf eigenlijk ook best van overtuigd dat inenten misschien wel mee kon werken aan jeuk in de zomer...
maar ik ent nu dus al 3 jaar niet meer.

wel heeft ap de afgelopen anderhalf jaar heel veel antibiotica gekregen wegens ziekte..
en toch gaat het nu beter dan andere jaren.
zou me daar dus zeker niet blind op staren dat het enten een trigger kan zijn voor eczeem

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:27

Ik zie wel hoe het gaat lopen, nu met enting.
Hoop heel stiekem dat als ze verhuist is dat het langzaam verdwijnt, al ga ik me daar niet op focussen. Maar toch hoop ik het, vooral voor haarzelf.

Suusw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:03

@vjestagirl, snap dat je niet wil dat de manenkam plat gaat, alle eczeemdekens hebben een hals (voor zover ik weet). Ik denk dat je het beste een vliegendeken kan kiezen met een "flinke" staartflap.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:35

Ik zou inderdaad voor een vliegendeken gaan Vjestagirl. Is de horseware Amigo niet iets voor je (heeft een afneembare hals) De staartflap is behoorlijk lang. Heb hem ook voor mijn fjord (geen eczeem)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:52

ik zit te peinnzen he... indi heeft dus het voorste deel van haar manen wel geschuurt. de deken zakt ook altijd een klein beetje af. zou het helpen dat deel langer te maken? ik heb nog een kapotte everline liggen, dus kan evt daar de stof van gebruiken....

iemand ideetje er over?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:32

Lijkt me zeker een goed idee, ja kan ook proberen om de Rambo na te doen, die gaat tot over de oren.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:51

hoi, ik lees al een tijdje dit topic bij, mijn fjord schuurt ook en hij heeft vorig seizoen (de laatste 3 mnd) met een deken gestaan, deze is nu meer gat dan deken Schijnheilig (welsh bij in de wei sloopt het ding..)
Nu vroeg ik me af wat de ervaringen zijn met de ivanhoe bodydeken, deze lijkt iets strakker te zitten, meer aansluitend. de vorige eczeemdeken was wat flubberig (en daardoor makkelijk vast te pakken om te slopen?)

Sune01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:54

Ik heb een vraagje:

Ik heb veel positieve verhalen gehoord over Exzem muesli en Exzem plus van marstall. Om de voorbereidingen alvast te treffen ben ik hier erg nieuwsgierig naar geworden. Weet één van jullie misschien waar je dit kunt kopen en wat de kosten zijn?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:02

Naaltje, ik heb de ivanhoe.
Heb 'm wel moeten aanpassen, maar dat ligt aan de bouw van mijn paardje (heb een haffie met brede schouders & korte rug)
Maar hij bevalt perfect!
Heerlijke stof, elastisch & scheurvast. Echt een aanrader & de prijs zeker waard!

arno_en_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:22

Nog een vraagje : bij de paardendrogist kun je aantal zaken gebruiken om bij het voedsel te doen ivm met ze. Met welke hebben jullie de meeste ervaring ?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:24

ellepel schreef:
ik was er zelf eigenlijk ook best van overtuigd dat inenten misschien wel mee kon werken aan jeuk in de zomer...
maar ik ent nu dus al 3 jaar niet meer.

zo idee had ik dus ook , mijn paard had nooit ergens last van werd op zijn 2 de geent en meteen daarna begon het gejeuk ....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:25

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:28

arno_en_kim schreef:
Nog een vraagje : bij de paardendrogist kun je aantal zaken gebruiken om bij het voedsel te doen ivm met ze. Met welke hebben jullie de meeste ervaring ?

mijn paard had altijd verschrikkelijke jeuk , alles geprobeert ... niks werkte
totdat ik hem puur culico (druppels ) en equi derma ( voor over het voer poeder ) ben gaan geven .
smeerde zijn staart en manen elke dag in met azijn 2x d.
hij heeft heel de zomer zonder deken gestaan Knipoog heeft hem supper geholpen .
terwijl hij de voorgaande jaren geen staart en manen had Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 10:34

Mischa4ever schreef:
Lijkt me zeker een goed idee, ja kan ook proberen om de Rambo na te doen, die gaat tot over de oren.

dat heb ik al, maar schuift van de oren af. ondanks zeer grote oren Knipoog

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 10:54

Hoi, ik meld me weer hier, aangezien de zomer nu dichterbij komt Huilen van het lachen. Het is wel goed weer geweest de laatste tijd. Mijn merrie ziet er weer goed uit Haha!
Na de zomer die 1 grote geschuurde ramp was, ziet mijn merrie er zo uit Haha!
[ITP] Blondie (fjord) ITP

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 11:54

Sune01 schreef:
Ik heb een vraagje:

Ik heb veel positieve verhalen gehoord over Exzem muesli en Exzem plus van marstall. Om de voorbereidingen alvast te treffen ben ik hier erg nieuwsgierig naar geworden. Weet één van jullie misschien waar je dit kunt kopen en wat de kosten zijn?

Verkooppunten kun je dacht ik op de site wel vinden, maar ervaringen en kosten ben ik ook wel benieuwd naar.