Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
opisop_shop schreef:nee en vind ik ook niet aan te raden. Waarom het risico nemen terwijl er geen grote nadelen aan kleven om het om te laten? Mijn ervaring is dat die krengen tussen de buien door terug komen met extra honger
dems75 schreef:miek140 schreef:Ze schuurt nu niet, maar in IJsland bestaat dat mugje niet. Daarom krijgen vrij veel importpaarden eczeem hier. Daarom dacht ik misschien helpen die druppeltjes een afweersysteem op bouwen tegen het mugje...
Hoi,
allereerst: wat leuk dat je een merrie in IJsland hebt gekocht! Waar?
Zelf heb ik twee jaar geleden een merrie op IJsland gekocht en zij is in december 2009 naar Nederland gekomen. Zowiezo is de winter een goede tijd voor import, met de minste kans op extreme verschillen in weer/temperatuur.
Intussen staat zij dus al dik anderhalf jaar in NL en geen eczeem. We hebben niets preventiefs gegeven aan haar, maar voor de zekerheid had ik een boett deken aangeschaft (die nu dus nog ongebruikt in de kast ligt te liggen). Ook deze zomer is zij doorgekomen zonder jeuk, dus ik heb goede hoop. Vaak wordt wel gezegd dat het derde jaar na import, het meest eczeemgevoelig is. Ik moet er wel bij zeggen dat ze in NH staat, niet ver van zee af en dus niet in een eczeemgevoelig gebied. Waar komt jouw merrie te staan?
Met preventief druppeltjes geven, zou ik voorzichtig zijn. De overgang van IJslands naar Nederlands gras en hooi is al best groot...zou er zelf niet te snel nóg meer lichaamsvreemde dingen geven.
Misschien kan je haar langzaam aan het gras laten wennen? en goed droog hooi geven, lekker grofstengelig. (dus absoluut geen voordroog of kuil) (bij ons ging ze overigens wel meteen het gras op, daar was in december niet veel van over)
genja schreef:Beetje laten reactie misschien maar wij hebben hier diverse importpaarden staan in een behoorlijk exzeemgebied en bij ons gaan ze als het seizoen begint meteen preventief onder een deken. Je voorkomt hiermee dat ze gestoken worden en dus een allergie op bouwen. Sinds wij dit zo doen heeft geen van de importpaarden exzeem gekregen. Dus dat is ook nog de moeite waard om te bedenken.
Groetjes genja
tamary schreef:Er gaat vrijwel altijd wat aan de allergie vooraf. Groot verschil tussen Ijsland en hier is het gras (flink vet) en minder mineralen in de grond (vulkanisch gesteente bevat veel mineralen). Let dus goed op wat je voert aan soort en hoeveelheid gras/ruwvoer en geef genoeg vit./min. bij ook als je geen krachtvoer nodig hebt.
chipieke schreef:Ik sprayde altijd al de spray van het NML onderzoek, tot hier toe werkte die prima!
Nu smeer ik Befix.
Drainagekuur heeft ze gehad in mei, Detox kuur ook van NML onderzoek.
Ik hou haar nu van het gras, vind het best rot voor haar eigelijk...
Dan zet ik haar er wel op in het najaar...
Bloed heb ik nog niet kunnen laten trekken, we hebben net een huis gekocht dus financieel zitten wij even strop.
Mijn ouders schieten dierenartskosten voor, maar enkel in NOOD situaties, dit vinden zij geen noodsituatie
In welke periode kan ik best bloed laten trekken? Ik ga volgend voorjaar dit toch maar eens doen en een deftige drainagekuur geven.
Welke kuren geven jullie en kan je dat heel het jaar geven zo'n kuur?
Ik twijfel al 2 weken om haar te verkopen, maar bij de gedachte alleen al schiet ik in een huilbui...
Zij kan er immers niets aan doen he.
opisop_shop schreef:lijkt me wel echt vreselijk irritant voor ze, kijk zelf maar hoe gek je kunt worden van huisvliegen!
Zou er dus ook altijd alles aan doen om ze vliegvrij te krijgen.
opisop_shop schreef:ik heb daar nog nooit van gehoord jaan, wat zijn dat voor vaccins? *info, info*
Prik je gewoon in de hals/borst of moet je in de ader prikken?
nadita schreef:opisop_shop schreef:maar hoe lang al? En wat heb je allemaal al geprobeerd? Ze wordt gek van de vliegen zeg je, dan zou ik haar helemaal inpakken dus ook de benen. Deze plaatste ik hier ook van de week, zou je ook kunnen proberen en ze dan afdoen op stal;
http://ooteman.nl/op-en-om-het-paard/be ... moose?N=30
Deze dingen zijn mss wel wat voor mijn Fries. Die heeft erg veel last van vliegen, met name op stal maar momenteel ook buiten. Gewone vliegen.
Hij staat constant te stampen. En nee, hij heeft geen mijt
Vraag me alleen af of die dingen niet erg warm zijn.
nadita schreef:Pfffff, nou ik kan echt niet met 1x wassen per jaar...
Mijn bolle krijgt elke 2 weken een schone eczeemdeken op, na het wassen.
Ook in de winter krijgt hij regelmatig een schone staldeken op. Hij piest altijd in het midden en gaat er dan in liggen. Dan gaan de dekens zo enorm stinken.
Scheelt dat ik zelf een paardendekenwasserij heb, dus ik kan de dekens makkelijk zelf wassen.
Maar toen ik zelf nog niet zo'n machine had, gebruikte ik zeker ook 4 of 5 dekens per winter.
nadita schreef:
De staart van mijn Fries. Gelukkig schuurt hij daar nooit aan.
Hij heeft een enorme staart, wat een crime is om te wassen, heel dik en heel zwaar.
Maar heeft heeft maar een zielig maantopje en een heel zielig bosje manen. En heel weinig behang aan de benen.
Vreemd verdeeld soms
Wel zit hij altijd superdun en glad in zijn haar. Hoef 's winters dan gelukkig ook niet te scheren.
opisop_shop schreef:lijkt me wel echt vreselijk irritant voor ze, kijk zelf maar hoe gek je kunt worden van huisvliegen!
Zou er dus ook altijd alles aan doen om ze vliegvrij te krijgen.
Joke13 schreef:nadita schreef:
De staart van mijn Fries. Gelukkig schuurt hij daar nooit aan.
Hij heeft een enorme staart, wat een crime is om te wassen, heel dik en heel zwaar.
Maar heeft heeft maar een zielig maantopje en een heel zielig bosje manen. En heel weinig behang aan de benen.
Vreemd verdeeld soms
Wel zit hij altijd superdun en glad in zijn haar. Hoef 's winters dan gelukkig ook niet te scheren.
volgens mij zijn onze friezen familie
e_horse schreef:Ik heb vandaag een stukje manenkam ingesmeerd met Derfen. Ik ben benieuwd..
Had eerst maar een proefmonster besteld. Het ruikt overigens erg naar teer. Wat zou er nog meer inzitten?