[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:51

Ja ik snap hem :) Hadden we zelf ook al aan gedacht, moet ik alleen nog even uitproberen. Ga het eerst proberen met touwtjes. Dan nog een halster vinden waar meneer geen kale plekken van krijgt..

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:53

Hoop voor jou en je paardje dat het gaat lukken *D wie weet lees ik het nog wel

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:55

Zijn er hier meer die neocidol gebruiken mbt eczeem. Stalgenoot gebruikt het ivm luis. Vroeger gebruikt ze dit ook voor eczeem bij hetzelfde paard. Echter het is bij mijn weten een gif. Dus lijkt me niet zo gezond voor het paard. Haar planning was om de 2weken neocidol gebruiken en tussen door derfen smeren.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:57

EsmeeBlom schreef:
:wave:

Wij gaan gedurende deze zomer onderzoek doen naar de effecten van een nieuw product op paarden met zomereczeem. De resultaten tot nu toe lijken erg goed, maar we willen graag onze testgroep uitbreiden voor meer informatie.

Zijn er hier mensen die (met hun paard), aan zoiets mee willen werken?
Ik verstrek graag meer informatie via pb.

Ja ik meld mij aan!

Ik heb een fjord met een zeer ernstige vorm van eczeem.. Alle producten geprobeerd (derfen, dode zeegel, knoflook snippers, shampoo voor eczeem enz..) Uiteindelijk (8 jaar geleden) begonnen met een eczeemdeken, de goedkope passte hij niet dus een BOETT aangeschaft hij schuurde met deken nogsteeds tot wonden dus wasste ik hem 1 keer in de 2 weken met betadine shampoo dit ging goed. Vorig jaar begonnen met metazoa voer, het leek goed te gaan en hij stond gewoon zonder deken buiten hij schuurde wel iets maar niet zo erg.. Tot vorige week ... Zijn buik lag helemaal open..

Goede kanidaad om een product te testen dus xD als het bij hem werkt, werkt het bij elke eczemer!

Wel vraag ik mij af of het een smeersel is of oraal gebruik of druppels of spuiten. . Aangezien ik nare ervaringen heb met smeersel producten testen..

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:38

Eerst maakte ik mij nooit zo druk om de manen van mijn paard en scheerde ik ze gewoon af 1 x per jaar.
Maaaaaar dat is verandert :D
Zijn manen groeien namelijk niet zo heel snel. Ik heb het idee dat de RSIH te zwaar is voor zijn manen en aan de onderkant waar het halsstuk aan vast zit het meest.
Ik heb 2 weken geleden zijn manen gewassen en toen waren ze echt weer 1,5 week glanzend en sterk.
Nu ging ik rijden en wilde ik mijn teugels pakken en had ineens een pluk manen in mn hand :(
Ik heb verschillende dekens geprobeerd en eigenlijk had ik dit probleem met al die dekens maar dan vaak pas aan het eind van de zomer dat zijn manen gewoon verstikt waren (ik beken dat ik toen ook niet vaak genoeg zijn manen waste).
Ik vroeg me af wat jullie allemaal vooor goedjes hebben om de manen te verstevigen, of is dat echt of wassen of vlechten? Want vlechten lijkt mij niet fijn als hij al beetje jeuk heeft en die deken gaat langs dan langs zijn vlechtjes..

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:40

Nou de superfit horse brok die ik laatst heb gekocht bevalt totaal niet helaas :( paardlief vergaat plots van de jeuk en zit onder de kale plekken tot bloedens toe :(

Heb hem maar per direct van het voer afgehaald en morgen bestel ik gewoon zijn oude vertrouwde muesli weer.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:17

TeSs2411 schreef:
Nou de superfit horse brok die ik laatst heb gekocht bevalt totaal niet helaas :( paardlief vergaat plots van de jeuk en zit onder de kale plekken tot bloedens toe :(

Heb hem maar per direct van het voer afgehaald en morgen bestel ik gewoon zijn oude vertrouwde muesli weer.

Komt je paard op het gras ?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:52

Als een paard vreemde reacties geeft op een normale voeding is het beter uit te zoeken waarom hij deze reactie geeft.
Vaak is de oorzaak te vinden in een verkeerde darmflora.
Het aanpassen van de darmflora is dan een goede oplossing.
De boterzuurbacterie is hier een goed voorbeeld van,deze kan de voederconversie ernstig verstoren,en in voorkomende gevallen ernstige tekorten opleveren.
Het bijvoeren van zeewier,actieve koolstof of een combi hiervan kan heel positief werken.
Dit is een stuk beter dan het weglaten van suikers,koolhydraten etc,,,,een paard heeft deze stoffen namelijk (met mate) wel degelijk nodig.

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 08:11

Goedemorgen, mijn paard is sinds vorig jaar lente gaan schuren (is nu 6). Ik dacht eerst dat het door de verhuizing kwam naar een nieuwe pensionstal maar ik ben daar inmiddels weg en hij doet het nu sinds een week weer. Vooral zijn staart en manen zijn het slachtoffer. Zijn staartwortel heeft hij vorig jaar zo goed als kaal geschuurd en zijn manen vielen toen mee. Ik wil dit dit jaar graag voorkomen/voor zijn.

Ik heb een eczeemdeken welke ik vorig jaar ook heb gebruikt maar deze heeft hij nog niet op, hij staat ook nog niet op de wei. Ik ben benieuwd of jullie een eczeemdeken alleen opdoen als jullie paarden op de wei staan of ook op stal? Ik ben namelijk echt een leek op dit gebied :o

Verder ben ik benieuwd wat ik er het beste nog meer aan kan doen? Vorig jaar heeft de veearts hydrocortiderm voorgeschreven, dit hielp wel maar dat mag je maar twee weken achter elkaar smeren dus daarna begon het schuren weer. Ik heb zijn staart ook om de paar dagen met betadineshampoo gewassen en vervolgens ingesmeerd met sudocrème, dit heeft ook even geholpen maar is nog steeds niet afdoende.

Ik merk trouwens dat op heel zijn lijf wel wat jeuk heeft maar daar schuurt hij niet aan, ik zie teminste geen kale plekken.

Ik hoop dat jullie mij verder willen/kunnen helpen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 08:56

Als hij er heel veel last van heeft zou ik hem ook in de stal oplaten.

ook ik heb hier geen ervaring mee, want mijn paarden komen niet in een stal..

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 08:58

Marjo89 schreef:
TeSs2411 schreef:

Komt je paard op het gras ?

Nee, over een paar weken pas. Heb hier in het topic laatst al naar ervaringen gevraagd van de superfit horse brok en niemand kon mij die geven.. dus ik twijfelde heel erg aan de samenstelling. Blijkbaar kan hij er gewoon niet tegen. Heb vandaag zijn Havens muesli weer besteld.

papagroom schreef:
Als een paard vreemde reacties geeft op een normale voeding is het beter uit te zoeken waarom hij deze reactie geeft.
Vaak is de oorzaak te vinden in een verkeerde darmflora.
Het aanpassen van de darmflora is dan een goede oplossing.
De boterzuurbacterie is hier een goed voorbeeld van,deze kan de voederconversie ernstig verstoren,en in voorkomende gevallen ernstige tekorten opleveren.
Het bijvoeren van zeewier,actieve koolstof of een combi hiervan kan heel positief werken.
Dit is een stuk beter dan het weglaten van suikers,koolhydraten etc,,,,een paard heeft deze stoffen namelijk (met mate) wel degelijk nodig.

Papagroom, hij deed het op zijn vorige muesli gewoon goed. Ik wilde deze zak uitproberen omdat hij op metazoa zou lijken ( al vond ik de samenstelling erg vreemd.. ) Mijn Haf kan bijvoorbeeld ook niet tegen het merk Pavo, dit zal net zo'n merk zijn dus.

Ik heb trouwens nergens gezegd dat hij geen suikers, koolhydraten etc meer krijgt :) Ik let gewoon erg op de samenstelling en hij krijgt er anders supplementen bij.

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 09:21

Ook hier een exzemer.
Ik voer nu metazoa en tot noch toe gaat het goed. Hij staat nog niet op de wei.
Ik las dat de Metazoa HP23 geschikt is om te voeren als de paarden op de wei staan.

Voor de liefhebbers heb ik nog een Hoody sweet itch deken te koop, maat D kleine E pony. Deze heb ik over omdat de pony waarvoor hij was bedoeld verkocht is.
Deken is nog helemaal heel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 09:36

heb je een foto van die deken? ( en prijs)
ik heb voor appie een boett,maar die heeft zijn langste tijd eigenlijk wel gehad.
ben dus wel op zoek naar iets voor er bij voor hem..al staat hij nog steeds zonder deken..
maar nu de temperaturen weer omhoog gaan zal dat wel niet meer zo lang duren

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 09:49

Stuur me even een PB met je mailadres dan stuur ik je een foto toe.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:06

Ro staat ook nog bloot. Gister wel weer gesmeerd met Derfen. Ik gok dat dit weekend de deken erop gaat. Zag dat het met Pasen bij ons 20 graden wordt! Ik vond zijn staart overigens ook verdacht dus ik denk dat het niet lang meer zal duren. Hij loopt overigens al twee weken op het gras.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:13

M_hartje_M schreef:
Ik gebruik de derma shampoo van de ej.. De schilfers zijn wel weg maar na enkele dagen komen ze alweer terug

brandnetellotion gebruikt tegen de schilfers??

*gaat receptje weer zoeken*

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:17

minikatje schreef:
@ fransje, " gewone" head and shoulders is best een agressieve shampoo.
je hebt van de natuurwinkel een fles voor mensen met hele gevoelige huid.
maar persoonlijk hou ik het bij mijn brandnetellotion, daar weet ik van wat erin zit.

je hebt geloof ik ook kerato (teershampoo) en zwavelshampoo van sectolin tegen schilfers en jeuk.

voor de lotion:
bosje brandnetels
1 liter lauwwarm water
0,5 liter appelazijn
Maal /pureer de brandnetels fijn.
Meng het water met de azijn.
Leg hier de brandnetels in, en laat het een half uur trekken.
Regelmatig roeren.
goed zeven voor gebruik.
even laten intrekken, en na afloop goed uitspoelen.

gevonden :D

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:34

Gisteren jeuk gespot bij Zyta, volgens mij te wijten aan de schilfertjes die plots sinds gisteren aanwezig waren. Flink dat stukje manen uitgeborsteld met een zacht klein borsteltje, ze voelde zich al een pak beter :)

De mensen die hun paard gestald hebben zonder buitenluik: doen jullie de dekens daar af?

Mijn paard gaat vanaf vrijdagavond tot maandagavond in een box in een grote overdekte hal staan. Ik vermoed dat de deken dan wel even af kan? :)

Dan kan die ineens even gewassen worden :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:38

Ik doe de deken absoluut niet af op stal, zelfs de hoofdkap niet.
Naar mijn ervaring komen die knutten overal, en kun je dus maar het beste consequent de deken op houden.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:11

Ik houd de deken ook 24/7 op. Dus ook op stal.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:56

Hier ook 24/7 op. Bij de verste plek vd deur af trapt hij nog naar zn buik voor de vliegen. Hij staat juist vooraan ivm gevoelige luchtwegen, dus daar gaat hij helemaal niet af.
Hier nog met vliegendeken en zonder derfen. De irritatie is er absoluut, maat hoop rsih zo lang mogelijk uit te kunnen stellen.
Hij krijgt wel weer wat traanogen, ga dit jaar voor t eerst kamillethee proberen. Hopelijk niet weer een hoofdkap op dit jaar.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 18:59

Kamillethee heb ik ook een tijd gebruikt toen Ro last had van traanogen. Werkte goed!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 20:47

Viootjuh schreef:
Ik heb een eczeemdeken welke ik vorig jaar ook heb gebruikt maar deze heeft hij nog niet op, hij staat ook nog niet op de wei. Ik ben benieuwd of jullie een eczeemdeken alleen opdoen als jullie paarden op de wei staan of ook op stal? Ik ben namelijk echt een leek op dit gebied :o

Verder ben ik benieuwd wat ik er het beste nog meer aan kan doen? Vorig jaar heeft de veearts hydrocortiderm voorgeschreven, dit hielp wel maar dat mag je maar twee weken achter elkaar smeren dus daarna begon het schuren weer. Ik heb zijn staart ook om de paar dagen met betadineshampoo gewassen en vervolgens ingesmeerd met sudocrème, dit heeft ook even geholpen maar is nog steeds niet afdoende.

Ik merk trouwens dat op heel zijn lijf wel wat jeuk heeft maar daar schuurt hij niet aan, ik zie teminste geen kale plekken.

Ik hoop dat jullie mij verder willen/kunnen helpen.

ik denk dat iedereen hier je graag zou willen helpen! tot vorig jaar was ik ook een echte leek op dit gebied, maar ik ben er inmiddels achter, dat er ontzettend veel verschillende soorten van zomereczeem zijn en dus ook veel verschillende behandelingen. (voel me nog steeds een leek hoor ;( )
Dus goed naar je paard kijken, letten op huisvesting, eten en hygiëne, stress voorkomen, en dus een behandeling specifiek voor jou paard uit zien te vinden, er zijn ontzettend veel hele dure middeltjes, maar wil niet zeggen dat deze helpen!
Eigenlijk moet je een behandeling/benadering vinden die je zelf kan vol houden, zowel in handelingen als in financieel opzicht, en overal wat van op zien te steken.

Ik doe dus de deken alleen op als ze in de wei staat en als het "vliegjesweer" is, ik heb nl het idee dat ze juist jeuk krijgt van de warmte van de deken!!
Betadineshampoo droogt de huid nogal uit, dus dat gebruik ik niet bij zomereczeem of ze moeten vieze wondjes hebben, en dat kun je ook dan beter niet meer dan één keer per week gebruiken, je kunt beter een speciale eczeem shampoo voor de staart gebruiken,
Sudocreme vind ik prima werken bij schrale/open plekjes, dit zou ik echter niet in de staart doen, maar hiervoor een goede eczeemcreme/lotion gebruiken, als dat nodig, anders lekker niks en alleen wassen.
En middeltjes van DA helpen meestal wel even, maar zijn erg duur en er zitten meestal niet zulke gezonde bestanddelen in |( .
Doe verder je voordeel met alle kennis in dit topic, ik leer er nog steeds van, succes *\o/*

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 07:46

Allereerst bedankt voor je reactie!

Ik heb inderdaad ook het idee dat als ik het deken oplaat hij meer gaat schuren vanwege de warmte.

Qua huisvesting/hygiëne wordt er bij ons dagelijks uitgemest (ook de mest in de wei wordt dagelijks weggehaald), veel gelucht en we hebben een soort sproeisysteem dat elke 10 minuten een soort van vliegenspray in de stallen spuit. Op stal is het bij ons dus redelijk ongediertevrij.

Qua voer zal ik alles inderdaad gaan bekijken. In dit topic heb ik veel gelezen over Derfen, ik denk dat ik hier maar eens mee ga beginnen. De hydrocortiderm welke door de veearts is voorgeschreven is inderdaad geen best spul volgens mij zit er, naast een hoop hormonen, ook prednison in.

Ben benieuwd of ik het onder controle kan krijgen, gelukkig heeft hij geen ernstige vorm. Naast zijn staart en in mindere mate zijn manen heeft hij geen last.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 09:33

Momenteel 40% korting op derfen bij vidoma.nl :)