[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnyhoeve

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:33

mijn ruin krijgt 2x per week de manen gewassen met teer shampoo, 2x daags spuit ik de staart en manen in met homeapatische wondspray/ huidirritatie spray op basis van calandula en aloe vera. dan heb ik ook nog de huid olie van ivanhoe. hij loopt dag en nacht met de eczeem deken, heb eentje van ivanhoe die blijft goed liggen met rollen, maar schuift wel naar achteren en dan heb ik nog een pagony maar dan kan ik hem niet in de wei zetten als ik niet thuis ben is al 2x voorkomen dat die dus schot en scheef hing en dat die weer recht gehangen moet worden.
als het echt warm is doe ik de deken overdag tussen 12 en 15 uur af en wordt hij goed ingesmeerd met een vliegenspray wat ook tegen die vervelende mugjes is maar ook goed is voor zijn huis tegen zon en wind.
resultaat, staart ziet er mooi uit, manen is op 1 klein stukje wat dunner, maar meneer ziet er verder goed uit.
oke het kost wat tijd met smeren ben toch minimaal 2x daags aan het smeren maar goed, het resultaat mag er zijn

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:21

ik was door de voorraad anti-vlieg heen, dus ik heb een fles Endure besteld (en gekregen inmiddels). Ben benieuwd hoe het gaat bevallen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:24

oeh oeh... hou je ons op de hoogte? ben ook erg benieuwd.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:14

Grr pony heeft dr hoofd weer gigantisch geschuurd.

Ze schuurt echt heel erg tussen dr mond en jukbeenderen zegmaar. Echt helemaal kaal, soms kleine rode open plekjes maar vandaag aan een kant echt een gigantisch grote rode plek. Niet open-open van een wond maar wel supergeïrriteerd, dik en warm..

Arme poonie Huilen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:53

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 00:30

Kinke schreef:
ik was door de voorraad anti-vlieg heen, dus ik heb een fles Endure besteld (en gekregen inmiddels). Ben benieuwd hoe het gaat bevallen.

heb ook een fles binnengekregen vandaag. hoop zo dat het gaat helpen!
vandaag de geïrriteerde stukken gewassen met teershampoo en daarna endure erop gedaan.
heb haar zonder hoofdbedekking gezet. kijken hoe dat gaat. staat sinds gisteren op een kaal stukje wei en vond haar vandaag eindelijk weer wat levendiger dan de afgelopen tijd. heb weer hoop Lachen

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 00:42

Ik heb het topic niet doorgelezen, was't ook niet van plan, tenzij ik besluit me alsnog te verdiepen Tong uitsteken
Ik ben nu een paard voor iemand aan het beleren met zware zomereczeem en heb het middel om de vliegen en wat voor insecten dan ook weg te houden, zelfs de normale vliegen zijn niet meer te bekennen.
Enige uitleg: Ik heb alle middeltjes op de markt eens bekeken en kwam tot de conclusie dat de betere middeltjes gebaseerd zijn op perithrine. Tot mijn ongeloof kwam ik erachter dat bij veel middeltjes (ook tegen bv. vlooien) de hulpstoffen giftiger zijn dan de werkzame stof.
Ook doen middeltjes het goed die gewoon stinken (die doen het dan goed bij de eigenaar).
Ik ben me gaan verdiepen in de tuinbouw, met name de biologische. Wie hebben er nou meer last van beessies dan hun?
Ik heb met veel experimenteren zelf een suspentie gemaakt.
De vraag is alleen, willen jullie het weten, of vertrouwen jullie alleen op de spuitbussen in de winkel met hun hulpstoffen. Of zijn jullie bereid om je te verdiepen in de 'gifstoffen', want alleen als je de werking wilt weten zal ik de formule geven. Begrijpen waar je mee bezig bent, zo niet, dan hou ik me stil.

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 00:58

roest schreef:
Ik heb het topic niet doorgelezen, was't ook niet van plan, tenzij ik besluit me alsnog te verdiepen Tong uitsteken
Ik ben nu een paard voor iemand aan het beleren met zware zomereczeem en heb het middel om de vliegen en wat voor insecten dan ook weg te houden, zelfs de normale vliegen zijn niet meer te bekennen.
Enige uitleg: Ik heb alle middeltjes op de markt eens bekeken en kwam tot de conclusie dat de betere middeltjes gebaseerd zijn op perithrine. Tot mijn ongeloof kwam ik erachter dat bij veel middeltjes (ook tegen bv. vlooien) de hulpstoffen giftiger zijn dan de werkzame stof.
Ook doen middeltjes het goed die gewoon stinken (die doen het dan goed bij de eigenaar).
Ik ben me gaan verdiepen in de tuinbouw, met name de biologische. Wie hebben er nou meer last van beessies dan hun?
Ik heb met veel experimenteren zelf een suspentie gemaakt.
De vraag is alleen, willen jullie het weten, of vertrouwen jullie alleen op de spuitbussen in de winkel met hun hulpstoffen. Of zijn jullie bereid om je te verdiepen in de 'gifstoffen', want alleen als je de werking wilt weten zal ik de formule geven. Begrijpen waar je mee bezig bent, zo niet, dan hou ik me stil.

Wat mij betreft hou je vooral niet stil.
Ben zeer nieuwschierig van aard en mag graag weten hoe en wat.
En vooral als het om mijn dieren hun welzijn gaat.
Dus als jij een formule weet hoe ik de muggen op een afstand hou, ben ik zeer bereid om me te verdiepen in de formule.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 01:19

Nou, dan op jou verantwoordelijkheid dat ik niet wordt afgescheept als een of andere dierproefenlaborant Knipoog
Ik schrijf dit nu uit mijn hoofd, dus neem vooral de moeite om te googlen op de stoffen die ik noem, er is vast het een en ander aan toe te voegen.
1. Scheutje Balistol, dit is wapenolie, olie gehaald uit de pijnboom, deze olie is werkelijk overal goed voor, niet alleen voor smering, maar ook voor wondjes etc. jagers gebruiken het voor hun geweer, maar ook voor hun honden als ze onderweg rare wondjes oplopen. Er is een heel geschiedenisverhaal bij waar deze olie vandaan komt, maar daar ga ik het niet over hebben. Wel: Heeft je beessie een plekkie, balistol erop, het ontsmet ook.
2. druppeltje dreft, anders blijven de stoffen zo irritant gescheiden van elkaar.
3. paar druppels tea tree olie (niet echt nodig) dit vermoord geen beest, maar houd ze enigsinds op afstand, let op de ogen! etherische olieën zijn gemeen!.
4. de werkzame stof: Neem. 1cc/liter (ik heb denk ik iets meer gebruikt). Dit is een biologisch gif, het is een afweerstof van een boom uit India, de Azadirachta Indica. Bij sprinkhanenplagen worden alle planten en bomen opgevreten, behalve deze.
Werking: Depressiemiddel. De insecten worden dusdanig depressief dat ze niet meer eten, drinken, lopen, vliegen, ze gaan zielig in een hoekje zitten wachten tot ze doodgaan. Daarbijkomend brand de stof ze aan de poten, dus ze gaan direct weg.
Probleem: Neem is niet te betalen, Spruzit kan een vervanging zijn (ook biologisch), heb ik nog niet geprobeerd voor zomereczeem. Wel gebruikt in shampoo voor luizenbestreiding, ipv. 6x wassen was m'n pony er na 2x wassen vanaf.
Mengseltje aanmengen met water, belangrijkste is de 1cc/liter Neem. Balistol om de huid te herstellen, tea tree olie om enigsinds weg te jagen en ontsmetting, dreft als uitvloeier.
Probleem van de tea tree: Het kan je spuit oplossen waardoor deze niet meer werkt, ik heb nu een spuitbusje van Gliss Kuhr, deze houd het tot nu toe nog steeds Tong uitsteken

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 04:07

Zo wel een heel verantwoording,kan voor mezelf praten maar niet voor anderen
Zal me de zeker even in verdiepen en gaan googelen.
Maar of ik het daadwerkelijk ga gebruiken?
Schrik toch wel een beetje af op De werking, want zelfs een insect gun ik een eerlijke dood.
En over dat het brand aan de poten,wat doet dat met mijn paardenhuidje?
Maar in iedergeval bedankt voor je antwoord.
Zal morgen er mee aan de gang gaan,zal nu eerst proberen toch nog wat te slapen Slapen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 06:03

appie heeft een deken op,dus hoef ik niet te sprayen met vliegenspul Haha!
en voor buitenrit gebruik ik altijd bremsenbremse,daar zitten alleen plantaardige dingen in

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 08:39

roest schreef:
Nou, dan op jou verantwoordelijkheid dat ik niet wordt afgescheept als een of andere dierproefenlaborant Knipoog
Ik schrijf dit nu uit mijn hoofd, dus neem vooral de moeite om te googlen op de stoffen die ik noem, er is vast het een en ander aan toe te voegen.
1. Scheutje Balistol, dit is wapenolie, olie gehaald uit de pijnboom, deze olie is werkelijk overal goed voor, niet alleen voor smering, maar ook voor wondjes etc. jagers gebruiken het voor hun geweer, maar ook voor hun honden als ze onderweg rare wondjes oplopen. Er is een heel geschiedenisverhaal bij waar deze olie vandaan komt, maar daar ga ik het niet over hebben. Wel: Heeft je beessie een plekkie, balistol erop, het ontsmet ook.
2. druppeltje dreft, anders blijven de stoffen zo irritant gescheiden van elkaar.
3. paar druppels tea tree olie (niet echt nodig) dit vermoord geen beest, maar houd ze enigsinds op afstand, let op de ogen! etherische olieën zijn gemeen!.
4. de werkzame stof: Neem. 1cc/liter (ik heb denk ik iets meer gebruikt). Dit is een biologisch gif, het is een afweerstof van een boom uit India, de Azadirachta Indica. Bij sprinkhanenplagen worden alle planten en bomen opgevreten, behalve deze.
Werking: Depressiemiddel. De insecten worden dusdanig depressief dat ze niet meer eten, drinken, lopen, vliegen, ze gaan zielig in een hoekje zitten wachten tot ze doodgaan. Daarbijkomend brand de stof ze aan de poten, dus ze gaan direct weg.
Probleem: Neem is niet te betalen, Spruzit kan een vervanging zijn (ook biologisch), heb ik nog niet geprobeerd voor zomereczeem. Wel gebruikt in shampoo voor luizenbestreiding, ipv. 6x wassen was m'n pony er na 2x wassen vanaf.
Mengseltje aanmengen met water, belangrijkste is de 1cc/liter Neem. Balistol om de huid te herstellen, tea tree olie om enigsinds weg te jagen en ontsmetting, dreft als uitvloeier.
Probleem van de tea tree: Het kan je spuit oplossen waardoor deze niet meer werkt, ik heb nu een spuitbusje van Gliss Kuhr, deze houd het tot nu toe nog steeds Tong uitsteken

ik ben op een amerikaans review gebeuren idd ook reviews over sprays met neem erin tegengekomen
ik ga straks eens even aan de google Knipoog
dalijk eerst paard thuis verwelkomen

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 08:58

@roest, bedankt voor je uitleg, ik ga er ook zeker even op googlen om me er in te verdiepen.

al moet ik zeggen dat mijn paard niet zo dramatisch meer doet met schuren. met zonnig weer heeft hij een bucas om. ik smeer de staartwortel regelmatig in met cojosol huidlotion en was met teatreeshampoo hooguit 1x per week. vliegenspray met buitenritten (of gewoon een vliegendeken om met zadeluitsparing).

met zonnig weer schuurt hij na de weidegang wel wat op stal. het beste is dat ik hem dan eerst zelf een goede borstelbeurt geef. de staart maak ik dan wel nat voordat hij de box in gaat. dan schuurt hij wel wat, maar daarna is dat over.

ik hoop dus voorzichtig dat het niet zozeer zomereczeem is, maar gewoon erg gevoelig op insecten.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:54

@Roest,

Bedankt voor je uitleg. "Neem" ben ook al eens tegengekomen in een Duits vliegenprodukt, vraag me alleen niet meer welk merk.

Waar haal jij de Neem ?

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:56

Neemolie heb ik vorig jaar gekocht bij www.anthemis.nl

Heel eerlijk moet ik zeggen dat het niet afdoende werkt. Neem kwam ik tegen op het forum van de paard-natuurlijk site en volgens mij was daar ook niet iedereen laaiend enthousiast.

@Roest, Balistol wordt wel meer gebruikt voor wondjes, hondenpootjes en zo. Maar is dit echt 100% natuurlijk? Echt alleen maar olie uit de pijnboompitten?

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:35

Roest, als de stof op de pootjes van de vliegen brandt, is het dan wel geschikt om op open plekken te smeren?
Ballistol heb ik ook...ik gebruik dit wel voor mok. Maar dan was ik de dag erna de benen wel met groene zeep...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:46

Ik heb een vraag over de eczeemdekens, verstikt de deken de manen niet? Mijne is wel luchtig maar ik heb het idee dat de manen er wel een 'klap' van krijgen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:47

ik heb er bij ap nog niet 1 haartje uit kunnen plukken.
wel liggen de manen nu helemaal plat,maar dat vind ik juist wel mooi

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:52

Mijne is gigantisch aan het verharen in de manen en staart.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:05

klinkt niet goed Scheve mond

ap had vorige week losse haren in zijn staart,maar hij gaat op zijn kont zitten en draait dan rond tegen de jeuk..dan gaan ze ook los zitten

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:45

Mijne heeft absoluut geen jeuk en schuurt ook niet.
Als ik even krabbel in de manen interesseert het haar ook niet, ze heeft daar gewoon geen jeuk, ook niet in de staart.
Ja ik weet het verder ook niet

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:51

Op zich zien manen en staart er super uit hoor:

Afbeelding
Je ziet alleen het kale stukje niet omdat er net een ander stukje manen over wappert

Ter hoogte van de zwarte teugel erachter zit een kleine inham, dat is/was kaal
Afbeelding

En woeesjjjjjj mooie staart
Afbeelding

Toch mag ik niet klagen hoor, de meeste appy's hebben al amper manen en staart van zich zelf.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:52

ze hebben vaak van die dunne staartjes he,dit ziet er super uit in elk geval Haha!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:57

Bij die van mij ook geen lossen manen door de deken..
Bojangles, wat heb jij een ontzettend mooie en leuke appy en inderdaad met een volle lange staart...

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:00

frisiangirl schreef:
Roest, als de stof op de pootjes van de vliegen brandt, is het dan wel geschikt om op open plekken te smeren?
Ballistol heb ik ook...ik gebruik dit wel voor mok. Maar dan was ik de dag erna de benen wel met groene zeep...

Geen idee, ik zou het niet proberen, gebruik dan eerst alleen de balistol, tot de wonden dicht zijn.