Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:59

Zucchero schreef:
Sorry, nog even spammen :o De lichte is Gwendolyn, de donkere haar zoon. (Helaas heb ik het filmpje waar ze zich nog net iets beter liet zien weggegooid en heb ik het stukje waar ze ging showen helemaal niet vast kunnen leggen :roll:)
http://www.youtube.com/watch?v=ApyAllJk7kE

(werkontwijkend gedrag... sorry :D)

Ze ziet er goed uit he!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:03

fargo schreef:
Jannepauli schreef:
+:)+ voor Gwendolyn!

De magnesiumkwestie: PN refereert vooral aan humaan onderzoek , daar is de rol van magnesium in relatie tot diabetes meer onderzocht. Wetenschappelijke onderbouwing dat bij paarden met IR magnesium kan helpen, is er (nog) niet. Er is vooral 'anecdotische' verslag van eigenaren die vonden dat er verbetering optrad. Dit wordt echter door wetenschappelijk onderzoek met controle groepen etc. niet onderschreven.
Van KER (het grootste paarden research centrum in de USA) kreeg ik vandaag een interessante link, die ook weer doorlinkt naar een ander onderzoek naar de rol van magnesium. Bij deze voor de geïnteresseerden:

1) http://ker.equinews.com/article/do-hors ... upplements

en 2) http://ker.equinews.com/article/importa ... orse-diets
Magnesium may play a role in insulin resistance and equine metabolic syndrome. The link of magnesium deficiency within the cells and diabetes in the human has been made but has yet to be scientifically confirmed in the horse. What scientists do know is that insulin may modulate movement of magnesium from intracellular to extracellular tissues and that blood magnesium levels rise following a meal high in starch or sugar, indicating that magnesium is involved with the action of insulin to clear the glucose from the blood. If magnesium is low in the cell, there will be impaired carbohydrate metabolism and reduced insulin response (insulin resistance). Although there have been anecdotal reports in horses of supplemental magnesium improving insulin resistance, reducing the amount of neck fat associated with the disease and reducing the risk of laminitis, a recent research study found no advantage to feeding a magnesium and chromium supplement to insulin-resistant horses.

Het stukje dat ik bold heb gemaakt is voor veel paarden met cushing toch wel interessant en fijn. En ik heb ook echt mogen constateren samen met DA die ook ostheo/fysio en acupuncturist is dat de stress/spierspanning van willy sterk verbeterde door het geven van magnesium. Daar was hij heel positief over

Daarentegen heb ik bij mijn ernstig IR paard met suppletie van magnesium geen enkele verbetering geconstateerd. Dus zie ik vooralsnog meer in het vervolg van de zin die je vet drukte: a recent research study found no advantage to feeding a magnesium and chromium supplement to insulin-resistant horses.
Kees Kalis (arts van de GD) heeft een aantal jaren geleden een verslag uitgebracht met zijn bevindingen over het magnesiumgehalte in de NL-bodem, ergo het ruwvoer dat paarden verstrekt wordt. Hij kwam tot de conclusie dat veel paarden een magnesiumtekort zouden hebben. Dat is, als ik me goed herinner, later weer door een andere partij tegengesproken omdat er in de berekening van de GD een rekenfoutje zat. Hoe het ook zij, zomaar magnesium bijgeven is niet risicoloos, het kan wel degelijk andere problemen (nieren bv) generen en de mineralenbalans nog verder uit elkaar halen. Als je het al wilt bijgeven zou ik zelf eerst via bloedonderzoek en voeranalyse willen weten of het nodig is, of een paard daadwerkelijk tekorten heeft.
Maar goed ik ben nu eenmaal van de cijfertjes en van wetenschappelijk onderzoek. :))

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:10

Dat snap ik hoor JP.
Maar ik weet ook dat paarden met cushing cortisol overproduceren en dat is het stresshormoon dat ze niet alleen geestelijk maar ook lichamelijk voelen - door onwijze spierspanning en strakke spieren. Dat deel - de rust terug in de ogen van willy en de ontspannen spieren was al zo verschrikkelijk belangrijk, daarom ben ik met magnesium begonnen. En dat het daarnaast ook nog goed voor zijn vetbobbels en suikerhuishouding was dat was dan mooi meegenomen ;-)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:11

Vandaag de bloeduitslag gekregen van onze A-pony. Overduidelijk Cushing. Ik weet zo niet wat de waardes normaal moeten zijn (kon de DA even moeilijk verstaan), maar ze zat rond de 700.

Symptomen die ze heeft:
- Lang haar (al een behoorlijke tijd, denk meer dan 10 jaar hoorde ik van de vorige eigenaar), maar niet krullend.
- Slaperig, soms echt helemaal weg en schrikt dan als ze in de gaten heeft dat er iemand is.
- Vet boven de ogen, ook traanogen
- Jeuk, niet extreem, maar wel gelijk krabben als de deken af gaat.
- Sloom met rijden, ondanks voldoende krachtvoer.
- hangrug met dito buik

Nu wordt de prascent besteld en moet ik beginnen met een halve tablet. Nu hoorde ik weer van iemand anders dat de syptomen juist erger werden, met allerlei ontstekingen ed en uiteindelijk moest paard ingeslapen worden. Daar zit ik natuurlijk niet op te wachten. Iemand meer ervaring hiermee?

Pony is overigens een merrie en 23 jaar. Wordt nog regelmatig bereden door dochter en ingezet voor bixie e.d.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:20

Ik had me een paar dagen terug al aangemeld omdat er bij mijn pony ook bloed was afgenomen om te testen. De uitslag heb ik gisteren ontvangen en ze blijkt inderdaad positief getest. De ACTH waarde is 94, behoorlijk hoog volgens mij? Ik ben wel benieuwd naar de waarde van de paarden hier?

Ik ga me nu eerst maar eens goed verdiepen in Cushing en dan een besluit nemen of ik wel of niet ga behandelen. Alle info die jullie voor mij hebben is dus van harte welkom!!

Edit: mijn pony ziet er eigenlijk super uit met haar 25 jaar. De symptomen die zij heeft: vetophopingen, de vacht is aan het uiteinde wat pluizig, ze lijkt soms wat loom, veel plassen.
Laatst bijgewerkt door Daan_O op 22-05-13 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:22

Laag inzetten en langzaam ophogen is het advies wat ik hier kreeg . En ook opvolg .
Over hetgene wat je schrijft dat eea erger wordt heb ik geen ervaring mee .
Maar normaal gezien zou je paard een fijner leven moeten krijgen door de prascend .

En Daan behandelen zou ik altijd doen als het zeker Cushing is . Mits het financiële plaatje ook kan .
Want die Prascend is vreselijk absurd kostbaar . Zeker als je een groot paard hebt .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:26

Setteli: Ik zou in ieder geval de arts nog even exact vragen wat de waardes waren - 700 is nogal hoog..
Voor het overige: wat die ander jou vertelde is wel zéér uitzonderlijk (eerlijk gezegd nog nooit gehoord) - over het algemeen worden ponies/paarden juist veel beter op prascend. Wel moet je je realiseren dat het geen geneesmiddel is, de ziekte op zich wordt er niet door genezen. Maar als je je dier nog een heleboel fijne jaren kan geven met de medicatie, dan is dat toch wat je wilt denk ik!

Daan_O

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:28

De reden dat ik niet zeker weet of ik wil gaan behandelen is omdat ze bij mij is gekomen op haar 17e om van haar pensioen te genieten, wat tot nu toe erg goed lukt.
Ik heb me altijd voorgenomen om niet met haar te gaan "dokteren", ze mag blijven zolang het goed gaat en ze happy is. Natuurlijk laat ik haar wel behandelen wanneer iets acuut is (zoals vorig jaar een verwonding en een hoefzweer) maar vaste medische kosten zit ik eigenlijk niet zo op te wachten. Ik vind de kosten op jaarbasis ook wel vrij hoog, zeker met de regelmatige bloedtesten er bij.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:32

Jannepauli schreef:
Setteli: Ik zou in ieder geval de arts nog even exact vragen wat de waardes waren - 700 is nogal hoog..
Voor het overige: wat die ander jou vertelde is wel zéér uitzonderlijk (eerlijk gezegd nog nooit gehoord) - over het algemeen worden ponies/paarden juist veel beter op prascend. Wel moet je je realiseren dat het geen geneesmiddel is, de ziekte op zich wordt er niet door genezen. Maar als je je dier nog een heleboel fijne jaren kan geven met de medicatie, dan is dat toch wat je wilt denk ik!

Ja was al even aan het googlen en vond die waarde ook heel hoog. Zal de labuitslag nog even opvragen.

Ik weet dat het geen geneesmiddel is, maar als ze zich wat beter gaat voelen, en wat beter door de vacht komt dan vind ik dat al een hele verbetering. Als ik met een halve pil toe kan per dag, kost me dat 30 euro per maand. Dat vind ik nog te overzien.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:34

@Setteli, liever in 2 stapjes naar de halve tablet toe! Dus met een mesje het tabletje nog een keer opdelen. 3 tot 5 dagen 1/4 tablet geven, als ze gewoon functioneert, niet extra duf is of slecht eet dan door naar de volgende stap en die weer vast houden voor paar dagen. Er zijn bijwerkingen zoals angstig zijn, duf zijn, slecht eten, maar de kans daarop heb je met name als je te grote stappen neemt en het lichaam niet de kans krijgen om langzaam te wennen en dat langzaam de verstoorde hormoonhuishouding wordt aangepakt in plaats van PATS - BOEM..

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:35

goh JP er zijn paarden op het universitaire ziekenhuis van merelbeke met waarden rond de 900, dus ok 700 is erg hoog maar het kan

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:38

Dierenarts zei wel dat het echt overduidelijk was, dus misschien toch 700.

Denk dat ik dan ook maar ga beginnen met een kwart. Aankomend weekend ben ik ook nog weg, dus begin dan pas na het weekend. Wil een ander er niet mee opzadelen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:44

Dookia: ja.. en? Ik zeg toch niet dat het uitgesloten is? Ik ken paarden met nog hogere waarden hoor. Snap je commentaar dus niet. :?

Daan_O: wel of niet behandelen is natuurlijk jouw keuze. Hoe oud is je paard nu? De ACTH waarde is nou niet zo schrikbarend hoog dat het bij voorbaat een verloren zaak is.. met dieetaanpassing en de juiste onderhoudsdosis pergolide kun je het goed krijgen. Bloedtesten: als je je paard echt onder de monitor wil houden dan kun je regelmatig testen. Maar in principe zijn twee testen per jaar ook voldoende: een keer in het voorjaar en een keer in de seasonal rise periode ( oktober daaromtrent).

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:52

Jannepauli ze is net 25 jaar geworden, het is een pony van 1.51m. Ik kreeg van de dierenarts het advies te behandelen met prascend, wat is het verschil met pergolide? Ik had ook al iets gevonden over een product van De Groene Os, zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben?

Wat is de ATCH waarde van de paarden hier? Ik heb namelijk geen idee in wat voor verhouding ik die waarde van 94 moet zien. Ik vond dat al heel hoog t.o.v. de waarde die het zou moeten zijn (dierenarts zei 29) maar als ik hier dan een waarde van 700 voorbij zie komen valt 94 nog wel mee...

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:53

@ jp: mijn reply was gewoon een reactie op wat jij geschreven had nl:
Citaat:

Maar in geen geval een kritiek hoor

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:55

Daan_Ordeal schreef:
Jannepauli ze is net 25 jaar geworden, het is een pony van 1.51m. Ik kreeg van de dierenarts het advies te behandelen met prascend, wat is het verschil met pergolide? Ik had ook al iets gevonden over een product van De Groene Os, zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben?

Wat is de ATCH waarde van de paarden hier? Ik heb namelijk geen idee in wat voor verhouding ik die waarde van 94 moet zien. Ik vond dat al heel hoog t.o.v. de waarde die het zou moeten zijn (dierenarts zei 29) maar als ik hier dan een waarde van 700 voorbij zie komen valt 94 nog wel mee...

Pergolide is het bestand dat in prascend zit. Vroeger kon je pergolide voor mensen laten voorschrijven maar doordat er nu prascend op de markt is (dus een versie voor paarden) mogen dierenartsen de mensenversie niet meer voorschrijven. Heeft te maken met de cascaderegeling.

zowiezo is 94 te hoog. in mijn onderschrift kan je de waarden zien van mijn paardje.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:57

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:02

Setteli schreef:
Dierenarts zei wel dat het echt overduidelijk was, dus misschien toch 700.

Denk dat ik dan ook maar ga beginnen met een kwart. Aankomend weekend ben ik ook nog weg, dus begin dan pas na het weekend. Wil een ander er niet mee opzadelen.

Maar 70 is ook overduidelijk, dus misschien een nulletje te veel ofzo..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:06

fargo schreef:
Dit is het referentiekader, met 10% aan weerszijden:

20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47

Dus is een waarde in de 90 wel echt hoger dan de grenswaarde 29 voor deze tijd van het jaar.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:09

ik had trouwens nog een vraag, op de laatste test die ik kreeg stond dit
Citaat:
ACTH 22 pg/mL AML
Î Ochtendstaal ( 8u00 - 10u00): 10 - 60 pg/mL
Avondstaal (20u00 - 22u00): 6 - 30 pg/mL
ref paard: november - juli => <29 pg/ml

waarom zijn de waarden dan zo verschillend bij ochtend en avondstaal?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:22

Daan_Ordeal schreef:
Ik had me een paar dagen terug al aangemeld omdat er bij mijn pony ook bloed was afgenomen om te testen. De uitslag heb ik gisteren ontvangen en ze blijkt inderdaad positief getest. De ACTH waarde is 94, behoorlijk hoog volgens mij? Ik ben wel benieuwd naar de waarde van de paarden hier?

Waarde van mijn paard was 71.5
Ruin van 180 cm , 10 jaar .
Ik moet wel behandelen , vanwege de symptomen.
Fik heeft epileptiforme aanvallen , welke gevaarlijk zijn voor de mens , maar ook verschrikkelijke verwondingen teweeg kan brengen bij het paard.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:42

Daan_Ordeal schreef:

Ik vermoed dat je met het product van Groene Os de Provarium Breeding bedoelt?
Dat is een poeder samengesteld uit Maria Distel. Er worden goede resultaten mee behaald - ik gebruik het voor mijn paard die in het schemergebied van Cushing zit, dus nét iets verhoogde waarden. Ze doet het er zo goed op dat ik voorlopig niet aan de pergolide ( = Prascend) hoef.

In de post van Fargo staan al de grenswaarden van ACTH - daarbij is de bij jouw pony gemeten waarde wel hoog, maar toch niet zo hoog dat ik denk dat je dat niet met een startbasis van 1 mg en later wellicht 0,5 mg goed onder controle kunt houden. Zeker als je er ook voor zorgt dat het paard niet te veel ( of liever géén) suikers en zetmelen krijgt. En voldoende vitamine en vooral voldoende mineralen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:55

Dacht dat het wat anders was die provarium B.
Toch geen Maria Distel ? Dat gaf ik eerder nl wel aan merrie lief icm chlorella tabletten .
Nu niet meer het was op en wil ook weten wat prascend gaat doen .
Ben benieuwd nu we aan het ophogen zijn of we later naar een mindere dosis kunnen .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:00

Zinzi_jewel schreef:
Dacht dat het wat anders was die provarium B.
Toch geen Maria Distel ? Dat gaf ik eerder nl wel aan merrie lief icm chlorella tabletten .
Nu niet meer het was op en wil ook weten wat prascend gaat doen .
Ben benieuwd nu we aan het ophogen zijn of we later naar een mindere dosis kunnen .

Oh ik ben wel weer lekker bezig vandaag. Nee, Provarium Breeding is monnikspeper, geen mariadistel. Sorry!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:09

:D

Nammie, ik gaf idd de aanbevolen hoeveelheid.

Topic wordt groot, hoeveel onontdekte cushingers zullen er wel niet rondlopen...