[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:10

In theorie heeft hij lichte eczeem, ik weet zelfs niet of het wel 100% eczeem is .. Hij schuurt wel een stuk manen als hij de kans krijgt, maar je ziet daar nooit schilfertjes ofzo en verder ook geen wondjes/verdikkingen/weet ik het. En momenteel heeft hij het meeste jeuk onder aan z'n hals en op z'n borst, daar reageert hij veel feller (in de zin van het aangenaam vinden) als je daar krabt dan in z'n manen, dan krijg je eigenlijk geen reactie. Heeft hij ook altijd gehad, dus ik twijfel :+

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:14

opisop_shop schreef:
nee en vind ik ook niet aan te raden. Waarom het risico nemen terwijl er geen grote nadelen aan kleven om het om te laten? Mijn ervaring is dat die krengen tussen de buien door terug komen met extra honger }:)

ik zou het ook niet doen. gewoon oplaten.

@ opisop: dat jij Wisse zonder bescherming van zijn lijf durft laten lopen. Zou ik ook niet doen.... :n De mijne schuurt ook eigenlijk niet aan zijn staart, maar ben bang dat als ik hem alleen met halsbescherming buiten laat, hij toch gaat schuren aan zijn staart.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:46

hij heeft wel een halsdeken en masker om he?
Lijf schuurt hij verder niet, buik is wel kalig maar daartegen helpt de eczeemdeken ook niet.
Staart is nu dus het enige. Als ik zou zien dat hij geen bijtplekken had zou ik hem vandaag de hele deken opdoen maar ik ben bang dat hij stukgaat. Valt wel weer te naaien, dat is het probleem vaak niet, maar de wei is niet bij stal dus is 1x daags controle en dan vind ik het een ander (spannender) verhaal, vandaar dit.
Had ook nog zitten denken om een soort staarthoesje ofzo te maken maar weet niet zo goed hoe ik dat moet doen zonder dat hij af kan zakken.

Als ze nooit staartschuren probeer ik het gewoon altijd even met halsdeken. als je dagelijks goed kijkt en je paard goed kent dan heb je het vaak wel op tijd door als ze er wel gevoelig op reageren. Met halsdeken lijkt me altijd nog fijner dan helemaal ingepakt dus proberen zouj ik zelf altijd doen.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:51

Precies, zo vergaat het mij ook. Ik zie ze de hele dag. Zodra de staarten gaan zwiepen gaat de deken op. Maar staan ze er rustig bij, dan blijft de deken zeker af!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:52

de hele dag, dat is pas een luxe :D

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:16

Nouja, ik ben natuurlijk ook wel eens weg en werk parttime :-)
Maar het is zeker een luxe je paarden bij huis, maar nog luxer is op pensionstal neerzetten, want dan heb je dat vele werk er niet aan :D

Vroeger kwam ik op pensionstalling en dan hoefde ik alleen maar te poetsen en te rijden, tegenwoordig uitmesten opruimen en dan hopen dat ik nog energie en tijd over heb om te rijden :o
Maar ik zie ze wel iedere dag en ben eigen baas en dat is pas echt fijn! 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:19

Wat kan je het beste ter aanvulling geven wat betreft mineralen en vitaminen? Ik voer geen krachtvoer, want dan komt de jeuk heftiger. De Marstall Force vind ik om die reden ook onhandig, omdat het zeer kleine korreltjes zijn, ala konijnenbiks en er ligt meer op de grond dan in zijn maag.
Heeft iemand tips?
Het gaat hier op het moment redelijk, zijn hoofd is niet meer zo heel erg, alhoewel hij die nog steeds schuurt. Nu vooral zijn kaken, de rest van zijn hoofd laat hij met rust voor nu. Hij rolde gisteren wel 2 keer in tien minuten, hij had wel even gelucht.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:21

Marstall koeken, daar zitten echt nuttige dingen in en weinig rommel!.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:00

dems75 schreef:
miek140 schreef:
Ze schuurt nu niet, maar in IJsland bestaat dat mugje niet. Daarom krijgen vrij veel importpaarden eczeem hier. Daarom dacht ik misschien helpen die druppeltjes een afweersysteem op bouwen tegen het mugje...

Hoi,
allereerst: wat leuk dat je een merrie in IJsland hebt gekocht! Waar?
Zelf heb ik twee jaar geleden een merrie op IJsland gekocht en zij is in december 2009 naar Nederland gekomen. Zowiezo is de winter een goede tijd voor import, met de minste kans op extreme verschillen in weer/temperatuur.
Intussen staat zij dus al dik anderhalf jaar in NL en geen eczeem. We hebben niets preventiefs gegeven aan haar, maar voor de zekerheid had ik een boett deken aangeschaft (die nu dus nog ongebruikt in de kast ligt te liggen). Ook deze zomer is zij doorgekomen zonder jeuk, dus ik heb goede hoop. Vaak wordt wel gezegd dat het derde jaar na import, het meest eczeemgevoelig is. Ik moet er wel bij zeggen dat ze in NH staat, niet ver van zee af en dus niet in een eczeemgevoelig gebied. Waar komt jouw merrie te staan?

Met preventief druppeltjes geven, zou ik voorzichtig zijn. De overgang van IJslands naar Nederlands gras en hooi is al best groot...zou er zelf niet te snel nóg meer lichaamsvreemde dingen geven.
Misschien kan je haar langzaam aan het gras laten wennen? en goed droog hooi geven, lekker grofstengelig. (dus absoluut geen voordroog of kuil) (bij ons ging ze overigens wel meteen het gras op, daar was in december niet veel van over)

Dankje :)
Ik heb mijn merrie gekocht van Bjarni Bjarnason, ze is van Óðinn frá Þúfu.
Ik wil haar ook het liefst in Oktober/November naar Nederland halen, ze komt dan hopelijk in een weiland in Wageningen te staan met nog 9 andere IJslanders, maar dat is nog niet helemaal rond, vandaar dat ik ook nog geen ticket heb geboekt.
Via wie heb jij de export geregeld?

Ze komt dan wel direct op het gras te staan, maar daar zal in November niet veel van over zijn. De kudde krijgt wel kuil... 2x op een dag, en in de zomer krijgen ze iedere dag een klein strookje vers gras door een opschuifhek.

genja schreef:
Beetje laten reactie misschien maar wij hebben hier diverse importpaarden staan in een behoorlijk exzeemgebied en bij ons gaan ze als het seizoen begint meteen preventief onder een deken. Je voorkomt hiermee dat ze gestoken worden en dus een allergie op bouwen. Sinds wij dit zo doen heeft geen van de importpaarden exzeem gekregen. Dus dat is ook nog de moeite waard om te bedenken.

Groetjes genja

Staan bij jullie alle paarden dan altijd onder de deken? Of alleen in de eerste 2 jaar?

tamary schreef:
Er gaat vrijwel altijd wat aan de allergie vooraf. Groot verschil tussen Ijsland en hier is het gras (flink vet) en minder mineralen in de grond (vulkanisch gesteente bevat veel mineralen). Let dus goed op wat je voert aan soort en hoeveelheid gras/ruwvoer en geef genoeg vit./min. bij ook als je geen krachtvoer nodig hebt.

Ik ben van plan eerst te kijken of ze genoeg heeft aan het gras/kuil, en nog niets bij te voeren. Denk je dat een liksteen genoeg is voor vitaminen en mineralen of raad je iets extra's aan?
Veel paarden in het weiland krijgen een halve pavo summerfit koek voor de extra's, maar ik heb gehoord dat dit bij gevoelige paarden kan leiden tot extra schuren...

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 16:31

Die van mij heeft nu zoeel last van gewone vliegen. Vooral op stal. Ook in het land zwiept hij er lustig op los met zijn staart, ondanks de Rambo SIH en het feit dat er bij ons altijd wel wat wind staat achter op het land.

Dat je de deken af kunt/durft doen heeft denk ik ook wel beetje te maken met waar je woont. Bij ons altijd veel vliegend gespuis }:)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 17:17

ik woon ook in prov. Groningen maar nu wel op zandgrond ipv kleigrond, heb het idee dat dit wel scheelt!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 17:20

Die gewone vliegen vinden mijn paarden ook erg lastig idd. Maar die wekken gelukkig geen allergie zomerexceem op. De bewegingen van verjagen vd vliegen houdt de paarden lekker soepel :-)

Sommige zwarte vliegen steken, misschien kun je van die plakkerige stroken ergens neerhangen in stal (waar paard niet bij kan) ?
Zitten er misschien maden in de bodembedekking (vaak bij vlas), want dan kun je echt een vliegenplaag krijgen.
Laatst bijgewerkt door intel_1x op 04-09-11 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 17:22

lijkt me wel echt vreselijk irritant voor ze, kijk zelf maar hoe gek je kunt worden van huisvliegen!
Zou er dus ook altijd alles aan doen om ze vliegvrij te krijgen.

Joke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 17:23

chipieke schreef:
Ik sprayde altijd al de spray van het NML onderzoek, tot hier toe werkte die prima!
Nu smeer ik Befix.
Drainagekuur heeft ze gehad in mei, Detox kuur ook van NML onderzoek.

Ik hou haar nu van het gras, vind het best rot voor haar eigelijk...
Dan zet ik haar er wel op in het najaar...

Bloed heb ik nog niet kunnen laten trekken, we hebben net een huis gekocht dus financieel zitten wij even strop.
Mijn ouders schieten dierenartskosten voor, maar enkel in NOOD situaties, dit vinden zij geen noodsituatie :n

In welke periode kan ik best bloed laten trekken? Ik ga volgend voorjaar dit toch maar eens doen en een deftige drainagekuur geven.

Welke kuren geven jullie en kan je dat heel het jaar geven zo'n kuur?

Ik twijfel al 2 weken om haar te verkopen, maar bij de gedachte alleen al schiet ik in een huilbui...
Zij kan er immers niets aan doen he.

het bloed zelf nemen maakt niet zo heel veel uit. Maar het starten met vaccineren kan je best in de winter doen zodat ze al wat minder gevoelig wordt naar het volgend seizoen toe.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 17:27

opisop_shop schreef:
lijkt me wel echt vreselijk irritant voor ze, kijk zelf maar hoe gek je kunt worden van huisvliegen!

gewone huisvliegen zijn irritant, maar stalvliegen steken! een blauwe emmer met warm water erin zou de vliegen aantrekken en ze verdrinken dan.

Joke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 17:31

opisop_shop schreef:
ik heb daar nog nooit van gehoord jaan, wat zijn dat voor vaccins? *info, info O:) *
Prik je gewoon in de hals/borst of moet je in de ader prikken?

neen hoor, zeker niet in een bloedvat!
Principe is eerst testen voor wat je paard net allergisch is.
Dan steken ze die stoffen in een oplopende concentratie in flesjes en zo maak je je paard langzaam "ongevoelig"

Joke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 17:55

nadita schreef:
opisop_shop schreef:
maar hoe lang al? En wat heb je allemaal al geprobeerd? Ze wordt gek van de vliegen zeg je, dan zou ik haar helemaal inpakken dus ook de benen. Deze plaatste ik hier ook van de week, zou je ook kunnen proberen en ze dan afdoen op stal;

Afbeelding
http://ooteman.nl/op-en-om-het-paard/be ... moose?N=30

Deze dingen zijn mss wel wat voor mijn Fries. Die heeft erg veel last van vliegen, met name op stal maar momenteel ook buiten. Gewone vliegen.
Hij staat constant te stampen. En nee, hij heeft geen mijt :n
Vraag me alleen af of die dingen niet erg warm zijn.

en ook oppassen voor drukletsels vrees ik. Ik heb ook een fries, die schuurt zelfs met zijn ene been over zijn andere been van de jeuk! Nu kan ik het vanaf dit jaar goed onder controle houden met een anti mugmiddel ( off label use) en zo nu en dan een cortisone zalf ( zeker niet te vaak)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 17:57

Het eczeem laait hier, Veluwe, weer even flink op helaas.

De hele zomer konden we het bij Famke met Derfen zonder deken onder controle houden, nu in een paar dagen tijd weer kapotte plekken en veel jeuk/irritatie.
De deken ligt er ook bij Famke weer op, het is niet anders helaas.

Pony Blacky kan nog geen middagje zonder deken, vrijdag even een paar uurtjes in de zon laten lopen en onmiddellijk heeft hij een flink stuk uit zijn manen geschuurd.
Verder heeft Blacky gehoest, met Equipulmin behandeld, daarom van een regendeken en een oude eczeemhals een waterdichte oplossing gemaakt, zodat hij niet steeds met een natte lap om zijn lijf loopt.

Ik zal blij zijn als het weer november is.

Joke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 17:58

nadita schreef:
Pfffff, nou ik kan echt niet met 1x wassen per jaar...
Mijn bolle krijgt elke 2 weken een schone eczeemdeken op, na het wassen.

Ook in de winter krijgt hij regelmatig een schone staldeken op. Hij piest altijd in het midden en gaat er dan in liggen. Dan gaan de dekens zo enorm stinken.
Scheelt dat ik zelf een paardendekenwasserij heb, dus ik kan de dekens makkelijk zelf wassen.
Maar toen ik zelf nog niet zo'n machine had, gebruikte ik zeker ook 4 of 5 dekens per winter.

haha die van mij is ook zo'n varken op stal en dan die hoeveelheid urine dat eruit komt....

Joke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:03

nadita schreef:
Afbeelding
Afbeelding

De staart van mijn Fries. Gelukkig schuurt hij daar nooit aan.
Hij heeft een enorme staart, wat een crime is om te wassen, heel dik en heel zwaar.
Maar heeft heeft maar een zielig maantopje en een heel zielig bosje manen. En heel weinig behang aan de benen.
Vreemd verdeeld soms :?

Wel zit hij altijd superdun en glad in zijn haar. Hoef 's winters dan gelukkig ook niet te scheren.

volgens mij zijn onze friezen familie ;)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:21

opisop_shop schreef:

Die van mij gaat er zo van stampen op stal. Het dreunt door de hele schuur heen over de betonnen vloer.
Op gegeven moment heeft ie het strooisel aan de kant gestampt, lijkt me dan niet prettig voor de benen dat stampen op het beton.
Heb hem nu stalbeschermers om, dat helpt wel wat. Heb van die vliegenbeenbeschermers besteld, waar verder terug een foto van in het topic staat, alleen nog niet ontvangen....

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:24

Joke13 schreef:
nadita schreef:
Afbeelding
Afbeelding

De staart van mijn Fries. Gelukkig schuurt hij daar nooit aan.
Hij heeft een enorme staart, wat een crime is om te wassen, heel dik en heel zwaar.
Maar heeft heeft maar een zielig maantopje en een heel zielig bosje manen. En heel weinig behang aan de benen.
Vreemd verdeeld soms :?

Wel zit hij altijd superdun en glad in zijn haar. Hoef 's winters dan gelukkig ook niet te scheren.

volgens mij zijn onze friezen familie ;)

Dat hoop ik niet voor je. Die van mij komt van een (inmiddels) afgekeurde vader...
Lopen niet zo heel veel afstammelingen van Ait, en maar een enkele in de sport.

Hij kwam trouwens eczeem/jeukvrij van de stal waar ik hem gekocht heb.
De jeukerij aan zijn manen is hier pas op komen zetten.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:06

helaas is bij mij alles voor niets.
maxi heeft nu 24 uur zonder deken gestaan omdat de gene die haar deed voor me dit weekend omdat ik weg was het zielig vond dat maxi zweete (gisteren was het ineens weer zo'n 26 a 30 graden)
en nu is er weer een grooot deel van haar manen weg.
ook is haar gezicht kapot.
ga er zo heen om zelf de schaden vast te stellen.
en zal foto's maken.

overigens is haar rambo op de naden van de singel los gegaan.
enige iedee of dat onder garandsie valt?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:31

e_horse schreef:
Ik heb vandaag een stukje manenkam ingesmeerd met Derfen. Ik ben benieuwd..
Had eerst maar een proefmonster besteld. Het ruikt overigens erg naar teer. Wat zou er nog meer inzitten?

Harlie kreeg op het stuk van de manen waar geen Derfen zat schilfertjes. Waar de Derfen zat zag ik helemaal niks. Zag er goed uit, geen jeukplekken of manen in de war.
Vandaag voor de 2e keer ingesmeerd.
Had iemand ergens een filmpje hoe je dat precies moet doen? Want volgens mij smeer ik veel te veel :+

Eifos006

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:38

Mijn new forester heeft ook last van zomereczeem. Heb in het begin van het zomerseizoen een eczeemdeken gekocht voor haar, en werkt echt prima!
Nu vraag ik mij alleen af (is voor mij het eerste seizoen), wanneer halen jullie die dekens af?