Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:26

:D Pablo is sarcoid-loos....
Alles is goed gegaan :)
Ik mij druk maken over opa zolang op de trailer....twee uur heen twee uur terug.Hij kwam eruit als wakkere Harry :D

Bij iedere rotonde brullen,en dat zijn er een stuk of 20 van Bergerac naar Libourne :D

Gewoon kurkdroog laade ik hem uit!Heel veel complimenten over de staat waarin hij verkeerde van de dierenartsen daar.Niemand geloofde dat hij 27 was :j

Hij moet alleen 15 dagen op stal blijven :7 Mag wel kleine stukjes met hem lopen en hem wat laten grazen.
Vaak scheuren de hechtingen stuk.Er zitten er 7 in de buitenkant(oplosbaar) en vijf in de ader.Er zit een pleister met twee nietjes in zijn vel, die moet 10 dagen blijven zitten.Moet het eronder wel in de gaten houden,en zonodig met betadine schoonmaken.
Overmorgen ab inspuiten.En dat is het.

Hij staat nu blij in zijn stal hooi te eten....ik ben er meer moe van :D

IMJ

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:30

Zo, echt een flinke operatie geweest dus, gelukkig ben je terug eb is het goed gegaan!
Op naar herstel!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:30

Daan_Ordeal schreef:
Wat is de ATCH waarde van de paarden hier? Ik heb namelijk geen idee in wat voor verhouding ik die waarde van 94 moet zien. Ik vond dat al heel hoog t.o.v. de waarde die het zou moeten zijn (dierenarts zei 29) maar als ik hier dan een waarde van 700 voorbij zie komen valt 94 nog wel mee...

De ACTH waarde bij mijn paard was in maart 64.90 Dit zou volgens het lab < 6.4 moeten zijn (nov-juli) (en aug-okt <10)
Kenmerken: Lange en dikke wintervacht, moeilijk verharen, sloom, verlies gewicht en spieren.

Sinds 21 maart a/d Pergolide, na 4 wk begon ze bij te trekken en ze ziet er nu inmiddels weer super uit *\o/*

@Geerke,
Mooi dat het achter de rug is. Een spoedig herstel toegewenst.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:45

diana1 schreef:
Daan_Ordeal schreef:
Wat is de ATCH waarde van de paarden hier? Ik heb namelijk geen idee in wat voor verhouding ik die waarde van 94 moet zien. Ik vond dat al heel hoog t.o.v. de waarde die het zou moeten zijn (dierenarts zei 29) maar als ik hier dan een waarde van 700 voorbij zie komen valt 94 nog wel mee...

De ACTH waarde bij mijn paard was in maart 64.90 Dit zou volgens het lab < 6.4 moeten zijn (nov-juli) (en aug-okt <10)
Kenmerken: Lange en dikke wintervacht, moeilijk verharen, sloom, verlies gewicht en spieren.

Sinds 21 maart a/d Pergolide, na 4 wk begon ze bij te trekken en ze ziet er nu inmiddels weer super uit *\o/*

@Geerke,
Mooi dat het achter de rug is. Een spoedig herstel toegewenst.

Ik weet niet hoe jij aan de waarden komt waar hij onder zou moeten vallen cq lager zou moeten zijn dan - want dat zijn absoluut niet de waarden waar naar gekeken wordt dat zijn deze:
Dit is het referentiekader, met 10% aan weerszijden:

20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47
Laatst bijgewerkt door fargo op 22-05-13 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:46

geerke schreef:
Ik mij druk maken over opa zolang op de trailer....twee uur heen twee uur terug.Hij kwam eruit als wakkere Harry :D

Bij iedere rotonde brullen,en dat zijn er een stuk of 20 van Bergerac naar Libourne :D

Gewoon kurkdroog laade ik hem uit!Heel veel complimenten over de staat waarin hij verkeerde van de dierenartsen daar.Niemand geloofde dat hij 27 was :j

Hij moet alleen 15 dagen op stal blijven :7 Mag wel kleine stukjes met hem lopen en hem wat laten grazen.
Vaak scheuren de hechtingen stuk.Er zitten er 7 in de buitenkant(oplosbaar) en vijf in de ader.Er zit een pleister met twee nietjes in zijn vel, die moet 10 dagen blijven zitten.Moet het eronder wel in de gaten houden,en zonodig met betadine schoonmaken.

Wat een goed nieuws, zeker ook dat hij zo goed en kurkdroog gereisd heeft! En nu dus rustig aan doen met het mannetje!
en jij even in een luie stoel of op de bank om bij te komen!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:56

Mijn info haal ik van het lab papier. (Euregio laboratory services bv te Maastricht)
Hierop staat het volgende;

Endocrinologie
acth 64.90 pmol/l

Interpretatie;
De normaalwaarden van het acth zijn seizoensafhankelijk;
november- juli < 6.4 pmol/l
augustus - okt < 10.4 pmol/l
(bron; liphook equine hospital)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:03

Bedankt voor de info!

Ik bedoelde inderdaad Provarium Breeding van Groene Os. Maar ik vraag me af of mijn pony daar veel aan heeft aangezien de waarde wel echt te hoog is en er dus geen sprake is van een beginnende cushing (voor zover ik dat tot heden heb begrepen). Ik hoop vanavond tijd te hebben om me nog wat meer in te lezen in de ziekte.

Geerke beterschap voor je paard!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:04

Fargo: de referentie waarden van Diana kloppen wel, want het is een andere meeteenheid. Pmol (picomol) per liter, ipv pg (picogram) per milliliter.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:05

:o Ik dacht al....heb toch niet voor niets zoveel geld betaald

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:06

Daan_oriental: mijn paard heeft op de medicatie een ACTH gehalte van 12 pg/ml.

Geerke: wat super!!!! Fijn dat hij zo goed van de trailer komt! Hopelijk is de boxrust snel voorbij!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:06

Daan_Ordeal schreef:
Bedankt voor de info!

Ik bedoelde inderdaad Provarium Breeding van Groene Os. Maar ik vraag me af of mijn pony daar veel aan heeft aangezien de waarde wel echt te hoog is en er dus geen sprake is van een beginnende cushing (voor zover ik dat tot heden heb begrepen). Ik hoop vanavond tijd te hebben om me nog wat meer in te lezen in de ziekte.

Geerke beterschap voor je paard!

Provarium Breeding is erg goed voor beginnende gevallen, maar kan ook goed helpen ter ondersteuning dus meer als supplement. Er zijn paarden die bijvoorbeeld slecht verharen en nog niet echt goed verharen met pergolide maar dan met PB erbij toch gaan verharen...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:07

Focussed schreef:
Fargo: de referentie waarden van Diana kloppen wel, want het is een andere meeteenheid. Pmol (picomol) per liter, ipv pg (picogram) per milliliter.

Aaah juistem, maar hoe vertaalt die 64 zich dan naar onze tabel?? Dus hoeveel is het een ten opzichte van de ander?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:10

diana1 schreef:

Gelukkig niet nee!

De omrekeningsfactor is voor ACTH:
Adrenocorticotroop hormoon pmol/L = pg/mL x 0.220

Dit zou dus betekenen dat jouw paard een gehalte van 295 pg/ml heeft!!!! Grenswaarde voor Cushing is 29.... Ben wel benieuwd wat de klachten zijn bij jouw paard , of heb ik er overheen gelezen?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:23

Mijn paard had een giga dikke wintervacht die er dus niet vanzelf af ging,
Ze was over de winter erg afgevallen en was spieren en veel gewicht verloren....
verder sloompies en traanogen.

Ik heb ooit foto's geplaatst maar zal de link naar mijn album nog eens meezenden.
http://www.mijnalbum.nl/Album=8CDSUS6W

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:31

Oh ja, ik vond jouw paard zo opgeknapt!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:37

Focussed schreef:
diana1 schreef:

Gelukkig niet nee!

De omrekeningsfactor is voor ACTH:
Adrenocorticotroop hormoon pmol/L = pg/mL x 0.220

Dit zou dus betekenen dat jouw paard een gehalte van 295 pg/ml heeft!!!! Grenswaarde voor Cushing is 29.... Ben wel benieuwd wat de klachten zijn bij jouw paard , of heb ik er overheen gelezen?

Het zal mijn dag wel niet zijn, maar de formule is toch juist andersom: van pg/mL naar pmol/L ?
Zie http://www.cvt24.com/calculator/unit52.html

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:50

Snap wat je bedoelt en het staat er niet handig, maar geloof dat het eindtotaal wel klopt van focussed

64.90 / 0.220 = 295
64,90 x 4,545 = 294,99

1 / 0,220 = 4,545
Delen door het een is het zelfde als vermenigvuldigen met het omgekeerde of whatever ;-) :D :+

295 / 4,544 = 64,90

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:11

Giga hoog dus, ik vond 64 tov 6.4 al hoog.
Ben er blij mee dat ze zo is opgeknapt sinds ze op de Pergolide staat.
Ze ziet er weer top uit, heeft weer praatjes en doet het verder goed.
Dit had ik eind maart niet gedacht. Toen was ze graatmager, sloom, slap etc.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:17

JP: Volgens mij klopt hij wel, gezien 64 tien keer de grenswaarde is (6.4), en 294 ook vrijwel 10 x de grenswaarde is (29). Staat er wel een beetje onhandig, excuus.

Diana: Ohh ik herken je foto's! Die heb ik idd al gezien, jouw paard ziet er super uit, echt onwijs vooruit gegaan!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:17

kan het misschien wel ergens googlen, maar weet iemand of de prascend op de dopinglijst staat? Omdat onze A-pony nog in de wedstrijden loopt (niet heel actief, maar toch)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:24

KNHS volgt tegenwoordig de FEI regelementen toch? Daarbij is pergolide iig een "prohibited substance" oftewel doping. Je kunt wel dispensatie aanvragen via een dierenarts bij de KNHS :)
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 22-05-13 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:24

@Daan-Ordeal Heb even de bloeduitslagen opgesnord van mijn merries en hier staan beide op vermeld ( dus de pg/ml en de pmol/l )
Voor de ene merrie was het 294 pg/ml oftewel 64.8 pmol/l...symptoom was lange vacht met bijhorende krulletjes als ze nat werd...net een schaapje :( en ook moeilijk verharen. Was eigenlijk het enige echt merkbare symptoom. Zij krijgt nu dus de pergolide 1 tabletje sinds een maand of 2.
De andere merrie was 188 pg/ml...laatste controle ongeveer een dikke maand geleden was rond de 30 pg/ml ... zonder iets te geven... zij heeft ook geen enkel symptoom, wel vorig voorjaar zwaar hoefbevangen geweest, maar dat link ik aan lang te dik geweest en dus beetje ems-patientje. Sinds strikt dieet alles nog steeds ok en onder controle, alsook de acth waarde dus blijkbaar :D Beetje toverbal, dat dier !

@geerke goed nieuws !

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:35

geerke schreef:

Owwww super!!!
Zijn jullie de nacht goed doorgekomen?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:47

Ik moet een hele doos Prascent in 1 keer afnemen, behoorlijk aanslag op m'n portemonnee. Iemand in de buurt van Goor (Twente) die met mij wil delen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:49

Waarom moet dat?
Je kunt toch vragen om een kleinere verpakking? Of dat ze uit een grote verpakking het door jou gewenste aantal pillen halen?