[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:11

Ik weet niet of jullie er wat aan hebben maar ook mijn paard schudde extreem ( sloeg je zelfs een bloedneus als je erop zat) 4 jr geleden met rechtrichtarbeid begonnen en in de loop der jaren is mn paard enorm opgeknapt..weliswaar met zonnig winderig weer neusnetje op en ik kies ervoor om met heel zonnig/winderig/ beestjes weer rij ik on de binnenhal.. resultaat is een zeer goed bruikbaar paard. Misschien heeft iemand er wat aan..
Sterkte iedereen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:21

Rechtrichten kan zeker helpen hoor :j
Klopt,maar daar heb ik al meer goede berichten over gelezen

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 07:30

Wat is het toch een hel dat shaken..Ik Dank God op mn blote knieën dat ik t onder controle heb gekregen weliswaar Door er altijd rekening mee te houden.. Ik ben erg allert wat betreft t weer, en kies ervoor om veelvuldig in de binnenhal te rijden. Ook heb ik t idee dat ik het verbeterd heb dmv aan de hand werken, zodra t schudweer er is gaat ze volledig met t hoofd afgedekt.. Dat helpt haar enorm..
Helaas hier op stal ook nog een triest voorbeeld zit fulltime op de prednison.. Wordt continue behandeld..Maar de eigenaren doen weinig aan rechtrichten en dekken haar hoofd ook niet af.. De prednison werkt hier zeker niet afdoende en t lijkt me daarbij ook niet helemaal gezond dat continue te geven..
Her heel bewust rechtrichten heeft bij mijn paard de grootste verandering gebracht daar ben ik van overtuigd..
Heel veel sterkte iedereen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:42

Had/heeft jouw paard ook seizoensgebonden schudden of het hele jaar?

Gisteren weer rondje gedaan, nu met netje, nog heel licht geschud op bepaalde plaatsen maar viel al bij al mee .. Dus hoop dat het deze week zo blijft, ondanks het warme weer, want het is zo wel fijn om buiten te rijden zonder al die vliegen ed :P

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:00

Hee allemaal, sorry dat ik zo kom binnenvallen maar ik wil graag even wat vragen.

Sinds een jaar rijd ik een paard voor iemand bij, dit paard is erg vlot en wil het liefst alleen maar draven (stap gaat soms heel moeilijk) en het paard is vaak gespannen. Sinds het begin dat ik hem ben gaan rijden schud hij al met zijn hoofd (ja-knikken). Aan de longeerlijn doet hij het ook en dan vind ik het vooral opvallend dat hij heel veel met zijn bovenlip aan het bewegen is en aan het briesen. Wanneer hij draaft wordt dit alleen maar erger en gaat hij er ook van struikelen.
In de zomer is het zo erg dat hij gewoon 3 maanden stil staat omdat er veel vliegjes zijn, daar wordt hij heel erg geïrriteerd van.

Past dit nou in het plaatje van ene paard met head-shaking? En wat is nou verstandig om te doen? Waar begin je mee om het eventueel te verminderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:24

Dat lijkt mij van wel :j
Wat ik persoonlijk zou doen is eerst kijken dat lichamelijk alles ok is, of geen trigger voor het schudden. Zelfs iets in de rug of achterhand kan doorwerken op hals/hoofd en zo veroorzaker zijn. Is dat allemaal ok dan zou ik het materiaal onder de loep nemen, dus hoofdstel, bit, zadel, alles wat je gebruikt. Tanden/mond laten nakijken en als dat allemaal niks oplevert kan je dan verder naar neusnetjes/maskers.

Is het alleen in de zomer of het hele jaar en in de zomer extra gevoelig?

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:39

Hij heeft dit het hele jaar door maar in de zomer is het erger en kan er ook niet met hem gereden worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:35

Dan zou ik wat ik eerder gezegd heb zeker doen, grote kans dat daar iets gevonden kan worden (en dan helpt zoals eerder gezegd rechtrichten/werken aan de hand waarschijnlijk ook, al is dat iets wat goed is voor elk paard natuurlijk ;) ). Succes ermee :)

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:44

[***] schreef:
Gisteren weer rondje gedaan, nu met netje, nog heel licht geschud op bepaalde plaatsen maar viel al bij al mee .. Dus hoop dat het deze week zo blijft, ondanks het warme weer, want het is zo wel fijn om buiten te rijden zonder al die vliegen ed :P

Guus is ook weer aan het schudden geslagen. Reden afgelopen week zonder must (masker + netje) en dat ging prima, maar zaterdag ging het echt finaal mis. Schudden, slaan met z'n hoofd, stampen (Spaanse pas noemt mn moeder het altijd :+ ). Vanaf zondag weer z'n muts opgezet, en het neemt nu langzaam weer af. Vandaag bijna niet meer, dus voorlopig nog maar met muts (en als het moet voor altijd)
Wel balen, snap ook echt niet waar het door komt. Misschien toch idd wat schimmels, of stof wat uit de dode bladeren komt, om gek van te worden af en toe. 8)7

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:52

Vandaag was er bij ap niks aan de hand.
Maar de zon doet ook wat hoor en die was er de vorige keer flink bij en daar kan ap ook op reageren.

Ach nou ja, ik rijd toch alleen nog maar als appie zich goed voelt
en als dat niet zo vaak is dan is dat niet anders.
Ik vind rijden toch minder belangrijk

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:26

Helaas, osteopaat was vol lof over pony. Goeie rug en nergens vast. Niet te behandelen voor shaken op deze manier dus.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 22:01

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 22:31

Ze weten niet of 't werkt, maar wel geld vragen? Vind ik wat vaag...

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:13

Nou laat ze dat maar eerst eens testen. Daarna mogen ze mij geld uit de zak komen kloppen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:26

Was met bioresonantie toch?
Appie heeft dat jaren geleden gehad, via josefien van http://www.natuurlijkinbalans.nl

Hij mocht mee doen als test en dat jaar had hij nauwelijks last van zijn schudden en nauwelijks last van zijn eczeem.
Dus leek toen wel mooi :j
Zelf paar jaar later nog eens geproberd ,maar toen deed het weinig.
Maar als je het zou willen proberen,dan liever via josefien :)

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:12

Hallo, ik denk laat ik eens even kijken hoe het hier gaat
Wij hebben nog wel een paar hobbels gehad wat het schudden betreft. Net toen het goed ging moest ik wegens zuur kuil veranderen van stal met als gevolg weer een half jaar behandelen met homeopathie,
Hij heeft een dikke vier maanden zo slecht gestaan ik was weer terug bij af,
Uiteindelijk weer veranderd van stal, betere bak :D ! Surprise schudden binnen een maand weg!
Bos mugjes straling kan me niet schelen wat maar plek maakt dus wel degelijk verschil.

Twee weken geleden weekendje Rockanje de eerste ochtend niks aan de hand smiddags begin hij te knikken, paniek! Natuurlijk, alle alarmbellen gingen bij mij af.
Ik denk ik kijk het thuis een maand aan dan bel ik de homeopate weer.
Niet nodig beetje neusvloeing een dag of vier maar nu is hij weer ok.
Stress werkt dus slecht een zwakke plek zal het altijd blijven.

Dus helaas helemaal weg gaat het niet , verhuizen of vakantie doe ik ook niet meer in een opwelling, mijn paard voelt zich hier goed en zal altijd ondersteuning behoeven als zijn weerstand zakt.

Ter verduidelijking voor wie mij op dit topic niet eerder heeft voorbij zien komen.
Mijn paard begon plotseling na operatie van een ocd plots te schaken in de winter dus geen pollen, wel licht gevoelig zon wind stof en vliegen waren de duidelijkste Triggers.
Laatst bijgewerkt door drunny op 14-11-15 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:24

Appie schud niet,maar heeft wel wat last van zijn leeftijd. :j

Gisteren is de fysio bij hem geweest, hij loopt niet zo goed,sleept soms wat met een achterbeen.
Conclusie dat hij waarschijnlijk slijtage in heupen,onderrug en knieën heeft.
En hij is stijf, maar dat is ook mijn eigen schuld,heb de laatste tijd eigenlijk niks met hem gedaan :o

Ze heeft hem helemaal gemasseerd, vond hij wel fijn haha :D
En ik begin weer om hem goed beweging te geven en dan maar kijken hoe het gaat.

Maar was de kuil kwaliteit erg slecht dan?
Wij hebben ook wel es wat nattere kuil,maar afgezien van dat appie er erg winderig van word merk ik niet dat hij daar last van heeft.

En uh ik snap jouw laatste zin niet?

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:28

Ik snapte hem ook niet ha ha aangepast

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:35

We waren hard aan het trainen voor M2 en het was net de overgang van weidenaar op stal 24 uur en dan van gras naar echt nat zuur koeienkuil plus zware training ging echt niet goed.
Hij verzuurde ter plekken kon geen stap meer zetten vier dagen op hooi en het was helemaal weg, maar onbegrip deed me verhuizen ik betaal iedere maand ruim 100 euro om mijn paard op de rit te houden vanwege het schudden en ik kon de tegenslag op dat moment niet verwerken
Maar we staan nu weer goed naar ons zin onder wel steeds meer wat ik met mijn paard wel en niet kan doen.
Bosrit is geen probleem maar in bosrijke omgeving stallen dus wel!
Laatst bijgewerkt door drunny op 14-11-15 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:35

Haha, heb je auto aanvullen aan staan :P

Stress doet inderdaad een hoop, als er met appie wat is gaat hij ook staan schudden :j

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:37

Ja duidelijk ha ha even kijken of dat uit kan

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:42

Hier krijgt hij soms ook eiwitrijk kuil van ga ik naar de welkoop en koop ik verm-x gaat de winderigheid en dunne mest gelijk over naar vaste mestbalen!

Ik heb gewoon een gevoelig dier helaas

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 18:52

Zure kuil is niet perse eiwitrijk toch?
Dat zure komt meer door het fermenteren ofzo, ben e rniet zo goed van op de hoogte
Appie mag wel veel eiwitten hebben, hij is 24,kan wel wat gebruiken!

Appie is ook zo gevoelig, erg irritant als je een dier hebt wat een afweersysteem heeft wat op 300%draait :j
Maar goed, we zien wel.
Afgezien van wat schudden met mooi vriesweer en blaiwe lucht is het bij hem nu weg tot ongeveer februari.
Zien we dan weer verder

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 16:58

Hier ook nog steeds een paard wat schudvrij is. Dus ik hoop dat we nu het 5e jaar ook weer schudvrij ingaan. Hoop ook dat het nooit meer terugkomt. Die van mij is inmiddels 25 jr. en ik kon hem dit jaar eindelijk eens rijker voeren dan ik hem ooit heb gedaan. Hoop ook dat hij in de conditie waar hij nu in is nog heel lang bij me mag blijven!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:13

Dat hoop ik ook *\o/*