Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kinke schreef:ik was door de voorraad anti-vlieg heen, dus ik heb een fles Endure besteld (en gekregen inmiddels). Ben benieuwd hoe het gaat bevallen.
roest schreef:Ik heb het topic niet doorgelezen, was't ook niet van plan, tenzij ik besluit me alsnog te verdiepen![]()
Ik ben nu een paard voor iemand aan het beleren met zware zomereczeem en heb het middel om de vliegen en wat voor insecten dan ook weg te houden, zelfs de normale vliegen zijn niet meer te bekennen.
Enige uitleg: Ik heb alle middeltjes op de markt eens bekeken en kwam tot de conclusie dat de betere middeltjes gebaseerd zijn op perithrine. Tot mijn ongeloof kwam ik erachter dat bij veel middeltjes (ook tegen bv. vlooien) de hulpstoffen giftiger zijn dan de werkzame stof.
Ook doen middeltjes het goed die gewoon stinken (die doen het dan goed bij de eigenaar).
Ik ben me gaan verdiepen in de tuinbouw, met name de biologische. Wie hebben er nou meer last van beessies dan hun?
Ik heb met veel experimenteren zelf een suspentie gemaakt.
De vraag is alleen, willen jullie het weten, of vertrouwen jullie alleen op de spuitbussen in de winkel met hun hulpstoffen. Of zijn jullie bereid om je te verdiepen in de 'gifstoffen', want alleen als je de werking wilt weten zal ik de formule geven. Begrijpen waar je mee bezig bent, zo niet, dan hou ik me stil.
roest schreef:Nou, dan op jou verantwoordelijkheid dat ik niet wordt afgescheept als een of andere dierproefenlaborant![]()
Ik schrijf dit nu uit mijn hoofd, dus neem vooral de moeite om te googlen op de stoffen die ik noem, er is vast het een en ander aan toe te voegen.
1. Scheutje Balistol, dit is wapenolie, olie gehaald uit de pijnboom, deze olie is werkelijk overal goed voor, niet alleen voor smering, maar ook voor wondjes etc. jagers gebruiken het voor hun geweer, maar ook voor hun honden als ze onderweg rare wondjes oplopen. Er is een heel geschiedenisverhaal bij waar deze olie vandaan komt, maar daar ga ik het niet over hebben. Wel: Heeft je beessie een plekkie, balistol erop, het ontsmet ook.
2. druppeltje dreft, anders blijven de stoffen zo irritant gescheiden van elkaar.
3. paar druppels tea tree olie (niet echt nodig) dit vermoord geen beest, maar houd ze enigsinds op afstand, let op de ogen! etherische olieën zijn gemeen!.
4. de werkzame stof: Neem. 1cc/liter (ik heb denk ik iets meer gebruikt). Dit is een biologisch gif, het is een afweerstof van een boom uit India, de Azadirachta Indica. Bij sprinkhanenplagen worden alle planten en bomen opgevreten, behalve deze.
Werking: Depressiemiddel. De insecten worden dusdanig depressief dat ze niet meer eten, drinken, lopen, vliegen, ze gaan zielig in een hoekje zitten wachten tot ze doodgaan. Daarbijkomend brand de stof ze aan de poten, dus ze gaan direct weg.
Probleem: Neem is niet te betalen, Spruzit kan een vervanging zijn (ook biologisch), heb ik nog niet geprobeerd voor zomereczeem. Wel gebruikt in shampoo voor luizenbestreiding, ipv. 6x wassen was m'n pony er na 2x wassen vanaf.
Mengseltje aanmengen met water, belangrijkste is de 1cc/liter Neem. Balistol om de huid te herstellen, tea tree olie om enigsinds weg te jagen en ontsmetting, dreft als uitvloeier.
Probleem van de tea tree: Het kan je spuit oplossen waardoor deze niet meer werkt, ik heb nu een spuitbusje van Gliss Kuhr, deze houd het tot nu toe nog steeds
frisiangirl schreef:Roest, als de stof op de pootjes van de vliegen brandt, is het dan wel geschikt om op open plekken te smeren?
Ballistol heb ik ook...ik gebruik dit wel voor mok. Maar dan was ik de dag erna de benen wel met groene zeep...