[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:22

ikenindi schreef:
wat doen jullie tegen de kale plekjes op het hoofd?

ik smeer nu de sweet itch er op,maar cardiflor forte van VSM is ook heel goed
http://www.purelijfkracht.nl/cardiflor_forte

ap had twee hele aparte plekken precies net onder zijn knie zitten op beide voorbenen?
ik dacht eerst dat het rasp/rap was,zo zag het er wel uit,daar smeer ik nu cardiflor op en de korstjes gaan al weg en de huid voelt heel zacht.

renée:
ik ben heel benieuwd of er wat uitkomt uit dat onderzoek.
voeding heeft echt wel een grote invloed,dat klopt.
ap is en blijft een heel gewoon sober welshje en dat vele gras( ook al is het echt paardengras,en was het al zowat uitgebloeid) heeft bij hem toch zijn jeuk doen vergeren.hij reageerd echt wel op fructaan

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:30

precies, ik voer mijn paarden zowiezo al suikerarm om diverse redenen, waar jeukerigheid ook toe behoort. gelukkig is er bij ons op stal een prettig weidebeleid waardoor de weides eigenlijk nooit gestresst zijn tijdens het begrazen. verder heb ik mijn twee kleinste ponies (kruising shet en Welsh A) overal en nergens lopen, ook op stukken van het erf om te maaien, en dat wordt ook niet bemest etc.

maar goed, eigenlijk geldt dat voor alle sobere rassen, de meeste mensen voeren gewoon té goed, sportbrok voor jonge dieren die B wedstrijdjes lopen en dergelijke, en dan vaak in kilo's per dag. dat kán in mijn ogen nooit goed zijn.

heb je het topic op WN ook gevolgd? dit ging in eerste instantie over een andere ziekte (met tying up, gelijkend op acute spierbevangenheid), maar daar werd ook diep ingegaan op voeding. ook daar bleek dat suikers op de paarden in kwestie daar een flinke negatieve invloed hadden. al met al bijzonder interessant... persoonlijk ben ik van het 'slecht voeren is goed voeren', mijn paarden (ook kruising Engels Volbloed) krijgen alleen wat krachtvoer als lekkers na het werk, voor de rest doen ze het met 24/7 weidegang het hele jaar door. dat bevalt mij prima, en ik heb ze toch wel aardig netjes in training staan momenteel, dusdanig dat een hoop mensen al snel naar de kilo's brok grijpen zeg maar... en de mijne hebben energie te over en doen het uitstekend.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:12

merrieveulen
ik denk dat voeding ene veel grotere rol speelt dan nu gedacht word idd,
mijn merrie staat nu op het land en krijgt dagelijks een handje vit/min supp van hippolyt
geen krachtvoer, momenteel ook geen hooi ivm weidegang

mijn ideaal is een hele flinke paddock met schuilstal waar ze de hele dag op zou staan met gezelschap
en voldoende ruwvoert(geschikt voor doel, dus ruw niet te rijk hooi)
en dagelijks 1 a 2 uurtjes beperkte weidegang en het handje st hippolyt...
dat zou zo ontzettend veel schelen denk ik ...
tot ik die mogelijkheid vind, staat ze dus onder deken, in de endure ... helaas...

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:23

ikenindi schreef:
wat doen jullie tegen de kale plekjes op het hoofd?

Heb mn pony een aantal dagen met zinkzalf gewoon van de kruidvat gesmeerd en dr hoofdje is echt weer bijna helemaal mooi!

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 12:26

Over de voeding. Ik houd daar zeker heel veel rekening mee en denk dat dat een heel grote oorzaak is maar feit blijft dat mijn pony 2 weken geleden 1 dagje zonder deken heeft gestaan omdat stalgenoot m goedbedoeld bij onweer heeft afgedaan...
Voer echt niks veranderd maar sinds toen ligt dr buik weer helemaal open en schuurt ze dagelijks. Daarvoor ging het super..

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:50

Geloof echt wel dat voeding een belangrijke rol speelt,maar weet sinds vrijdag dat puck heel heftig reageert op de mug.
Had hem vrijdag zijn deken afgedaan omdat hij in de wei kwam met het paardje van mijn schoonouders,hier had hij nog nooit kennis mee gemaakt dus deed ik voor de zekerheid het deken ff af.(voor het geval dat ze begonnen te mieren)
Bleek al gauw dat ze dikke vriendjes werden,maar het nadeel was dat ze elkaar heerlijk gingen jeuken.
Aangezien ik geen vloeibare cribox meer had besloot ik om puck zijn deken voor een dag af te doen.
Toen ik s`avonds bij de wei kwam had hij behoorlijke jeuk en kleine bultjes in zijn manenkam.
Heb hem toen toch zijn deken opgedaan en maar gewoon criboxpasta op de deken gesmeerd.
Hij werd gelijk een stuk rustiger en de volgende dag waren de bultjes weg en de jeuk ook.
Hij staat nu vanaf vrijdag op ons eigen schraal landje en het gaat tot nu toe super zolang hij zijn deken maar ophoudt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:51

zweetvos schreef:
Over de voeding. Ik houd daar zeker heel veel rekening mee en denk dat dat een heel grote oorzaak is maar feit blijft dat mijn pony 2 weken geleden 1 dagje zonder deken heeft gestaan omdat stalgenoot m goedbedoeld bij onweer heeft afgedaan...
Voer echt niks veranderd maar sinds toen ligt dr buik weer helemaal open en schuurt ze dagelijks. Daarvoor ging het super..

ik zit er net aan te denken dat appie 4 dagen met een vliegendeken heeft gelopen in plaats van met zijn boettdeken.
ik vond het te warm en heb toen de vliegendeken op gedaan....zal absoluut dan mee hebben geholpen aan het feit dat hij nu toch jeuk heeft.

moet ik voortaan boett maar oplaten dus

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:22

Mijn paard zweet zo erg onder zijn rambo sweet itch hoody, tenminste bij temperaturen van boven de 25 graden. Ik doe de deken overdag dan af en vanaf 17.00 uur weer op en dit gaat goed.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:10

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:58

De manen van mij paard worden toch flink dunner onder de eeczeemdeken. Ik weet zeker dat ze niet schuurt.....

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:44

Bij die van mij groeien de manen weer goed. alleen z'n voorplukje wil maar niet groeien. Terwijl hij dus niet schuurt. Denk dat die ook nooit echt vol en lang zal worden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:47

Ik vind het niet leuk, mijn paard gaat over het prikkeldraad hangen om gras te eten, en daarom is die deken aan de voorkant helemaal kapot! Boos!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:25

merrieveulen schreef:
heb je het topic op WN ook gevolgd? dit ging in eerste instantie over een andere ziekte (met tying up, gelijkend op acute spierbevangenheid), maar daar werd ook diep ingegaan op voeding. ook daar bleek dat suikers op de paarden in kwestie daar een flinke negatieve invloed hadden. al met al bijzonder interessant... persoonlijk ben ik van het 'slecht voeren is goed voeren', mijn paarden (ook kruising Engels Volbloed) krijgen alleen wat krachtvoer als lekkers na het werk, voor de rest doen ze het met 24/7 weidegang het hele jaar door. dat bevalt mij prima, en ik heb ze toch wel aardig netjes in training staan momenteel, dusdanig dat een hoop mensen al snel naar de kilo's brok grijpen zeg maar... en de mijne hebben energie te over en doen het uitstekend.

bedoel je epsm/pssm/epssm? dat heeft indi idd. zij krijgt daardoor nu ook ander voer, en nog geen schurende staart en manen. wel buik, en kale plekken op hoofd.

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:29

pfff zit even in een vette dip met mijn paard. met deken op gaat het goed, behalve haar hoofd, had eerst het hoofdstuk van pagony, dit bleef niet op zijn plaats, dus een vliegenmasker erover, dit ging schuren, dus weer kale plekken op de neus. toen heb ik dat ding van pagony zo 'verbouwd' dat net haar voorpluk nog bedekt bleef en dan dat masker erover, helaas, dit blijft weer niet zitten! daarna de suncap besteld, krijg ik een mailtje dat die op het moment niet meer leverbaar zijn Boos! . intussen wordt haar voorpluk steeds dunner en krijgt ze steeds meer kale plekken daar...spray er iedere keer atex omheen, maar helpt ook niet dus. vandaag endure besteld. ik hoop toch echt dat dat wat gaat doen!
maarrrr dit is nog niet alles. sinds een paar dagen valt er bijna niet meer op te rijden, zooooooo traag en absoluut geen looplust meer, haar hele borst is opgezet en zit onder de bulten, oog was ook nog eens ontstoken. al met al een paard die gewoon erg slecht in haar velletje zit. vandaag eens heel goed gezocht op internet naar van alles en nog wat. ik heb haar gewoon in de kudde staan op een wei met voldoende gras, maar voor haar waarschijnlijk toch te rijk, morgen ga ik haar apart zetten met nog een pony erbij die op moet passen om niet bevangen te raken. ik ga haar maar eens heel schraal zetten en bijvoeren met hooi ofzo. op zich mag ze ook wel wat afvallen, dus dat is het ergste niet. vind het alleen doodzonde dat ik ze niet in de kudde kan houden...ik hoop echt dat dit wat beter gaat, zoals het nu gaat, gaat het niet goed in ieder geval.
meer tips altijd welkom!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:30

ikenindi schreef:
merrieveulen schreef:

bedoel je epsm/pssm/epssm? dat heeft indi idd. zij krijgt daardoor nu ook ander voer, en nog geen schurende staart en manen. wel buik, en kale plekken op hoofd.

precies, ik heb jouw verhalen in dat topic toen ook gevolgd ja!

over het afdoen van dekens, vergeet niet dat zo'n deken tegen meer beschermt dan alleen muggen, denk ook aan pollen die op de huid landen, zonlicht etc.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:48

Frytsen heeft ook last van zomereczeem, zo erg zelfs dat hij zijn hele rug kapot had gebeten en zijn staart tot bloedens toe kapot heeft geschuurt.... Hij zag er niet uit! Heel zijn rug onder het bloed en de korsten hingen er langs.... Alles geprobeert, alle antivliegendekens hebben we geprobeert, die van Bucas werkte nog het beste, die bleef wel een hele week heel!

Maar we hebben de oplossing Haha! na veel anti vliegendekens verspilt te hebben, staat Frytsen 24 uur per dag 7 dagen per week buiten en schuurt NIET!

Iedere avond voor de muggen komen smeer ik Frytsen eerst in met uierzalf, dit alleen op de plekken waar hij schuurt. Daarna doe ik er wat silitch overheen:
http://www.silverlindeshop.nl/Show_prod ... 3&CAT_ID=1
En dan ook nog een anti vliegenspray, merk maakt niet uit. Ik heb er al 3 flessen door heen van verschillende merken.

En ik was hem minimaal 1x in de week met badedas groen.
Een deken heeft hij ook al weken niet meer op!

Het werkt prima! Als 3 weken lang heeft Frytsen niet geschuurt en hij krijgt weer manen en staart! Hij ziet er echt top uit momenteel!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:59

wat super zeg, klinkt helemaal goed! hopen maar dat het zo blijft, en dat anderen ook wat aan je tips hebben!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:52

even ander nieuws Verward?
ik heb net met de hengstenhouder/hoefsmid etc aan de lijn gezeten
edda was drachtig gescand en we moesten even babbelen over wanneer ze naar huis komt etc
Edda heeft dus gewoon geen! eczeemklachten gehad
ze is met 5 dagen daar gedekt, dus de deken heeft er alleen de eerste twee dagen ofzo opgelegen
toen met hengstigheid zonder gelopen...
en niks, nada, noppes , geen jeuk, geen verharde manenkam
de eigenaars van de opfok zijn nog langsgeweest, moesten ook en merrie ophalen
die stonden er ook van te kijken ...
ik hoop heel erg dat dit door zet , ze heeft daar 27 dagen gestaan zonder te jeuken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:16

wat is daar dan anders dan bij jou?

die harde manenkam had ap afgelopen week ook en nog een arabische merrie bij ons op stal heeft em nu ook.
dat ligt bij ons dus wel aan het gras,dat is toch net te vet voor ze.

hoe word ze daar gevoerd?
staat ze de hele dag in het gras of juist niet.

nu ap snachts in de paddock staat word zijn manenkam weer soepel en als ik hem op stal zet schuurd hij nog geen seconde..

gefeliciteerd trouwens! Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:30

het schuren kan op een zeker punt ook gewoonte worden, verandering van omgeving kan dan uitkomst bieden... verder nog eens goed te rade gaan wat er op die andere stal precies anders is dan bij je eigen stalling, mbt voer en dergelijke... het is zéker te hopen dat ze het zo volhoudt en thuis niet gelijk weer begint.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:47

ik heb er al over na zitten denken idd Ja
ze staat nu in de groep 24/7 op de wei met een handje vit/min van hippolyt per dag ...thats it
zo staat ze hier ook Ja
het enige verschil is dat ze hier toegang tot de paddock en schuilstal heeft

het grootste verschil is, we zitten hier ingeklemd tussen boomgaarden (peer en appel) en een mini natuurgebied wat redelijk moerassig is ...
dat is het! verschil wat ik kan bedenken
morgen komt ze naar huis, dan heb ik het er nog eens op mijn gemak over met Arnout (hengstenhouder, hoefsmid etc etc )
en Anne...en dna ga ik het gwoon eens even op mijn gemak bekijken ....
ik hoop dat het hier ook mee blijft vallen...maar als het hier nu opeens terug komt...dan denk ik dat ik toch eens even heel hard moet gaan nadenken

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:05

Gister ienieminie plukje haar viel uit de eczeemdeken, zit ik gelijk weer te stressen Nagelbijten / Gniffelen
Maar goed ze hangt ook tussen het hek door met eten, krauwt natuurlijk met de anderen en daarbij als ik door de manen en de staart (vooral de staart) ga met mijn handen dan komen er best wel veel haren uit. Maar ik denk dat dat komt omdat het bedekt zit en dan blijven de losse haren eerder zitten en met borstelen komt het er dan ineens uit.

Verder gaat het goed met Indy, alleen de deken geeft wat lichte schuurplekjes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:18

zou toch ook es goed naar de samenstelling van het gras daar kijken en hoe ze bemesten,wat is het verschil daarin met jou?
ja en dat er minder bomen staan dat werkt absoluut wel

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:37

mmm, ik ga het er morgen eens met hem over hebben ....
ik zal wel roepen als ik er achter ben Knipoog

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:44

even kleine update van hier Knipoog. Ik was mijn ruin nu 2 keer per week met tea tree schampoo en gebruik dagelijks de cojosal. Ik zie niet direct dat hij nog schuurt (of hebben jullie een manier om erachter te komen of ze nog schuren?).

Hopelijk komen de manen snel terug Lachen

Sonja: hopelijk blijft ze dit volhouden, dat zou super zijn.